Fødsel :)



Surita skrev:
Jeg forstår jeg ikke skal klage over en teit epidural som ikke virka når jeg leser hva dere andre har vært gjennom. Huttetu... Sier som Hekla her, vi får satse på at vi får noen finere fødselshistorier å fortelle her i februar 2013. :-)


Ja, det er jeg overbevist om at vi får :) Gleder meg til å lese dem ;)
 
Så fort snuppa var ute og smertene var over, så begynte jeg meg å glede meg til neste gang=) Var klar på nytt tvert jeg!

Men noe drømmefødsel vil jeg ikke si jeg hadde, og jeg håper virkelig det går litt fortere og litt mer av seg selv neste gang,

Det startet med regelmessige tak (hvert 20. minutt) på fredag kveld klokka 23 ca. Ikke vonde, men ubehagelige nok til å holde meg våken hele natta.
Fra lørdags morgen tok det seg mer opp. 10 min mellom takene, og nå begynte de å bli ubehagelige. 2 timer til sykehuset, så jeg var fryktelig usikker på hva jeg skulle gjøre.
Dette var i påska, så det var kun legevakt som er livredd gravide å få tak i. Snille jordmora mi møtte likevel opp å sjekka meg; 1 cm nesten helt moden og avflata, det samme som jeg hadde vært i ei uke.
var på sykehuset ca klokka 20. Ingen fremgang. Etter nok ei våkennatt, og et par runder i badekaret, så ble jeg sjekka til 2-3 cm på søndags morra. Utpå ettermiddagen var det 4 cm. Da hadde jeg hatt vondt så lenge og var så redd for ikke å ha krefter igjen til slutten, at det ble epidural. Lystgass hadde de ikke.
Fikk slappe av noen timer uten smerter før de tok vannet og satte på drypp=) 22:30 enda 4 cm og de tok vannet og satte på drypp. Da var det bare å glemme alt som het epidural for nå kom smertene for fullt! det ble 3 heftige timer med konstante rier før snuppa var ute 01:27 :) Brukte 2 timer fra 4 cm til hun var ute, så da gikk det unna! men totalt tok det ca 52 timer.
Den avslutninga reddet hele fødselsopplevelsen min=)
Underveis ble jeg trua med KS et par ganger, pga dårlig fremgang og synkende hjerterytme.
 
Den tenker jeg også mye på!

Hadde ingen fin opplevelse med førstemann. Ble satt igang 14 dager over termin, hadde konstante rier i 9 timer (epidural funka bare på ene sida) og det hele endte med hastekeisersnitt siden guttungen hadde navlesnora rundt magen og hodet,.. 

Så jeg gruer meg virkelig!
 
