Fødsel nr. 1 versus nr. 2

1)#1 18 timer fra første ri (12 timer aktiv) #2 3 timer fra første ri (under en time aktiv)
2) #1 40+2 #2 41+0

Nr. 1 Fra første til han var ute; 12 timer. Født 6 dager over termin.

Nr. 2 Fra første rie til hun var ute; 3 timer.
Født 7 dager over termin.

Nr.2 ble født hjemme og jeg er overbevist om at det gikk så mye raskere fordi jeg slappet så utrolig mye bedre av hjemme enn på sykehuset.

Nr 1: født 38+1. ca 5 timer aktiv fødsel

Nr 2: født 39+4 ca 5 timer aktiv fødsel

Nr 3: født 40+4 1,5 timer aktiv fødsel. Igangsatt på termin pga svangerskapsdiabetes

Fødsel 1: Vannavgang i uke 39+0, fødselen startet dagen etterpå og varte i typ 6-7 timer totalt. Kom inn på sykehuset med 5 cm åpning og babyen ble født 3,5 timer etterpå. Lang pressetid.

Fødsel 2: Vannavgang i uke 36+2, fikk aldri rier. Ble katastrofesnitt to dager etterpå pga morkakeløsning.

Fødsel 1. teller nesten ikke i den sammenhengen, pga veldig liten veksthemmet baby (dødfødsel), igangsatt med tabletter. Men er den av fødslene som har gått desidert kjappets, under halvannen time fra jeg kjente tak til ferdigfødt.

2 og 3 kan sammenlignes mer da, for da var jeg ca like langt på vei med babyer i full størrelse. Ble igangsatt med nr 2, 39+2,, men hadde såpass til åpning at igangsettingen var ved å ta vannet. Gikk i underkant av 5 timer mener jeg. Nr 3. startet spontant 39+3 (mener jeg det var) med vannavgang. Gikk vel en 6,5 time fra vannavgang og til han var ute sånn ca, riene tok seg litt seinere opp i starten enn da jeg ble dytta i gang, men i grunn minimal forskjell. Jeg klarer ikke å huske detaljer som hvor lenge i aktiv fødsel da, men fødselen var veldig like med tette rier og lite pause. Og jeg hadde ikke sjans å opp og gå i særlig grad, for da tok det helt av med stormrier. Var oppe på do en gang under begge fødselene, og det fikk bli med de to gangene. :hilarious:

Fødsel 1: lang grusom igangsettelse over mange dager. Aktiv del på 16 timer tror jeg.
Fødsel 2: spontan fødsel. Aktiv del 1 t og 10 min. Drømmefødsel!

Fødsel 1: lang grusom igangsettelse over mange dager. Aktiv del på 16 timer tror jeg.
Fødsel 2: spontan fødsel. Aktiv del 1 t og 10 min. Drømmefødsel!
Da er det håp!! Sist fødsel ble jeg igangsatt på lørdag med ballong, for så å få tabletter og til slutt tok de vannet onsdag ettermiddag og han var ikke ute før kl 12 dagen etter... Håper virkelig jeg får oppleve spontan fødsel denne gangen og ikke igangsettelse!

Første kom i uke 38+3, mens andre kom i uke 39+4.

Første fødselen var lengst. Aktiv fødsel i ca 7 timer. Med behov for drypp pga rier som aldri kom ordentlig i gang, og klipp. Hadde pressrier i 1t og 15 min. Med nummer to gikk det fortere. Aktiv fødsel i ca 2t og kun 3 pressrier, ikke behov for drypp eller noe annet. Generelt en veldig mye bedre opplevelse!

Da er det håp!! Sist fødsel ble jeg igangsatt på lørdag med ballong, for så å få tabletter og til slutt tok de vannet onsdag ettermiddag og han var ikke ute før kl 12 dagen etter... Håper virkelig jeg får oppleve spontan fødsel denne gangen og ikke igangsettelse!

Veldig likt som meg det der, bortsett fra omvendt i dagene. Startet på en onsdag og ut lørdag kveld! Så ja, absolutt håp❤️ fødsel 2 var virkelig en drøm, og hadde lett født igjen :)

Veldig likt som meg det der, bortsett fra omvendt i dagene. Startet på en onsdag og ut lørdag kveld! Så ja, absolutt håp❤️ fødsel 2 var virkelig en drøm, og hadde lett født igjen :)
Det er så fint å høre og gir meg motivasjon og glede!!

B1: 11,5 t fra første rie (35+4)
B2: 5t fra første rie (38+3)
B3: 5,5t fra første rie (40+5)

:P

1)#1 18 timer fra første ri (12 timer aktiv) #2 3 timer fra første ri (under en time aktiv)
2) #1 40+2 #2 41+0
Damn, det var en kraftig reduksjon i tid. Moren min fødte storebror på 22 timer og meg på 4 timer, så litt redd for samme ratio mellom mine siden jeg fødte på ti timer sist. Var det tøft at det gikk så fort?

Fødsel 1: Vannavgang i uke 39+0, fødselen startet dagen etterpå og varte i typ 6-7 timer totalt. Kom inn på sykehuset med 5 cm åpning og babyen ble født 3,5 timer etterpå. Lang pressetid.

Fødsel 2: Vannavgang i uke 36+2, fikk aldri rier. Ble katastrofesnitt to dager etterpå pga morkakeløsning.
Oi, hørtes heftig ut. Håper det gikk bra med nummer to ❤️

Damn, det var en kraftig reduksjon i tid. Moren min fødte storebror på 22 timer og meg på 4 timer, så litt redd for samme ratio mellom mine siden jeg fødte på ti timer sist. Var det tøft at det gikk så fort?
Haha ja, skikkelig reduksjon også. De sa etter første fødselen at den delen som tok lang tid første gang kom til å ta mindre tid neste gang. Så hvis jeg ville rekke epidural 2. gang måtte jeg komme inn med en gang. Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde trodd at det skulle gå så mye fortere, så jeg ble nok hjemme lenger enn lurt var. Var på sykehuset 0715 og lillebror var ute 0745, så rakk ikke så mye annet enn å bare begynne å presse egentlig:joyful:

Det var intenst at det gikk så fort, men totalt sett en mye bedre fødsel egentlig. Akkurat passe lang vil jeg si. Lang nok til at kroppen og hodet var med, men kort nok til at man slapp å ha vondt for lenge. Og så skal man ikke undervurdere effekten av å ha gjort det før da. 4 av timene på første fødselen var den siste 1/2 cm fordi hun stanget mot en kant, og egentlig er det de timene jeg husker fra den fødselen og som gjorde at jeg gruet meg en del til fødsel #2. Den kanten var visst ikke der mere da lillebror kom for å si det sånn.:hilarious:

Så for meg var det bare en fordel at den tok så mye mindre tid.:)

Back
Topp