Fødetråden❄️

ElskerJesus♡

Ut på landet☘️
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Skuddårsspirene 2024
Tenk endelig er tida kommet for at skuddårsspirene våre skal ankomme verden❤️ fødetråden i skjult er allerede igang, så tenkte det var på tide å få ein i åpent også :happy: Håper folk har lyst å dele når dei har født:love017 Du står heilt fritt til å dele så mykje eller lite du ønsker, og denne malen er heilt frivillig å bruke❤️

Om du deler at du har født og dato, så pjåter eg det inn i terminlista❤️

Min fødsel, barn nr:
Navn på barnet:
Kjønn:
Termin:
Dato født:
Uke+dag:
Klokkeslett:
Fødested:
Vekt:
Lengde:
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode:
Smertelindring:
Annet du ønsker å fortelle:
Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel, barn nr: 2
Navn på barnet: Nikka
Kjønn: jente
Termin: 26. Februar
Dato født: 05. januar
Uke+dag: 33+0
Klokkeslett: 15.42
Fødested: Haukeland
Vekt: 1500g
Lengde: 38cm
Hodeomkrets: 29cm
Forløsningsmetode: Vaginal styrtfødsel
Smertelindring: Ingen
Annet du ønsker å fortelle: Igangsettelse pga alvorleg svangerskapsforgiftning og vekstavvik. Frisk og rask og nydeleg. Gler oss til å reise heim!
Bilde:
 

Vedlegg

  • IMG_20240105_192108.jpg
    IMG_20240105_192108.jpg
    3,2 MB · Visninger: 229
Min fødsel, barn nr: 2
Navn på barnet: Uvisst enda
Kjønn: Gutt
Termin: 2.2.2024
Dato født: 15.01.2024
Uke+dag: 37+6
Klokkeslett: 17.11
Fødested: Haugesund
Vekt: 2880g
Lengde: 49cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginal styrtfødsel
Smertelindring: Lystgass, Epidural, (en lokal bedøvelse under press riene pga trykk trangen?)
Annet du ønsker å fortelle: kun små skrubbsår til rifter, samt gbs påvist slik at vi fikk antibiotika hver 4time under fødselen, spiser godt allerede men er en liten sove gris for øyeblikket :laughing002:Heartred masse masse langt svart hår, verdens søteste lillebror :love7
Bilde:
 
Min fødsel, barn nr: 2
Navn på barnet: Uvisst enda
Kjønn: Gutt
Termin: 2.2.2024
Dato født: 15.01.2024
Uke+dag: 37+6
Klokkeslett: 17.11
Fødested: Haugesund
Vekt: 2880g
Lengde: 49cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginal styrtfødsel
Smertelindring: Lystgass, Epidural, (en lokal bedøvelse under press riene pga trykk trangen?)
Annet du ønsker å fortelle: kun små skrubbsår til rifter, samt gbs påvist slik at vi fikk antibiotika hver 4time under fødselen, spiser godt allerede men er en liten sove gris for øyeblikket :laughing002:Heartred masse masse langt svart hår, verdens søteste lillebror :love7
Bilde:
Gratulerer!
(Bedøvelsen du fikk var nok en pudendal :))
 
Min fødsel

Navn på barnet: Henrik

Kjønn: Gutt

Termin: 13.02

Dato født: 20.01

Uke+dag: 37+0

Klokkeslett:01:50

Fødested: KK Bergen

Vekt: 2932 gr (idag 2650)

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: vannet gikk natt til 36+6 - ble derfor innlagt som prematur fødsel og håndtert deretter. Riene startet tilslutt men var veldig uregelmessig og stoppet opp.. føltes uendelig lenge når de to foregående fødslene var over på 6 og 4 timer.

Babyen fikk apcar score på 1 etter 1 min pga alt plutselig gikk fra 8 cm til fødsel på to rier. Etter 5 min avblåste de krisen da de fikk liv i han. Alt vell nå ❤️ Vi dro hjem samme dag. Litt liten baby enda siden han er litt tidlig, så sliter litt med å spise nok enda.
 
