Fødselen

mississ88

Flørter med forumet
Har dere begynt å tenke noe på fødselen? Dere flergangs fødene,hva tenker dere om fødselsen denne gangen? Kjenner at jeg gruer meg litt å er enda lenge igjen.. 
Har gått ganske fort de andre gangene,så er veldig redd for at denne gangen skal det gå enda raskere.. Sist tok den 30 min fra de tok vannet å til jenta var ute
 
har prøvd å tenke minst mulig, men samtidig forberede meg....
men leiter ikke opp fødselshistorier med "grøss og gru fortelling"...

ikke sikker på hva jeg vil med smertelindring, men kan kanskje ta det når den til kommer?
 
Jeg gleder meg jeg =)
Men er litt skeptisk ang. fart på fødselen hehe =)

Når jeg fikk nr. 3 tok det 12 minutter fra jeg hadde 5 cm åpning til hun var ute - så jeg føder ganske kjapt hi hi =)
Vi ble "undervist" i forhold til hjemmefødsel sist, og skal nok igjennom en runde denne gangen også (sånn i forhold til hva og hvordan vi skal gjøre det om vi ikke kommer oss på føden), men vi bor 3 min unna - så regner med det skal gå greit =)

Ellers er det bare fødestue her, så jeg er nødt til å klare meg uten smertestillende - noe som går helt fint for min del. Får lystgass og badekar, og det holder i grunn =) Håper bare jeg føler det når denne fødselen her også setter i gang he he =)
 
Vet mange forestiller seg og har drømmer om hvordan fødselen skal være. De skal føde i dne og den stillingen, den musikken, den og den smertelindring, alt skal skje slik de har skrevet det ned etc.. Tror det er den største fallgruven man kan gå i, veldig lett å bli skuffet da. Greit å sette seg inn i det på forhånd med tanke på stillinger og smertelindring etc, men ikke lag en konkret plan! Sist gang hadde jeg en litt slik "tar det som det kommer", men visste hva man kan få og gjøre etc så følte meg forberedt, blir litt det samme denne gangen, men skal på ABC klinikken denne gangen (bare naturlig smertelindring) så det sier vel litt om hvor greit jeg synes sist fødsel gikk ;) 
 
Uff, nei, det tenker jeg minst mulig på. Hadde en veeldig lang fødsel sist gang, så jeg håper det går raskere denne gangen. Gjør som sist, tar det som det kommer, vet jo lite om hvordan det skrider frem denne gangen..
 
Ja, forrige KS ble litt dramatisk og smertfull, så håper ikke på gjentagelse....
Og etterpå på sykehuset så trenger jeg endel hjelp med den lille siden jeg ikke får vært isammen med den.. både den og jeg trenger hjelp,så er ikke på samme avd...forrige gang tok det over 2 døgn før jeg fikk prinsen inn til meg, men da var gubben hos han...men tviler på at han har muligheten denne gangen...så kjenner jeg er spent på det :(


Men går nok bra ;)
 
Åhh som jeg gleder meg!:) 
Jeg hadde styrtfødsel med storebror... Reiste på sykehuset med en gang jeg kjente noe var på gang...vannet gikk rett innafor dørene, og 50 minutter etter var jeg blitt mamma :)  Det var selvfølgelig j... vondt! selvom det gikk fort...men jeg gleder meg sååå til å oppleve det igjen :)

Jeg håper på det kan gå bittelitt lengre tid denne gangen så jeg rekker å tenke litt på hva jeg er midt oppi også..  men ikke veeeeldig mye lengre tid altså.. par timer kanskje.. hehe
 