Jeg gruer meg faktiskt. Mest for att jeg er redd jeg ikke når sykehuset. Er bare 20 - 25 min unna. Min forrige fødsel var kort og intens. Våknet klokken seks på morran å måtte ille bæsje (trodde jeg da) går på do å sitter å trykker for harde livet. Å det var så deilig. Men det ga seg liksom ikke. Så skjønte jeg jo brått det att detta var noe mer. Å går inn til mannen å sier, att jeg ikke tror han kommer seg på jobb. For jeg hadde rier. Halv syv ringer jeg føden for det kom rier hele tiden og fikk ikke noe pusterom . Jordmoren som svarte sa de kom tett men varte ikke så lenge så hadde god tid. Så kunne jo ta meg en dusj og litt mat så kunne jg komme etter hvert. Går da i dusjen, står der å tripper å vet ikke hva jeg skal gjøre. Går ut hiver på .eg noe klær å sier til mannen. Drit i maten vi kjører. På vei nedover er det så vondt å jeg føler for å presse. Så sier jeg til mannen: håper vi rekker ned. Han ble jo litt stresset kan du si. :) kommer ned på sykhuset, kom meg så vidt ut av bilen. Å da kommer det en jordmor løpende ho var på vei inn for å starte skiftet sitt å skjønte ført hva som skjedde, å tok meg med mens ho ba mannen finne en parkeringsplass. Ho hentet en rullestol å kjører meg bort til heisen (skulle i 3 etasje) men den fungerte brått ikke akkurat da. Måtte da gå trappene til 3 etasje veldig behagelig når en har pressrier. Kommer opp å får meg inn på ett rom. Husker ikke stort av åssen klea ble fjernet. Men så sjekker de meg, full åpning! Klokken er nå syv. Blir først lagt ned, presser. Så må jeg opp og stå å presse. Så ned igjen og opp igjen så sier de att ungen kommer litt ned men går inn igjennår jeg ikke presser. De tilkaller en lege til slutt å må inn med vakum for å hjelpe til. Samtidig mistet jeg pressriene og pulsen til junior ble lavere. Vakumen de satte inn kjentes ut som en kjempe svær plate de dyttet opp i der på deg. Men var vist bare en liten rund dings. Men når den var på plass så mistet jeg helt kontroll. Viste ikke om de dro eller om deg var riker eller noe så jeg bare presset for nå ville jeg bli ferdig. Så kjente jeg en foss som kom ut å en blå baby som skrek, ble vist frem. Klokken 9.25 :) 3 og en halv time etter alt startet. Han var blå for att han hadde navlestrengen rundt hode. Siden den forrige ble så kort og intens, er jeg bekymret for denne gangen :-/
 


Hekla85 skrev:


gull nr.3 skrev:
Høres ut som du har god grunn til å glede deg! =)

Jeg fødte eldste 4 dager over termin, brukte vel 11 timer, og det gikk helt fint!
Yngste ble født 2 dager før termin, men da hadde jeg hatt rier i 2 døgn, og var rimelig sliten. Men var vel aktivt i fødsel ca samme tid som med første. Men selve fødselen var fin.
Så ble det masse styr med meg etterpå, dette håper jeg på å slippe denne gangen. Ble en teit start på barselitiden med nr. 2. Men etter en mnd ca var alt som det skulle igjen. :)

Jeg gleder meg til å føde igjen, nå vet jeg mye mer hvilke krav jeg skal stå på, hva jeg skal være obs på, OG jeg skal teste et nytt sykehus pga mye ymse personale der jeg har vært de 2 andre gangene.

Ja, gleder meg, men man vet jo aldri hva som kan skje :/

Uffda, ikke kjekt når det blir så dum start :( Hva var det som skjedde 2. gangen? om jeg får spørre?

2. gangen satt morkaka igjen. Fikk narkose og var til utskraping. Mista mye blod, fikk overføring ( så ikke første møte mellom jentene ), hadde magesmerter en og en halv uke før vi ble lagt inn igjen. Pga stor vektnedgang på lillegullet. Men denne kvelden begynte jeg også å styrtblø, hadde fortsatt igjen morkakerester. Ble ikke sett, hørt eller trodd på gyn. Men det ble da fiksa til slutt. Nye blodoverføringer og myyye vondt.

I tillegg mye irtasjon over lite følsomme og lite hyggelig personale. Håper virkelig jeg slipper det denne gangen! Også var det så kjip at lille var innlagt flere etager under meg, over flere dager. Det var lenge!



