Fødetråden❄️

Min fødsel

Navn på barnet: Mia

Kjønn: Jente

Termin: 08.03

Dato født: 21.02

Uke+dag: 38+2

Klokkeslett: 08.40

Fødested: Trøndelag

Vekt: 3230g

Lengde: 48 cm

Hodeomkrets: 32 cm

Forløsningsmetode: planlagt keisersnitt

Smertelindring: Spinalbedøvelse
 
Min fødsel, barn nr: 1

Termin: 20.02.24

Dato født: 22.02.24

Uke+dag: 40+5

Klokkeslett: 07.48

Fødested: Akershus universitetssykehus, Nordbyhagen

Vekt: 2980 gr

Lengde: 52 cm

Hodeomkrets: 33 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Badekar, steriltvannspapler, lystgass og epidural

Annet du ønsker å fortelle: 42 timer fra start til slutt, ønsker meg en kortere og mindre vond fødsel neste gang

Bilde:
 

Vedlegg

  • IMG_2886.jpeg
    IMG_2886.jpeg
    3,9 MB · Visninger: 49
Min fødsel, barn nr: 1 (3 sa før uke 8 førut)
Navn på barnet: Bjørn Melvin
Kjønn: Gutt
Termin: 22 februar
Dato født: 29 februar
Uke+dag: 41+3
Klokkeslett: 16.15
Fødested: Lillehammer Sykehus
Vekt: 3726gr
Lengde: 52cm
Hodeomkrets: 36cm
Forløsningsmetode: Keisersnitt (ikke planlagt)
Smertelindring: Lystgass og epidural
Annet du ønsker å fortelle: 26 feb - Satt igang med ballongkateter
27 feb - Ballongkateter fjernes da den har gjort en grei jobb og det fortsettes med modningspiller
28 feb - Modningspiller og hinneløsning som tar vannet og det er 3cm åpning. Veer og smerter tar seg opp og vi flyttes på fødeavdeling, får lystgass og litt lenger utpå kvelden blir det satt epidural
29 feb - blir forsøkt med drypp for å få mer effektive veer, men ingenting skjer annet enn at gutten vår begynner å reagere litt negativt på dryppet. Pr da er alt prøvd og doktor spør om jeg ser på det som et nederlag å ta keisersnitt. Noe jeg absolutt ikke så på som noe nederlag når alt var prøvd og det ikke var noe fremgang. Kvelden i forveien sa jeg jo også rett ut når jeg gikk rundt å ulte "dop meg ned og skjær han ut!" :laughing002 Da var tålmodigheta mi tynnslitt:p Og jeg sa til samboeren min tidligere på dagen "at detta ender i keisersnitt!":p
Vi ble veldig godt ivaretatt av alle på sykehuset, snakk om å ha de rette menneskene på den rette plassen:Heartred
Bilde:
 

Vedlegg

  • 71934167-c610-4432-a715-715bac6df08cphoto.jpeg
    71934167-c610-4432-a715-715bac6df08cphoto.jpeg
    309 KB · Visninger: 109
Min fødsel, barn nr: 3
Navn på barnet: Frøya
Kjønn: jente
Termin: 24.02.24
Dato født: 06.03.24
Uke+dag: 42+0
Klokkeslett: 02.38
Fødested: Vestfold
Vekt: 4105
Lengde: 53
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: lystgass (de første 5 riene) :hilarious:
Annet du ønsker å fortelle:
Kom inn på sykehuset for igangsetting 05.03, pga for mye fostervann og at hun hadde en arm ned i fødekanalen(hode ikke festet), så tok dem ikke vannet. Av risiko for tverrleie og navlesnoren kunne komme i klem. Begynte med riestimulerende piller, og når de riene hadde begynt å ta seg opp så la jeg meg ned for å sove. Ca et kvarter etterpå gikk vannet, og 1,5 time etter var hun ute. Det gikk fort og var intenst, men en veldig fin fødsel :-)
 
