Fødselen...

mammatilgutt

Elsker forumet
Er førstegangsfødene og lurer veldig på hvordan fødselen blir, er ikke redd for fødselen. En ting som er litt skumelt å tenke på er om de må klippe eller om jeg revner? Går det ann å forhindre på noen som helst måte eller ? Og hvordan vet man om fødselen starter og når skal man ringe føden ? Er i uke 31+2 nå så føler e burde vite litt til nå :P 

Uff nei, ikke tenk på fødselen. Ta det som d kommer. En ri om gangen. Vær opptatt med noe, oppvask, et god tv serie, en film alt annet enn hv som kn skje. Lytt til kroppen, den forteller deg hva som skjer. Den dagen jeg fikk rier så så jeg tv og skrev ned riene. Dette var kl 15. Kl 18, var jeg på visning. Kl 20 spiste jeg middag, kl 11:30 gikkmsambo å la seg. Kl 01:45 gikkmvannet. Og da vi kom på sykehuset, lå jeg til sånn rie/ sparketest... Kroppen var i full fødsel, så jeg spydde. Så ble jeg undersøkt. Fikk så føderom. Prøvde lystgass, nei, sterilvannspapler, nei. Så da ble det epidural. Dette var vel rundt 05-06. Da fikk seg spist og danset. He He, så begynte de press riene som man ikke skal presse på. Ble litt redd da, men det gikk fint. Kl 08:50 fikk jeg legge meg i senga og da var det bare å bli ferdig. Dette var faktisk d værste, men det var jo bare 20 min, så det gikk fint. . Bare å lytte tilmjordmora, så går det nok fint. Jeg er hørselshemmet, så,jeg så bare på sambo... Hehe. Lykke til. Snakk med jordmora du går på,kontroll til. Jeg liker ikke detaljer og snakke om smerter, så jeg unngikk å prate med henne om fødsel, men det er kanskje annerledes med deg. leste mye bare jeg.

Ett veldig godt tips som jeg fikk fra jordmor er å massere område mellom skjeden og analåpningen 2 ganger daglig i ca 10 min med hvetekimolje e.l i ca 4-6 uker før termin. Dette er med  forhindre at man revner så mye!!
Lykke til :o))

Er ikke skeptisk til fødselen egentlig er bare det om e rævner eller om de må klippe meg :P Tror e kommer til å få litt panikk hvis de kommer med en saks liksom ^^ 
Men har hørt at hvis man sier i fra til de når man kommer inn på føden at de skal tenke på det så kan de prøve å fokuser på å la ting skje naturlig eller hva e skal kalle det :P

Alltid masse tanker før fødsel, men når du er midt oppe i det så blir det som regel helt forskjellig. Ting blir naturlig - eller det bare blir sånn. Man har nok med å fokusere på riene og "seg selv" om man ikke skal engasjere seg i "alt annet også".

Og når det gjelder tidspunktet om å dra til sjukehus. Råd fra meg: Enten så har du såpass vondt at det er på tide å dra (jm om at man ikke kan snakke når man har rier osv) - eller så følger du instinktet ditt. Jeg gjorde sistnevnte og kom akkurat i tide ;)

For å si det sånn så er man så inne i seg selv på det tidspunktet man EVENTUELT revner eller klippes at man merker det ikke sånn. Og man blir på en måte litt bedøvd der nede etterhvert så man kjenner ikke sånne detaljer:) det går nok supert:) jordmødrene nå er også flinke på dette området og holder gjerne babyen igjen en rie i åpningen så huden får tid til å tøye deg. Så det kan du jo si at du ønsker, men tror det er rimelig rutine nå for tida:)

Jeg fikk tips av svigerinna mi om å skrive i brevet til føden/jm at de ikke skal fortelle om de klipper. Det sa de til henne, og da ble hun veldig opptatt av det. Hun sa hun aldri hadde kjent at de hadde klipt,om de ikke hadde sakt noe.
Så det er en av tinga som skal stå i mitt brev værtfall :)

Pleier man å skrive et brev til føden ? Hvorfor gjør man det ? 
Ja har hørt det om at jordmor kan holde hodet litt igjen og det er det første jeg kommer til å si :P 

Jeg lurer også på det brevet. Har hørt/lest at man kan skrive et ønskebrev, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal ønske meg eller skrive der? Har egentlig mest lyst til å føde i badekar, det er kanskje noe man skriver i ønskebrevet, eller må jeg ringe? Og hvor sender jeg brevet? :)

Back
Topp