Min fødsel

Navn på barnet: Henrik

Kjønn: Gutt

Termin: 13.02

Dato født: 20.01

Uke+dag: 37+0

Klokkeslett:01:50

Fødested: KK Bergen

Vekt: 2932 gr (idag 2650)

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: vannet gikk natt til 36+6 - ble derfor innlagt som prematur fødsel og håndtert deretter. Riene startet tilslutt men var veldig uregelmessig og stoppet opp.. føltes uendelig lenge når de to foregående fødslene var over på 6 og 4 timer.

Babyen fikk apcar score på 1 etter 1 min pga alt plutselig gikk fra 8 cm til fødsel på to rier. Etter 5 min avblåste de krisen da de fikk liv i han. Alt vell nå ❤️ Vi dro hjem samme dag. Litt liten baby enda siden han er litt tidlig, så sliter litt med å spise nok enda.
 
Min fødsel, barn nr: 1
Navn på barnet: Oliver
Kjønn: gutt
Termin: 14.02.24
Dato født: 26.12.23
Uke+dag: 33+2
Klokkeslett: 08:15
Fødested: kk (Bergen)
Vekt: 2520g
Lengde: 46cm
Hodeomkrets:32
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: lystgass og epidural
Annet du ønsker å fortelle: Ingen tegn til fødsel før vannet plutselig gikk. Greide ikke stoppe fødselen på føden. Varte ca. 5t før han var ute. 2 uker på nyfødt intensiv (1 uke med cpap og 1 uke med ammetrening). Alt står bra til nå. Spiser bra, sist vektkontroll hadde han lagt på seg 600g på en uke. Rart å tenke at han egentlig ikke skulle vært født enda.
Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel, barn nr: 1
Navn på barnet: Oliver
Kjønn: gutt
Termin: 14.02.24
Dato født: 26.12.23
Uke+dag: 33+2
Klokkeslett: 08:15
Fødested: kk (Bergen)
Vekt: 2520g
Lengde: 46cm
Hodeomkrets:32
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: lystgass og epidural
Annet du ønsker å fortelle: Ingen tegn til fødsel før vannet plutselig gikk. Greide ikke stoppe fødselen på føden. Varte ca. 5t før han var ute. 2 uker på nyfødt intensiv (1 uke med cpap og 1 uke med ammetrening). Alt står bra til nå. Spiser bra, sist vektkontroll hadde han lagt på seg 600g på en uke. Rart å tenke at han egentlig ikke skulle vært født enda.
Bilde:
Wow, så utrolig godt at alt har gått bra :Heartred
 
Min fødsel, barn nr: 1
Navn på barnet: Oliver
Kjønn: gutt
Termin: 14.02.24
Dato født: 26.12.23
Uke+dag: 33+2
Klokkeslett: 08:15
Fødested: kk (Bergen)
Vekt: 2520g
Lengde: 46cm
Hodeomkrets:32
Forløsningsmetode: vaginalt
Smertelindring: lystgass og epidural
Annet du ønsker å fortelle: Ingen tegn til fødsel før vannet plutselig gikk. Greide ikke stoppe fødselen på føden. Varte ca. 5t før han var ute. 2 uker på nyfødt intensiv (1 uke med cpap og 1 uke med ammetrening). Alt står bra til nå. Spiser bra, sist vektkontroll hadde han lagt på seg 600g på en uke. Rart å tenke at han egentlig ikke skulle vært født enda.
Bilde:
Vi har gjerne hatt eit lite overlapp på NFI, vi då! Vi kom på familierom 7. januar sjølv.
Og so stor gut, for å ha kome so tidleg! Gratulerer!
 
Vi har gjerne hatt eit lite overlapp på NFI, vi då! Vi kom på familierom 7. januar sjølv.
Og so stor gut, for å ha kome so tidleg! Gratulerer!
Ja, lurer litt på hvor stor han hadde vært hadde vi gått til termin Vi har sikkert passert hverandre i gangene eller på kantinerommet. Vi ble skrevet ut 10 Januar. Håper det går fint med dere nå. Utrolig flinke folk på nyfødt.
 
