fødsel

nordlands pia

Glad i forumet
hei er det noen her som er begynnt å grue seg litt til fødselen da? jeg gru gleder meg, veit jo hva det er siden jeg har født før. men jeg har jo ingen anelse eller garanti for hvordan den blir denne gangen. er jo så mange år siden sist at jeg  blir regnet som førstegangsfødende. spennende. noen som ahr noen tanker rundt dette????

Har det vel litt som deg jeg pia. Grugleder meg ja. Det er jo 9 år siden sist her også så...[:)]
Men tenker vel at det forhåpentligvis kan bli en litt bedre opplevelse denne gangen. Forrige gang var det kur, laaaang fødsel men ikke urovekkende skremmende så............[:)]

Jeg er jo naiv førstegangsfødende... og bare gleder meg! [:D]

Hihi, tenker mye på det, og forestiller meg hvordan det starter og hva som skjer. Blir så spennende! [:D]

Tenker på det hver eneste dag jeg, gruer meg som bare det, håper på å få keisersnitt... mye pga min tidligere opplevelse[&:] men vi får se, ut må ho jo på ett eller annet vis[:D][:D][:D]

Jeg både gruer meg og gleder meg på samme gang, vet jo ikke hva jeg går til..Tror kanskje det er positivt?!![:D] 
Tenker mye på smertene og hvor vondt det kommer å gjøre, men klarer liksom ikke forestille meg noe som helst...
Men det jeg VET er at jeg kommer klare dette, skal være så sterk som jeg aldrig har vært og få den nyyydligste gaven på denne jord!
Leser mye om fødsel, synes det er viktig for meg.

jeg håper på en litt bedre opplevelse enn sist gang. men man har jo ingen garantier så jeg er forberedt på det meste. men jeg merker at jeg ikke bekymrer meg like mye denne gangen som jeg gjorde sist gang. å det er vel pga at man veit. ei venninde av meg sa hun heller ville være uvitende om hva hun gikk til. det er jeg ikke enig i for når man veit så kan man også forberede seg litt på hvordan det kan komme til å bli. da får man ikke sjokk hvis det bir en tøff fødsel.

hmm...
Grue seg til føtselen??
jeg må jo si at når jeg utsetter meg for dette igjen så går det ikke å grue seg til føtselen...
Føtselen er natulig!  det gjør vondt ja! Men disse smertene går over etter veldig kort tid...
Min erfaring er å la kroppen få lov å jobbe selv.. og la ting få komme av seg selv..
jeg tror mange som har hadt det sinsykt i føtsel har mange grunner til det, men de fleste tillfellene tror jeg kommer av at de jobber mot kroppen, og ikke lar kroppen takle dette selv..
slapp av jenter.. dette går greit.. dere får hjelp! og dere vil bli ferdig!
det gjør vondt ja.. men fyttirakkern for en nydelig skapning som kommer!

Jeg har nå født før, blir regnet som førstegangs igjen jeg også - men selv om jeg har vært igjennom fødsel tidligere så kan jeg ikke si jeg vet hva jeg skal igjennom. Det er forskjellig fra gang til gang, jeg kunne nok laget mine store onde tanker om det å føde, men tankens kraft har så utrolig mye å si. Jeg synes ikke fødsel var noe stort problem, jada det er vondt som Grokka sier, men ikke så ille...... mye som er værre. [:)]

Det er like mange erfaringer med fødsler som det er kvinner i verden, noen har gode erfaringer og andre mindre heldige - men uansett..... om det er så ille, hvorfor gjør vi det gang på gang da?? tenk positivt.

De som ønsker seg ks, bør jo snakke med jm/lege om det nå i disse dager for det er ikke enkelt å få det igjennnom, viktig å opplyse føden om at dere evt gruer dere, hvilke tanker dere har i forhold til dette [;)]

Jeg hadde en kjempe flott fødsel sist og tok ikke skrekken av den, så jeg går faktisk rundt å ser frem til fødselen og ta tak i de utfordringene som kommer.

Jeg kan vel ikke akkurat si jeg gleder meg!! Men jeg er ganske flinkt til å dytte de tankene litt unna, og la vær å tenke på at jeg skal føde igjen [&:]

Jeg hadde jo en ganske så grei fødsel sist i forhold til mange. 5 timer fra riene begynte ordentlig til hun var ute, ikke noe smertestillende og sprek og rask etterpå.

Håper at det skal gå like greit nå også... Har jo valgt å føde ett sted de ikke har særlig smertestillende..
Gruer meg mest til pressriene jeg, for de var helt forjæ... [>:]

Men men, overlever vel nå også [:)][:D]

Er vel litt som deg Fruluna-at eg bare fortrenger det litt enno[;)] sa det til mannen min her en dag at pokker du kommer til å få gjennomgå når riene starter igjen og det går opp for meg kva eg har gjort[8D][:D] Bare fødselen ikkje tar like lang tid som forrige gang(ble satt igang og det tok 58timer fra dei startet fødselen tiil han var ute[:'(]) Har en avtale med hun i magen at fødselen skal starte naturlig[;)]

Må innrømme at jeg gruer meg. Har to dårlige og en bra fødselsopplevelse fra tidligere[&:], og den siste fødselen var ikke bra[:-]

