Fødsel nr. 1 versus nr. 2

Søskendrøm2022

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
September To Remember
Hei,

Gravid med mitt andre barn, og har begynt å tenke litt på fødsel. Nummer én kom ti timer etter første ri, og jeg hadde 8 cm da jeg kom til sykehuset ca. 3 timer etter jeg trodde noe kanskje kunne være i gang. Hører mange føder raskere med nummer to, så spent på hvor kort tid det vil ta da.

Fødte i uke 39+1 sist, også hørt at en del føder tidligere med nummer to, men usikker på om det stemmer. Derfor lurer jeg på deres erfaringer:

1) Hvor lang var fødsel 1 versus 2?
2) Hvilken uke fødte du i i fødsel 1 versus 2?

Ps. Vet det er en del tråder på dette fra tidligere, men gøy å høre nye erfaringer ❤️
 
Barn 1: 1t og 45 minutter aktiv fødsel, født 6 dager etter termin
Barn 2: 20-30 minutter aktiv fødsel, født 2 dager etter termin

22 timers latensfase med murringer som symptom på begge, og vannavgang noen timer før riene startet. Aktiv fødsel i gang på begge to når det gikk fra murring til rier, så relativt like fødsler :p
 
Første fødsel tok 21,5 timer fra start til slutt(dvs første rie og til ungen var ute). Kom inn med 6 cm åpning. Vet derfor ikke hvor lang aktiv fødsel var. Stod fast på 6 cm i 9 timer…

Med nr 2 var aktiv fødsel i underkant av 2,5 timer. Fra start til slutt(første rie til ungen var ute) tok det ca 10 timer.

Første ble født 39+1. Nr 2 ble født 36+5, men hun var stor(hadde uoppdaget svangerskapsdiabetes). Hun ble brått ferdig bakt sikkert :hilarious: 53 cm og 4164 gram… :rolleyes: Jeg hadde tette svangerskap, som også spiller inn. En risikofaktor er at man kan føde for tidlig. Det er 11,5 mnd i mellom de.
 
Jeg har bare en fødsel bak meg, så veldig spent på det samme:joyful: Bestevenninna mi hadde styrtfødsel med første, 7 timer med nr 2. så det kan jo gå begge veier.
 
Hei,

Gravid med mitt andre barn, og har begynt å tenke litt på fødsel. Nummer én kom ti timer etter første ri, og jeg hadde 8 cm da jeg kom til sykehuset ca. 3 timer etter jeg trodde noe kanskje kunne være i gang. Hører mange føder raskere med nummer to, så spent på hvor kort tid det vil ta da.

Fødte i uke 39+1 sist, også hørt at en del føder tidligere med nummer to, men usikker på om det stemmer. Derfor lurer jeg på deres erfaringer:

1) Hvor lang var fødsel 1 versus 2?
2) Hvilken uke fødte du i i fødsel 1 versus 2?

Ps. Vet det er en del tråder på dette fra tidligere, men gøy å høre nye erfaringer ❤️

Jeg fikk høre begge disse påstandene(Baby nr. 2 kommer gjerne før, fødsel nr. 2 går gjerne raskere).

- Begge fødslene varte i 48 timer fra første ri, og de var relativt like(har ulik far).
- Nr. 1 ble født 7 dager over termin, mens nr. 2 ble født 12 dager over termin. Jeg ble også igangsatt med begge, men hadde begynt med rier. Det var bare ingen progresjon i dem slik at jeg måtte ha hjelp til å komme videre i fødselen.

Jeg kan love deg jeg var skikkelig skuffa etter å ha blitt forberedt på at nr. 2 skulle være så rask og enkel å få ut :hilarious: .
 
Jeg fikk høre begge disse påstandene(Baby nr. 2 kommer gjerne før, fødsel nr. 2 går gjerne raskere).

- Begge fødslene varte i 48 timer fra første ri, og de var relativt like(har ulik far).
- Nr. 1 ble født 7 dager over termin, mens nr. 2 ble født 12 dager over termin. Jeg ble også igangsatt med begge, men hadde begynt med rier. Det var bare ingen progresjon i dem slik at jeg måtte ha hjelp til å komme videre i fødselen.