Ja, lurer litt på hvor stor han hadde vært hadde vi gått til termin Vi har sikkert passert hverandre i gangene eller på kantinerommet. Vi ble skrevet ut 10 Januar. Håper det går fint med dere nå. Utrolig flinke folk på nyfødt.
Går veldig fint her og! Vore heime i ei veke no, snart 2kg! Ikkje like stor som din berre, haha!
 
Min fjerde fødsel ❤️

:HeartpinkOctavia :Heartpink

Termin: 12.02

Dato født: 01.02

Uke+dag: 38+6

Klokkeslett: 16:00

Fødested: Stord sjukehus

Vekt: 3283g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 34,5cm

Forløsningsmetode: vaginal med litt hjelp av vakum. Styrtfødsel, 53 min aktiv fødsel, 20min fra 5cm til hu var ute.

Smertelindring: lystgass

Starta igangsettelse Tirsdag 30.Januar pga angst ifbm tidligere dødfødsler og ustabilt leie på Octavia i kombo med lang kjørevei til sjukehus (2t). Kom aldri skikkelig igang med cytotec, fekk 2 doser i rett tid Tirsdag som ikkje gjorde så mykje, så pga akutte situasjoner blei det laaang tid mellom dei 2 dosane eg fekk Onsdag. Torsdag var igrunn planen å gi opp, men snudde brått til å ta vannet kl 09, drypp kl 12, 3cm kl 14, 4cm kl 15:00, 5cm og full alarm pga fallende puls på baby kl 15:40, ute kl 16:00 etter 3min pressing, siste 30sek fekk overlege festa på vakum og drog sammen med pressinga mi så hu flydde ut:hilarious:❤️

Fekk ei lita rift, ellers i heilt fin form både eg og Octavia. Hennas raske exit prega hu ikkje. Var knute på navlesnora, men hu kom ut så fort at hu aldri var uten oksygen. Men her var det snakk om minutter! Takk Gud❤️

For detaljert fødsel se i dagboka mi:
Snapchat-1601651119.jpg
 
Min fjerde fødsel ❤️

:HeartpinkOctavia :Heartpink

Termin: 12.02

Dato født: 01.02

Uke+dag: 38+6

Klokkeslett: 16:00

Fødested: Stord sjukehus

Vekt: 3283g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 34,5cm

Forløsningsmetode: vaginal med litt hjelp av vakum. Styrtfødsel, 53 min aktiv fødsel, 20min fra 5cm til hu var ute.

Smertelindring: lystgass

Starta igangsettelse Tirsdag 30.Januar pga angst ifbm tidligere dødfødsler og ustabilt leie på Octavia i kombo med lang kjørevei til sjukehus (2t). Kom aldri skikkelig igang med cytotec, fekk 2 doser i rett tid Tirsdag som ikkje gjorde så mykje, så pga akutte situasjoner blei det laaang tid mellom dei 2 dosane eg fekk Onsdag. Torsdag var igrunn planen å gi opp, men snudde brått til å ta vannet kl 09, drypp kl 12, 3cm kl 14, 4cm kl 15:00, 5cm og full alarm pga fallende puls på baby kl 15:40, ute kl 16:00 etter 3min pressing, siste 30sek fekk overlege festa på vakum og drog sammen med pressinga mi så hu flydde ut:hilarious:❤️

Fekk ei lita rift, ellers i heilt fin form både eg og Octavia. Hennas raske exit prega hu ikkje. Var knute på navlesnora, men hu kom ut så fort at hu aldri var uten oksygen. Men her var det snakk om minutter! Takk Gud❤️

For detaljert fødsel se i dagboka mi:
Vis vedlegget 427126
Gratulerer så mye, nydelig frøken
 
Min fødsel, barn nr: 1
Navn på barnet: Aurora
Kjønn: Jente
Termin: 13.02
Dato født: 02.02
Uke+dag: 38+6
Klokkeslett: 02:36
Fødested: Sykehuset Levanger
Vekt: 3365 g
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Spontan vaginal fødsel
Smertelindring: Badekar, lystgass og epidural
Annet du ønsker å fortelle: Alt i alt en veldig fin fødselsopplevelse - jeg følte meg trygg og godt ivaretatt av både personal og partner gjennom hele sykehusoppholdet. Vi kom hjem i går etter tre dager på barsel, og koser oss nå glugg i vår lille babyboble :Heartpink
 
