Fødsel :)

Hekla85

Elsker forumet
Ja, jeg har begynt å tenke på fødselen allerede :) Siste så fødte jeg 5 dager før termin og jeg var så heldig som fikk føde i badekar. En helt fantasktisk opplevelse :)
Var så heldig å komme på sykehuset med hele 7 cm!
Og samboeren måtte de ringe til som var nede i bilen for å hente fødebagen når pressriene begynte. Jeg trodde jo ikke jeg var med en 2 cm da vi gikk inn og nektet å ta med fødebagen, fordi jeg var sikker på vi skulle hjem igjen :) Så etter 2 timer på sykehuset var hun alikevel ute :)

Så jeg kan med hånda på hjerte si at jeg gleder meg til neste fødsel, alt kan jo skje selv om man har født før, men i utgansgspunktet så har jeg et bra minne fra forrige gang :)

Hvordan var deres fødsler og når kom barna i forhold til termin?
Hva tenker dere som er førstegangs?

Må bare skravle litt, syns det er så fasinerende med fødsel :)
 
Høres ut som du har god grunn til å glede deg! =)

Jeg fødte eldste 4 dager over termin, brukte vel 11 timer, og det gikk helt fint!
Yngste ble født 2 dager før termin, men da hadde jeg hatt rier i 2 døgn, og var rimelig sliten. Men var vel aktivt i fødsel ca samme tid som med første. Men selve fødselen var fin.
Så ble det masse styr med meg etterpå, dette håper jeg på å slippe denne gangen. Ble en teit start på barselitiden med nr. 2. Men etter en mnd ca var alt som det skulle igjen. :)

Jeg gleder meg til å føde igjen, nå vet jeg mye mer hvilke krav jeg skal stå på, hva jeg skal være obs på, OG jeg skal teste et nytt sykehus pga mye ymse personale der jeg har vært de 2 andre gangene.
 


gull nr.3 skrev:
Høres ut som du har god grunn til å glede deg! =)

Jeg fødte eldste 4 dager over termin, brukte vel 11 timer, og det gikk helt fint!
Yngste ble født 2 dager før termin, men da hadde jeg hatt rier i 2 døgn, og var rimelig sliten. Men var vel aktivt i fødsel ca samme tid som med første. Men selve fødselen var fin.
Så ble det masse styr med meg etterpå, dette håper jeg på å slippe denne gangen. Ble en teit start på barselitiden med nr. 2. Men etter en mnd ca var alt som det skulle igjen. :)

Jeg gleder meg til å føde igjen, nå vet jeg mye mer hvilke krav jeg skal stå på, hva jeg skal være obs på, OG jeg skal teste et nytt sykehus pga mye ymse personale der jeg har vært de 2 andre gangene.

Ja, gleder meg, men man vet jo aldri hva som kan skje :/

Uffda, ikke kjekt når det blir så dum start :( Hva var det som skjedde 2. gangen? om jeg får spørre?

 
Eneste jeg ønsker meg for neste fødsel må være at den starter av seg selv og at jeg får naturlige rier. Alt annet tar jeg som det kommer. Jeg ble igangsatt forrige gang og jeg VIL IKKE en gang til. *grøsse* Kroppen stritta i mot og det var ikke noe særlig i det heletatt. Riene var grusomme og epiduralen virka ikke. De nekta å skru opp mer også fordi at de mente jeg var så bedøvd at jeg ikke kom til å kjenne pressriene engang. Jeg kjente dem godt og jeg aner ikke hva de hadde bedøvd for noe. :-P Der det skulle bedøves var det iallefall ikke. Ikke bedøvde de godt nok da jeg skulle syes etterpå heller. Hehe... Så enten trenger kroppen min veldig mye medisin for at det skal funke, eller så har de feilberegna grovt. 
 


Surita skrev:
Eneste jeg ønsker meg for neste fødsel må være at den starter av seg selv og at jeg får naturlige rier. Alt annet tar jeg som det kommer. Jeg ble igangsatt forrige gang og jeg VIL IKKE en gang til. *grøsse* Kroppen stritta i mot og det var ikke noe særlig i det heletatt. Riene var grusomme og epiduralen virka ikke. De nekta å skru opp mer også fordi at de mente jeg var så bedøvd at jeg ikke kom til å kjenne pressriene engang. Jeg kjente dem godt og jeg aner ikke hva de hadde bedøvd for noe. :-P Der det skulle bedøves var det iallefall ikke. Ikke bedøvde de godt nok da jeg skulle syes etterpå heller. Hehe... Så enten trenger kroppen min veldig mye medisin for at det skal funke, eller så har de feilberegna grovt. 


Kan godt forstå du ikke vil bli satt igang igjen ja! Hvor langt var du på vei når du ble satt igang? Så fælt å få epidural og så virker den ikke som du ønsker :( Man ser jo for seg at da blir ting så mye mye bedre!
 