Jeg kan love deg jeg var skikkelig skuffa etter å ha blitt forberedt på at nr. 2 skulle være så rask og enkel å få ut :hilarious: .
Det skjønner jeg godt at du ble. Tror nå at jeg holder ut om jeg føder senere, deilig med noen dager ekstra som foreldre til kun ett barn. Men tror jeg hadde blitt SÅ skuffet hvis fødsel nummer to tok lengre tid. Håper den går litt raskere her ☺️
 
Det skjønner jeg godt at du ble

Tror det største problemet for meg var at det var så mange mennesker rundt meg som var fast bestemt på at nå kom jeg til å føde tidligere, for dette var jo baby nr. 2! Hadde folk bare latt være å ha så sterke meninger om det, og kontinuerlig kommentere det, så hadde jeg kanskje hatt mindre forventninger. Venter nå nr. 3, og er 34+2. denne gangen lukker jeg øra for alt og alle og forbereder meg på ny tur til uke 42! (Men, jeg skal i sammen med jordmor skrive "fødebrev" ang. å slippe gå til uke 42 igjen, for det var ganske ekkelt på slutten hvor det ble mindre og mindre liv å kjenne fra nr. 2 - Han er forøvrig en helt frisk og fin 9-åring nå)
 
Fødsel nr 1: 6 timer fra første ri (2 timer aktiv fødsel), liten veksthemmet baby så måtte ikke ha full åpning før hun kom ut, så det påvirket nok forløpet så det var raskere overstått. Igangsatt.

Fødsel nr 2: 24 timer fra første rie, 18 timer fra 4cm til baby, forløst med sugekopp. Riene var like vonde helt fra start. Ikke traumatisk akkurat, men en jævlig vond og lang fødsel. Brukte flere uker på å hente meg inn. Hverken spiste eller drakk under fødsel. Ble klippet pga vakuum og det var veldig vondt i ukene etterpå.

Fødsel nr 3: 5 timer aktiv fødsel, kun de siste 3 timene hvor det var skikkelig vondt. 1 time med pressrier og 10cm åpning pga seteleie så måtte turne rundt i allverdens stillinger for å få baby til å skli ned i bekkenet. Pressetid var rundt 20 min. Helt rå opplevelse, mannen matet meg med druer og appelsin mellom riene og stemningen var god også på det mest intense. Absolutt en drømmefødsel! Dro hjem dagen etterpå, raskt i form igjen og kun et par pyntesting.

Alle mine er igangsatt så kan ikke bidra med noe der :)
Men oppsummert var smertenessig fødsel 1 og 3 enklest. Fødsel 1 var dødfødsel så totalt sett en ganske dritt opplevelse. Fødsel 3 er den eneste hvor jeg har kjent skikkelig lykkerus over å få baby på brystet, var for sliten til noe som helst etter fødsel nummer 2.
Sannsynligheten er vel aller størst for at det blir enklere å føde baby nummer 2. lykke til ❤️
 
Fødsel nr 1: 6 timer fra første ri (2 timer aktiv fødsel), liten veksthemmet baby så måtte ikke ha full åpning før hun kom ut, så det påvirket nok forløpet så det var raskere overstått. Igangsatt.

Fødsel nr 2: 24 timer fra første rie, 18 timer fra 4cm til baby, forløst med sugekopp. Riene var like vonde helt fra start. Ikke traumatisk akkurat, men en jævlig vond og lang fødsel. Brukte flere uker på å hente meg inn. Hverken spiste eller drakk under fødsel. Ble klippet pga vakuum og det var veldig vondt i ukene etterpå.

Fødsel nr 3: 5 timer aktiv fødsel, kun de siste 3 timene hvor det var skikkelig vondt. 1 time med pressrier og 10cm åpning pga seteleie så måtte turne rundt i allverdens stillinger for å få baby til å skli ned i bekkenet. Pressetid var rundt 20 min. Helt rå opplevelse, mannen matet meg med druer og appelsin mellom riene og stemningen var god også på det mest intense. Absolutt en drømmefødsel! Dro hjem dagen etterpå, raskt i form igjen og kun et par pyntesting.

Alle mine er igangsatt så kan ikke bidra med noe der :)
Men oppsummert var smertenessig fødsel 1 og 3 enklest. Fødsel 1 var dødfødsel så totalt sett en ganske dritt opplevelse. Fødsel 3 er den eneste hvor jeg har kjent skikkelig lykkerus over å få baby på brystet, var for sliten til noe som helst etter fødsel nummer 2.
Sannsynligheten er vel aller størst for at det blir enklere å føde baby nummer 2. lykke til ❤️
Takk for at du deler dine erfaringer, og så trist å lese om at du har måttet oppleve en dødfødsel. Kan ikke forestille meg hvor tøft det må ha vært ❤️

Lykken jeg kjente da jeg fikk datteren opp på brystet sist følte jeg først og fremst var knyttet til at smertene var over. Hehehe.. selv om jeg på en måte var heldig og følge jeg elsket henne fra start ☺️❤️
 
Fødsel nr 1. Satt i gang en uke over termin, fra første rie til ungen var ute 2 timer.
Fødsel nr 2. Startet av seg selv en dag over termin, aktiv fødsel 10 timer og 3 pressrier
 
Fødsel nr 1, 12 timer. 5 dager før termin
Fødsel nr 2. 4 timer, 3 dager etter termin
 
Hei,

Gravid med mitt andre barn, og har begynt å tenke litt på fødsel. Nummer én kom ti timer etter første ri, og jeg hadde 8 cm da jeg kom til sykehuset ca. 3 timer etter jeg trodde noe kanskje kunne være i gang. Hører mange føder raskere med nummer to, så spent på hvor kort tid det vil ta da.

