Fødetråd

Marsboer?

Blir kjent med forumet
Marshmallows 2022
:HeartbigredHei flotte damer, :Heartred
Nå begynner det jo å bli mer og mer virkelighetsnært med en fødsel. Så her er en fødetråd hvor man kan velge å skrive inn det man selv ønsker å dele fra fødselen ved å kopiere fra dette innlegget. (Så kanskje den kan festes av noen ansvarlige?)

Min fødsel:

  • Navn på barn
  • Kjønn
  • Vekt
  • Lengde
  • Barn nr.
  • Termin
  • Dato født
  • Klokkeslett
  • Fødested
  • Forløsningsmetode
  • Smertelindring
  • Annet (?)
  • Bilde
Gleder meg og ønsker alle lykke til
 
Min fødsel! ❤

Navn: Lillesøster S
Vekt: 3634 g (Tenk den størrelsen hun hadde vært til termin, hjelp!!):bored:
Lengde: 51 cm
Barn nr. 2 (medmor til nr. 1)
Termin: 7. mars
Dato født: fredag 4. februar (36+0) kl 05.00
Forløsningsmetode: Vakumforløsning med klipp
Smertelindring: Ja, TAKK! Epidural og pudendal
Annet: Vannet gikk spontant natt til onsdag (over to døgn før fødsel). Ble lagt inn, og fikk antibiotika pga infeksjonsfare. Det var ikke snakk om å bli satt i gang fordi det var før uke 37, kun hvis det oppstod infeksjon. Riene startet spontant litt utpå onsdagen, ble vonde, men det skjedde ikke noe. Fikk medisiner å sove på. På formiddagen torsdag var det 3-4 cm åpning, hurra! Riene tok seg litt sakte opp, så ble satt på drypp. Hadde også noen tegn til infeksjon.
God stemning på fødestuen. Fikk begynne på trykke litt før kl. 04 (fredag). Etter en del trykking, kom det opp varsler på EKG'en, at babyen kunne risikere å få for lite oksygen), så det ble bestemt å hente henne litt raskere ut med vakumkopp. Det var lite dramatikk rundt det, men akkurat da legen satte seg ned med sakene sine, ble jeg litt redd. Gjemte ansiktet under en kald klut helt til hun var ute fra da av.:hilarious: Ukomplisert forløsning derfra, 3-4 rier med litt hjelp av koppen, så var hun ute. En helt syk opplevelse! Kunne gjerne klart meg uten et klipp, men det gror fint, og jeg er bare lettet og glad for at alt gikk fint!:love7:love7:love7:love7
 
Min fødsel:


  • Navn på barn : Olivia
  • Kjønn : Jente
  • Vekt : 3300
  • Lengde : 49 cm
  • Barn nr : 1
  • Termin : 09.03.2022
  • Dato født: 15.02.2022
  • Klokkeslett: 01:10
  • Fødested: Harstad sykehus
  • Forløsningsmetode : Akutt keisersnitt
  • Smertelindring : Spinal bedøvelse
  • Annet (?) : Ble tatt akutt keisersnitt da fødselen plutselig startet av seg selv og hun lå i tverrleie. Vi hadde time på sykehuset to dager etter for å planlegge forløsningsmetode pga et tverrleie som hadde vart i lang tid. Men så begynte jeg plutselig å få rier, jeg trodde selv det bare var kynnere men når de ble veldig hyppige og kom med bare minutters mellomrom ringte jeg føden, da ville de ha meg inn med en gang for sjekk pga leie. Vi tok ingenting med oss for jeg regnet med det bare var falsk alarm, men på føden ble jeg lagt på ctg med en gang og den viste rier som økte i styrke og kom tettere og tettere så da ble det avgjort at lille måtte ut med en gang for de var redd vannet skulle gå, da hadde det blitt gjort katastrofesnitt og mye mer kaos. Dette ble avgjort kl 24 og 0110 var hun ute, alt gikk sinnsykt fort! Ble lagt rett i en seng, fikk kateter, ble kledd om og fjernet neglelakk, fullt show mens samboer sto i tlf for å få barnevakt til hundene og hjelp til å få hentet tingene våre:hilarious: En time senere var vi blitt foreldre til verdens fineste lille jente! :Heartred
 
Navn på barnet: Zelda Irene

Kjønn: Jente

Barn nr: 5

Termin: 01.03

Dato født: 28.02

Uke+dag: 40+1

Klokkeslett: 04:26

Fødested: Midt-Troms fødestue

Vekt: 3360gr

Lengde: 49,5cm

Hodeomkrets: 35cm

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: lystgass

Fødselshistorie/annet du ønsker å fortelle:
 