Ja, jeg har tenkt en del på det og gleder meg til å bli ferdig med det!
Gleder meg ikke til selve fødselen, for det gjør veldig vondt, men etterpå, det gleder jeg meg til! 
Med førstemann, ble jeg satt igang pga høyt blodtrykk og alle tegn på svangerskapsforgiftning. Hun kom da 9 dager før termin. Fikk til slutt epidural, noe jeg da var svært takknemlig for, for da hadde jeg hatt sinnsykt vonde rier i mange timer og hadde bare 3 cm (altså ikke effektive rier) og jeg var utrolig sliten + at lystgassen gjorde at jeg følte meg sånn "sliten full." De eneste "smertene" jeg kjente under selve forløsningen var at det "sved litt der nede." Hun ble til slutt tatt med vakuum da pulsen begynte å bli svakere, det viste seg at hun hadde navelstrengen rundt halsen. Etter fødselen var både jeg og hun slitene
Med andremann var jeg da like spent som med førstemann, for jeg ante jo ikke hvordan det var å gå naturlig i fødsel. Det må jeg si var en myyyyye bedre opplevelse enn å bli satt igang. Riene begynte ikke å gjøre ordentlig vondt før det var ca 3 min mellom riene og jeg hadde ca 5 cm åpning, (mot at de var så vonde nesten fra starten av da jeg ble satt igang). Alt gikk fint til jeg skulle begynne å presse, jeg presset og presset, men ingenting hendte, forstod egentlig at jeg ikke kom til å klare å presse han ut selv, da legen sa at hun måtte bruke vakum siden han stod i dyp tverrstand (han stod med skuldrene rett ned, i steden for å ha rotert til siden), da sa jeg "takk." Denne gangen hadde jeg ikke hadde epidural og det gjorde j...lig vondt!!! Akkurat i det han kom ut husker jeg at jeg tenkte "nå gikk jeg i stykker" var helt sikker på at jeg ikke kom til å klare å gå etterpå, men det gikk faktisk helt fint.
Så denne gangen håper jeg på å gå i naturlig fødsel igjen og at jeg kan føde naturlig uten at jeg trenger hjelp av vakum, så får jeg bare ta det som det kommer...


 
Ja har hatt kjappe å greie fødsler uten komplikasjoner så satser på det denne gangen og:) Vi har og bare fødestue her i byen,men bor ca 1 time unna en fødeavd,der jeg har vært de andre gangene... Men er ikke sikkert det blir tid til å dra dit denne gangen.. :) 
Er mest redd for det skal gå så fort at jeg revner skikkelig,har bare fått "pynte" sting før så
 
mississ88:   ikke meninga å kuppe tråden din.. men for en heeeerlig jente du har!!!!! :)
 
Takk:) Ja de er herlige begge 2:) 
 
uff, gleder meg ikke! hadde en traumatisk fødsel som endte med haste ks så denne gangen skal jeg på fødselssamtale på kk for å planlegge hvordan ting skal skje når denne fødselen er i gang.. 

håper jeg føler meg bedre etter den samtalen så jeg slipper å grue meg så mye. 
 
Har jo tenkt litt på det, og håper virkelig ting kan gå litt fortere denne gangen. Fødsel nr 2 var veldig vond og slitsom. Startet med rier rundt kl 23 på kvelden, som varte hele natta. Men dette var såkalte maserier som ikke hadde noen effekt, og da jeg ble sjekket på føden kl 5 om morgenen, var det kun 1 cm og jeg dro hjem. Men da ble det fart på sakene, og kom tilbake til sykehuset kl 7, da var det 7 cm åpning. Husker jordmor sa at om en times tid har du babyen i armene dine, ja særlig! Han kom først nesten 7 timer senere!! Veldig vond fødsel. Fødsel nr 1 tok også litt tid, men husker ikke den som så slitsom og smertefull.
 
Har jo tenkt litt på det, og håper virkelig ting kan gå litt fortere denne gangen. Fødsel nr 2 var veldig vond og slitsom. Startet med rier rundt kl 23 på kvelden, som varte hele natta. Men dette var såkalte maserier som ikke hadde noen effekt, og da jeg ble sjekket på føden kl 5 om morgenen, var det kun 1 cm og jeg dro hjem. Men da ble det fart på sakene, og kom tilbake til sykehuset kl 7, da var det 7 cm åpning. Husker jordmor sa at om en times tid har du babyen i armene dine, ja særlig! Han kom først nesten 7 timer senere!! Veldig vond fødsel. Fødsel nr 1 tok også litt tid, men husker ikke den som så slitsom og smertefull.
 