Last edited:
Min fødsel, barn nr: 1
Navn på barnet: Matheo
Kjønn: gutt
Termin: 16/2/2024
Dato født: 16/2/2024
Uke+dag: 40+3
Klokkeslett: 16:45
Fødested: Volda
Vekt: 3635 gram
Lengde: 53 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: vaginal, med episiotomi og vakuum
Smertelindring: paralgin forte, morfin, epidural, bedøvelse før klipp og sying.
Annet du ønsker å fortelle: fødselen startet smått torsdag forrige uke, men stoppet opp med avflatet moden livmormunn og 1 cm åpning. Gikk så til fredag uken etter hvor første rie startet like over midnatt natt til termindato og vannet gikk hjemme 1,5 time etter. Lille Matheo kom til verda ca 15 timer etter vannavgang hvor to siste var med press rier. Måtte etter 1,5 time med press tilkalle lege for klipp og vakuum da lille ikke ville ut uten hjelp :Heartblue
Til tross for en lang og tøff fødsel (og flere vaktbytte) på Volda sjukehus hadde vi en superfin førsteopplevelse når vår lille kom og nyter livet som nybakte foreldre :Heartblue
 
Min fødsel, barn nr: 1
Navn på barnet: Tilde Annie
Kjønn: Jente
Termin: 29.02.24
Dato født: 17.02.24
Uke+dag: 38+5
Klokkeslett: 11:19
Fødested: Førde Sentralsjukehus
Vekt: 3390g
Lengde: 48 cm
Hodeomkrets: 33 cm
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: lystgass og epidural (og mye kos og kjærlighet fra mannen)
Annet du ønsker å fortelle: Vannet gikk kl. 17:30 den 15 feb. Var usikker på om det var vannet eller noe annet. Ringte føden, fikk beskjed om å komma til sjekk dagen etter. Kl. 16:00 møtte vi på føden for sjekk, og fikk vite at det var lang vannavgang. Riene begynte under sjekken, og rundt kl. 18:00 ble vi lagt inn på barselsrom. Da riene kjapt tok seg opp, ble vi flyttet på føderom ca kl. 20:00. Ting tok tid. Epidural ble satt for å gi meg litt hvile, men den funket bare på høyre side.. jordmor var fantastisk, mannen var den beste som ga meg kyss og klem og kos når jeg trengte det som mest. Etter ca. 2 timer med pressing var hun ute 17.02.24 kl. 11:19. Jeg elsker henne :Heartpink
 
Min fødsel, barn nr: 1
Navn på barnet: Jonathan
Kjønn: gutt
Termin: 26.02
Dato født: 19.02
Uke+dag: 39+3
Klokkeslett: 15:48
Fødested: Bærum sykehus
Vekt: 4060 g
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets: 37 cm
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: badekar, lystgass og epidural
Annet du ønsker å fortelle: Hadde en helt fantastisk opplevelse der alt gikk etter «plan A». Vannet gikk kl 3 natt til mandag, og siden hodet ikke var festet fikk vi komme inn med en gang på sjekk. Der fant de ut at hodet hadde festet seg i løpet av de siste dagene, alt stod bra til og uregelmessige rier startet under CTG, ca kl 4. De hadde god kapasitet på føden den natten, så jeg og mannen fikk eget rom å hvile på med seng til begge. Siden hodet var festet var jeg plutselig en «grønn» fødende. Riene tok seg gradvis opp, og ca kl 9 fikk jeg badekar. De hadde hengt opp lyslenker, og det føltes som jeg var på spa. Der ble vi i ca 2 timer, og mot slutten var riene såpass vonde at jeg ville prøve lystgass og ta en vurdering på epidural. Da var det opp i sengen, og undersøkelsen viste knappe 4 cm. Lystgass hjalp godt på daværende tidspunkt, og jeg vurderte om jeg skulle droppe epidural. Det endret seg ca 10 min senere, da riene kom nesten non-stop (6-7 rier på 10 min). Jeg har litt sprøyteskrekk, men har aldri vært så zen som da den epiduralen ble satt. Den gjorde jobben sin, og plutselig var jeg på 9 cm, nesten uten at jeg hadde kjent de siste centimeterne. Trykketrangen meldte seg ikke lenge etter, og jeg presset i ca 40 min før Jonathan kom ut i Supermann-stil, med hånden inntil hodet. Jeg slapp unna med en mild grad 2 rift takket være en fantastisk jordmor som veiledet meg i trykkingen. Hele fødselen var preget av godt humør, mye oxytocin og total ro. Jeg kunne ikke bedt om en bedre opplevelse!
Bilde:20240219_165808_Original.jpeg
 