Jeg gruer meg ikke til selve fødselen. Jeg tenker jo på at det kommer til å gjøre like forjævlig vondt som alle de tidligere gangene. Men jeg vet at jeg får noe igjen for smertene, og da overlever man [:)] 

Men jeg gruer meg forferdelig til tida rett etterpå. For sist gang kunne jeg ikke gå på 3 dager, pga bekkenet. Og de første 3-4 ukene måtte jeg nesten krabbe for å komme meg på do. DET var slitsomt med en nyfødt baby hjemme... [&:] 

ORIGINAL: BlåBobler

Jeg gruer meg ikke til selve fødselen. Jeg tenker jo på at det kommer til å gjøre like forjævlig vondt som alle de tidligere gangene. Men jeg vet at jeg får noe igjen for smertene, og da overlever man [:)] 

Men jeg gruer meg forferdelig til tida rett etterpå. For sist gang kunne jeg ikke gå på 3 dager, pga bekkenet. Og de første 3-4 ukene måtte jeg nesten krabbe for å komme meg på do. DET var slitsomt med en nyfødt baby hjemme... [&:] 

Så enig!! Det kom som ett sjokk på meg første gang at ingen hadde fortalt at det tok 6 uker etter fødselen før det ikke var vondt å gå. 1 mnd med blødninger, etterrier på sykehuset bla bla bla... Fytti grisen - fødsel er jo bare moro i forhold ja! [:(]

gruer meg heldigvis ikke.... enda???

men jeg.....

gleder meg[:D]masse...

Men dere som har født før? Hadde dere etter-rier? Hadde ikke det i det hele tatt jeg, men søstra mi har vært plaget av det begge gangene etter at hun har født. Er visst helt jæ... vondt [:(]

Både og her egentlig.. gleder meg til jeg får se lille tulla.. men gruer meg til veer osv.. Noe skikkelig også! Snakket med en venninne her om dagen (førstegangsfødende), og hun hadde ikke verdens beste opplevelse på Riksen. Hun gikk 2 uker over tiden. Ingenting var klart for fødsel. Ikke livmorhalsen heller. Så det ble satt inn noe som heter balongkateter, aner ikke hva dette er, men er visst noe som skal modne livmorhalsen, gjøre klart til fødsel. Dette skulle hun gå med i 24 timer. Ingen vits i å ta det ut før, for da var hele vitsen borte. Dette kateteret skulle løsne av seg selv når det var klart. Hun gikk med store magesmerter (noe som viste seg å være veer) i mange mange timer. Inne på sykehuset. Ingen jordmor som var interessert i å se på henne nedentil for å se på kateteret. Hun fikk beskjed om at det MÅTTE sitte i 24 timer ellers så var vitsen borte. Venninnen min skrek og gråt i mange timer.. med sinnsyke smerter.. Så omsider etter nesten 24 timer var det en jordmor som valgte å se på henne.. og da var det full fødsel på gang.. hadde vart i mange timer allerede (uten at en eneste en hadde giddet å undersøke!!) Balongkateteret hadde satt seg fast mellom hodet på babyen og livmorveggen!

Uff og uff.. skrekkhistorie.. men men, regner med at dette hører sjeldenheten til[;)]

ORIGINAL: nordlands pia

hei er det noen her som er begynnt å grue seg litt til fødselen da? jeg gru gleder meg, veit jo hva det er siden jeg har født før. men jeg har jo ingen anelse eller garanti for hvordan den blir denne gangen. er jo så mange år siden sist at jeg  blir regnet som førstegangsfødende. spennende. noen som ahr noen tanker rundt dette????

Hei!
Har de sagt det til deg? hvis jeg kan spørre; hvor mange år er det siden forrige? For meg er det 14 år siden forrige fødsel (et keisersnitt imellom), og jeg hadde veldig lang fødsel med førstemann. Men jordmor både her og på sykehuset hvor jeg går til kontroll, sier at det kommer nok til å gå fortere denne gangen siden jeg har født før... Bare tull at det er som førstegang igjen, selv om det har gått mange år sier de da... Mye forskjellig info ute å går....[&:]

ORIGINAL: fruluna

Men dere som har født før? Hadde dere etter-rier? Hadde ikke det i det hele tatt jeg, men søstra mi har vært plaget av det begge gangene etter at hun har født. Er visst helt jæ... vondt [:(]

Huff, etterriene er akkurat like vonde som de ordentlige riene. Men hos meg har de vært LITT kortere..... [&:] [&o]

Jeg hadde det ikke med Jonas, men både den gangen jeg fødte alt for tidlig og med begge jentene....

De kom første natta etter fødselen og holdt på i 2-3 dager. Når jeg ammet var det aller værst! Da kom de konstant med bare noen sekunders mellomrom...... Jeg fikk masse smertestillende første natta husker jeg. Trodde nesten jeg skulle dø..... [:(] [>:]

Fælt å skrive sånt her da. Kan jo nesten skremme vettet av noen av dere, stakkar......

Men nå er det ikke sikkert det er likt hos alle da..... men det er veldig greit å være klar over at det kan skje, så man ikke blir livredd når/hvis det setter i gang.....

Back
Topp