Med første gikk jeg 8 dager over termin. Det hele begynte som en vanlig fødsel, men det tok laaang tid. Fikk riestimulerende og kom til 10 cm, men babyen kom aldri ned i bekkenet, så det ble haste-ks. Neste gang ville jeg prøve vanlig fødsel igjen, gikk 13 dager over, men samme greia skjedde gitt! Så nå får jeg ikke lov til å prøve igjen (vil ikke heller), så her blir det planlagt ks. :)
 
Jeg gruer meg egentlig bare. Både slutten av svangerskapet og fødselen var fæle forrige gang. Håper det blir bedre denne gangen..
 
JEG GLEDER MEG!!

dette blir min andre fødsel, og husker så godt følelsen når jenten var kommet ut og opp på magen min. det var sååå verdt alt! ja, jeg husker at det gjorde vondt, husker godt at jeg sa "hvorfor gjør folk dette flere ganger!". da var jeg fremdeles hjemme. hadde tette masete rier når jeg kom på sykehuset (3 cm) og fikk akkupunktur. det hjalp meg masse! på forhånd ville jeg egentlig i badekar men den dagen var det 3 millioner grader i rommet jeg fikk så det var uaktuelt å leke badehval hehe.

jeg fødte uten smertestillende noe jeg ville, men hadde det ikke godt framover så hadde jeg skreket etter epidural. slik blir det denne gangen og. håper alt går bra, at det ikke stopper opp. kanskje jeg får bade denne gangen. å føde i badekar er noe jeg virkelig har lyst å oppleve :)

herregud, nå griner jeg nesten, ble så rørt! det var bare såå fantastisk å føde (klisje klise, men EG MENER DET!!) sukk...minner.
tjihi, ikke synes at jeg er så teit nå da ;)
 
Får fnatt av tanken! Den beste følelsen i verden, men har vel egentlig sagt at jeg aldri skal føde igjen! :) fy fader jeg gruer meg!
 
jeg grugleder meg. rett og slett.

sist så hadde jeg noen veldig dumme dager med modningsrier før fødselen var i gang. de var ikke så veldig vonde, men veldig irriterende så jeg fikk ikke sove og spise i nesten 2 døgn før vi endelig fikk komme til på sykehuset med 4cm åpning.

men da gikk det ganske greit, var på sykehuset ca 16.30. og hun var ute ca 21.30, så det gikk jevnt og trutt framover. var i badekar og hadde 1 akupunkturnål i hodet, thats it.
så satser på minst mulig smertemiddel denne gangen også (så lenge det er mulig da).

husker at jeg sa dagen etter fødselen "dette kan jeg gjøre igjen" :) så det går nok fint denne, siste gangen også!

Marielle kom forresten 2 dager før termin, noe jeg er kjempe fornøyd med :)
 


Hekla85 skrev:


Kan godt forstå du ikke vil bli satt igang igjen ja! Hvor langt var du på vei når du ble satt igang? Så fælt å få epidural og så virker den ikke som du ønsker :( Man ser jo for seg at da blir ting så mye mye bedre!


Jeg var 39 uker på vei. Vannet gikk og jeg surra fælt med å komme meg til føden. Var så lite vann som kom så jeg var jo usikker på om vannet virkelig hadde gått osv. De på føden mente at jeg kunne komme inn dagen etter siden det ikke skjedde noe mer. Da de endelig tok sånn test oppi der så fant de ikke noe fostervann. De sjekka med ultralyd og ganske riktig. Det var veldig lite vann der. Men da mente de plutselig at jeg hadde et syndrom som gjorde at jeg produserte for lite fostervann. Idiotene... De nekta å høre på meg da jeg sa at jeg dagen før hadde hatt magen så sprengfull at navlen min stakk ut og at etter jeg fant den dammen under meg så var magen slapp. Men de fant jo ut at det var så lite fostervann at jeg måtte igangsettes da. 

Det tok 3 dager med forsøk på igangsetting før lillegutt endelig kom. Jeg har vært bekymret for skader på han siden vannet gikk så lenge før han kom ut, men ser ut til å ha gått bra med han heldigvis. 

Så ja... mitt ønske for neste fødsel er at kroppen klarer alt selv og at barnet kommer ut på naturlig måte.
 
Jeg håper kanskje vi får innviglet planlagt ks.
 
Sist fødsel startet med vannavgang 2 dager før termin, riene kom raskt etterpå...
Gikk med de i litt over 1 døgn, før jeg fikk drypp. Da tok det seg opp og jeg fikk epidural. Epiduralen sluttet å fungere, anestesi ville ikke gi meg mere.. Lite framgang, så fant lege og JM plutselig ut at de skulle ta ultralyd, ungen var stjernekikker og fostervannet litt misfarget,så det ble haste-ks.
Etter på gikk barseltiden veldig fint, men ingen på sykehuset forklarete meg egentlig hva som hendte og hvorfor... Så jeg gidder ikke det samme en gang til...