Min fødsel, barn nr:3
Navn på barnet:Mathea
Kjønn:jente
Termin:12.02
Dato født:20.02
Uke+dag:41+4
Klokkeslett:01.04
Fødested:kalnes
Vekt:4720
Lengde:55
Hodeomkrets:36
Forløsningsmetode:vaginal fødsel
Smertelindring:lystgass
Annet du ønsker å fortelle:ble satt i gang med ballong søndag formiddag. Fikk raskt tak som varte hele dagen. Ballongen falt ut hjemme 22.30 og da stoppet også alle takene. Dro tilbake mandag 08.00 for videre igangsetting med tabletter.
Etter 4 stk var kl 23 på kvelden og hadde bare kynnere og ingen effektive rier. Vi ble enige om å stoppe og sove den natta og samle krefter. Rett før sykepleieren skal gå ut får jeg intenst vondt i magen, og tårene triller. Jeg går på do og oppdager at det lekker litt fostervann. 5 min etterpå får jeg en kraftig rie. Nå er kl 23.30 og riene hagler på og jeg får føderom. 1 1/2 time senere er frøkna ute i full fart.
Sto over en rie og navlestrengen to ganger rundt halsen så var veldig blå, og var det i 1 døgn. Huk har i tillegg veldig høye bilirubin nivåer og ligger nå runde to på 12 timer i dobbeltsidig lyskasse. Håper vi får reise hjem snart og at hun blir bra :Heartpink vi er lykkelige og hjerte bobler over
Bilde:
 

Vedlegg

  • IMG_5135.jpeg
    IMG_5135.jpeg
    1,2 MB · Visninger: 140
  • IMG_5166.jpeg
    IMG_5166.jpeg
    392,4 KB · Visninger: 140
Deler like gjerne på åpent forum også

Min fødsel: Otermamma, første barn

Navn på barnet: Alinde

Kjønn: Jente

Termin: 26.02 fra OUL (menstermin 16.02, overraskelsesbaby som ikke var planlagt, men veldig velkommen)

Dato født: 20.02

Uke+dag: 39+4

Klokkeslett: 17:59

Fødested: Sørlandet Sykehus Kristiansand

Vekt: 3160g

Lengde: 49cm

Hodeomkrets: 34,5

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Badekar og lystgass i salig kombinasjon, helt til den litt dramatiske slutten hvor jeg ble fratatt begge deler (som gjorde meg sint, men det gikk heldigvis bra det også)

Annet du
ønsker å fortelle:

Fødsel startet klokken 09:10, på treningssenteret! De eldre damene som har heiet meg gjennom markløft med stadig voksende mage fikk rett; måtte jo skje noe sånn som jeg holdt på. Jeg var midt i mitt første sett med dype knebøy, i det jeg kjente at det plutselig falt masse vann ut av meg så bindet mitt ble søkkvått. Slimproppen gikk over en uke i forveien, og etter det hadde det vært en del veldig vannete utflod, så jeg var heldigvis godt forberedt. Det beste var at jeg tilfeldigvis fikk fanget øyeblikket på video - og jeg filmer svært sjelden på trening, men tenkte jeg skulle ha et minne! Veldig moro å ha nå i ettertid.

