Fødselhistorie <3

Dagen etter termin lørdag 3/5 var jeg på kontroll hos jordmor på ABC. Vi tullet om at hun skulle ordne fødsel for meg i løpet av helgen da våre to andre barn sov hos farfar. Hun tøyde litt, jeg var moden og ca 1-2 cm åpen. Gikk en lang tur og følte meg i toppform, noe jeg ikke hadde vart på lenge pga bekkenplager.

Hjemme hadde jeg murringer hele kvelden, hadde følelse av at det nok skulle skje ting snart. Etter hvert føltes det ut som mageknip, kom også endel blodslim i løpet av kvelden. Fikk sovet men voknet et par ganger av noen vonde murringer. Våknet ved 5 av en ordentlig rie. Hoppet opp av sengen og gjorde meg iorden og satte frem bagen, begynte å gå rundt på stua for at riene skulle ta seg opp. Fikk enda en rie ved 05.45. Etter dette vekket jeg mannen å sa at ting nok er igang. Pga tidigare styrtfødsel var vi forberedte på at det kunne gå fort. Da mannen spiser frukost går vannet med ett "splusj" kl 06.10. Mannen kaster seg opp da vi av erfaring vet at vi har liten tid på oss etter at vannet er gått. Kl 6.15 er vi på sykehuset (mange rødlys som ble oversett:p).
jordmor hadde da tappet opp badekaret og jeg var åpen 5 cm. Etter sammenlagt 5 sinnsykt vonde rier på sykehuset kom lillebror ut i badekaret kl 6.33. Alt perfekt, 3500 g/50 cm. Ikke en rift på mor :).

Vi drog hjem samme dag etter samtale med jordmor jeg hadde vart på kontroll hos under hele svangerskapet og som hadde bestille fødselen min dagen før:p

En helt fantastisk opplevelse!!
 
Det var 6.dagen på overtid. Dagen før hadde jeg følt meg motløs på at noe ville skje. Kan jeg i det hele tatt føde normalt? Største jenta mi kom til verden med keisersnitt fordi igangsettelsen ikke fungerte, så hun kom på termin, og godt var det, for hun veide 4480g ved fødsel. Denne gangen gikk jeg over termin, og følte meg tung og sliten, men så plutselig rundt kl. 18.00 begynte jeg å kjenne noen tak. Ikke vonde, men nok til å måtte puste meg gjennom de. "Nå skjer det endelig noe" tenkte jeg, og riene kom ganske tett allerede fra start av:) 6.min mellomrom på de første, og de økte på og var nede i 3-4 min med pause da jeg ringte føden, men de varte ikke så lenge, og var ikke sååå vonde. Fikk beskjed om å vente med å dra til jeg følte jeg ikke orket mer. Så jeg dro på en sjekk klokken 12 på natta. Fikk da beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kom til å føde før langt utpå dagen, dagen etter, og fikk beskjed om å dra hjem og hvile så mye som mulig, ta en paracet, og et varmt bad. I badekaret klarte jeg å sovne litt mellom riene. Det var deilig, men mannen min fikk ikke en blund på øyet,stakkars. Timene gikk forsåvidt veldig fort, men rundt 5 tida sa jeg til mannen at vi må nesten dra snart. Da var smertene satt seg i ryggen. Mannen var redd for en ny bomtur (vi måtte ta taxi to ganger i løpet av natta til sykehuset) så han spurte om jeg var sikker på at vi skulle dra enda da jeg sa det andre gangen. Litt usikker selv, valgte jeg å reise i håp om å kunne få noe smertelindrende. Jeg ble satt Ctg scanning på i et rom, og vakthavende jordmor kom inn på rommet etterhvert. Hun fortalte meg at jeg var nødt til å tenke at jeg er førstegangsfødene, og at det tar tid. Dessuten ville jeg ikke kunnet sove noe i mellomtiden om jeg var i aktiv fødsel. Så da tenkte jeg det verste, nå blir jeg sendt hjem igjen, men hun sa hun skulle sjekke meg, og da hun hadde gjort det, smilte hun og sa: her er det gode 4 cm. Vi skal få deg over på ei fødestue. Jeg var så lettet at smertene faktisk bedret seg bare ved å slippe å måtte dra hjem igjen. Så kom jeg inn på fødestua. Der var det ei jordmor som var veldig hyggelig, hun spurte om jeg absolutt måtte ha epidural, og jeg som ikke visste hvordan det var å føde sa at jeg vurderer det sterkt for jeg vet ikke hvor vondt det kommer til å gjøre. Hun fortalte meg at epiduralen ikke nødvendigvis tar bort smertene mer enn lystgass og at styrken blir dårligere når presseriene setter igang, samt at det kan stoppe opp riene, noe som kunne være litt dumt siden jeg hadde hatt ks tidligere. Så hun foreslo at jeg skulle prøve lystgass i førsteomgang. Det var fantastisk! Jeg ble god venn med maska under hver ri, og ba henne bare øke på lystgass mengden en gang. Så var det vaktakifte, og hun nye jordmora var minst like flink! Forstod at det ikke kom til å ta så lang tid før selve fødselen var over, og det gikk kjemperaskt til 8 cm åpning. Så kom presseriene. Fikk ikke lov til å presse så mye, for var ikke full åpning. Så jeg prøvde å holde igjen, og det var grusomt. Så kom det en annen dame inn, som tøyde meg og fikk omsider åpnet til full åpning, og det var en lettelse å få lov til å presse. Likevel ville hun ikke ut, og begynte å bli utålmodig, så plutselig var hele rommet fylt med leger, barnelege, jordmødre og studenter. Jeg kunne ikke brydd meg mindre når jeg hadde slike smerter. Så fortalte de at fødselslegen (som forøvrig var en kjekk, ung mann som sikkert ikke var mye eldre enn mannen min som er 27 år ) skulle sette vakuum på, for å få henne ut raskere. Og det føltes nesten litt merkelig, men alt for å få ut babyen min. Han ba meg presse mens han dro, og etter tre harde røsk var hun endelig ute. Så fikk jeg henne på magen , og det var en fantastisk opplevelse. Og allerede med en gang etter fødsel, kunne jeg si at jeg mye heller ville født på samme måte føltes evig da presseriene kom (varte ca 2 timer), men det hele gikk strålende


