Fødselspraten

• Trådstarter Trådstarter Mam
  • Opprettet Opprettet
M

Mam

Guest
E no 38+1 å har enda ikke snakka om fødsel me jordmor... Hadde førsta time idag, men no har d sæ sånn at æ ligg strak ut me influensa. Så æ kommer mæ selvfølgelig ikke på timen. Fikk ny time fredag heldigvis, men d e jo ikke sikkert æ e frisk nok da heller. Kjenne æ begynne få litt små panikk! Flere som har træge jordmødre, å ikke har prata om fødselen enda??

Hvis jeg husker rett snakka vi om amming i uke 28 og fødsel i uke 32. Da hadde vi 1 time til disposisjon. Hun viste meg ett skjema som sa når man vanligvis skal gå til jordmor og hva som skal skje. En slags oppfølgingsplan.

Har ikke pratet noe særlig om fødsel her. Vi fikk et kurs om fødsel, barsel og amming, men ikke snakket med jordmor på tomannshånd. Jordmoren min legger egentlig opp hver time slik at jeg kan spørre om det er noe, snakker ikke om spesifikke tema fra gang til gang.

Jeg snakket med jordmor om fødsel på mandag. Da var det jeg som hadde utsatt og utsatt kontrollen da, og som uansett ikke ville snakke om fødsel før jeg hadde fått avklart litt rundt hvilke muligheter jeg hadde. Jeg var ikke helt der ennå i uke 32. Nå er jeg veldig fødeklar, men må vel bare vente til babyen er klar også. :P

Verken snakka om amming eller fødsel. 37+2. Skal dit neste uke og må ta det opp..

Ikke snakka om fødsel her heller. Kun Vært på fødselsforberende kurs. Ikke satt noe plan. Er 37+0. Var hos jordmor senest i går. Det var første gang hun sjekka om hvordan han lå og om han hadde festa seg.

Ikke snakket om noe vi, men hadde omvisning på føden når jeg var 5 mnd på vei. Heldigvis fikk jeg litt informasjon da. Skulle snakke om både amming og fødsel sist jeg var der, men så klart ble det ingenting av. Tok kun blodtrykk, vekt og kjente på baby.

Da e d visst vældi forskjell fra plass til plass.. Æ blir no i allefall litt stressa når d no egentlig kan skje katti som helst, åsså vet æ ikke ka æ går til eller ka som e alternativan... Som dokker sikkert skjønne e æ førstegangsfødende, så har jo mye tanka å e vældi nervøs sia man høre så mye rart, å folk som har hatt negative opplevelsa...

Var på fødselskurs en dag for et par uker siden - alle her får tilbud om det. Veldig greit å være med på, få vite hva som skjer, hva man kan forvente osv Men hadde nok fint kommet meg gjennom fødselen uten å ha vært med. Tror kurset heller gjorde meg mer komfortabel med at "nå vet jeg hva det er å vite" enn at det var noe livsviktig informasjon som var veldig nødvendig.

Skjønner godt du vil ha praten med jordmor men om det ikke blir slik så går det garantert fint uten :)

Gikk kun til legen sist og vi hadde aldri noen fødselsprat.

Sist jeg var hos jm sa hun bare "hvis jeg ikke ser deg til neste oppsatte kontroll; det er noe som heter etterrier, be om smertestillende" :p hahahs

Jeg pratet med jordmor om fødsel i uke 37+3! Er nå 39+2, førstegangs(og har fortsatt ikke født!!!) men jeg synes ikke den praten var såååå veldig nødvendig! Eneste som liksom var brukbart var om hvilke smertelindringer man kan bruke! Men det kan man jo finne ut selv, hvilke tilbud sykehuset har.. I bunn og grunn konkluderte hun jo med at man km ikke si hvordan en fødsel blir, for alle er forskjellige og ingen bruker like lang tid..

Jeg ble egentlig ikke noe klokere av å prate om det:p

Da e d visst vældi forskjell fra plass til plass.. Æ blir no i allefall litt stressa når d no egentlig kan skje katti som helst, åsså vet æ ikke ka æ går til eller ka som e alternativan... Som dokker sikkert skjønne e æ førstegangsfødende, så har jo mye tanka å e vældi nervøs sia man høre så mye rart, å folk som har hatt negative opplevelsa...
Uff, du burde jo virkelig hatt noen å snakke litt med om det. Når fikk du ny jordmortime? Kjenner du noen som har hatt gode fødselsopplevelser du kan snakke med da? Ofte er det de med negative opplevelser som villig vekk forteller, og overdriver mer og mer for hver gang. ;) Tror du får mye mer ut av å snakke med noen som har hatt en god opplevelse. De forteller mindre av seg selv, men hvis du spør får du mye bedre tips og råd av dem. :)

Om ikke annet kan jeg anbefale kapitlene om fødsel i På vei av Gro Nylander, de syntes jeg var informative og fine :) Kan sikkert lånes på biblioteket hvis du har et i nærheten?

Jeg har ikke hatt noen fødselssamtale med jordmor, men har vært på fødselsforberedende kurs. Der visste jeg det meste fra før av fordi jeg hadde lest ovennevnte bok ;) Blir selvsagt noe annet enn å snakke med noen slik at du kan stille spørsmål etc, men det er definitivt et greit alternativ for å skaffe seg en nøytralt fremstilt oversikt :)

Vi snakket fødsel i uke 30, da var det satt av en time, og samboer var også med :) fikk beskjed på forhånd slik at samboer tok fri fra jobb:) På helsestasjonen setter de også opp ammekurs med to jordmødre, var på dette forrige uke. Veldig fornøyd med oppfølgingen jeg får her i kommunen(lørenskog)!

Har sett fødselfilm hos jordmor og ble litt snakk rundt filmen. Samboeren var med. Det var 3.aug.
Er det det dere mener med fødselspraten?

Uff, du burde jo virkelig hatt noen å snakke litt med om det. Når fikk du ny jordmortime? Kjenner du noen som har hatt gode fødselsopplevelser du kan snakke med da? Ofte er det de med negative opplevelser som villig vekk forteller, og overdriver mer og mer for hver gang. ;) Tror du får mye mer ut av å snakke med noen som har hatt en god opplevelse. De forteller mindre av seg selv, men hvis du spør får du mye bedre tips og råd av dem. :)

Ja, æ føle jo å d hadde vært d tryggeste. Fikk time ijæn på fredag. Men i å me at æ ligg me influensa no å et hode som eksplodere kvært øyeblikk, ser æ liksom ikke helt for mæ at æ kommer mæ på den timen heller sia d bare e 2 daga til... Får bare krysse fingran at æ e frisk nok :)

Snakket om fødsel allerede på første Jordmortime, men det er fordi jeg har gruet meg veldig mtp å bli igangsatt osv.

Hvis jeg husker rett snakka vi om amming i uke 28 og fødsel i uke 32. Da hadde vi 1 time til disposisjon. Hun viste meg ett skjema som sa når man vanligvis skal gå til jordmor og hva som skal skje. En slags oppfølgingsplan.
Det samme hadde jeg bare i uke 30 og 34 :) Og så har jeg ny time igjen i uke 37 for sist time satt hun fortsatt på rompa, så håper hun har snudd seg nå ;)

Back
Topp