Fødetråd

AttpåSkatt2018

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Julikulene 2020
Bare kopier og lim inn og skriv svarene deres :)

Vi holder kommentarer unna denne tråden sånn at det blir ryddig og greit :Heartred




Navn på barnet:

Kjønn:

Termin:


Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Det finnes allerede en fødetråd på skjult :)
 
Navn på barnet: Marthe

Kjønn: jente

Termin: 11/7


Dato født: 5/7

Uke+dag: 39+4

Klokkeslett: 01:38

Fødested: Elverum

Vekt: 3560

Lengde: 48

Hodeomkrets: 35,5

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: lystgass

Annet du ønsker å fortelle:
Startet med rier av ett minutts varighet med to minutters mellomrom i åttetiden lørdag kveld. Pga veldig raske fødsler tidligere turte vi ikke vente så lenge med å reise. Ankom sykehuset ca 23.00 med 6 cm åpning, avflatet og mykt. Hodet stod høyt med stooor vannblære foran. Ved midnatt startet jeg med stormrier, varte 90 sekunder og ga seg ikke helt før neste var i gang. Hadde da 9 cm, og hodet sto like høyt, JM turte ikke ta vannet pga faren for navlesnorsfremfall. JM mistenkte høy likestand og/eller begynnende uterusruptur, og tilkalte legene, som sto midt i sectio, så det varte og rakk før de kom.
UL viste imidlertid at det Ikke var feilinnstilling men den store vannblæra som stoppet fremgangen fullstendig. Overlegen bestemte derfor at vannet skulle tas tross risikoen og under hennes overvåkning. JM tok vannet mens hun holdt igjen rundt hodet i forsøk på å stoppe navlesnoren om den skulle komme. Det kom helt absurde mengder vann og det stoppet liksom aldri å fosse, det plasket utover både senga, personalet og gulvet. Legene syns det er helt utrolig at det ikke har blitt dokumentert om fodtervannsmengden ifm med UL, som det har blitt en del av.

da vannet ble tatt, fikk jeg endelig noen minutters pause, og hodet sank helt ned i åpningen uten rier. Knappe to pressrier senere var hun her.

Av mine fem fødsler var denne den desidert verste, men nå noen timer senere er det verste «glemt»

Hun kastet seg på puppen umiddelbart og har hengt der siden:happy::dummy1:
 
Navn på barnet: Lovin

Kjønn: Gutt

Termin: 04.07.20


Dato født: 23.06.20

Uke+dag: 38+6

Klokkeslett: 00:06

Fødested: SUS

Vekt: 3024 gr

Lengde: 47 cm

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: epidural, TENS og lystgass

Annet du ønsker å fortelle: ble igangsatt pga egen sykdom. Var moden og de tok derfor vannet mitt kl. 11.00. Ingenting skjedde så jeg fikk en modningspille kl 17.00, skjedde lite da også.
Kl.19.00 fikk jeg drypp og riene startet med engang. Jeg fikk plutselig stormrier og kl. 22.00 fikk jeg derfor epidural. De mente jeg ikke var i aktiv fødsel enda og de fikk ikke sjekket åpning før dette da jeg ikke klarte ligge i ro. 30 min etter epidural så sjekket de åoning og jeg hadde da 9,5cm åpning.
Hjerterytmen til lillegutt fallt til 50 bpm under riene og kom aldri opp igjen skikkelig pga stormriene. Kl. 23.55 ba de meg starte å presse selv om jeg ikke hadde pressrier, da lillegutt måtte ut. Vakuum ble funnet frem, men denne trengtes heldigvis ikke! Kl. 00.06 var Lovin født ❤

Veldig stolt mamma som klarte presse han ut uten hjelp av rier, på så kort tid. Totalt 5t fra første rie.

