fødsel :)

• Trådstarter Trådstarter babymaker
  • Opprettet Opprettet
jeg vet at det er tøft, men skal klare meg gjennom dette. prøve uten noen form for medikamenter og heller ta om fødeselen blir for ille ! forventning er at vi blir fulgt opp og får råd og veileding gjennom hele :) trivelig opphold og alene tid når vi behøver dette ^^

Jeg gleder meg jeg :) Sist jeg var gravid fant jeg to hjemme-kurs som var bare helt utrolige. Jeg skal gå gjennom dem igjen siden jeg fikk så veldig mye ut av dem i forhold til å føle at jeg visste hva som skjedde med kroppen gjennom hele fødselen og hva slags alternativer jeg hadde for å helpe baby ned og ut (stillingsmessig, slappe av hvor, osv), og hvordan jeg skulle slappe av slik at det ikke gjorde vondt. Tok jo selvfølgelig tid hver dag i flere uker før fødselen til å lære og øve, og jobbe med den mentale instillingen (at fødsel er naturlig og at det ikke trenger å gjøre vondt osv), så det er mest dette jeg skal gjøre denne gangen, siden det er snart to år siden sist ;)

Kursene er på engelsk, og heter The Pink Kit og Hypnobabies.

[The Pink Kit er den som virkelig lærer man om stillinger som hjelper/hindrer framgang under fødselen, og hvordan å kjenne din egen kropp (for på noen virker en stilling mens på andre så tar den samme stillingen og gjør det motsatte iht å lage mer eller mindre plass for baby å komme gjennom), og da også hvordan å slappe av i spesifike plasser i kroppen når du kjenner at det er nødvendig, osv.

Hypnobabies bruker selvhypnoseteknikker som brukes medisinsk når f. eks. folk som må ha rotkanal ikke kan ha bedøvelse på vanlig måte pga allergi og slikt, og fokuserer også på teknikker for å kunne slappe helt av og i spesifike steder i kroppen, vite hva som skjer under fødselen og valgene man har, og positive tankestillinger osv. Hypnobabies er ikke det samme som Hypnobirthing eller de andre hypnose-for-fødsel kurs som fins...har også sett gjennom flere av disse men syns ikke de var på langt nært så bra som Hypnobabies).]

• Liker
Reactions: VeL
Jeg tenker at det er supert for de som skal føde selv,kommer seg jo kjapt :) Her er det ikke noe alternativ å prøve engang,jeg skal ha ks og ferdig med det :)

Er veldig spent og gleder meg :) Sist fødsel gikk ganske fort når den først starta, men han låg og stanget en god stund, så han vart tatt med sugkopp.. Men satser på at det går bedre denne gangen. Kjenner meg mye tryggere på hva som kommer til og skje både med kroppen under og etter fødselen.
Men trur jeg må se på de bøkene, de virket veldig bra :)

Jeg gruer meg forferdelig, men har ikke begynnt å tenke så langt enda egentlig.
Skal på samtale med jordmor på sykehuset snart, det blir greit.
Har ikke lyst på ks heller, selbv om noen ganger har jeg mye heller lyst på det enn fødsel.
Min første fødsel var ikke okai, men tenker at det blir ihvertfall ikke værre.
Så håper på at fødsel nr 2 blir en mye bedre opplevelse.
Som oftest blir de jo det..

Jeg VET at jeg kommer til å grue meg masse, men det er jo 20 uker til, så prøver å vente med å tenke og grue meg så altfor mye. Må jo gjennom det uansett , og kommer nok til å være den verste smerten jeg har kjent, men nervene har ikke kommet ennå, heldigivs :)

Jeg både gleder meg og gruer meg. Har hatt to vedig fine fødseler, og tror nok det går bra nå og. Men har fått mer nerver, og lurer noen ganger på hvordan det egentlig kommer til å gå. Men det finner jeg jo ut da den dagen kommer :)

Jeg har hatt to korte ogngreie fødsler, sist gruet jeg meg ikke i tent hele tatt, men det gjør jeg denne gangen:p klart meg uten smertelindring begge gangene, så håper neg skal klare det denne gangen og:) men om fødselen drar ut denne gangen s vil jeg nok vurdere det,

Jeg gruer meg ! Og gleder meg!