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Min fødselshistorie <3

Vi visste ikke om vi ventet en gutt eller jente før hun kom!

Vi sto på fisketur da jeg begynte og få sterke smerter i ryggen, de kom takvis og ofte.
Men dette trodde jeg kun var sterke kynnere. (Samtidig har jeg gjennom hele svangerskapet hatt høyt blodtrykk og dermed skulle jeg ringe inn om jeg fikk hodeverk..)

Disse takene startet ca. kl 19:30 jeg valgte å være der en stund til, satt på ene fjellkanten og pustet meg igjennom de. Kl 00 ringte min kjære inn på sykehuset, mest med tanke på at jeg hadde så vondt i hodet.. I forbifarten nevnte han også at jeg hadde vondt i ryggen og at takene kom med 1 minutts mellomrom og varte i 3-4 minutter.

Da bar det rett inn på undersøkelse, etter 30 minutter med ctg,blodtrykk måler og gu undersøkelse viste det seg at jeg hadde 3 cm åpning og var i aktiv fødsel! (Hvem hadde trodd det, 11 dager før ul termin!)

Ble skrevet inn ca. kl 01 og hadde 5 cm åpning kl 2. Min kjære fikk beskjed om at han måtte pent bli inne på rommet og fikk ikke lov til og gå ut. Dette kom til og gå fort sa de. Kl 4 hadde det blitt 7 cm åpning og riene ble enda sterkere. Kl 6 hadde jeg 10 cm åpning og vannet gikk under gu undersøkelsen.

Pressriene startet, men jeg kunne enda ikke presse for og få ut vårt mirakel. Hun var ikke langt nok nede i bekkenet .. Alt hadde stoppet og det var for sent for epidural...

kl 07 kunne jeg endelig presse, det var 1 time og 34 minutter med pressing før frøkna kom.. De siste pressene før hun kom gikk så radig og hun kom så plutselig at barnelegen ikke rakk inn på fødestua, så her var det kun en jordmor som tok i mot frøkna.

08:34 11. Mai kom mitt lille vidunder! Hun veide 3578 gram og var 49 cm lang og hadde veldig mye hår!!! :)

Jeg var dog ikke like heldig som flere av dere over her, og måtte sy 21 sting.. Jeg satt på badering i 2 uker etter fødsel :) Hihi!

Alt var ellers bra med oss alle tre og vi gleder oss stort over dagene nå!
 
