Fødsel-snakk

Jeg har tre litt ulike fødsler bak meg.

Nr 1: kjente rier 21 på kvelden. De var vonde fra midnatt. Kom på sykehuset med 7 cm åpning ca klokka 07. Ungen kom ikke før 17:55. Hadde epidural de siste 4 timene. (De skrudde den vel riktignok av for pressinga.) Utslitt av søvnmangel. 45 min med pressing uten pressrier. Det ble både dyttet og dratt for å få ham ut. Selv om riene var vonde var de ikke skikkelig ille vonde. Jeg kunne puste meg gjennom dem uten smertelindring. Epiduralen på slutten var for konstante korsryggsmerter, ikke for riene. De ble liksom aldri vondere enn de hadde vært ved midnatt.

Nr.2: kjente rier 21:00 igjen som en lett kiling hvert 10.minutt. Begynte å gjøre vondt i 03-tiden. Var på sykehuset 06 med 7cm åpning og ungen var ute 08:21. Kjemte kroppen samarbeidet. Riene var vondere denne gangen og det var godt å ha lystgass. 15 min utpressing.

Nr.3: våknet med uregelmessige murringer. Det kom flere når jeg sto og gikk, forsvant når jeg satt og lå. De andre fødslene hadde startet med regelmessige rier fra start og jevnt økning i frekvens, men denne gangen var det slik folk beskriver kynnere (som jeg aldri hadde kjent selv før). Jeg var veldig usikker på om det var rier eller kynnere. Først i 14-tiden ba jeg mannen min reise hjem fra jobb sånn i tilfelle. Etter hvert vekslet det mellom 3-4 rier/kynnere på 10 min og 10 minutter mellom 2, og de var alt fra kiling til at jeg pustet tungt. Fordi noen var småvonde og noen kom hyppig dro vi til sykehuset. Der var det bare 4-5cm åpning. Litt skuffet, men ikke helt uventet. Regnet med å bli der lenge. Men så gikk vannet spontant, og kroppet satte i med tette, kraftige og til dels langvarige rier. Mye vondere enn med de andre. Jeg fryktet for 5-6 timer med det der. Viste seg å ta 40 minutter fra 4-5cm til ungen var ute. 5min fra 8cm til fødsel. Ute på 2 press. Og denne gangen var det ikke snakk om å kjenne at kroppen også bidro litt. Jeg hadde ikke sjanse til å holde igjen. Ungen ble skutt ut. Født 18:16. Riene ble aldri regelmessige.

Nå tenker jeg med fjerde fødsel at enten så blir det regelmessige, håndterbare rier som kommer jevnt. Da vil jeg helst føde i vann. Eller så går kroppen plutselig over i «denne-skal-ut»-modus og da er det bare å overleve som best jeg kan og forhåpentligvis få lystgass:)

Spennende å lese :) Jeg fikk heller aldri regelmessige rier. På vei til sykehuset (tar ca 40-45 minutter å kjøre) hadde jeg 3 rier, derfor tenkte jeg naturligvis at dette kom til å ta laaaaang tid! Ankom sykehuset og ungen var ute etter et kvarter :eek:
 
Tok HKS med første for 11 år siden, så er vel derfor jeg skal få tvillinger nå, ta igjen det tapte... :laughing002

Men jeg har ikke tenkt så langt enda for å være ærlig.

Ønsker du å føde vaginalt om de ligger rett til det? Syns det er så fascinerende med tvillingfødsler vaginalt :rolleyes:
 
Jeg gruer meg skikkelig kjenner jeg, så prøver å unngå tanken. Vil ikke igjen, men vet jeg må. Men få timer i helvette sammenlignet med alle de fine årene som kommer etterpå. Kan ikke si noe annet enn at det var verdt det sist, og blir det sikkert denne gangen også.

Håper du får en god opplevelse denne gangen! Unner alle en god fødselsopplevelse :Heartred
 
Spennende å lese :) Jeg fikk heller aldri regelmessige rier. På vei til sykehuset (tar ca 40-45 minutter å kjøre) hadde jeg 3 rier, derfor tenkte jeg naturligvis at dette kom til å ta laaaaang tid! Ankom sykehuset og ungen var ute etter et kvarter :eek:
Oi. Bare kroppen som tok litt pause for at du skulle rekke fram der.
 