Forrige fødsel tok 12t, og jeg pressa i 52 min (med pressrier) :hilarious:


En fantastisk fin fødsel denne gang❤❤:happy:
 
Last edited:
Kjønn: Jente

Termin: 01.07.20


Dato født: 27.05.20

Uke+dag: 35+3

Klokkeslett: 13.55

Fødested: AHUS

Vekt: 1960g

Lengde: 42cm

Hodeomkrets: 31,5 cm

Forløsningsmetode: Akuttkeisersnitt

Smertelindring: Narkose

Annet du ønsker å fortelle: Ble satt i gang på grunn av svangerskapsforgiftning. Fikk satt inn ballong, fikk stormrier ganske kort tid etterpå med ekstremt kraftige smerter. Siden jeg hadde så utrolig vondt så kort tid etter og smertestillende ikke funket så satte jordmor på ctg og der fant hun ikke puls så hun måtte tilkalle lege og de kom inn med ultralyd. Heldigvis fant de pulsen til slutt, men den var veldig lav så lille tålte vist ikke de kraftige riene og måtte ut umiddelbart. Var ute på 10 minutter innen de fant ut at pulsen var lav. Gikk i underkant av 3 timer fra ballongen var inne til hun var ute.

Bilde:
 
Last edited:
Navn på barnet:

Kjønn: Gutt

Termin: 28.06.20


Dato født: 10.07.20

Uke+dag: 42 +1

Klokkeslett: 01.27

Fødested: Voss sjukehus

Vekt: 3760 g

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 36 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle: Jeg ble satt i gang med ballong 11 dager på overtid, i 9-tiden om morgenen. Begynte å kjenne tak i magen etter en halvtime, med ca. 5 minutters mellomrom. De var ikke så sterke, så jeg og samboer gikk på kafé og ruslet en tur mens vi ventet på at det skulle øke på. På ettermiddagen sendte jeg samboer hjem, for det så ut til at det kunne drøye litt. Han dro hjem for å sove litt, og kl. 22.22 ringte jeg midt i en intens ri, og ba ham om å skynde seg oppover - ballongen hadde falt ut og jeg hadde 6 cm åpning. Han rakk det heldigvis, og lillebror var ute kl. 01.27. Det var intenst, fint og jeg fikk med meg mye mer av denne fødselen enn med storebroren sin.

Bilde:
 
Navn på barnet: Benjamin

Kjønn: Gutt

Termin: 11.07.20


Dato født: 13.07.20

Uke+dag: 40 + 5

Klokkeslett: 16.01

Fødested: Bærum Sykehus

Vekt: 3120

Lengde: 49

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: lystgass / badekar

Annet du ønsker å fortelle: kom inn med intense rier med korte mellomrom.. de ble aldri regelmessige men vekslet mellom 2 og 8 minutter da vi valgte å reise inn. den ene rien tok den andre og fikk dårlig med pauser.. Fikk bli på sykehuset ( i badekaret) til tross for kun 1 cm åpning pga de intense smertene og godt var det for bare 4 timer senere var han født! En vill, intens opplevelse som endte med verdens vakreste premie... gutten vår:Heartblue

Bilde
 
Kjønn: Gutt

Termin: 06.07.20

Dato født: 04.07.20

Uke+dag: 40+2

Klokkeslett: 22:07

Fødested: UNN Tromsø

Vekt: 4846 gram:p

Lengde: 54,5 cm

Hodeomkrets: 38 cm

Forløsningsmetode: Hastesnitt ved 8 cm åpning

Smertelindring: Epidural (++)

Annet du ønsker å fortelle: Ble satt i gang 5 dager før termin grunnet mistanke om stort barn. Pga tidligere keisersnitt var de forsiktige med medikamentene, så det gikk noe trøtt i starten. Dag 4 kunne de ta vannet og da startet riene med et pang! Hadde maks 2 min pause mellom hver og holdt på sånn i fire-fem timer før jeg endelig fikk epidural (4-5 cm). Dessverre stagnerte det litt etter dette og pga faren for livmorruptur måtte de gå sakte frem med drypp. Jeg hadde det godt og klaget ikke på min nye smerteløse tilværelse, men etter noen timer begynte lillebror å vise tegn på misnøye. Hjerterytmen steg og da den konstant ble liggende rundt 180-190 med små variasjoner slo jordmor av dryppet og legene begynte å diskutere KS. Da var jeg nesten ved 8 cm åpning og livmorhalsen var helt avflatet/myk. Babyen var dog høyt oppe i bekkenet og når jeg prøvde å reise meg for å få ham lenger ned, hoppet hjerterytmen til 210 og ble der. Fire og en halv time etter epiduralen ble satt bar det dermed til operasjonsstua. For som kirurgen sa; i og med at han var så høyt oppe kunne det tatt 2-3 timer til, og den tiden hadde vi ikke.