Min fødsel, barn nr:3
Navn på barnet:Mathea
Kjønn:jente
Termin:12.02
Dato født:20.02
Uke+dag:41+4
Klokkeslett:01.04
Fødested:kalnes
Vekt:4720
Lengde:55
Hodeomkrets:36
Forløsningsmetode:vaginal fødsel
Smertelindring:lystgass
Annet du ønsker å fortelle:ble satt i gang med ballong søndag formiddag. Fikk raskt tak som varte hele dagen. Ballongen falt ut hjemme 22.30 og da stoppet også alle takene. Dro tilbake mandag 08.00 for videre igangsetting med tabletter.
Etter 4 stk var kl 23 på kvelden og hadde bare kynnere og ingen effektive rier. Vi ble enige om å stoppe og sove den natta og samle krefter. Rett før sykepleieren skal gå ut får jeg intenst vondt i magen, og tårene triller. Jeg går på do og oppdager at det lekker litt fostervann. 5 min etterpå får jeg en kraftig rie. Nå er kl 23.30 og riene hagler på og jeg får føderom. 1 1/2 time senere er frøkna ute i full fart.
Sto over en rie og navlestrengen to ganger rundt halsen så var veldig blå, og var det i 1 døgn. Huk har i tillegg veldig høye bilirubin nivåer og ligger nå runde to på 12 timer i dobbeltsidig lyskasse. Håper vi får reise hjem snart og at hun blir bra :Heartpink vi er lykkelige og hjerte bobler over
Bilde:
Ble selv født med navlestrengen 2 og 1/2 gang rundt halsen var blå og lilla når jeg kom ut har mamma fortalt, det høres skummelt ut men jeg ble frisk og rask - så håper alt går bra med dere :Heartbigred
Har min 1 spire i magen termin i september så spennende ossen den fødselen blir.
 
Min fødsel, barn nr: 1

Termin: 29.02.24

Dato født: 01.03.24

Uke+dag: 40+4

Klokkeslett: 05:08

Fødested: Ullevål universitetssykehus

Vekt: 3450 gr

Lengde: 48 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: ble satt i gang med ballong klokken 11:00 29.02 pga jeg går på Fragmin(blodfortynnende sprøyter), hadde 4 cm åpning da jeg kom inn til ingangsetting. Ballongen falt ut i 17 tiden så begynte på riefremmende piller. Fikk to runder med piller og merket at riene kom ganske så jevnlig allerede i 20 tiden. I 23 tiden fikk jeg to Oxynorm og en sovetabletter for å kunne sove gjennom natten, de var nemlig helt sikre på at jeg ikke kom til å føde før tidligst dagen etter.
1,5 time etterpå var riene så smertefulle og hyppige at jeg ringte på sykepleier, hun sjekket og sendte meg til fødeavdelingen. Riene var grusomme og kom 3 på rad hver gang så fikk ikke puste skikkelig mellom de. Fikk epidural som først ikke virket, så virket kun på en side og da den til slutt virket på begge sider var det på tide å presse og epiduralen funket ikke på smertene til pressriene. Jeg spurte om å få lokalbedøvelse men fikk beskjed om at jeg ikke trengte det(synes det er veldig spesielt at jordmor fikk bestemme hva jeg trengte og ikke). På slutten begynte jeg også å riste i hele kroppen og jakke tenner ukontrollert, det var kjempeekkelt. Jordmor sa at det var helt normalt og bare en reaksjon på masse adrenalin i kroppen. Etter 2 timer aktiv fødsel kom lille William til verden. Han ble stressa under pressedelen så han måtte få elektrode på hodet og en barnelege måtte komme og være med.
Jeg var i helt dopa av pillene jeg hadde fått for å sove så hele opplevelsen ble ubehagelig og fæl. Følte at jeg hadde null kontroll over kroppen min og at jordmor ikke følte noen som helst medfølelse med meg. Hun virket kald og opptatt av å bli ferdig, og hun viker irritert på min stakkars samboer som prøvde å gi meg vann og klut i panna. Etter fødselen brukte jordmor, en sykepleier og en lege ca tre kvarter på å sy to rifter, en innvendig og en i perineum(grad 2). Jeg var så ferdig med å ha folk der nede så det var lange 45 minutter. Klarte ikke tisse i ca 12 timer etter fødselen pga epiduralen så de måtte tømme blæren flere ganger med kateter noe som var skikkelig ubehagelig. Etter en så intens og fæl fødsel kan se ut som stakkars William bli enebarn
Men alt i alt så fikk vi endelig vår elskede sønn, han er perfekt og hjertet min renner over av kjærlighet
 
Ble selv født med navlestrengen 2 og 1/2 gang rundt halsen var blå og lilla når jeg kom ut har mamma fortalt, det høres skummelt ut men jeg ble frisk og rask - så håper alt går bra med dere :Heartbigred
Har min 1 spire i magen termin i september så spennende ossen den fødselen blir.
Ja det var ganske skummelt da det tok litt tid før vi hørte henne gråte.
Alt er bra med henne og er nå 7 uker og stor fin jente :Heartred lykke til med resten av svangerskapet og lykke til med fødselen når den tid kommer:love017
 
Min fødsel, barn nr: 1
Navn på barnet: Lucas
Kjønn: Gutt
Termin: 15.02
Dato født: 15.02
Uke+dag: 40+3
Klokkeslett: 2001
Fødested: Lillehammer Sykehus
Vekt: 3626 g
Lengde: 52 cn
Hodeomkrets: 32 cm
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: dusj, badekar, varmepakninger, akupunktur, sovedose med morfin, lystgass, epidural