Oi. Bare kroppen som tok litt pause for at du skulle rekke fram der.

Ja, tror nesten det :hilarious:
Det var nok bare fordi jeg satt rolig, for riene kom kast i kule idet jeg gikk ut av bilen igjen. Så jeg har en teori om at jeg hadde født tidligere om jeg ikke hadde satt meg i bilen.
 
Kjenner at jeg har ikke forholdt meg så mye til fødselen enda:hilarious: Men nr.1 ble jeg satt i gang da vannet gikk dagen før termin men alt stoppet opp.
 
Forrige gang var jeg veldig forventningsfull og ønsket vaginal fødsel veldig sterkt. Endte med hastekeisersnitt, og alle mine frykter ble realitet egentlig. Igangsettelse, ballong, piller, drypp, epidural, lang tid på overvåkning, komplikasjoner og infeksjoner i etterkant, mange operasjoner, et sår som ikke ville gro osv.

Så denne gangen tenker jeg at jeg tar det som set kommer, og jeg er ikke det minste redd for verken keisersnitt eller nåler eller noe som helst denne gangen.

Drømmen er jo å få oppleve en naturlig fødsel, men går ikke det, så går det ikke. Skuffelsen vil ikke bli like stor denne gangen kjenner jeg.
 
Blir spennende å se om det blir vanlig fødsel eller keisersnitt denne gangen :p Min første ble født vaginalt, tok 14 timer fra første tegn til han var ute :) nummer to ble tatt med keisersnitt 3 uker før termin på grunn av foranliggende morkake og en biplacenta. Og hadde aktiv blødning fra uke 30 til 37, som kunne være truende for meg og babyen ved normal fødsel.
Så blir spennende å se hva som skjer denne gang ;)
 
Forrige gang var jeg veldig forventningsfull og ønsket vaginal fødsel veldig sterkt. Endte med hastekeisersnitt, og alle mine frykter ble realitet egentlig. Igangsettelse, ballong, piller, drypp, epidural, lang tid på overvåkning, komplikasjoner og infeksjoner i etterkant, mange operasjoner, et sår som ikke ville gro osv.

Så denne gangen tenker jeg at jeg tar det som set kommer, og jeg er ikke det minste redd for verken keisersnitt eller nåler eller noe som helst denne gangen.

Drømmen er jo å få oppleve en naturlig fødsel, men går ikke det, så går det ikke. Skuffelsen vil ikke bli like stor denne gangen kjenner jeg.

Uff, det hørtes ikke noe morsomt ut. Håper du får en bedre opplevelse denne gangen, om babyen kommer den ene veien eller den andre :Heartred
 
Blir spennende å se om det blir vanlig fødsel eller keisersnitt denne gangen :p Min første ble født vaginalt, tok 14 timer fra første tegn til han var ute :) nummer to ble tatt med keisersnitt 3 uker før termin på grunn av foranliggende morkake og en biplacenta. Og hadde aktiv blødning fra uke 30 til 37, som kunne være truende for meg og babyen ved normal fødsel.
Så blir spennende å se hva som skjer denne gang ;)

Håper ihvertfall du slipper komplikasjoner i svangerskapet denne gangen! Blir spennende :love7
 
Jeg synes det var kult å føde sist! Så er spent på denne. Hadde en fin opplevelse☺️
Vannet gikk på natta, var da 36+6. Inn på sykehuset på sjekk på morgenen og ble lagt inn for å få antibiotika intravenøst hver 3. time.
Hadde litt rier her og litt rier der:hilarious: ingen åpning..
følte jeg var på hotell, ble vartet opp av min kjære og så på serier. Riene tok seg ikke opp før på kvelden/natta, og det var som intense mensensmerter. Kl 04 begynte jeg å kjenne at det var vondt og spurte etter epidural, men de ville ikke sjekke åpning enda pga infeksjonsfare. Siden jeg var så rolig og riene var så ujevne trodde de ikke det hadde skjedd mye.. I 06 tiden sa jeg fra på nytt og sa jeg «måtte brekke meg nedentil» (var sånn presse/brekketrang i underlivet), og da først ville de se. Vel 10 cm! Ut var hun 0646 :happy:
 