Fødte en herlig sønn 9. Mai 2014 ♥

Kvelden 8.mai, i 23-tiden begynte jeg å få rier. Først trodde jeg det var falske rier lik de jeg hadde hatt i 3 uker allerede. Disse ble mer og mer regelmessige og i 1-tiden på natten kom veninnen min ut til meg. Jeg, veninna og samboeren satt i atuen noen timer, snakket, lo (noe som ikke er veldig behagelig med rier!! I 3-tiden på natten var der 3-4 minutter mellom riene og vi foret hestene og kattene før vi dro avgårde til klinikken. Vi annkom KK etter en times kjøretur. Når jeg ankom ble jeg sendt opp på Storken og fikk et fint rom med stor seng. Jordmor sjekket åpning, og da var jeg ca 2 cm åpen. De vurderte faktisk å sende meg hjem igjen, men lot meg være en time. Etter en time var jeg gått opp til 4 cm åpning. Sov i mellom riene. Samboeren var der hele tiden, og veninna mi var der nesten hele tiden, bortsettfra når hun måtte hjem og ta seg av dyrene våre. Midt i riene fikk jeg tilbud om steriltvannspapler i ryggen, og i ørska som jeg var takket jeg ja. Foretrakk riene for å si det sånn! Kjentes ut som vepsestikk i ryggen. Lindret litt i ca 1/2 time. Fikk tilbud om å få det igjen, og i magen men takket kontant NEI. etter noen timer var det 10 cm åpning. Pressriene begynte of holdte på en stund, sov mellom riene. Jordmor ville jeg skulle prøve å gå og stå mye men klarte ikke så veldig mye annet enn å ligge i ro. Etter en god stund (usikker på hvor lenge!) Med pressrier bestemte jm at hun skulle ta fostervannet. Etter det dabbet riene av, og pressriene var ikke nok til å presse ham helt ut. Presset og presset, stående, sittende på huk og liggende. De trillet oss til slutt ned på føden, koblet småen til en elektrode som viste bittelitt stress. Jeg var helt utslitt etter 13 timers fødsel. Presset og presset men riene var ikke lange nok. Fikk riestimulerende i veneflon, men før den fikk virke ordentlig kom anestesilegen med tangen. På neste ri var småen ute, etter en del klipping (vel og merke uten bedøvelse, bedøvelsen ble satt etter hun hadde klippet) og fikk ham rett opp på brystet. Måtte bli sydd igjen etter en relativt stor rift (3B ) og de brukte 1,5 time på å sy ! Fikk ha småen hos meg hele tiden. "Liten" gutt på 4170 gram, 50 cm og 37 cm rundt hodet ♥
 
Sååå koselig å lese fødselshistoriene deres!

Min er stort sett et svart hull for min del og fikk vite i går at det jeg ble fortalt av jordmor under utskrivningsamtalen var litt sannhet med mye pynt. Jordmor jeg gikk til i svangerskapet viste meg epikrisen fra sykehuset og den var veeeldig annerledes enn det jeg ble fortalt på sykehuset :(

Hadde termin 17.mai.

1. April rett før kl 16 lå jeg hjemme på sofaen og så på tv og føler plutselig at jeg tisser på meg, trodde jeg da :p går på badet og innser fort at det er noe helt annet enn tiss, men skjønner liksom ikke at det er vannet som har gått heller, er jo mer enn 6 uker til termin. Ringer føden og får beskjed om å komme inn for en undersøkelse.
Ringer mannen:
Meg: eeeeh, tror vannet har gått, kan du komme hjem fra jobb? Vi må inn på sykehuset en tur.
Han: ha ha ha vet det er 1.april i dag, kan ikke lure en luring vet du. *han legger på*
Jeg ringer han igjen:
Meg: *på gråten* vannet har gått din dust! Kom hjem!
Han: veldig morsomt...men er ferdig på jobb og på vei hjem nå så gjør deg klar til å rope aprilsnarr :p

Gjett hvem som hadde dårlig samvittighet når han kom hjem og jeg lå på sofan med håndkle mellom beina :p

Kjørte tul lokalsykehuset og fikk bekreftet at vannet var gått men pga prematur fødsel måtte vi til et større sykehus 2,5 timer unna og fikk beskjed om å kjøre dit selv. (Fikk vite i ettertid at fødselslegen ved lokalsykehuset var kjempehissig over dette, vi skulle blitt sendt med ambulanse pga prematur vannavgang- men det gikk jo bra da:p )
Jeg hadde forresten rier fra ca 17.00.