Da de åpnet opp fant de en større blødning og det de trodde var en delvis morkakeløsning. Jeg mistet 1,3 liter blod, men klarte meg uten blodoverføring. Lillebror var heldigvis upåvirket av det hele. Han kom ut med et skrik og var svært våken:Heartblue

Stor og sterk gutt som er svært bedagelig og kosete:Heartred
 
Kjønn: Gutt

Termin: 07.07.20


Dato født: 14.07.20

Uke+dag: 40+3

Klokkeslett: 07:47

Fødested: SUS

Vekt: 2890

Lengde: 49

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: Naturlig

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle: fødte naturlig og fort. Riene startet 00:30, mini var ute 07:47. Ubehagelig men lykkelig
 

Kjønn: gutt

Termin: 15. juli


Dato født: 2. juli

Klokkeslett: 08:55

Fødested: Drammen sykehus (ble sendt i ambulanse fra Ullevål der det plutselig var fullt)

Vekt: 2916

Lengde: 47

Hodeomkrets: 33

Forløsningsmetode: Vaginal/ sugekopp

Smertelindring: TENS, epidural, pudental

Annet du ønsker å fortelle: Førstegangs. 14 timer aktiv fødsel, hadde veldig god effekt av epidural, og fremgangen fortsatte jevnt og trutt. Skulle føde på Ullevål, men ble kjørt i ambulanse til Drammen i rushtiden med mannen hastende etter i bil. Han kom frem en times tid etter oss. Hadde en veldig fin opplevelse med å føde i Drammen. Ble tatt veldig godt vare på, og fikk masse hjelp og støtte. Ble to dager på barsel, og var glad for å komme hjem. 16 dager senere føler jeg meg omtrent helt normal igjen, og sønnen min ammer godt og sover mye. Veldig glad for å ha født, og for resultatet. :)

Bilde:
 
Navn på barnet: fortsatt bare Lillebror her

Kjønn: gutt

Termin: 18.07


Dato født: 17.07

Uke+dag: 40+2

Klokkeslett: 13.40

Fødested: Storken, KK Bergen

Vekt: 3685g

Lengde: 50cm

Hodeomkrets: 34cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: varmeomslag/ varmt vann -badekar

Annet du ønsker å fortelle:
Startet med rier kl 09.10, ankom KK kl.10 med 5cm åpning. Fikk komme i badekaret og det hjalp veldig. Hadde full åpning ca 12/12.30, men brukte litt tid på å få baby langt nok ned i bekkenet til å kunne begynne å presse grunnet en vannblære. Da jeg endelig kunne begynne å presse gikk vannet. Det tok fortsatt litt tid å presse han ut og han satt litt fast i en skulder så ble litt dramatikk på slutten der.. men alt gikk fint, han var ute kl.13.40 og jeg slapp unna med et pyntesting.