Jeg synes det var kult å føde sist! Så er spent på denne. Hadde en fin opplevelse☺️
Vannet gikk på natta, var da 36+6. Inn på sykehuset på sjekk på morgenen og ble lagt inn for å få antibiotika intravenøst hver 3. time.
Hadde litt rier her og litt rier der:hilarious: ingen åpning..
følte jeg var på hotell, ble vartet opp av min kjære og så på serier. Riene tok seg ikke opp før på kvelden/natta, og det var som intense mensensmerter. Kl 04 begynte jeg å kjenne at det var vondt og spurte etter epidural, men de ville ikke sjekke åpning enda pga infeksjonsfare. Siden jeg var så rolig og riene var så ujevne trodde de ikke det hadde skjedd mye.. I 06 tiden sa jeg fra på nytt og sa jeg «måtte brekke meg nedentil» (var sånn presse/brekketrang i underlivet), og da først ville de se. Vel 10 cm! Ut var hun 0646 :happy:

Så herlig :love017 Gutten min ble også født kl. 06:46 :joyful:
 
Dere som har født, hvordan føltes riene for dere? For meg satt det mer eller mindre kun i ryggen i den aktive fasen og det kjentes ut som om ryggen skulle brekke i to:laughing002

Også adrenalinrushet etter på da!! Far som kun hadde vært våken en natt sovnet i en stol mens mor var lys våken, selv etter to søvnløse netter:p
 
Dere som har født, hvordan føltes riene for dere? For meg satt det mer eller mindre kun i ryggen i den aktive fasen og det kjentes ut som om ryggen skulle brekke i to:laughing002

Også adrenalinrushet etter på da!! Far som kun hadde vært våken en natt sovnet i en stol mens mor var lys våken, selv etter to søvnløse netter:p

For meg kjentes riene ut som om jeg hadde et belte rundt magen og ryggen som stramma, nesten som om ryggen skulle brekkes i to ja :hilarious:
Og adrenalinrushet var sykt, sinnsyk opplevelse å føde!
 
Dere som har født, hvordan føltes riene for dere? For meg satt det mer eller mindre kun i ryggen i den aktive fasen og det kjentes ut som om ryggen skulle brekke i to:laughing002

Også adrenalinrushet etter på da!! Far som kun hadde vært våken en natt sovnet i en stol mens mor var lys våken, selv etter to søvnløse netter:p

Hos meg var det jevnt over, både fremme og bak - så tror det gjorde at jeg ikke følte meg helt sprengt ☺️

Haha! Far her også. Jeg hadde heller ikke sovet på to døgn, og sov nesten ikke etterpå. Var så høy på adrenalin ☺️
 
Dere som har barn fra før og har hatt raske fødsler, hvordan gjør dere det denne gangen med pass av eldre barn når du skal føde?

Hadde styrtfødsel med første, og bekymrer meg litt for hva vi gjør nå med nummer 2. Vi bør kjøre så fort jeg kjenner antydning til fødsel, for vi har en reisevei på 40-45 minutter også. Og nærmeste barnevakt bor 50 minutter unna.. Alternativet er evt å ta med eldste til sykehuset og møte barnevakt der o_O Blir en spennende tid!
 
Dere som har barn fra før og har hatt raske fødsler, hvordan gjør dere det denne gangen med pass av eldre barn når du skal føde?

Hadde styrtfødsel med første, og bekymrer meg litt for hva vi gjør nå med nummer 2. Vi bør kjøre så fort jeg kjenner antydning til fødsel, for vi har en reisevei på 40-45 minutter også. Og nærmeste barnevakt bor 50 minutter unna.. Alternativet er evt å ta med eldste til sykehuset og møte barnevakt der o_O Blir en spennende tid!
Tenker de eldste kan passe minste til barnevakten når fram.
 
Back
Topp