 
Nei gleder meg gjør jeg nok ikke, gleder meg til det er over :) selv om jeg hadde en grei fødsel sist, så er det jo ikke gøy:/ jeg våknet i 3 tida på natta med rier, ikke veldig vonde og de kom tett og varte kort, ble sterkere og sterkere. Kl 11 ringte vi føden og de mente at når jeg kunne prate uten stopp mens jeg hadde rier var det lenge igjen, kunne ikke regne med at det skjedde noe før neste dag. Jeg ventet og de ble sterkere og sterkere og kl 13 sa jeg til mannen min at nå reiser vi snart, jeg får ikke trekt pusten før det kommer et nytt tak. Kl 14 var vi på føden, ble lagt inn på et undersøkelserom og hadde da 4 cm, men det var lenge igjen fikk jeg beskjed om. Kl tre hadde jeg 8 cm og ble lagt på fødestue. Hun ville at jeg skulle fødei badekar, så hun begynte å fylle opp mens jeg stod ved fødesenga.. Plutselig ble alt så behagelig, smerten ble helt anderledes. Jordmor hadde da gått for å hente noe, badekaret stod å fylte seg opp. Ble litt bekymret for hun brukte så lang tid og jeg følte at ungen min var på vei ut av seg selv, noe den også var. Da hun kom inn igjen og undersøkte fikk jeg beskjed om å presse, to press og universets nydeligste gutt kom kom 1541, og for en fantastisk følelse, jeg la meg opp i senga og fikk han på brystet. Vi visste ikke kjønn på forhånd og han hadde ligget på brystet mitt i ti min før jeg spurte : hva ble det egentlig? Ingen hadde fått det med seg, så løftet opp å så en liten snabel ;) håper denne fødselen blir på samme måte. Og jeg håper alle dere andre også får en fin fødsel, må si jeg ble litt skremt av de historiene noen av dere har vært igjennom.
 


godiva skrev:
jeg kan vel mildt sagt si at jeg ikke gleder meg!! Sist gledet jeg meg..".
Godiva, helt vilt å lese om fødselen din. Jeg holdt på på akkurat samme måte og hadde det mildt sagt ikke noe særlig. Nå endte min hakket bedre faktisk, da hun ble tatt med KS i full narkose til slutt, da hadde jeg hatt pressrier og vært 10 cm i flere timer. Jeg håper så innmari at det ikke er mange som må gjennom lignende, respekt til deg som går på ei runde til! Håper du får oppfylt ønskene dine :) Jeg er fornøyd bare jeg slipper narkosen, for det å miste det første magiske møtet som alle snakker om var faktisk det verste, tross at jeg aldri verken før eller siden kommer til å ha så vondt og være så redd.
 
Gleder meg veldig, men mest til å slippe å være gravid lenger, synes ikke dette er noe særlig stas denne gangen!! Håper d snart blir kjekt igjen!

Førstemann kom 11dager før termin, d var en super fødsel som så og si ikke gjorde vondt, selv om den varte i 30 timer (fra første ri). Forventa meg en ganske lik fødsel sist gang, men d skjedde ikke.
Den andre var GRUSOM fra første ri og endte med fødsel hjemme på baderomsgulvet, på termindatoen. Men samtidig en fantastisk opplevelse å se tilbake på, spesielt den første timen etterpå da vår eldste fikk møte den lille..

Denne gangen drar vi inn ved første ri og ringer og bestiller epidural på veien inn (går d?)
 
Fin tråd, Hekla :)

Vet ikke om du husker meg fra juli2010-forumet, men hang litt der, selv om jeg kanskje ikke var så veldig aktiv. Så har ei snuppe på snart to fra før, samt ei på fire. Har opplevd to ulike fødsler med de!

Med eldstesnuppa vat jeg jo førstegangs, og da startet fødselen med litt vannavgang, små tak og rier. Klarte ikke å puste så godt mellom riene som etterhvert ble sterkere, da, var anspent, fødselen stoppet opp, men hun var ute etter 14 timer. Fikk ikke ordentlige pressrier, så pressa henne ut på rein vilje!

Med yngstejenta synes jeg alt foregikk i en forrykende fart i forhold til forrige fødsel. Våknet av sterke rier kl halv fire om natta, og klokka halv åtte på morran var hun ute. Klarte å puste godt og hadde fint driv i fødselen, så det var en fantastisk fødselsopplevelse :))
 
Jeg gleder meg til å bli ferdig med å være gravid!!! Syns ikke det er noe stas denne gangen. Jeg er i full jobb(som mange andre sikkert) og da jeg har en veldig fysisk krevende jobb er jeg helt kake når jeg kommer hjem. der venter min lille gutt som er født juni 2011, mann og to hunder.. pluss hus og hage... men jeg orker ingenting.

