Min første fødsel startet med rier klokken 01:22 på natta, forårsaket av en meget god hyrdestund tidligere på kvelden før jeg sovnet.
Jeg lå våken resten av den natta, og sendte samboer på jobb om morgenen selv om jeg hadde rier.
Lå i senga og så på hundehviskeren og pustet meg igjennom smertene. Husker at jeg helt sikkert pustet feil, fordi jeg ble svimmel av all pusting og pesing.
Tilslutt gråt jeg, fordi jeg var redd for det som skulle komme. Hadde aldri gjort det før.
Pappa og min stemor kjørte meg til klinikken med camping bilen, og min samboer møtte meg der.
Jeg ble innlagt da jeg hadde 3 cm åpning.
Lå der på Storken og jobbet så godt jeg klarte med riene fra morgen og til rundt 20 tiden på kvelden. Var iløpet av dagen planlagt både akupunktur og badekar, men jeg tror jordmødrene mente at det skjedde for lite med meg og mine rier til at de gjorde det.
Fikk valget da i 20 tiden å enten legge meg til å sove, men at samboeren min dro hjem, eller at jeg selv dro hjem og prøvde å få meg litt søvn og heller komme tilbake om noe mer skjedde.
Da jeg ikke turte å være der på klinikken alene (har angst) så valgte jeg å reise hjem. Fikk uansett ikke sove der, eller slappe av skikkelig, og jobbet vel bare imot kroppen. Ca 50 minutters kjøretur hjem.
Jeg hadde 3-4 cm åpning når jeg dro hjem.
Natten over gikk jeg sove, og riene hadde dabbet ganske bra av. Jeg valgte å reise inn igjen om morgenen etter, selv om riene bare var sånn noenlunde.
Når jeg kom inn var de sterkere. Jeg ble målt til 4 cm åpning, men de mente at jeg var for rolig til å ha det vondt. Så jeg ble sendt hjem.
Vi endte vel opp med å dra til svigers og være der, siden jeg kjente på hele meg at babyen ville komme den dagen. Riene var også sterke og fine. Svigers bodde i byen også, så kortere vei til sykehuset enn det var der hjemme hos oss.
Jeg lå på sofaen til svigers med Cola flaske med varmt vann i ryggen og visualiserte at det åpnet seg mens jeg ventet på at premieren på Norske Talenter skulle begynne. Spiste Grandiosa og drakk cola underveis. Sendte hyppig sms med de hjemme. Tilslutt var det vel rundt 5 min mellom hver rie og hver rie varte i ett minutt eller mer. De hjemme skrev at jeg burde vært på KK nå. Jeg gikk ut og tok meg litt frisk luft, og jobbet heftig med en rie der ute før jeg gikk inn igjen når den var over. Når jeg satte meg ned i sofaen, så gikk vannet der og da, og det akkurat når de sa "Straks Norske Talenter" på tv.
Jeg nikket stille bort til min samboer, og han forsto umiddelbart hva som hadde skjedd og ringte ambulanse. Han er jo en røde kors mann og nektet å la andre enn ambulansen kjøre meg etter at vannet hadde gått.
Folk var helt crazy rundt meg, mens jeg og min kjære var så rolig som det gikk an å være. Riene derimot eskalerte med en gang til nye høyder med en gang vannet gikk. Ambulansen kom når norske talenter begynte, og jeg måtte gå alle trappene ned til første etasje selv, før jeg fikk oppleve en ganske turbulent tur i ambulansen bort til klinikken.
De rev av meg klærne, i tilfelle jeg skulle føde underveis.
De hadde ikke gitt beskjed til klinikken om at vi kom, og vi hadde ikke ringt.
Ble fort og hektisk kjørt inn på føden, og ble flyttet over på en fødeseng.
Åpning ble sjekket, og jeg hadde da full åpning, 10 cm.
Jordmødre og alle andre tilstede fikk brått veldig dårlig tid. De løp rundt for å finne alt de trengte, mens de samtidig ropte instrukser til meg. De var litt bekymret for at jeg ikke hørte dem, siden jeg var så "inn i meg selv" og konsentrert.
Så kom de til meg og veiledet meg gjennom press etter press. 21:36 var han ute, mens fullmånen skinte inn på meg. Ca 1 1/2 time fra vannet gikk til han var ute, men det føltes for meg veldig mye kjappere.