Fødetråd for aprilbabyene :)

Navn på barnet: Lucas
Kjønn: Gutt
Termin: 08/04/20
Dato født: 11/04/20
Uke+dag: 40+5
Klokkeslett: 11:24
Fødested: UNN
Vekt: 3762 g
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets: 37,5 cm
Forløsningsmetode: akutt keisersnitt
Annet du ønsker å fortelle: ble satt igang med ballong på tirsdag 07/04 pga høyt blodtrykk, den datt ut på kvelden men hadde ikke særlig effekt. Fikk modningstabletter på onsdag 08/04 og 09/04 igjen ute mye effekt bortsett fra masse vonde maserier. Fikk ny ballong på fredag 10/04 og den datt ut på kvelden og de kunne endelig ta vannet. Ble satt på drypp og lå hele natten med rier og fikk epidural som kun virket på venstre side. Kom ingen vei med drypp så det ble til slutt akutt keisersnitt på lørdagen 11/04. En veldig lang og traumatisk fødsel men fikk til gjengjeld verdens fineste gutt.
Bilde:
 
Navn på barnet: Lillebror foreløpig.
Kjønn: Gutt
Termin: 10/4
Dato født: 15/4
Uke+dag: 41+1
Klokkeslett: 2251
Fødested: St.Olavs
Vekt: 4000
Lengde: 52
Hodeomkrets: 39
Forløsningsmetode: vaginal fødsel
Annet du ønsker å fortelle: startet med rier på natt/tidlig morgen. Inn på sjekk formiddagen. Ble ikke lagt inn så måtte dra til en slektning å vente. Dro så tilbake til føden i 16 tiden (Flaks). Vannet gikk når jeg kom inn døren. Epidural 19. Ungen ut 2251.
Bilde: nei.
 
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Termin: 17.04
Dato født: 21.04
Uke+dag: 41
Klokkeslett: 03:19
Fødested: sus
Vekt: 3524
Lengde: 49
Hodeomkrets: 34
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du ønsker å fortelle:

Etter to intense døgn med rier, ingen tegn til at fødsel sto for tur og nesten ikke søvn kom endelig frøkna til verden. Når det endelig ble åpning skjedde ting fort, og fødselen var over på 5 timer.
 
Navn på barnet: S
Kjønn: gutt
Termin: 22.4.20
Dato født: 23.4.20
Uke+dag: 40+3
Klokkeslett: 21.40
Fødested: SUS
Vekt: 3440 g
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du ønsker å fortelle: igangsatt med ballong kl 11.30. Hadde da 2 cm åpning og bakovervendt livmorhals. Reiste hjem etterpå og riene begynte raskt. Så film og spiste middag. Når klokken ble ca 15 så endret følelsen seg og jeg tror ballongen datt ut men lå vaginalt. Riene forsvant og ble murringer. Da sovnet jeg en time på sofa. Gikk på toalettet etter jeg våknet og da kom ballongen ut. Reiste da inn igjen og ble sjekket. Hadde da 6 cm åpning og ingen vonde roer. Tok vannet kl 19.15 og fikk da i løpet av 10 min kraftige rier. Gikk raskt derfra og ute var han 2140. Kun lystgass og TNS som smertelindring. TNS fungerte utrolig godt sammen med lystgassen. Klarte å puste hodet ut og det ble kun noen få overfladiske skrubbsår. Trykketid 3 minutt:eek:
Bilde:
 
