Fødselen

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Var jm inne hos dere hele tiden? Hva gjorde hun inne hos dere?

Jeg hadde jordmorstudent som var inne sammen med oss stort sett hele tiden etter vi ble flyttet over på fødestuen. Hun gjorde vel ikke så mye egentlig, men hjalp meg å puste, var oppmuntrende og ellers tilbydde mat og drikke innimellom. Etter hun gikk hjem hadde vi litt mer tid for oss selv, men når nattevaktene kom var en av de inne hos oss stort sett hele tiden igjen. Var bare vi som var der, så de hadde ikke så mye annet å ta seg til tror jeg :p

Fra jeg kom på fødestue var hun inne hos oss hele tiden.
Eller kom på sykehuset i 19 tiden. Fikk en fødestue nesten med en gang, men hang litt på TV - stua for å få tiden til å gå.
(Kom inn med 4 cm åpning).

Var i badekaret fra 21 til rundt midnatt. Da kom jordmor innom av og til for å sjekke framgang.
Fra 00.30 ca fikk jeg lystgass, så da tror jeg jordmor var der hele tiden.
Men ble ganske fjern av lystgassen, så kan ikke si det med sikkerhet.
De siste timene var også barnepleier og lege der.
Fødte 05.43.

Ja var der så og si hele tiden. Gikk ut for å hente mer håndkle, men eller var hun der hele tiden. Hun var der som støtte, hjelp og sjekket åpning og fosterlyd. Passet på mini i magen❤️

Da jeg fikk nr.2 var det veldig travelt og vi var myyye alene. Det hele var egentlig litt skumnelt og jeg følte meg stua vekk. Ble nesten ikke sjekka og ble veldig dårlig behandlet av overlegen. Jeg skulle egentlig ha planlagt ks pga smalt bekken og fødselsangst, men siden han kom i uke 35 ble jeg frarådet ks. Fikk velge selv og sa at jeg ville prøve vaginalt. 22 timer senere hadde enorme ryggsmerter, rett før vannet gikk, dro i snora og jm kom. Etter kort tid sier hun: jeg skal bare ordne noe. Hun kom aldri tilbake! Vannet går og vi drar febrilsk i snora -inn kommer en annen jm og hun tar i mot gutten 14minutter senere.

Da jeg skulle ha Felix fikk jeg innvilget planlagt ks om jeg gikk til uke 38 pga fødselsangst. Var i møte på sykehuset og snakket med overlegen i uke 28 og vi laget en fødselsplan dersom jeg fødet før uke 38.
Da jeg endte i fødsel var jeg ikke alene ett sekund! De fulgte fødselsplanen slavisk og denne overlegen sto overtid (1time) for å være til stede under pressingen. Vi fikk en erfaren, kjempe snill, koselig og flink jm! :)

Det var 3 jordmødre hos oss. Dag, kveld og nattevakt.

Var ikke inne hos meg hele tiden, men mannen min var der så jeg syns det var greit å få tid alene med han. Nattevakten var inne hos meg hele tiden. Fra ca 6-7cm tror jeg.

Hun var ikke inne hos oss hele tiden, men kom med en gang vi ringet på henne. Følte meg veldig trygg og ivaretatt, synes hun gjorde en god jobb.

Her var dei innom og såg på maskina, justerte beltet og sjekka åpningen. Gav meg smertestillande når det var den tiden.
Trur når det var igjen 1 time hadde eg ei inne hjå meg konstant me. Det var nok fordi A var litt stressa.
Ellers synes eg det er utruleg rart at eg aldri vart tilbydd mat og eg var jo der frå laurdag kl 16 og A kom 00:56 natt til mandag...

Her var dei innom og såg på maskina, justerte beltet og sjekka åpningen. Gav meg smertestillande når det var den tiden.
Trur når det var igjen 1 time hadde eg ei inne hjå meg konstant me. Det var nok fordi A var litt stressa.
Ellers synes eg det er utruleg rart at eg aldri vart tilbydd mat og eg var jo der frå laurdag kl 16 og A kom 00:56 natt til mandag...
Ble du aldri tilbydd mat??:o

Nei, hun var ute å spiste lunsj. Husker jeg synes den lunsjen varte i en evighet, iflg sambo var det en "normal" lunsj-lengde.

Jeg hadde en veldig enkel og rask fødsel, ble heller ikke tilbud mat eller noe annet.

Hun var helt fantastisk!
Lot meg være i fred å jobbe. Var bare oss tre + en assistent under selve fødselen også.

Hva slags smertestillende fikk du? Jeg fikk én paracet, da måtte jeg bare le selv om jeg hadde vondt.
To paracet hjelper ikke alltid på hodepinen min engang, må ofte ta flere for at det skal fungere.
En paracet når du føder hjelper like mye som en non stop...

