Fødsel

Hun jordmoren som jeg har gått til, har ikke født barn selv, men hun er bare helt super. Hun har tatt imot flere babyer, der i blandt min lillebror (som ble født i sykebilen på vei til sykehuset).
Hun vant forresten beste jordmorpris i fjor!!

Om hun selv har født barn spiller INGEN rolle, så lenge de kan jobben sin.

ORIGINAL: Lois Lane

Om hun selv har født barn spiller INGEN rolle, så lenge de kan jobben sin.

Det er helt sant! Men enkelte er veldig opphengt i at de vil ha ei jordmor som selv har født når de ringer føden..kanskje de føler en hvis sterkere trygghet?

Det har ingen betydning, de er utdannet. Det er ikke sikkert at det å føde gjør deg til en bedre jordmor...

Jeg er sykepleier selv - skulle jeg ikke hatt lov til å tatt meg av pasienter med kreft eller andre sykdommer hvis jeg ikke har opplevd det nært selv da eller? Det blir jo i grunn det samme! Hva med helsesøstre - skulle det vært et krav at man har barn for å få bli det?

Eller må man være millionær for å jobbe i bank?! [;)]

ORIGINAL: Eileithya

Det har ingen betydning, de er utdannet. Det er ikke sikkert at det å føde gjør deg til en bedre jordmor...

Jeg er sykepleier selv - skulle jeg ikke hatt lov til å tatt meg av pasienter med kreft eller andre sykdommer hvis jeg ikke har opplevd det nært selv da eller? Det blir jo i grunn det samme! Hva med helsesøstre - skulle det vært et krav at man har barn for å få bli det?

Eller må man være millionær for å jobbe i bank?! [;)]

Ja det hadde jo tatt seg ut det..pasienter som nekter å ta i mot behandling av en sykepleier som ikke har hatt kreft..huff... det blir jo litt på samme måte som de fødene ja......har ikke tenkt på det slik før..

Jeg spurte om det under fødselen fordi jeg syns ho jordmora over hodet ikke haddepeiling og var helt dust, men ho hadde født tre og fant ut med en gang ungen var ute at ho egentlig var veldig OK! Ikke helt svar på spm ditt det her, men jeg tenkte vertfall på det under fødselen [:)]

ORIGINAL: Linda29

For meg har det absolutt ingen betydning.. De er tross alt utdannet.. Hvorfor skal det gjøre noe om hun ikke har barn selv?

signerer. Alle fødsler er forskjellige uansett, så har ingen betydning om hun har en egen fødselsopplevelse eller ikke.

Det spiller vel ingen rolle, hun/han er jo uansett utdannet til å gjøre den jobben..

Blir jo som om legen din aldri har hatt en sykdom/problem som han behandler deg for...

Nei, jordmødrene er utdannet til å møte de fødende på en best mulig måte. Ingen fødsel er lik - og ingen fødende er like.

Jeg tenkte ikke på det under min fødsel. Har også flere venninner som snart blir jordmødre, ingen av dem har barn - men er sikker på at de kommer til å gjøre en kjempejobb likevel!

oi, den har jeg ikke tenkt over en gang[8|]

er det noe man burde tenke på...??

ORIGINAL: Trønderpia82

Jeg har ikke peiling på om min jordmor hadde unger eller ikke. Ofret det ikke en tanke.

Ikke meg heller, hadde nok med meg selv ja.

For meg har det absolutt ingen betydning.. De er tross alt utdannet.. Hvorfor skal det gjøre noe om hun ikke har barn selv?

Nei, overhodet ikke!
Men for jordmødre som selv har født, er det spesielt viktig å være oppmerksom på at man ikke sammenlikner egen fødsel med den fødenes. Alle fødsler er ulike, og smerte oppleves ulikt. Kanskje hadde man selv en fødsel som fra utsiden kan "likne" sin egen, men som likevell oppleves helt anderledes.

Nei, jordmødre er kompetente til sin jobb pga utdanning og praksis, ikke pga egen erfaring. og for noen kan det nok være en fordel å ikke ha født, da man møter den fødende uten personlige erfaringer å sammenlikne med.

Har helle aldri falt meg inn å spørre om de selv har født - det viktigste er at de gjør en god jobb[;)]

det var ikke noe jeg tenkte på hverken i svangerskapet eller rundt fødselen [:)]

Jeg tror de som har født bedre kan sette seg inn i smertene. Hadde ei som ikke hadde født, og hun hadde null sympati hvertfall. Mulig hun hadde hatt like lite sympati hadde hun født da[:)]

ORIGINAL: Trønderpia82

Jeg har ikke peiling på om min jordmor hadde unger eller ikke. Ofret det ikke en tanke.

Ikke jeg heller! Hadde vært mye mer skeptisk om det var første gang hun var JM fordi hun nettopp var ferdig utdannet (noe jeg lurer på om var tilfelle hos en av mine JM).

Har ingen betydning...
Jm studenten som var med å ta imot Theodor hadde ingen barn selv

Back
Topp