Fødsel i disse coronatider

Ellemelle92

Forelsket i forumet
Har ikke tenkt så veldig mye på hvordan det blir når jeg skal føde annet enn at jeg har vært bekymret for å måtte føde alene dersom samboer feks er syk eller noe. Men sist jeg var med jordmor så sa hun at samboer får være med fra aktiv fødsel, noe som vel er 3-4 cm?? Og jeg har tenkt at det går vel fint for sist jeg fødte så kom jeg på sykehuset og hadde allerede 3-4 cm.
Men forsto det sånn at jeg må gå inn alene først. Sist klarte jeg ikke å gå selv pga kraftige rier. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg inn selv, og med fødebag. Hva tenker dere om det? Får en hjelp om en ikke klarer å gå opp selv? Og skal jeg droppe fødebaggen og vente til samboer får komme inn med den?

Jeg skal føde på Bærum. Der skal vi henvende oss i resepsjonen, og så kommer noen fra fødeavdeling og henter oss. Regner med å få hjelp om mannen må vente.

Tipper de ønsker du skal komme alene inn først for å unngå mest mulig folk som bare skal inn og ut – i tilfelle du ikke er kommet langt nok for innleggelse, rett og slett.
Det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om og forklart på Ringerike.

Ville helt klart ha overlatt fødebagen til ham. Og trenger du hjelp, så får du nok det!

Har ikke tenkt så veldig mye på hvordan det blir når jeg skal føde annet enn at jeg har vært bekymret for å måtte føde alene dersom samboer feks er syk eller noe. Men sist jeg var med jordmor så sa hun at samboer får være med fra aktiv fødsel, noe som vel er 3-4 cm?? Og jeg har tenkt at det går vel fint for sist jeg fødte så kom jeg på sykehuset og hadde allerede 3-4 cm.
Men forsto det sånn at jeg må gå inn alene først. Sist klarte jeg ikke å gå selv pga kraftige rier. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg inn selv, og med fødebag. Hva tenker dere om det? Får en hjelp om en ikke klarer å gå opp selv? Og skal jeg droppe fødebaggen og vente til samboer får komme inn med den?
Sist gang ble jeg møtt i døren av en jordmor med rullestol til meg. Da hadde jeg ikke behov for det, men det har jeg nok mer denne gangen. Kan jo si det når du ringer inn før du kommer, at du tror du trenger en rullestol? :)

Jeg hadde full åpning når jeg ankom og det hørtes og syntes på formen min:joyful: Samboer måtte vente nede selvom. Hadde 2 rier i heisen på vei opp til 5. Etg, når jeg kom ut der og jeg møtte de på føden sa de med en gang at jeg skulle ringe samboer for han måtte bare komme. Rart hu nede ikke kunne ta den avgjørelsen :meh: Var på St.Olavs. Du trenger ikke nødvendigvis fødebagen når du føder. Men ta med papirene dine!

Dette tenker jeg mye på... var inne på sjekk natt til i går, med regelmessige rier og åpning (gav seg..), men mannen måtte vente ute.. synes det er så kjipt, da han virkelig er støtten jeg trenger! Har og to styrtfødsler bak meg, så om vannet går så rekker han det ikke enkelt og greit er jeg redd :facepalm: men det er vel bare slik det er nå..

fikk hjelp/mulighet for hjelp opp iallfall, så det trenger du nok ikke bekymre deg for! Tror det er rimelig vanlig :happy:

Jeg hadde full åpning når jeg ankom og det hørtes og syntes på formen min:joyful: Samboer måtte vente nede selvom. Hadde 2 rier i heisen på vei opp til 5. Etg, når jeg kom ut der og jeg møtte de på føden sa de med en gang at jeg skulle ringe samboer for han måtte bare komme. Rart hu nede ikke kunne ta den avgjørelsen :meh: Var på St.Olavs. Du trenger ikke nødvendigvis fødebagen når du føder. Men ta med papirene dine!
Uff ja det var rart! Bra han fikk komme med en gang:) Ja, takk for påminnelse om papirene, det er viktig å huske!

Dette tenker jeg mye på... var inne på sjekk natt til i går, med regelmessige rier og åpning (gav seg..), men mannen måtte vente ute.. synes det er så kjipt, da han virkelig er støtten jeg trenger! Har og to styrtfødsler bak meg, så om vannet går så rekker han det ikke enkelt og greit er jeg redd :facepalm: men det er vel bare slik det er nå..

fikk hjelp/mulighet for hjelp opp iallfall, så det trenger du nok ikke bekymre deg for! Tror det er rimelig vanlig :happy:
Ja jeg syns det er kjipt, men forstår jo og har akseptert at det er sånn..men om han ikke får bli med på selve fødsel pga sykdom feks så hadde det nok blitt veldig tøft for meg:(
Så bra en får hjelp:)

Jeg bekymret meg mye for dette i forkant. Ikke før jeg ringte inn om at vannet hadde gått fikk jeg beskjed om at jeg måtte hentes i ambulanse pga seteleie, alene.

Men det gikk veldig greit. Mannen kjørte etter i bil med en gang, og pga vær og reisevei valgte vi at han skulle ta inn på hotell rett i nærheten av sykehuset. Om jeg ville kunne han levere saker og ting i innsjekken, også kunne de bringe det opp til meg.

Men, når det er sagt. De siste par timene før jeg ble flyttet over på fødestua syns jeg var skikkelig kjipe. Jeg hadde vondt pga rier og ingen ting å distrahere meg med. Jeg syns det er ekkelt med for mange sansestimuli når jeg har vondt eller må konsentrere meg, så tv, strikketøy, lydbok osv. var uaktuelt for meg. Da skulle jeg gjerne hatt mannen der for distraksjon og motivasjon.

Sannsynlgiheten for at man ikke er frisk nok til å være med på fødsel er ganske liten. Jeg tipper det går helt fint. :)

Jeg sa ifra at jeg var skikkelig nervøs for hele opplevelsen og mannen fikk være med hele veien og på alt. Heldigvis!

Back
Topp