Bilde:
 

Vedlegg

  • 8561261E-6A4A-4328-8333-2AE09A27177F.jpeg
    8561261E-6A4A-4328-8333-2AE09A27177F.jpeg
    33,6 KB · Visninger: 96
Navn på barnet: Nero

Kjønn: Gutt

Termin: 01.07


Dato født: 02.07

Uke+dag: 40+4

Klokkeslett: 01.32

Fødested: Sykehuset Østfold Kalnes

Vekt: 3850 g

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35,5 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Lystgass, pudental

Annet du ønsker å fortelle: Førstegangs. Hadde forferdelig nedpress fra jeg sto opp søndag den 28 juni, som varte til midt på dagen etter. Riene startet tidlig på kvelden den 30 juni. Opplevde det mest som ubehag, ikke noe smerter. Ble bedt om å komme inn til kontroll på føden ca 16.30, termin dagen. Merket på jordmor at hun ikke trodde jeg var i fødsel og at hun ville sende meg hjem. Hun sjekket åpning, og det viste seg at jeg hadde 4 cm åpning, og slapp å dra hjem. Opplevde ikke riene som vonde før jeg hadde 6 cm åpning. Vannet ble tatt etter 2 timer uten fremdrift. Anestesie legen kom inn for å sette epidural. Han satte først feil og traff bein, så måtte han dra til et keisersnitt før han fikk forsøkt igjen. Alt eskalerte og jeg hadde brått full åpning en time etter vannet ble tatt, og da var det for sent med epidural. Presset i litt over en time, så kom lillegutt ut til slutt i superhelt-stil, med hodet og en arm samtidig. Og med hjerteformet morkake. Utrolig nok ble det bare et par pynte sting.

Bilde:
 
Navn på barnet: Ikke bestemt enda

Kjønn: Gutt

Termin: 13.07


Dato født: 20.07

Uke+dag: 41+3

Klokkeslett: 03.52

Fødested: SUS

Vekt: 4488 gr

Lengde: 55 cm

Hodeomkrets: 38 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Våknet natt til søndag med lette rier. Var uregelmessige og lett smertefulle hele søndagen. Søndag ettermiddag/kveld tok riene seg opp i styrke. Svært smertefullt trykk mot halebeinet. Fortsatt uregelmessige rier på 5 til 15 min mellom hver. Ringte inn til føden og fikk komme inn da riene var svært smertefulle. I bilen på vei til sykehuset kom riene Plutselig hvert 4.minutt. Ved innkomst var det 6 cm åpning, og babyens hode lå noe bakover og presser på halebeinet. Ved 7 cm gikk vannet. Fikk epidural en time før pressriene. Presset i 20 min før den lille store gutten endelig ville ut. Aktiv fødsel i overkant av 3 timer og ikke en eneste rift.

Bilde:
 
Navn på barnet: Selma

Kjønn: jente

Termin: 26.07


Dato født: 17.07

Uke+dag: 39+1

Klokkeslett: 12.08

Fødested: Førde sjukehus

Vekt: 3036 g

Lengde: 48 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: keisersnitt

Smertelindring: spinalbedøvelse

Annet du ønsker å fortell: Selma har ligget i sete siden veke 29 og fekk kontroll og time til vending. Ho var skikkeleg staog nekta å snu seg, så fekk planlagt KS. Gjekk kjempe fint og kom meg veldig fort til hektene slik som eg gjorde med forrige KS.

 


Kjønn: Gutt

Termin: 16.07.20


Dato født: 10.07.20

Uke+dag: 39+3

Klokkeslett: 06.15

Fødested: KK - HUS

Vekt: 3480

Lengde: 50

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: sugekopp

Smertelindring: epidural

Annet du ønsker å fortelle: Lang og tøff fødsel.

Bilde:
 
Navn på barnet: Julia

Kjønn: Jente

Termin: 1 august


Dato født: 25 juli

Uke+dag: 39+3

Klokkeslett: 0600

Fødested: Sykehuset Østfold Kalnes

Vekt: 3490 kg

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: ingen

Annet du ønsker å fortelle: vannavgang fredag 24 juli 0800 om morgenen. Riene kom med en gang med ca 6-7 minutters mellomrom. Ble innlagt på sykehuset 1800. Intense rier med 2 minutters mellomrom fra da, og aktiv fødsel i 12 timer. Jente vår lå med hendene over/ved siden av hodet under hele fødselen, fikk dermed veldige vansker med pressing. Men etter mye jobb så kom hun 0600 den 25 juli :Heartred
 
Back
Topp