Annet du ønsker å fortelle:
Startet med rier 13.02 rundt kl 06. Hadde 4 rier på 30 min, og etter ca 2 t hadde jeg 3 rier på 10 min som jeg hadde helt til siste stund 15.02 kl 20. Fødselen tok altså nesten 3 døgn, så jeg var alldeles utslitt på slutten.. Fikk komme inn på fødeavdelingen etter 14 timer med rier hjemme, hadde da ca 2-3 cm åpning. Veldig glad for det. Fikk sovedose med oxynorm og phenergan. Hadde lite effekt av det, men ble i hvertfall litt susete og avslappet mellom riene. Prøvde akupunktur(med veldig lite effekt) dagen etter , dusj(som hadde best effekt av alt) og varmepakninger(lite effekt) før jeg fikk lystgass rundt kl 14 14.02. Hadde da rundt 3-4 cm etter 32 timer med helt regelmessige, smertefulle rier og hadde blitt kjørt inn på fødestue. Hjalp littegrann med lystgass, men tok bare toppene. Etter å ha brukt lystgass i 4 t hadde jeg så smerter under riene at jeg spurte etter epidural, men dem ville jeg skulle prøve badekar. Lå I badekar i rundt 2 t, men dem skjønte etterhvert at jeg trengte epidural etter å ha hatt smertefulle rier i 38 t.. Gråt mellom riene og ropte "neineineinei" før hver rie. Kunne kysset anestesilegen da hun kom inn. Epiduralen fungerte i 4 timer frem til dem skrudde ned dosen siden riene var litt dårligere. Dem gjorde det rett før dem skulle gå av kveldsvakt, med resultat at jeg gikk rundt hele resten av natten med utrolig press ned mot rumpa og sterke smerter.. Ringte på flere ganger den natten(natt til 15.02) , men jordmora sa det ikke var noe å gjøre.. Bestemte meg for å gå med prekestol i korridoren for å forsøke å få ting til å skje.. Gikk rundt med prekestol i nesten 3 t, med rier hvert 2-3.min, så stoppet opp hele tiden for å puste meg igjennom dem. Måtte vekke samboeren min etterhvert da smertene tok seg veldig opp. Han ringte på hjelp på rommet, men jordmødrene var opptatt med en fødsel så det kom ingen før etter 1-1,5 time.. Til slutt kom det en engel av en jordmor som sa at jeg ikke kunne ha det sånn som dette lenger og skrudde opp epiduralen min igjen kl 07. Var da 5 cm åpning. Fikk sove 1 t før det kom inn en ny jordmor. Fikk beskjed om å være litt oppe. Gjorde litt yogaøvelser, men sovna i merkelige posisjoner mellom riene så var utrolig sliten og trøtt. Jordmora fikk lov å ta vannet mitt rundt kl 13 etter at hun hadde mast lenge på legene, men kom ikke noe fostervann. Fikk også klyster uten noe effekt. Så ble riene verre og verre utover kvelden. Fikk tilbake lystgass men hjalp ingenting til slutt. Kom til punktet hvor jeg følte at jeg ikke kom til å klare dette etter noen timer. Skulle skjønt at jeg da var ved kneiken med ca 8 cm åpning. Spurte om dem ville sjekke åpningen, men dem ville ikke det siden dem hadde tatt vannet. Så plutselig kl 18 startet kroppen min å presse av seg selv. Hadde da 9 cm åpning og hodet stod for høyt opp, men hadde ikke sjans til å ikke presse. Etter 1 t pressing kom legene inn og fant ut at hodet var vridd i feil posisjon så det ikke kom seg lenger ned. Vil tro han var stjernekikker på det tidspunktet, noe som forklarer den sterke smerten jeg hadde hatt mot rumpa i over et døgn. Hodet lå for langt opp til tang/vakuum og hodet stanget. Ble forberedt på keisersnitt, men etter mye undersøkelser ville dem at jeg skulle prøve å legge meg på siden som et siste forsøk før keisersnitt. 3 rier på hver side og så plutselig startet han å løsne nedover. Fikk også drypp for å gjøre riene mer effektive. Så etter 62 timer med rier og 2 t med pressing totalt kom han endelig ut kl 20(gikk heldigvis uten tang/vakuum). Han surklet veldig i lungene, var slapp og gråt ikke så måtte til nyfødtintensiven. Følte ikke på denne umiddelbare kjærligheten, men var utrolig lettet at han endelig var kommet ut og at jeg hadde fått det til. Hadde 2 gradsrift, men lite smerter i etterkant. Fikk han endelig inn til oss kl 0630 dagen etter og alt var verdt strevet til slutt.
 
Last edited:
Back
Topp