:HeartblueMin fødsel:



    • Kjønn Gutt
    • Vekt 3155g
    • Lengde 50cm
    • Barn nr. 1
    • Termin 16.03.2022
    • Dato født 27.02.2022
    • Klokkeslett 23.32
    • Fødested Ahus
    • Forløsningsmetode vaginal
    • Smertelindring lystgass
    • Annet vannet gikk 1200, deretter mensmurringet i korsryggen. Mer vann og slimpropp rundt 1700, riene begynner å bli sterkere og hyppigere. Rundt 18-20 har jeg sterke rier og de er på mellom 5 minutters hyppighet på alt fra 30sek til 1,5 min. Er på sykehuset 0830 og har 3 cm åpning. Får lystgass og venter på epidural. En time senere har jeg 10 cm åpning og rekker ikke epiduralen, velger bort spinal for å ikke sløse bort en time. Jeg presser i rundt 20 min før jeg tar imot lille gutten min i armene mine. Så intenst stolt av egen kropp! Det er ubeskrivelig :Heartblue:Heartpink
 



    • Navn på barn: Theodor
    • Kjønn: gutt
    • Vekt: 3260
    • Lengde: 50
    • Barn nr: 1
    • Termin: 24.03
    • Dato født: 09.03
    • Klokkeslett: 21:40
    • Fødested: Bærum
    • Forløsningsmetode: vaginal
    • Smertelindring: epidural, men den blei satt litt for sent
    • Annet: fødte med covid, og dårlig allmenntilstand, så kreftene tok slutt, så lillemann blei tatt ut med sugekopp
 
Last edited:
Navn:
Kjønn: Gutt
Vekt: 4 454
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets: 37,5
Barn nr.: 3
Termin: 17.03.2022
Dato født: 19.03.2022
Kl. Slett: 09.17
Fødested: Sørlandet sykehus
Forløsningsmetode: vaginal
Smertelindring: badekar
Annet: Rier begynte kl. 04.00 på natta, kom inn på føden med 5 cm kl 06.30. Ved 10 cm ble det 4 pressrier så kom gutten ut i kanonfart :):Heartblue
 
Navn på barn: Nasim
Kjønn: Gutt
Vekt: 3450
Lengde: 50
Barn nr. 1
Termin: 20.03
Dato født: 23.03
Klokkeslett: 11:04
Fødested: Ahus
Forløsningsmetode: akutt keisersnitt
Smertelindring: Epidural og spinalbedøvelse
Annet: lang latensfase, lite fremgang og baby var stresset. Viste seg at hodet lå skjevt i bekkenet.
 