Hva slags smertestillende fikk du? Jeg fikk én paracet, da måtte jeg bare le selv om jeg hadde vondt.
To paracet hjelper ikke alltid på hodepinen min engang, må ofte ta flere for at det skal fungere.
En paracet når du føder hjelper like mye som en non stop...

Smertestillande som epidural og noko power ting når epiduralen ikkje funka lengre. Fekk også paracet som dempa hovudverken.

Ble du aldri tilbydd mat??:o

Nei, faktisk ikkje. Tenkte ikkje så mykje over det da, men har gjort det i ettertid. Fekk mat kl 03:40 etter fødselen, men da orka eg berre ei halv skive... Trur eg åt ein bollen og 1/2 skive på 48 timar...

Nei, faktisk ikkje. Tenkte ikkje så mykje over det da, men har gjort det i ettertid. Fekk mat kl 03:40 etter fødselen, men da orka eg berre ei halv skive... Trur eg åt ein bollen og 1/2 skive på 48 timar...
Det var veldig rart:o jeg hadde rier konstant så tror ikke de tilbygge meg mat. Men min fødsel varte jo kun i 2,5 time. De var veldig strenge på at jeg måtte spise rett etterpå.

Ja var der hele tiden under de to siste fødslene, men de var jo to veldig raske fødsler.

Med førstemann så var de litt inn og ut iløpet av morgenen, dagen og kvelden. Jeg kom på sykehuset veldig tidlig (med 2 cm åpning)siden jeg var i Oslo på helgetur den dagen han ble født. Kom vel inn på sykehuset i fem tiden på morgenen og han ble født kl 20:13 på kvelden. De sjekket meg, tappet badekaret, laget varmeflaske for meg og sånne ting:) Følte meg godt tatt vare på hvertfall:)

Da jeg fikk nr.2 var det veldig travelt og vi var myyye alene. Det hele var egentlig litt skumnelt og jeg følte meg stua vekk. Ble nesten ikke sjekka og ble veldig dårlig behandlet av overlegen. Jeg skulle egentlig ha planlagt ks pga smalt bekken og fødselsangst, men siden han kom i uke 35 ble jeg frarådet ks. Fikk velge selv og sa at jeg ville prøve vaginalt. 22 timer senere hadde enorme ryggsmerter, rett før vannet gikk, dro i snora og jm kom. Etter kort tid sier hun: jeg skal bare ordne noe. Hun kom aldri tilbake! Vannet går og vi drar febrilsk i snora -inn kommer en annen jm og hun tar i mot gutten 14minutter senere.

Da jeg skulle ha Felix fikk jeg innvilget planlagt ks om jeg gikk til uke 38 pga fødselsangst. Var i møte på sykehuset og snakket med overlegen i uke 28 og vi laget en fødselsplan dersom jeg fødet før uke 38.
Da jeg endte i fødsel var jeg ikke alene ett sekund! De fulgte fødselsplanen slavisk og denne overlegen sto overtid (1time) for å være til stede under pressingen. Vi fikk en erfaren, kjempe snill, koselig og flink jm! :)
Så bra du ble godt fulgt opp siste gangen. Men med nr 2 ble du værende i fødsel alene med fødselsangst? Fy!

Det var 3 jordmødre hos oss. Dag, kveld og nattevakt.

Var ikke inne hos meg hele tiden, men mannen min var der så jeg syns det var greit å få tid alene med han. Nattevakten var inne hos meg hele tiden. Fra ca 6-7cm tror jeg.
De skal vel være inne alltid under aktiv fødsel. Ikke alltid de har tid da:(

What? Jeg var jo på samme sykehus og ble tilbudt mat flere ganger og hadde noen inne hele tiden og sambo fikk også mat. Hjelpes. Jeg fikk jo ikke til å spise noe særlig da og heller ikke drikke. Formen min og babyens bedret seg betraktelig når jeg fikk væske intravenøst. Tror det hadde gjort seg med litt næring intravenøst også. Stakkars du skulle jo absolutt fått mat!

What? Jeg var jo på samme sykehus og ble tilbudt mat flere ganger og hadde noen inne hele tiden og sambo fikk også mat. Hjelpes. Jeg fikk jo ikke til å spise noe særlig da og heller ikke drikke. Formen min og babyens bedret seg betraktelig når jeg fikk væske intravenøst. Tror det hadde gjort seg med litt næring intravenøst også. Stakkars du skulle jo absolutt fått mat!

Gubben måtte ned på Statoil og kjøpa seg mat eller reisa heim og eta når han måtte gi katten mat.
Eg tenkte jo heller ikkje over det da... Men skal hugsa å seint frå om det når me skal ha fødselssamtale denna gongen.

Back
Topp