Altså.. Jeg gleder meg til spenningen idet fødselen starter.. Til og sitte med rieteller og ringe barnevakten.. Når det går opp for deg at du faktisk er i fødsel, og at det er snakk om timer før du får se hvordan form babyen din har på øynene, og hvilken farge på håret.. Kort hår, eller langt.. LYKKE <3

Jeg gruer meg fordi forrige fødsel varte i nesten to døyn, der 32 av dem var regelmessige uregelmessige rier! :p ( Kom alt fra to minutter imellom, til 30 sekunder imellom, men gjorde iiiingenting med åpning før siste 8 timene ellerno )..
Og fordi det er forbanna vondt !
smiley-laughing002.gif

Fikk vite av jordmor i dag at min første fødsel (3 t fra det ikke var åpning til ferdienhver en styrfødsel, kunne jeg se for meg ennå raskere denne ganga..
Vet ikke om jeg synes d r positivt el negativt. Forrige gang var vel helt perfekt når jeg tenker i ettertid , men redd for å revne veldig om det blir ennå kjappere...

Jeg er spent! Jeg hadde en helt grei fødsel sist, tenkte gjennom hele fødselen at det blir sikkert verre enn dette. Så følte jeg hadde mer å gå på. Hadde full åpning 3 timer etter ankomst på sykehuset, men så kom vi ikke lengre på lenge. Jeg hadde maserier i nesten 5 timer før han var ute. Ingen pressrier. Den siste halvannen timen presset jeg han ut av egen vilje. Med veiledning fra jordmor. Uten medisinsk hjelp!

Så er utrolig spent på om det går raskere denne gangen og om pressriene kommer!

Jeg har hatt to korte ogngreie fødsler, sist gruet jeg meg ikke i tent hele tatt, men det gjør jeg denne gangen:p klart meg uten smertelindring begge gangene, så håper neg skal klare det denne gangen og:) men om fødselen drar ut denne gangen s vil jeg nok vurdere det,

Uten smerelindring,altså ikke lystgass en gang? Den hadde jeg ikke klart meg uten. Ville først ikke ha pga jeg har blitt veldig kvalm av narkose tidligere og blitt forklart at det er pga gassen i narkosen. Tenkte da at jeg ikke ville ha vondt OG være kvalm,så ba om epidural. Den funka igrunn ikke før helt på slutten,så jeg var avhengig av lystgassen. Denne gangen skal jeg bare ha epidural om det blir keisersnitt.

Sent from my LT15i using BV Forum mobile app

Fikk vite av jordmor i dag at min første fødsel (3 t fra det ikke var åpning til ferdienhver en styrfødsel, kunne jeg se for meg ennå raskere denne ganga..
Vet ikke om jeg synes d r positivt el negativt. Forrige gang var vel helt perfekt når jeg tenker i ettertid , men redd for å revne veldig om det blir ennå kjappere...

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er du fødte sist.
Men jeg fikk andremann året etter førstemann.

Med førstemann tok det 5t fra vannavgang.
Andremann 1,5t fra vannavgang.

Ingen kynnere på forhånd. Lite med rier. JM på sykehuset sa jeg hadde GOOOOOOOOOD tid når jeg ringte med andremann.
Jeg hadde nesten ikke rier, og de få jeg hadde var ikke smertefulle.
Jeg stressa opp til sykehuset som en gal, og vi har fem minutter opp. Svigerfar kom iløpet av få min for å passe eldstemann.

SKal si deg jordmor ble overrasket når jeg ringte på henne under registrering, DA var jeg klar for å presse :p
Så han ble født inne på det lille undersøkelsesrommet på føden. Dit man kommer før man får tildelt fødestue.

Sier det ikke for å skremme deg, men så fort du merker fødsel er på gang, så må du komme deg på sykehuset :D Det går ofte kjappere med andremann :D
Nå har alle jenter i min familie født raskt, så tror det ligger noe der.

Jeg fikk minst rifter med andremann som kom så raskt :D

Uten smerelindring,altså ikke lystgass en gang? Den hadde jeg ikke klart meg uten. Ville først ikke ha pga jeg har blitt veldig kvalm av narkose tidligere og blitt forklart at det er pga gassen i narkosen. Tenkte da at jeg ikke ville ha vondt OG være kvalm,så ba om epidural. Den funka igrunn ikke før helt på slutten,så jeg var avhengig av lystgassen. Denne gangen skal jeg bare ha epidural om det blir keisersnitt.