Så enten får jeg planlagt ks eller så kan jeg vurdere å prøve, hvis jeg vet at jeg kan si nå vil jeg ikke mere, og få KS da...

Jeg har lyst til å få bekkenet målt, for jeg tror kanskje det er et problem der, ungen falt liksom aldri helt ned under sist fødsel...
 
Huff... skulle ønske jeg og kunne si at jeg gledet meg... fatter ikke hvordan det er mulig å glede seg til noe sånt jeg. Fødselen med min første var utrolig smertefull, og jeg husker a jeg tenkte at jeg ikke kom til å overleve...
Ble litt sånn sjokkopplevelse; at noen aldri hadde fortalt meg hvordan det EGENTLIG var, det fattet jeg heller ikke. Ble litt sånn fraværende og klarte ikke å ta til meg det jordmødrene sa, jeg ble helt paralysert av smertene husker jeg. Helt i min egen verden. Når pressriene startet, først da kom jeg til meg selv, og det var en lettelse... Hun ble tatt med tang etter fire press tror jeg, og når hun kom begynnte jeg å strigråte... vet enda ikke hvorfor hehe.
 
Kan ikke si at jeg gleder meg.
Jeg er mest redd for overtid jeg... syns dere her i Norge venter alt for lenge. Min grense ligger på en uke i overtid.... min første unge dødde neste på overtid er vel derfor jeg kan ikke tenke meg det. Var en uke over termin med han, var på sykehuset alene koplet til  en monitor og da ser jeg at hjerterithmen hås han faller ned til ingenting. Ble en satt i gang fødsel i stor hast, han var ute på 2 timer. En ganske bra fødsel sånn sett. Fikk epidural.
Andre mann født på termin på 5 timer fra første rie. Fikk epidural.
Tredje mann igang satt noen 6dager over termin. Smertene var uutholdelige selv om jeg fikk epidural, husker faktisk ikke mye. Fikk et slags black out. Hjerteslagene hås han falt veldig lavt i riene og til slut ble det haste ks.
Har faktisk tenkt å be om planlagt ks denne gangen men er ikke sikker jeg.
 
Jeg er helt overrasket over at så mange av oss har hatt så dramatiske fødsler :( er imponert over dere som sa rett etter fødsel at dere fint kunne gjøre det igjen, hehe. D ville ikke jeg! Følte meg så mørbanka i musa at ikke på tale at jeg skulle føde igjen. Men nå er vi her da. Krysser fingrene for oss alle at det blir et fantastisk øyeblikk når kirker endelig er ute :) så får vi komme oss igjennom svangerskapet, feire jul og nyttår, før familien blir større :)
 
jeg kan vel mildt sagt si at jeg ikke gleder meg!! Sist gledet jeg meg veldig, og syntes det hele var spennende! Jeg kl 5 våknet natt til torsdag med rier. Lå hele dagen med fryktelig vondt, kasta opp, klarte ikke å sove eller spise. Måtte få mannen til å komme hjem for å være sammen med meg. Riene var uregelmessige, så var ingen grunn til å dra på sykehuset. 22.30 samme kveld gikk vannet, og riene ble tettere og vondere. Dro rett til sykehuset, og hadde 4 cm åpning. Fikk fødestue med en gang. La meg i badekaret, men måtte fort opp derifra, klarte ikke å ligge i ro. Så fikk jeg akupunktur, men det virka heller ikke. Fikk lystgass som virka litt ei stund. Timene gikk og jeg måtte ha epidural og lystgass sammen. omsider i 6 tida på morgenen begynte pressriene, og jeg hadde nok åpning. Jeg pressa og pressa, men ingenting skjedde. Jordmor fant til slutt ut at hun var stjernekikker, noe som forklarte at riene var så vonde.Hun prøvde å snu henne uten hell. Ansvarshavende jordmor kom også inn og prøvde uten hell. Jeg hadde så fryktelig vondt pga riene, pga at hun sto og stanget mot åpningen og for at det under hver rie sto noen med hendene oppi meg for å prøve å snu henne. Og jeg hadde nesten ikke pauser under riene. Etter en stund fant det ut at de måtte bare dra henne ut med sugekopp. Jeg var helt utmattet etter et døgn uten mat og søvn og spying og masse vondt. Jeg følte en håpløshet som om dette var en situasjon jeg aldri kom meg ut av, jeg hadde bare lyst til å dø. Jeg fikk panikkangst og tenkte at hun kommer aldri ut. På det tidspunktet hadde de tilkalt flere så vi var meg og mannen, jordmor som hadde fulgt oss hele veien, ansvarshavende jordmor, barnepleier, barnelege og kirurg inne på rommet. Å feste sugekoppen var vondere enn noe jeg har opplevd før, og den datt av 2 ganger. Jeg ble klipt og de dro henne ut kl 7.30. På det tidspunktet, i noen sekunder brydde jeg meg ikke om hun var levende eller død. Men da jeg ikke hørte noe gråt så kom virkeligheten over meg igjen og jeg så de sto å slo henne i ryggen. Etter noen sekunder som føltes som en evighet fikk de liv i henne og jeg fikk henne til brystet. Den beste følelsen noen kan tenke seg!! Og den eneste grunnen til at jeg kan vurdere å gjøre det en gang til. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde revnet veldig mye, ruptur 3b, og at jeg måtte ned på operasjonsstua så de kunne legge meg i narkose før jeg ble sydd. Pga vaktskifte fikk de ikke svar med en gang, og pga at jeg blødde så mye turte de ikke å vente lenger, satte lokalbedøvelse og begynte å sy før den virket. Fikk lystgass igjen. Pappaen fikk nyte sin første tid med jenta vår :) de holdt på i over en time, og jeg fikk over 50 sting.