  • Navn på barn: Odin
  • Kjønn : gutt
  • Vekt: 3170
  • Lengde:48
  • Barn nr. 1
  • Termin 8. April
  • Dato født: 21. Mars
  • Klokkeslett: 00: 02
  • Fødested
  • Forløsningsmetode: keisersnitt
  • Smertelindring: Lystgass, epidural
  • Annet (?) Ble etter kontroll konstatert at det var fostervann jeg lakk fra fredagen, og grunnen ingen rier satt i gang med modningspiller lørdag rundt 11 på dagtid. Kjente bare småmurringer frem til kvelden rundt 22, da kom det et ordentlig tak. Så ble jeg kjempekvalm og spydde masse, fikk derfor enerom på føden. Ringte mannen som fikk komme og være med meg. Riene fortsatte og kom ca hvert 5 minutt og varte opptil 1 minutt. Slik gikk natten. Klarte ikke holde inne sovetablett eller andre piller, ble kastet opp. Fikk drypp på morgenen etter sjekk da det var lite fremgang, og saltvannsdrypp. Riene kom nesten hvert minutt, og varte like lenge. Føltes som jeg aldri fikk pause. Klarte ikke spise så mye og ikke hvile heller. Gikk med prekestol og prøvde masse forskjellige måter å bevege og ligge på, diverse manøvrer ved hjelp fra jordmor. Fikk ikke lov til badekar. Var litt redd for lystgassen da noen kan bli kvalme, men fikk grei effekt uten kvalme heldigvis. Deilig! De sjekket stadig temperaturen min og tok blodprøver, og CTG. Rundt 7-8 cm lørdag kl 15. Følte riene var der hele tiden og jeg slet med å puste med rette teknikken, hadde enormt trykketrang. Bestemte meg for epidural rundt 16 30. Den kom ikke før 1930 så jeg trodde kanskje det ble drøyd med vilje, da jeg egentlig var litt skeptisk til epiduralen. Jobbet virkelig konsentrert med å puste rett , gå, og bruke lystgassen iherdig frem til den kom, men åpningen var kun 8 cm :( men det var utrolig deilig å kjenne effekten av den! Måtte allikevel ha lystgassen for å takle trykketrangen, men det hjalp virkelig. Stadig økning av dryppet. Hadde stigende feber og antydning til infeksjon på blodprøver de neste timene, kl 22 30 kom to leger inn og sjekket med ultralyd hvordan han lå. Ble forsøkt tøyd og gikk masse med prekestol, diverse manøvrer, men ble ikke noe større åpning selv om han hadde kommet lenger ned i bekkenet. Det var snakk om en kant i livmormunnen som var veien, husker ikke helt. Så sa jordmoren rundt 23 at jeg kan forsøke å presse ved neste ri, og da følte jeg en enorm mestringsfølelse og fikk skikkelig energi! Endelig min tur til å presse, dette hadde jeg gledet meg til. Men legene kom inn samtidig og sa nei, det er ikke vits, skru av dryppet. Baby er litt stresset og livmoren er utslitt, det beste nå er å ta keisersnitt. Jeg kjente meg ikke redd eller stresset, men aksepterte at det ble slik nå. Fikk god forklaring og forbereding. (Det positive var at jeg hadde håpet på fødsel 21. Mars eller 19., ikke 20., pga mange i familien har bursdag 20., så dette ønsket så ut til å kunne gå i oppfyllelse)
  • Ble trillet inn og keisersnittet gikk som normalt, far fikk klippe navlestrengen. Kjente meg kvalm og svimmel av epiduralen og hadde enormt med adrenalin så jeg begynte å skjelve ukontrollert mot slutten, selv om jeg var veldig glad og lettet og hadde fått sett baby. Fikk han ikke på brystet der og da. Så svimte jeg visst av mens jeg kastet opp på post operativ, liggende i en dustete stilling, og fikk muligens noe oppkast i lungene. Så ble det masse styr med det og jeg ble full av ledninger og lå i halvsøvne med spy over hele håret føltes det ut som. Fikk ikke lov å komme opp på barsel og timene gikk mens jeg prøvde å sove og fokusere på at jeg snart fikk treffe baby og mannen. Så kom plutselig jordmor rundt 0430 med min lille baby og jeg fikk endelig ha han litt på brystet:Heartpink:Heartblue:Heartred:love7:sad015 fikk ut litt råmelk. Kom opp på barsel rundt 9 på morgenen etter flere prøver og røntgen, og endelig var vi sammen alle 3:Heartpink ble værende 5 dager, var ikke klar over hvor heftig et keisersnitt egentlig er for kroppen. Utrolig deilig å komme hjem, selv om jeg enda ikke kan gå særlig langt.
 
Min fødsel
  • Navn på barn: Nataniel
  • Kjønn: Gutt
  • Vekt: 4610g
  • Lengde: 53 cm
  • Barn nr: 3
  • Termin: 25.03.22
  • Dato født: 18.03.22
  • Klokkeslett: 20.51
  • Fødested: St. Olavs Hospital
  • Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt
  • Smertelindring: Epidural
  • Ble satt i gang på morgenen den 17.03, men treg åpning. Fikk feber og infeksjonstegn utover ettermiddagen 18.03 og det ble etterhvert besluttet å ta keisersnitt. Viste seg at den lille var stor, og «stjernekikker».
 
  • Navn på barn: Mikkel
  • Kjønn: Gutt
  • Vekt: 3265
  • Lengde: 47
  • Barn nr. 1
  • Termin: 21.03.22
  • Dato født 15.03.22
  • Klokkeslett: 01.13
  • Fødested Ullevål
  • Forløsningsmetode vaginal
  • Smertelindring ingen
  • Annet (?)
 
  • Navn på barn: Milano
  • Kjønn: Gutt
  • Vekt: 2400
  • Lengde:
  • Barn nr: 4
  • Termin: 04.04.22
  • Dato født: 02.03.22
  • Klokkeslett: 17.05
  • Fødested: Førde
  • Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt
  • Annet: Blei satt i gang pga lite vekst, seteleie so prøvde vending som blei vellykka. Men når dei tok vatne snudde han seg til seteleie igjen so blei akutt keisersnitt pga han var liten fekk eg ikkje lov å føde han i seteleie.
 
Min fødsel:
  • Kjønn : jente
  • Vekt : 4764g
  • Lengde : 54cm.
  • Barn nr. : 2
  • Termin : 28.3
  • Dato født : 13.3
  • Klokkeslett : 03:56
  • Fødested : Drammen.
  • Forløsningsmetode : vaginal.
  • Smertelindring : epidural :)
 
Back
Topp