Fødsel - en grusom opplevelse

Jeg mener også at d er dumt å skremme opp førstegangsfødende.

Fødselen må man igjennom, så da er d bedre å komme med hjelpende tips osv.

Alle vet at d å føde er vondt, men de fleste gjør d flere ganger. D er dessuten et stort fokus på sykehusene om at man skal unngå revning.

Jeg hadde to fine fødsler. Ja, d var vondt som f, men 5 min etter at ungen var ute kunne jeg gjort d igjen.

Det er nettopp dette jeg mener. Det er dumt og unødvendig å skremme førstegangsfødende som meg. Det er flott når noen forteller om hvor vond en fødsel kan være, MEN til tross for smertene så sitter man igjen med en stoor skatt i armene sine etterpå. Ingen forteller meg om den følelsen ETTER fødsel. Når man holder barnet sitt i armene for første gang og den første tiden man tilbringer sammen etterpå.

Jeg prøver meg på den der "ta det som det kommer" holdningen og ikke tenke så mye over det, samtidig som jeg leser litt av andres erfaringer og historier så jeg vet hva jeg kan forvente meg. På den måten klarer jeg faktisk å forholde meg avslappa til fødselen - til den tid kommer :)

Dette er noe av det verste jeg hører om. Å skremme folk med noe av det mest naturlige i verden. Vi er laget for å føde barn!

De aller, aller fleste får en fin opplevelse og alt går bra.

Noen blir traumatisert psykisk, noen får skader under fødsel som er alvorlige. Men dette gjelder dem færreste.

Selv hadde jeg en fantastisk opplevelse og jeg var ikke redd på forhånd. Mer nervøs og forventningsfull.

Dr må ikke grue deg. Skriv et brev om hva du ønsker, pust, ta smertelindring om dublering det og spør jordmor om drt du vil.

Ikke før på idioter. Jeg kan Ikke skjønne at noen er så ondskapsfulle at de sier slikt.

Masse lykke til.

Tja, jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg hvor fælt det var og hva som kan skje før min første fødsel jeg.

Ville i utgangspunktet ikke ha barn fordi jeg var redd for å føde, men så ombestemte jeg meg. Heldigvis sier jeg i dag.
Men jeg ante ingenting om hva som kunne skje under og etter fødsel.
Jeg skulle gjerne vært forberedt på det som skjedde meg. Er den dag i dag ikke bra, og nr to måtte tas med KS.

Så jeg mener helt klart at man skal vite litt om hva som kan skje med tanke på skader. Ellers blir nedturen stor!

Men man trenger kanskje ikke gå i detalj heller. Selv om jeg har gjort det med mange mange rundt meg. Aldri fått noen negative tilbakemeldinger på det, men kan jo være fordi mange av de har født selv også.
Enig med deg, jeg ville vite

Tror dere intrykkene deres om at det ikke var så ille ble påvirket av det dere hadde hørt?
Ja, det er nok en del av grunnen. Men jeg hadde en rask og grei fødsel, og ikke minst en veldig flink jordmor så jeg sitter igjen med veldig positive følelser angående fødselen.

Jeg vet ikke om noen som har født seende ut som om de var med i en harmonisk disneyfilm. Så det er jo en kjent sak. Men det betyr ikke at man har rett til å dytte på alle andre fæle og grusomme historer for det! Synes det er stygt gjort. Selv nevner jeg ikke noe sånt til noen med mindre de spør spesifikt og vil vite hvordan det var for meg. Det er lett å skremme gravide, og husker jeg selv var redd.
Folk er forskjellige med forskjellige fødsler, og verden er full av mennesker med fantastiske fødselshistorier også. Folk burde være mer ivrige på å fortelle dem :)

noe av det mest naturlige i verden. Vi er laget for å føde barn!
Dette var det jeg hørte. Jeg gledet meg til fødselen. Så alt ble veldig veldig feil når jeg oppdaget at jeg ikke var laget for å føde barn...

Alle vet vel at en fødsel er smertefull, man trenger ikke høre skrekk og gru om det.
Jeg har født to, en uten og en med epidural. Har ikke annet enn positive ting å si om begge fødselene, men klart, alle opplever det forskjellig. Gled deg du, det er noe helt unikt!:)

Jeg hatet når folk sa slike ting! Eller når mødre bare må fortelle om alt det negative ved fødselen.
Min fødsel ble lang og jenten måtte bli tatt med vakuum. Jeg vil likevel huske det positive ved fødselen, for det var masse positivt! Samholdet mellom meg og mannen min, måten han snakket til meg og fikk beroliget meg, hvor fantastiske alle på klinikken var, spenningen for hver time som gikk, snart er babyen her! Og ikke minst, det øyeblikket babyen kommer til verden <3
Jeg har bestemt meg for å ikke ha fokus på det negative, så jeg sier til deg: gled deg :-D og masse lykke til!

Jeg tenker vel det er greit å vite om hvordan fødsler kan bli jeg da, men det erjo sånn jeg er.Å så er det velgodt for de som har hatt tøffe fødsler å få fortelle om de.
Selv var jeg forbredt påen langvarig fødsel overfleredager,for det var det mest vanlige blantde rundt meg somfortalte. Men den var jo over på 1,2,3 så det ble ikke sånn for min del.