Så jeg ble lovt ks neste gang om jeg ville, men de ville jeg skulle ringe med en gang jeg ble gravid og få timer på sykehuset så de kan bearbeide meg til at jeg vil ha en ny vaginal fødsel. Men det er selvfølgelig mitt valg. jeg vil ikke ha ks, men jeg vil enda mindre ha en slik fødsel igjen. Jeg skal ringe sykehuset når sommeren er over.

Håper jeg ikke skremte noen med dette, men det er altså ikke slik en fødsel skal være! det fikk jeg iallefall høre av flere jordmødre etterpå! Jeg var veldig uheldig!
 
Førstemann her ble tatt med akutt keisersnitt etter 12 timer med rier. Da sank hjerterytmen hans drastisk,og jeg ble lagt rett i narkose. Husker lite av det som skjedde de neste 12 timene, og var nok mer fokusert på meg selv en at jeg hadde fått en baby når jeg våknet igjen. Heldigvis gikk alt bra, og han er en frisk og sunn åtte årig nå.

Med andremann startet riene klokken seks om morningen. Klokken fire var det bare 3 cm åpning, før det plutselig åpnet seg til 8 cm på en halv time. De to siste centimetrene gikk tregt igjen, og han var ute klokken 2110, etter nesten en time med pressrier. alt i alt så synes jeg det var en grei fødsel. Smerter var det selvfølgelig, men tenkte raskt at dette kunne jeg gjøre igjen :) Blir spennende å se hvordan denne fødselen blir. 
Guttene mine er forresten født 8 og 7 dager før termin.
 
førstemann ble født nesten to uker før termin, vannet gikk dagen før han ble født, men det skjedde ikke noe mer før neste natt. Dro på sykehuset med 4cm åpning, og ble lagt inn med en gang. Fikk prøve badekar, akupunktur, saltvannspapler og lystgass, men ingenting fungerte og jeg var helt borte pga smertene. Fikk derfor epidural, og da gikk ting lettere, men saktere og stoppet nesten, før de satt på drypp. Presset i over 1,5 time og de snakket om tang -da fant jeg min indre styrke og presset han ut etter at de klippet litt. 
Han pustet ikke og ble tatt med ut i noe som virket som en evighet, da han kom inn igjen ble han lagt på brystet mitt og de ødela min første stund med han ved å begynne å sy!! driiiitvondt, for epiduralen fungerte ikke der nede. 
Er spent på hvordan det blir denne gangen, og gleder meg faktisk! Vet at jeg må stå litt mer på mitt -JEG bestemmer hvordan min fødsel skal være!!
 


godiva skrev:



Jeg er helt målløs! Kjente tårene komme i øynene når jeg leste :( Helt forferdelig! Men takk for at dere vil dele erfaringene deres!

Føler meg nesten litt teit som startet denne tråden her, føler nesten jeg skryter av min egen fødsel her....! 
Jeg får skrive advasel til de 1.gangsfødende her inne i overskriften tror jeg! ADVARSEL: Sterke scener! 

Vi er så utrolig heldige som får føde i Norge. Tenk på alle de kvinnene som må føde i stråhus med heksedoktorere til eneste fødselshjelp!

Krysser fingrene for at historiene våre i februar har en HELT annen karakter :)

 
 
Jeg forstår jeg ikke skal klage over en teit epidural som ikke virka når jeg leser hva dere andre har vært gjennom. Huttetu... Sier som Hekla her, vi får satse på at vi får noen finere fødselshistorier å fortelle her i februar 2013. :-)
 
Back
Topp