Fødselen :)

Bkno1908462

Mammaen til Matheo
Er superfornøyd med fødselen! Kan ikke sammenlignes med nr 1 der vannet gikk, han bæsjet og jeg måtte settes igang med ripille. De riene var et helvete å jobbe seg gjennom helt fra start. Og det var forsåvidt en helt grei fødsel da også, kom meg ihvertfall raskt etterpå.
Men denne gangen- en drøm.
Riene startet natt til torsdag. Ikke så kjipe at jeg måtte konse men såpass at jeg våknet et par ganger. Utover hele torsdagen kom de med 10 min mellomrom og varte i ett min. Men fortsatt bare tak i magen og ikke bak. En venninne som er hudpleier var her og gav meg full behandling av både ansikt, hender og føtter- for en magisk måte å begynne på! <3 I 18 tiden på kvelden bestemte vi oss for å ta med storebror til Mommo & Effa og legge ham der, regnet med det ville ta seg opp iløpet av natten. Kl 01.30 ringte jeg føden, da var det 8 min mellom riene og måtte puste meg gjennom dem. Kom inn med 4 cm åpning, men lillegutt sto så høyt ennå så tok en del timer før han kom langt nok ned til at det ble fart på sakene. Men riene var informative og levelige- og min jordmor og jordmorstudent var to helt fantastiske engler og verdens beste superteam. Han lå an til å bli stjernekikker men det klarte de få orden på ved å sette meg i ulike stillinger mens riene haglet. Kl 08 fikk jeg epidural- så jeg fikk i meg litt mat og drikke, riene tok over for hverandre på det tidspunktet uten pause så begynte bli litt fysisk sliten. Maten og epiduralen gjorde susen og energien var på plass igjen. Ennå skulle det gå noen timer, fikk drypp for å styrke riene og det var vel her jeg sa "nå må jeg bare lukke øynene og late som jeg er et annet sted)" og jobbet meg gjennom. Epiduralen hadde visst ikke så stor virkning, men den tok de verste magekrampene så jeg var fornøyd. Kl 11.40 meldte pressriene seg, jeg ble lagt sidelengs (er visst et bra utgangspunkt for å unngå revning) og dét var en fantastisk måte å føde på!! Fød sidelengs alle som kan!! Så mye bedre enn på ryggen!!! :) 12.01 var lillebror ute, hele 4550gram! :O Ikke et klipp eller rift å snakke om, hoppet ut av sengen så fort morkaken var ute og alt koblet fra. De trodde ikke det var jeg son hadde født når jeg kom ned på barsel. (Hadde dusjet og fått på egne klær) Superform!! Måtte bli på sykehuset i 4 dager pga lavt blodsukker på lille Bastian, som måtte måles hver 3 time, men det kom seg tilslutt. Er visst vanlig på store babyer. Var tøft å være lenge borte fra storebror, men nå er vi lykkelige hjemme alle 4, lillebror, storebror, mamma og pappa. Mini har lagt på seg 400g på 10 dager så han blir vel en liten sumobryter snart ;P Har bare lovord å si om Rikshospitalet- så mange søte gode pleiere som tok seg godt av oss de fire dagene vi måtte bli. (Denne mammaen var egentlig klar for å dra samme dag) ImageUploadedByBV Forum1442305517.524703.jpg

Back
Topp