Fremme på det store sykehuset leverer vi helsekort og brev fra jordmor og lege som forklarer og gir råd til å håndtere den kroniske sykdommen min, som gjør at kroppen min tåler veldig lite. Blir kobla på ctg og sånn og besvimer. Våkner til mens mannen forklarer jordmødrene (som det plutselig har blitt mange av på rommet) at jeg besvimer lett hvis jeg blir for sliten. Får veneflon i handa og det er det siste jeg husker.
Det neste jeg husker er at jeg sitter inne hos den nyfødte dattera mi på nyfødtintensiven 2 døgn etter at fødselen begynte.

Ble fortalt etter fødselen på sykehuset at det var en helt normal fødsel, 4 timer i aktiv fødsel og baby født 35 timer etter vannet gikk.
I epikrisen står det riktignok at baby kom 35 timer etter vannavgang, men aktiv fødsel var over 19 timer og langt fra normal (noe mannen min var veldig klar på, men ble "satt på plass" av jordmødrene på sykehuset: alle fedre følte det sånn når kona fødte. ) Jordmor som tok imot snupp hadde ikke hørt noen ting om at jeg hadde en sykdom..
Jeg besvimte 23 ganger og mesteparten av tiden var det umulig å få kontakt med meg. Jeg hadde vært "klar" helt på slutten og klarte å presse snupp ut uten hjelp.
Har utviklet fødselsangst etter dette og blitt lovet keisersnitt hvis det blir aktuelt med en liten brøster etterhvert.

Puh, rotete, i know, men sånn det er lagra oppi hjernen min :p
 
Termindagen 26 mai var forbi, og jeg gikk no bare rundt å vagget og ventet. Lå mye i sengen og så på meningsløs daytime-tv mens jeg strikket og satt og ventet på lillebror. Kjente etter hvert minste lille tegn på fødsel - men det skjedde jo ingenting mer ;-)

Etter at termindatoen var forbi kjente jeg meg litt sånn "sukk-ingenting er særlig kjekt", men var likevel ikke særlig sur, eller utholdmodig. Bare kjente meg litt sånn tafatt :p (Jeg var mest livredd for at jeg snart skulle få to barn...) Så når pappa sendte melding på onsdagen om vi ville komme ut å grille hos han så takket jeg selvfølgelig ja - det var fint vær, ingen tegn på fødsel og mannen hadde tatt seg langhelg siden det var himmelsprett torsdagen og planleggingsdag i bhg på fredagen, og jeg aldri i verden hadde klart å aktivisere en 4 åring aleine 4 dager på overtid med bekkenløsning ;-) :p

Mens vi satt ute og hadde fortært grillmåltidet begynte jeg å kjenne at nå kommer det faktisk ganske regelmessige kynnere. Jeg gikk jo rundt å kjente etter, så tenkte at jeg ble lurt nok en gang, så jeg sa ingenting til de andre og later som ingenting. Når vi kjørte hjem sent på kvelden sa jeg til min kjære at jeg tror jaggu at han kommer i morgen jeg. Har hatt mye kynnere, eller rier? I hele kveld..
Forrige fødsel drøyde an i mange mange timer, og åpningsfasen den gang varte i dagesvis. Så jeg hadde ingen tro på at dette skulle gå særlig fort.. Sa til min kjære at han bare fikk legge seg, og jeg prøvde å gjøre det samme. Lå å døste mellom "riene" fra sånn 00-3,4 ca. Da ble jeg mer og mer sikker på at noe var i gjerde og leste litt rundt på nett ;-) Jeg begynte å pakke ting til meg i sykehusbagen, og saker og ting til den vordende søsteren. Gikk i dusjen og rundt hjemme og vaste. Når riene kom med 3-4 minutters mellomrom og hadde gjort det en stund ringte jeg føden litt før 6. I og med at vi hadde ca en times reisevei med levering av storesøster så tenkte jeg det var best å komme seg avgårde for å sjekke status, men var egentlig forberedt på å bli sendt hjem igjen siden det ble vi med søsteren - opptil flere ganger :p
Vi kom på Stoken (det er der man føder naturlig visstnok :p) rett før 7 - JM sjekket åpning som kun var 2 cm!! Jeg tenkte i mitt stille sinn at dette kommer til å ta tid denne gangen også.. Faen!! ..men hun la inn venefloner på hendene mine pga jeg mistet så mye blod sist - så da skulle jeg få medisiner slik at det ikke skulle skje igjen. Så da konkluderte jeg med at jeg i alle fall slapp å bli sendt hjem igjen med veneflon i hånden ;-)