Reiste hjem, ringte føden, fikk time til sjekk av vannavgang klokken ett. Hadde begynt å få murringer kort tid etter vannavgang, og i elleve-tiden tok disse seg godt opp. Vi reiste inn tidligere til sykehuset og kom inn 12:30 omtrent, ble undersøkt, 2 cm åpning. Fikk klyster, godt å få tømt seg, men ikke noe godt å sitte med rier. Jordmor var en kjempesøt vietnameser som gav meg yogaball og heiet meg gjennom riene, som begynte å bli sterke. Jordmor ble fascinert av at jeg brukte tungetale på rietoppene (vi er personlig kristne, og i øyeblikket føltes det som det eneste riktige å gjøre å søke seg nær til Gud i bønn). Mannen var super støtte, måtte ha ham nær hele tiden. Jeg hadde ønsket badekar i fødebrevet, fikk først beskjed om at det ikke var ledig, men så viste det seg at de bare kunne vaske kjapt ut av det så kunne jeg få komme dit! Kjempeflaks, for sykehuset har bare ett eneste. Vi fikk komme på fødestua, og da ble det vaktskifte. Bittelille, supersøte jordmor sa hun var litt trist for at hun måtte dra, for hun syntes jeg jobba så bra med riene og hadde likt å se en vannfødsel.

Ny jordmor kom inn, badekaret ble satt i gang for oppfylling. Ny jordmor var også veldig hyggelig. Jeg jobba gjennom riene med pust, tungetale, yogaball og mannen. Herfra begynner ting å bli litt uklart for meg. Fødselens absolutte bunnpunkt inntraff omtrent her; da jeg kasta opp hele frokosten min med rier. Helt forferdelig! Mista fullstendig fokus og fatning. Jeg tror kanskje jeg spydde en del før vaktskifte også; skjedde i alle fall to ganger under åpningsfasen at jeg ble veldig kvalm. Jeg hadde fått undersøkt åpning etter vaktskifte til ca 4 cm klokken 15, så jeg fikk grønt lys til å gå i badekaret. Det var FANTASTISK. Så langt hadde jeg følt at jeg ikke fikk noe pause mellom riene fordi det presset sånn i bekkenet konstant, men i vannet fikk jeg muligheten til å slappe ordentlig av, og livet ble langt lettere å leve. Mannen satt rett ved siden av. Rundt her et sted (jeg tror det begynte før badekaret) ble riene veldig intense, og etter mye oppkast begynte jeg å føle meg motløs. Jeg sa at jeg ikke orket mer. Mannen hadde satt på rolig pianomusikk i bakgrunnen, og vi sang også litt lovsang sammen gjennom noen av riene. På de sterkeste begynte jeg med opp-pusten jeg hadde trent på gjennom svangerskapet (tok kurset Christian hypnobirthing på nett, samt leste boka positiv fødsel), gikk over til tungetalen, og på toppene begynte jeg å rope "JEG ER STERK". Mannen backet bekreftende opp. Jeg følte meg stadig litt motløs - jeg kunne da ikke ha kommet så langt enda? Hvis disse riene skulle bli noe verre, visste jeg ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg. På et tidspunkt i badekaret sa jordmor at hun hadde lest i fødebrevet at jeg ikke ønsket å bli tilbudt epidural (med mindre jeg ba om det selv, så klart), men hun sa hun ville kanskje foreslå det hvis ting strakk ut. Jeg sa at det var jeg enig i. I stedet ble jeg tilbudt lystgass - jeg prøvde det tidligere i fødselen, men ble litt svimmel av det og ikke så mye mer da, så var litt skeptisk. Men jeg tror at det var mer riktig tidspunkt å ta den i bruk da. Jeg hang over badekaret og pusta inn lystgass for harde livet, og noe med å høre pusten rytmisk på den måten dro meg inn i en egen sone. Jeg hørte alt som foregikk rundt meg, og jeg kjente definitivt smertene, men de plaget meg ikke på samme måte. Jordmor forklarte at det er det lystgass kan gjøre - at man blir litt likegyldig, selv om man fremdeles kjenner alt. Det skjedde i alle fall for meg. Mannen hadde hånda på ryggen min hele tiden. Jeg fikk åpningen undersøkt til 8 cm. Det var veldig godt å høre - jeg kjente at jeg hadde kontroll, at dette kunne jeg klare, at så lenge jeg holdt meg i sona så kom jeg til å komme meg gjennom. Ikke langt igjen. Riene kom nå så hyppig at jeg ikke kjente når de begynte og når de slutta. Jeg tok litt pauser fra gassen, men kobla den raskt på igjen fordi jeg trengte den ekstra pustehjelpen og fokuset den ga meg. Jeg begynte å føle litt trang til å presse. Dessverre begynte ting å gå nedover for babyen i magen. De målte hjertelyden, og den viste at babyen var veldig slapp. Plutselig var det veldig mange personer i rommet - jeg husker å ha gitt samtykke til å ha med en student. Jeg brydde meg egentlig ikke, syntes det var hyggelig at hun kunne få se og lære. Jeg ble beordret opp av badekaret og fratatt lystgassen - noe som gjorde meg ganske sint, men de forsikret meg om at det bare handla om at babyen måtte komme seg raskt ut. Jeg sa jeg ikke ville ligge på rygg, at jeg trengte tyngdekraften- mannen backet godt opp - men de forsikret meg om at det viktigste var å lage god plass i bekkenet for å få henne nedover. Herfra er alt enda mer uklart - jeg hadde ikke gassen mer, men jeg havnet fullstendig utenfor meg selv likevel. Jeg hørte stemmer, jeg hørte min egen stemme, jeg begynte å brøle. Jeg ante fremdeles ikke når jeg hadde rier - tror kanskje de kom da jeg lagde mest lyder. Jeg tenkte med meg selv at dette måtte se mer dramatisk ut enn jeg følte det, jeg hadde det jo egentlig riktig så fint i min egen lille fødeboble. Jeg hørte noen si at de kunne se hodet - og mannen, som ikke er noe glad i blod og sånn, fikk sett han også! Jeg strakte hånda ned og kjente, og der var hun. De sa hun hadde fått elektrode, som jeg ikke likte, men i likhet med alt det andre følte jeg meg trygg på at det bare var for babyens skyld. Jeg ble klippet - det husker jeg ingenting av - og noen hjalp til med å dra i henne så hun kom ut, plutselig var alle smertene borte og jeg kunne kjenne navlesnoren henge ut av meg. Men ingen babygråt kom - hun var helt slapp. De klipte snora, som jeg protesterte på, men jeg skjønte at hun måtte få hjelp og slo meg til ro med at hun snart ville komme tilbake idet jeg så en barnepleier bære henne ut av rommet. Jeg ropte etter babyen min, ropte på Alinde. Morkaka kom ut fire minutter etter henne, jeg fikk se den, veldig fascinerende. Og så kom hun tilbake!! Jeg ble helt overlykkelig og begynte å gråte av glede, for der var hun jo, og hun var nydelig. Sa navnet hennes om og om igjen, kjente den myke babyhuden mot brystet.