Angående fødselen så håper jeg at jeg denne gangen klarer å presse ut ungen selv. Sist startet riene kl 2 om natten på termindatoen.vi dro ikke på sykehuset før kl 16 dagen etterpå.det tok rimelig lang tid, jeg rakk å bade i fem timer med god margin. så ville jeg opp og stå. ved tre undersøkelser hadde jeg 6 cm, da besluttet de å ta vannet. i tillegg fikk jeg pressetrang ved 6 cm så måtte holde igjen. etterhvert hjalp jordmoren meg til å bli 8 cm og da gikk det fort opp til 10. men gutten lå for langt oppe til at jeg kunne presse. etterhvert kom han langt nok ned men jeg mistet riene så fikk drypp.men gutten ville ikke ut. han lå riktig vei og alt var bra, men han kom ikke under skambeinet. så det ble besluttet å ta han med sugekopp. det gikk veldig fort og det var herlig når han var ute. jeg fikk bare ha han hos meg i kanskje 1-2 minutter før barnepleieren tok han med seg til legen og da sendte jeg gubben etter. jeg hadde jo ikke fått studert gutten min så visste ikke hvordan han så ut. jeg husker ikke helt når jeg fikk se han, tror kanskje jeg fikk se han rundt kl 9, han er født 0627..

var i ettertid ganske sårt at jeg ikke fikk ha han hos meg så håper at denne fødselen går av seg selv..
 


Marus skrev:
Fin tråd, Hekla :)

Vet ikke om du husker meg fra juli2010-forumet, men hang litt der, selv om jeg kanskje ikke var så veldig aktiv. Så har ei snuppe på snart to fra før, samt ei på fire. Har opplevd to ulike fødsler med de!

Med eldstesnuppa vat jeg jo førstegangs, og da startet fødselen med litt vannavgang, små tak og rier. Klarte ikke å puste så godt mellom riene som etterhvert ble sterkere, da, var anspent, fødselen stoppet opp, men hun var ute etter 14 timer. Fikk ikke ordentlige pressrier, så pressa henne ut på rein vilje!

Med yngstejenta synes jeg alt foregikk i en forrykende fart i forhold til forrige fødsel. Våknet av sterke rier kl halv fire om natta, og klokka halv åtte på morran var hun ute. Klarte å puste godt og hadde fint driv i fødselen, så det var en fantastisk fødselsopplevelse :))

Takk :)

Jo, jeg husker deg Marus :) Jeg var faktisk inne å leste på trådene våres på Juli2010 rundt fødetider, det var veldig rørende. Alt man glemmer!!!!
 


Hekla85 skrev:


Marus skrev:
Fin tråd, Hekla :)

Vet ikke om du husker meg fra juli2010-forumet, men hang litt der, selv om jeg kanskje ikke var så veldig aktiv. Så har ei snuppe på snart to fra før, samt ei på fire. Har opplevd to ulike fødsler med de!

Med eldstesnuppa vat jeg jo førstegangs, og da startet fødselen med litt vannavgang, små tak og rier. Klarte ikke å puste så godt mellom riene som etterhvert ble sterkere, da, var anspent, fødselen stoppet opp, men hun var ute etter 14 timer. Fikk ikke ordentlige pressrier, så pressa henne ut på rein vilje!

Med yngstejenta synes jeg alt foregikk i en forrykende fart i forhold til forrige fødsel. Våknet av sterke rier kl halv fire om natta, og klokka halv åtte på morran var hun ute. Klarte å puste godt og hadde fint driv i fødselen, så det var en fantastisk fødselsopplevelse :))

Takk :)

Jo, jeg husker deg Marus :) Jeg var faktisk inne å leste på trådene våres på Juli2010 rundt fødetider, det var veldig rørende. Alt man glemmer!!!!


Så koselig at du husker meg! Åååå, tror jeg også må det!! Ja, man glemmer fort! Bra man har babyverden, hehe :)
 
Back
Topp