Har jo tenkt litt på det, og håper virkelig ting kan gå litt fortere denne gangen. Fødsel nr 2 var veldig vond og slitsom. Startet med rier rundt kl 23 på kvelden, som varte hele natta. Men dette var såkalte maserier som ikke hadde noen effekt, og da jeg ble sjekket på føden kl 5 om morgenen, var det kun 1 cm og jeg dro hjem. Men da ble det fart på sakene, og kom tilbake til sykehuset kl 7, da var det 7 cm åpning. Husker jordmor sa at om en times tid har du babyen i armene dine, ja særlig! Han kom først nesten 7 timer senere!! Veldig vond fødsel. Fødsel nr 1 tok også litt tid, men husker ikke den som så slitsom og smertefull.
 
Jeg vil helst føde uten smertelindring denne gangen og, men trenger jeg noe mer så takker jeg sikkert ja. Tenker at jeg bare møter opp og ser hva som skjer. :) Forrige gang gikk veldig lett, så håper på det nå og. Det var jo vondt, men ingen skrekkopplevelser fra meg. Hadde også en fantastisk jordmor som leste meg veldig bra. Tenker at jordmora har mye å si for opplevelsen. Masse lykke til jenter. Ikke mange mnd igjen nå.. :)
 
Forrige fødsel gledet jeg meg veldig! Og hadde en veldig fin fødsel også med kun lystgass. Tok ca 8 timer fra vannet begynte å gå til hun var ute. Hadde rier i ca 4 timer, så håper egentlig ikke det går noe raskere denne gangen.

Hadde veldig lyst å prøve badekaret sist som smertelindring, men fikk ikke pga en sånn greie som måler hjerteslag som ble festa på hodet hennes. Så håper å kunne prøve badekar denne gangen.Men jeg gleder meg nå også til fødsel, men gruer meg litt til når det står på som værst....;)
 
Tenker jo stadig på den ja :) Når jeg fødte sist så gikk fødselen overraskende fort og i grunn greiere enn jeg trodde. Men så har jeg hørt at når man har hatt sånn første gangen så er det pga man ikke helt vet hva man går til og er litt sånn ukonsentrert. Og derfor så er fødesle 2 litt vondere, for da får man plutselig "tid" til å kjenne på smertene. Husker jo at riene var vonde. Men ikke selve tida da jeg presset ho ut. Enda jeg holdt på med det i nesten en time. Men nå vet jeg jo ikke da åssen det er. Men går det like lett som sist så gruer jeg meg ikke så veldig.
 
Jeg kjente meg ganske avslappet til fødselen denne gangen, helt til jeg fikk vite at det er tvillinger, da ble jeg bekymret... Det er nok mye fordi det er ukjent og usikkert mtp hvordan de kommer ut... Jeg får bare ta det som det kommer tror jeg...

Med eldstemann hadde jeg en VELDIG lang fødsel, så jeg håper ikke jeg må ligge så lenge denne gangen. Ellers så prøver jeg å tenke at jeg bare får se hva som skjer, det blir kanskje 2 "normal"-fødsler, kanskje en må ut med keisersnitt, kanskje begge med keisersnitt... Det får bli som det blir tror jeg... Bare de kommer ut i god behold begge to.
 
Jeg var heldig og hadden fin og rask førstefødsel. Brukte lystgass og saltvannspapler som smertelindring og det holdt for min del. Jeg ropte på epidural på ett tidspunkt, men da var hodet kommet ut :) Gikk 10 timer fra første ri til han var ut, det er ganske kjapt og greit for en førstegangsfødene.

Er forberedt på at det kan gå fortere denne gangen og har derfor valgt en sykehus som ligger litt nærmere enn forrige gang.

Prøver å ha samme innstilling denne gangen som forrige gang, nemlig å ta det som det kommer. Jeg fikk gode råd forrige gang om å holde meg i bevegelse så lenge jeg orket og prøve å ikke stresse, dette for å unngå stresshormoner i kroppen. Synes det funket veldig greit for min del. Syntes faktisk det var mest vondt når jeg måtte ligge i sengen for å bli undersøkt, lenge leve prekestolen, lystgassen og min kjære kjære mann :)
 
Back
Topp