Jeg ble sydd sammen, de sa klippet var lite og pent og at jeg kom til å bli helt fin igjen. Jeg fikk noe lokalbedøvelse. De klemte på magen min, noe som var ganske ubehagelig etter så mye smerter, men det gikk fint. Jeg fikk vist vannavgang-videoen min til alle i rommet! Hun som leide meg til toalettet etterpå kommenterte på at jeg hadde sterke biceps. Jeg fikk også ammet for første gang - puppene har vært fulle av råmelk i ukesvis nå, så strålen stod rett ut da jeg klemte. Alinde fikk sugd godt og lenge. Det medførte en del etterrier, som sugde, men jeg fikk paracet og ibux så da gikk det bedre.

Tiden gikk utrolig fort. Plutselig ble vi trillet på barsel. Mannen fikk ha Alinde på brystet - et av de fineste øyeblikkene i mitt liv. Nå var vi endelig en liten familie, og tross at fødselen ble litt annerledes enn idealet mitt, så var jeg helt utrolig takknemlig for den flotte opplevelsen og så STOLT av min egen innsats. Alle som føder - uansett forløsningsmetode - dere er supermennesker! Jeg skjønner så innmari godt hvordan det kan bli både en utrolig flott og en utrolig traumatisk opplevelse. Jeg var heldig (men også godt forberedt!) og fikk det første. Jeg vil definitivt føde igjen i framtiden!
 
Back
Topp