Sent from my LT15i using BV Forum mobile app

Prøvde lystgassen i vel to min første gang, mesyntes det var Fæl:p
Ellers så har jeg har to såkalte styrt fødsler, så håper jeg når sykehuset:p men har heldigvis hatt noen forvarsel på at det er i gang, men når det starter går et fort.

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er du fødte sist.
Men jeg fikk andremann året etter førstemann.

Med førstemann tok det 5t fra vannavgang.
Andremann 1,5t fra vannavgang.

Ingen kynnere på forhånd. Lite med rier. JM på sykehuset sa jeg hadde GOOOOOOOOOD tid når jeg ringte med andremann.
Jeg hadde nesten ikke rier, og de få jeg hadde var ikke smertefulle.
Jeg stressa opp til sykehuset som en gal, og vi har fem minutter opp. Svigerfar kom iløpet av få min for å passe eldstemann.

SKal si deg jordmor ble overrasket når jeg ringte på henne under registrering, DA var jeg klar for å presse :p
Så han ble født inne på det lille undersøkelsesrommet på føden. Dit man kommer før man får tildelt fødestue.

Sier det ikke for å skremme deg, men så fort du merker fødsel er på gang, så må du komme deg på sykehuset :D Det går ofte kjappere med andremann :D
Nå har alle jenter i min familie født raskt, så tror det ligger noe der.

Jeg fikk minst rifter med andremann som kom så raskt :D

deilig å høre at du fikk minst m sistemann.

er 6 år siden jeg fødte sist, men er vist ennå å regne som 2. Gangs.

mammas fødsel m meg var absolutt ikke kjapp. Men lillebror kom mens pappa var ute for å ringe besteforeldre for å si at de var på sykehuset...

Prøvde lystgassen i vel to min første gang, mesyntes det var Fæl:p
Ellers så har jeg har to såkalte styrt fødsler, så håper jeg når sykehuset:p men har heldigvis hatt noen forvarsel på at det er i gang, men når det starter går et fort.

Å, såpass. For meg var det uunværlig. Hadde litt samme effekten på smerter som når man er full. Det gjør fortsatt vondt, men det gjør liksom ikke noe. He he. Men der stopper likhetene for min del. Jeg ble ikke sånn susete og sa masse rart og ble fnisete og sånn.
Jeg fikk også beskjed om, siden jeg var bekymra for den gassen, at man bare må bruke den riktig så blir man ikke kvalm eller svimmel eller noe. Puste inn til rien er på topp og så ta bort lystgassen. Ellers blir det ekkelt. Jeg ble skikkelig susen etter føste pust og tenkte at dette funker ikke, men så gjorde jeg det riktig og da funka det helt fint.

Å, såpass. For meg var det uunværlig. Hadde litt samme effekten på smerter som når man er full. Det gjør fortsatt vondt, men det gjør liksom ikke noe. He he. Men der stopper likhetene for min del. Jeg ble ikke sånn susete og sa masse rart og ble fnisete og sånn.
Jeg fikk også beskjed om, siden jeg var bekymra for den gassen, at man bare må bruke den riktig så blir man ikke kvalm eller svimmel eller noe. Puste inn til rien er på topp og så ta bort lystgassen. Ellers blir det ekkelt. Jeg ble skikkelig susen etter føste pust og tenkte at dette funker ikke, men så gjorde jeg det riktig og da funka det helt fint.

Men tror nettopp det var derfor jeg ikke likte den, jeg liker ikke å være full:p

Men tror nettopp det var derfor jeg ikke likte den, jeg liker ikke å være full:p

Skjønner den, tror ikke jeg hadde brukt det om jeg hadde følt meg full heller. Syns det var så deilig, å ikke føle seg påvirka av noe, være tilstede, men likevl ikke ha så vondt.
Så godt som naturlig for min del.
Men kommer til å begynne uten noe denne gangen også. Er jo ikke noe poeng å pøse på med smertelindring hvis man ikke trenger det.
Jeg måtte ha noe til slutt for jeg klarte fint å puste meg gjennom riene en stund, men plutselig var det for vondt, så da gråt jeg istedenfor å klarte ikke pustinga. Men prøver igjen med friskt mot ;)

Back
Topp