Fødte i uke 39+1 sist, også hørt at en del føder tidligere med nummer to, men usikker på om det stemmer. Derfor lurer jeg på deres erfaringer:

1) Hvor lang var fødsel 1 versus 2?
2) Hvilken uke fødte du i i fødsel 1 versus 2?

Ps. Vet det er en del tråder på dette fra tidligere, men gøy å høre nye erfaringer ❤️
Fødsel 1 35 timer fra vannet gikk til baby var ute. 6 dager over termin
Fødsel 2 17 timer etter vannavgang. 4 dager før termin
 
Fødsel nr 1. Satt i gang en uke over termin, fra første rie til ungen var ute 2 timer.
Fødsel nr 2. Startet av seg selv en dag over termin, aktiv fødsel 10 timer og 3 pressrier
Fødsel nr 1, 12 timer. 5 dager før termin
Fødsel nr 2. 4 timer, 3 dager etter termin
Fødsel 1 35 timer fra vannet gikk til baby var ute. 6 dager over termin
Fødsel 2 17 timer etter vannavgang. 4 dager før termin
Takk for alle svar! Veldig gøy å lese om ❤️☺️
 
1.fødsel: ble satt i gang og fødte etter 11 timer. Husker ikke hvor lenge jeg var i aktiv fødsel. Hadde så god virkning av epidural, så kjente minimalt:)

2.fødsel: dro på sykehuset på kvelden etter hele dagen med rier( men ikke kjempevonde før jeg kom på føden) og fødte etter 4 timer. Hadde 3 cm da jeg kom og etter 2 timer var det full åpning.
 
Fødsel nr 1 endte med KS 40 timer etter vannet gikk. Dårlig fremgang og feilstilling på stor baby på termin. Fødsel nr 2 tok under to timer fra jeg kom på sykehuset til baby var ute.( gikk fra 4 cm åpning til 10 cm på 10 minutter) Også på terminsdato
 
Fødsel nr2 tok omtrent like lang tid, trykketid 2 min kortere. Begge kom på overtid, det gjor nr3 også. Nr2 var den som kom lengst på overtid
 
Første født 40+1 15 timer etter første antydning til rie. 3 timer aktiv fødsel. Presset han ut på to rier/to min kanskje

Andre født 38+1 11 timer etter første antydning til rie. 2,5 timer aktiv fødsel. Lik pressetid som første.

Tredje… født 40+2 vonde rier i over et døgn uten effekt. Til slutt gikk vannet. Kanskje to timer i aktiv fødsel. Lik pressetid som med de to første.

Siste fødsel var vondest, tok mest tid totalt og var det lengste svangerskapet. Samme far på alle tre. Tror det går raskere med nr to hvis det ikke er så lenge siden første ble født.
 
Første fødsel brukte jeg 25 timer fra vannet gikk til han var ute. Jeg mener å huske at jeg var i 10 t aktiv fødsel. Født uke 39+0.

Med andre brukte jeg 5 timer fra vannet gikk til hun var ute. Kom inn på føden med 6 cm åpning. 35 min sener var hun ute etter 3 pressrier. Født uke 39+6.

Synes fødsel nr 2 var den beste av de. Men var ikke forberedt på at det skulle gå så fort som det gjorde.
Jeg er spent på hvordan fødsel med tredje mann blir. Har hørt at nr 3 kan være en luring.
 
Spennende tråd! Har tenkt mye på det nå som fødsel nummer to nærmer seg. Første gikk 5 dager over og tok 12t fra første rie men ente i KS... Har en venninne som akkurat gikk 12 dager over med nr2, hun hadde "kun" gått 8 dager over med nr1 så forbereder meg mentalt på at dette fort kan bli en oktoberbaby :hilarious:
 
Fødsel 1 startet på natta på termin (40+3) med lette rier og tegningsblødning, lang latensfase med etter hvert hyppige, vonde rier som ikke ga særlig progresjon. Vannet ble tatt og riestimulerende gitt for å få framgang (40+4), og hun kom tilslutt vhja vakuum natt 40+5 så tok to døgn fra første rie til hun var ute. Var veldig sliten pga. lang latensfase og lite søvn så det hindret sikkert også effektive rier.

Fødsel 2 startet på morgenen 39+5 med lette rier og tegningsblødning, tok seg først opp på kvelden, kl. 02 kom vi på sykehuset med 5cm åpning, og kl 06 var han ute.(39+6). Så han kom tidligere, latensfasen gikk raskere og var mindre slitsom denne gangen. Den aktive fødselen var raskere og progresserte uten behov for ytteliggere stimulering heldigvis.

Så for min del gikk nr 2 raskere og kom tidligere enn første :)
 
Back
Topp