Navn på barnet: Aurora
Kjønn: Jente
Termin: 07.04
Dato født: 15.04
Uke+dag: 41+4
Klokkeslett: 14.27
Fødested: Ahus
Vekt: 3990
Lengde: 36 (hode-sete)
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: Vannet gikk kl. 00.50 i sengen, og tre kvarter senere begynte det å komme veldig svake rier med 4 minutters mellomrom. Tok og spiste et godt måltid med oppfordring fra sykehuset, for så å legge oss i sengen og prøve å hvile oss litt. Riene tok seg derimot raskt opp og ble fort sterkere. Kl 05.45 var vi på sykehuset og ble da målt til 3 cm åpning. Ble satt på ctg, og den målte veldig kraftige rier. Fort ble riene så sterke og tette at de egentlig aldri gikk helt over. Ble fort utslitt av dette og ba da om en epidural. Litt etter kl 08 var epiduralen endelig satt, og ble da målt til 8 cm. Derfra gikk det rolig for seg. Satt på P3-morgen og spiste frokost og sjokolade. 14.27 var hun ute etter 30-45 min pressetid.
Bilde:
 
Navn på barnet: V
Kjønn: Gutt
Termin: 24.03
Dato født: 01.04
Uke+dag: 41+4
Klokkeslett: 19:19
Fødested: sus
Vekt: 3690
Lengde: 50
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: Hadde time til igangsetting samme dag, istede gikk vannet spontant litt over kl 05. Reiste rett inn på sykehuset pga gbs (skulle få antibiotika) og misfarget fostervann. Riene begynte ikke lenge etter vannavgang og tok seg opp etterhvert. Samboer fikk komme inn rett over kl 12, etter bekreftet aktiv fødsel. Ingen smertelindring og lillegutt var ute 19:19.
 
Navn på barnet: Live
Kjønn: Jente
Termin: 26/4
Dato født: 27/4
Uke+dag: 40+4

Klokkeslett: 22.48
Fødested: Ringerike Sykehus
Vekt: 3955
Lengde: 52.5
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du ønsker å fortelle:
 
Navn på barnet: Sanne
Kjønn: jente
Termin: 14.04
Dato født: 11.04
Uke+dag: 40+0
Klokkeslett: 22.40
Fødested: Haukeland sykehus
Vekt: 3200
Lengde: 47 cm
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode:
Annet du ønsker å fortelle: fikk rier og tegning blødning kl 02.00. Riene som begynte å bygge seg fort opp og sterkt dabbet helt av kl 6. Hadde ingen rier videre før kl var 16, da kom de plutselig tilbake, og kl 22.40 var hun ute. Ønsket ikke epidural denne gang siden riene var så svak, at jeg ville bare bli ferdig med fødselen uten mer pauser.

De ansatte glemte meg på en avdeling fra kl 9 til 20 da eg ikke reiste hjem. Fikk ikke mat eller tilsyn på det tidspunktet engang. Var helt utmattet i det fødselen skulle skje. Ingen god opplevelse på fødestedet.
Bilde:
 
litt sent ute, men bedre sent enn aldri

Navn på barnet:
Kjønn: gutt
Termin: 09.04
Dato født: 07.04
Uke+dag: 40+1
Klokkeslett: 03.29
Fødested: Ullevål
Vekt: 3895
Lengde: 52
Hodeomkrets: husker ikke
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du ønsker å fortelle:
Styrtfødsel. Riene startet kl 01.15, rett på med 1-3 minutter lange rier med kun 1 min til 30 sek pause. Ringte føden og fikk beskjed om å ta en Paracet og prøve å sove litt. Vannet gikk hjemme kl 01.45. Ringte føden igjen og de sa jeg kunne komme inn hvis jeg virkelig følte at jeg måtte. Ankom Ullevål kl 02.20. Ble sjekket i mottaket og hadde 5-6 cm åpning. Samboer fikk da komme inn og følge meg opp på føden. Oppe på føden var det 7 cm og hodet stod godt nede. Fikk pressrier med en gang jeg la meg i senga på føden. Var en del styr rundt at det gikk så fort og at pulsen han droppet ned på 70-tallet, men jeg fikk ikke med meg alt. Følte meg veldig trygg og ivaretatt. Gutten var ute kl 03.29. Gikk litt for fort i svingene og følte ikke at hodet klarte å henge med kroppen. Var helt sykt intenst og smertefullt og fikk aldri pause. Håper det går litt roligere for seg neste gang.
Bilde:
 
Back
Topp