Skaff deg time til jordmor og få en henvisning til samtale på sykehuset med en gang!
Jeg ignorerte redselen første gang, for det var så mange diskusjoner om ks ved fødselsangst her på forumet. Og det virket som "alle" mente at man var tullete om man krevde ks for fødselsangst som førstegangsfødende. Det ble så kraftig sett ned på. Så jeg tenkte at ingen jordmor ville ta meg på alvor heller. Vel, jeg endte opp med en traumatisk fødsel, og denne gangen har jeg enda mer fødselsangst. Men siden kroppen min ikke tåler operasjoner så godt (gror dårlig og får infeksjoner mm) så ønsker jeg heller ikke ks. Men jeg har fått samtaler med jordmor, og har en liten plan. Og hun skriver om angsten min i journalen. Jeg skal også skrive detaljert om fødsel i et brev jeg skal ta med. Ellers jobber jeg med meditasjon o.l.
For min del kjentes det ikke som det var verdt å unngå komplikasjoner ved ks etter å ha født vaginalt. Opplevde dødsangst. Men på papiret hadde jeg en fin fødsel. Men så klarte jeg heller ikke å kommunisere og si ifra om hvordan jeg hadde det.
Vær åpen om din angst, slik at du kan få hjelp. Ikke gjør som meg og la andres meninger få bestemme over dine behov. Det kan godt hende at du får en fantastisk fødsel, men jeg mener at sjansen for det er større om du er trygg på at de rundt deg vet om din frykt.