Fødselsforberedende kurs

Mini20

Andre møte med forumet
Hei!
Har dere vært på dette? Litt seint å tenke på det nå kanskje :rolleyes: Men har tenkt at siden fødsler er så forskjellige har jeg ikke prioritert å bruke mye tid og krefter på dette. Men nå begynner tiden å nærme seg veldig så tankene og nervene har kommet for alvor:confused:
 
Ikke vært på det nei. Var ikke på det med første heller :) Tenker at man klarer seg uten uansett. Og spesielt dersom man leser seg opp om fødsel, fødselsprosessen og hormoner osv.
 
Var på det før første fødsel, det var ok, men det var nok mest mannen min som fikk noe ut av det - jeg hadde lest såpass mye om fødsel fra før at jeg visste det meste de fortalte :)
 
Jeg tror det kan være like fint å snakke med jordmor om fødsel :) Vi var på fødselsforberedende kurs på sykehuset forrige gang, og var veldig fornøyde. Men det var mer fordi jordmoren som holdt det var så veldig flink til å formidle (med mye humor) enn at jeg lærte så mye nytt. Mannen fikk nok mer ut av selve informasjonen her også. Som du sier så er jo fødsler veldig forskjellige. Så sånn sett har samtale med jordmor om konkrete ting som akkurat jeg har bekymret meg for vært det mest nyttige både forrige gang og nå.
 
Var på det med første. Eneste vi gjorde var å se video av noen fødsler, arbeide med å puste med magen og bli kjent med andre som sku ha baby omtrent samtidig. Så om du ser noen episoder med fødeavdelingen så er du like good to go
 
Takk damer :) Da skal jeg senke skuldrene og satse på at jeg har nok kunnskap og informasjon med det jeg har lest og fått av jordmor. Er vel mest mannen her også som kanskje hadde had gått av å få ett kurs først :rolleyes:
 
Takk damer :) Da skal jeg senke skuldrene og satse på at jeg har nok kunnskap og informasjon med det jeg har lest og fått av jordmor. Er vel mest mannen her også som kanskje hadde had gått av å få ett kurs først :rolleyes:
Du kan eventuelt se på heftene som ligger på fødebagen.no, der er det bla et om partner i fødsel. Jeg har kjøpt et par av de, og synes de er bra. Koster vel ca 70 kr tror jeg.
 
Var ikke på det med nr 1 men følte det gikk helt fint utwb. Eneste jeg følte jeg manglet angående info var å forstå hvordan jeg sku presse. Pressa ikke lenge nok men da legen sa tell til 10 på hver press så var han ute på to tre press.. Var så fasinert over kroppen og hvordan den fiksa seg selv
 
Var det med nr 1 med en helt fantastisk jordmor og doula. Det ga oss masse! Etter dette leste jeg en hel del å var veldig godt forberedt. Det ga meg en god ro i kroppen før og under fødsel. Var aldri nervøs eller redd for smerter. Jeg anbefaler det på det sterkeste om du finner noen som er gode på dette :)

Jeg er straks fødeklar med nr 3, å denne gangen har jeg også forberedt meg med hypnofødsel <3

Det lønner seg alltid å være godt forberedt slik at man ikke blir skremt av noe. Det kan sette deg helt ute av spill og ødlegge "fødebobla" du er i.
 
Vi var på fødselsforberedende kurs da jeg var gravid med storebror og fikk mye ut av det. Det varte ca. fem timer, med en god lunsjpause, og det nyttigste var å bli vist rundt på fødeavdelingen. Jeg endte opp med en kjapp fødsel og kom til sykehuset med full åpning, så jeg fikk ikke bruk for alt jeg hadde lært om ulike typer smertelindring, pusteteknikker osv., men kurset ga meg likevel en ro og gjorde at jeg følte meg litt mer forberedt.

Vi hadde faktisk meldt oss på kurset igjen nå med lillebror, siden det er fire år mellom dem og jeg følte jeg hadde glemt "alt". :) Men jeg var ikke i form og meldte avbud. Denne gangen hadde jeg 15 minutter aktiv fødsel, så jeg hadde uansett ikke fått noe utbytte denne gangen, heller. :p

Jeg tror absolutt ikke det er et must – og vi er alle forskjellige. Noen liker å få masse informasjon og vil få omvisning osv., andre føler seg like trygge og forberedt uten. :)
 
Back
Topp