Visst fødsel ha våre so jævlige som noken skal ha de til,so ha ingen gjort de om ijen! Selfølgeli e de vondt,mn dør ikkje..ej skal ha min tredje no å ej he ikkje grudd mej til nåken av mine fødsela å gjer de ikkje no helder! Noken he høg smerteterskel og noken he lav..ingen fødsela e like :)
Eh jo mange hadde gjort det igjn, for de vil ha flere barn. Jeg kjenner flere som har holdt på åmiste barna sine i noen forferdelige fødsler, men de får da flere barn senere.

Det er nettopp dette jeg mener. Det er dumt og unødvendig å skremme førstegangsfødende som meg. Det er flott når noen forteller om hvor vond en fødsel kan være, MEN til tross for smertene så sitter man igjen med en stoor skatt i armene sine etterpå. Ingen forteller meg om den følelsen ETTER fødsel. Når man holder barnet sitt i armene for første gang og den første tiden man tilbringer sammen etterpå.

Jeg prøver meg på den der "ta det som det kommer" holdningen og ikke tenke så mye over det, samtidig som jeg leser litt av andres erfaringer og historier så jeg vet hva jeg kan forvente meg. På den måten klarer jeg faktisk å forholde meg avslappa til fødselen - til den tid kommer :)

Ja, d er ihvertfall ikke vits i å grue seg. D som skjer d skjer, og du får jo gullet ditt av d :)

Helt enig med deg, og opplevde det samme sist.

Likevel gledet jeg meg til fødselen sist, og fikk en fin opplevelse. Tror det har litt å si at man ikke er redd og anspent, så derfor er skrekkhistoriene ekstra ufine å dele med en førstegangsmamma.

Nå er jeg åtte uker på vei med nummer to, og gleder meg allerede til fødselen.:-) Det er jo da man før møte babyen sin, så for meg er det høydepunktet i prosessen, ikke noe å grue seg til:-)

Ser mange nevner at smerteterskelen har noko å seie for korleis fødselen blir. Eg tenkte ein del på det før eg fekk førstemann. Viss eg slo meg, så tenkte eg "korleis skal eg klara ein fødsel om eg syns det er vondt osvosv".
Korleis du taklar slik type smerte har ikkje noko med saken å gjera. Nokon har veldig vonde rier, andre ikkje, berre å kryssa fingrane for at du er heldig, og uansett kan du ikkje styre det:)
Smerte blir styrt av mange ulike prosessar i kroppen, og det er mange faktorar som spelar inn som søvn/hvile, intensitet og varighet av smerten.
Det du kan styre er oppladinga til fødselen din. At du passar på å ete godt, kvile når du kan, og ikkje springe i trapper heile dagen og ete masse rart for å få i gang fødsel;)
Masse lykke til, det er magisk!

Det er vel greit å få et realistisk syn på fødsel, men å skremme førstegangsfødende er jo bare dårlig gjort!

Alle fødsler er ulike, min første var grusom men den neste var veldig annerledes og helt overlevelig! Og den siste var tvillinger.

Alle fødsler er ulike! Masse lykke til:)

Min søster og mor drev pg med masse skremselhistorier men hadde en fantastisk og god fødsels så da slengte jeg tilbake etterpå at sybs ikkje det var så ille så dåkk sko ha det t eg ;-) får fortsatt sure komentater fra min søster om at alt er så mye lettere for meg ;-)

Min søster og mor drev pg med masse skremselhistorier men hadde en fantastisk og god fødsels så da slengte jeg tilbake etterpå at sybs ikkje det var så ille så dåkk sko ha det t eg ;-) får fortsatt sure komentater fra min søster om at alt er så mye lettere for meg ;-)

Haha, kjæresten sier jeg skal gjøre det samme mot tanta og venninna mi når jeg har født :D uansett hvor vondt det kanskje gjør så skal jeg si at det ikke var så ille, mener han hvertfall :p

Har lyst å quote en hel haug med poster her og skrive signerer :p Jeg har alltid vært redd for å føde fordi folk forteller så mye drit. Ingen har derimot nevnt hvor kjipt det kan være å gå gravid. Der var jeg uheldig og uforberedt, men det er jo en annen sak.

Halvveis i svangerskapet begynte jeg å endre taktikk. Forberedte meg realistisk på hva som skulle skje og øvde meg på pusteteknikk og avspenning for å best takle smertene. Da vannet mitt gikk gliste jeg fra øre til øre og bare gledet meg. Og fødselen var fantastisk! Joda, det var jo litt vondt. Klart det! Men ingenting jeg ikke kunne håndtere. Fokuserte på pusten og telte meg gjennom riene. Men det var sånn et kick! Så utrolig fantastisk. Jeg fantaserer fortsatt om å føde igjen og er så misunnelig på de som skal føde :p

Men hvorfor hørte jeg aldri slike historier? Alle vil bare fortelle deg hvor vondt det er. Men seriøst, for meg var det ikke så vondt. Håper du får en like fantastisk opplevelse som meg. Det virker som du har en like god innstilling som jeg hadde hvertfall :)

Fikk høre en del skrekkhistorier jeg og. Men det er bare til å ikke høre på det. Alle fødsler er forskjellige. Jeg hadde en fantastisk fin fødsel, til tross for at hun ble tatt med vakuum. Har ingen dårlige minner fra fødselen :)

Back
Topp