Jaja - vaktskifte og ny JM kom inn. Jeg hadde jevnt med rier hele veien. JM spurte om vi hadde spist frokost, men det hadde jeg seff ikke prioritert veldig. Så hun gikk og fant til oss. Mens vi satt der i sengen og spiste litt mat kjente jeg ett lite poff, og det rant noe ut av meg. Det var veldig lite så jeg ble usikker om jeg hadde tisset meg ut eller om vannet var gått. (Vi fant ut ved neste sjekk at det var vannet - flaks! ;-) )
Hun nye JM fant ut at hun ikke ville ha meg på Storken likevel pga den forrige fødselen min, og siden de var dårligere bemannet der oppe ble jeg flyttet ned på føden. Fikk rom rett vedsiden av pauserommet, så jeg tenkte nå mitt i forhold til den forrige fødselen med blodsprut over både JM og barnepleier og full utrykning :p Hehe

Riene haglet virkelig på og klokken var blitt rundt 9 - kun 3 cm åpning. Jiises, dette kommer jeg mest sannsynlig aldri til å overleve. Fikk absolutt ingen pause og riene kom hele tiden. JM fortalte at de sjekket ca annen hver time, men jeg følte at jeg kanskje skulle dø. Så når klokken var blitt rundt 10 tror jeg sjekket hun igjen 3-4 cm åpning. Da så jeg for meg 20 timers fødselen med søsteren og sa at dette får jeg IKKE til uten epidural. Jeg må ha epidural når dert ikke skjer en ting, og det er laaaaaaaangt til 10 cm herfra! JM bestilte og ikke lenge etter var teamet der for å legge inn. Jeg klarte absolutt ikke å gjøre som de sa og klarte ikke å samarbeide mellom riene i det hele tatt. Helt fullstendig håpløst. De stakk mange ganger og fikk den sånn halvveis på plass, og jeg følte at den ikke virket i det hele tatt!! For sist var det jo behagelig og jeg kunne sove - det kunne jeg IKKE nå. Men epiduralen reddet meg med at jeg fikk puste litt mellom riene. Det ble litt pause til å hente seg inn igjen. Og det gjorde godt. Teamet ville vente å se om den begynte å virke bedre etterhvert, og jeg forteller at det har begynt å trykke sånn på. Har ingen kontroll på hverken pust, lyder eller noe. Følte det helt grusomt og mistet helt fatningen. JM tok en kjapp sjekk til, og jaggu - 7-8 cm plutselig. "Nå kommer babyen din" sa JM. Husker jeg begynte å grine å sa at jeg ikke ville ha noe baby :p
Pga han kom så fort og riene var så hyppige så de på monitoren at hjerterytmen til baby gikk ned. De la inn elektrode på hodet, og jeg fikk beskjed om å bare trykke på når jeg kjente trykkertang og hadde rier. Aner ikke hva klokken var men det var mye armer og bein og folk inn og ut, og de måtte legge inn ny elektrode på hode hans fordi den falt av og jeg Som lå der og hylte, peste og hadde NULL kontroll!
Plutselig ser JM noe jeg ikke ser og ber meg flytte meg opp på knær, så ned igjen i sengen, og så rundt på rygg igjen - i løpet av få sekunder er rommet fylt av folk. Jeg får med meg ordet "saks", og svosj der var det en stor grønn beholder med noe kjettinglignende greier. Får beskjed om å presse alt jeg kan, og legen står og drar. Jeg freeker fremdeles helt ut, og en av JM som står der holder fast i meg og forteller meg hele veien at jeg må konsentrere meg. Babyen må ut kjapt. De holder på en god del press, og en god del skriking fra meg :p Anee ikke hvor lenge jeg holdt på men presset som bare det, og legen dro i andre enden.

Til slutt kom den lille store prinsen til verden med sine perfekte 3990 gram, 52 cm og 36 cm rundt hodet. Han var illsint og skrek i sikkert 2 timer etter fødselen pga vondt i hodet sitt. Mor blir sydd i en evighet av legen og hun er fryktelig LEI av at folk holdt på i underetasjen. Så jeg var rett og slett litt sur... Til slutt får jeg lillegutt opp til meg, han finner puppen med en gang, og får til og med melkebart :p Mor og far får mat med flagg på og ringer til storesøster for å fortelle at hun har fått seg en lillebror. Ikke lenge etter er hun på klinikken, stolt som bare en storesøster kan være ❤️ Veldig magisk øyeblikk for mor.

Jeg er så takknemlig for mine to barn. Alle vondter i verden er verd det til slutt. Det var litt av en opplevelse, og jeg var vettskremt!



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp