Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Lillegutt ville plutselig ut før tiden og kom i august istedenfor september
Min fødsel
Navn på barnet: Ludvig
Kjønn: Gutt
Termin: 22.09
Dato født: 20.08
Uke+dag: 35+5
Klokkeslett: 07:24
Fødested: Ringerike sykehus
Vekt: 2285 gram
Lengde: 45 cm
Hodeomkrets: 32 cm
Forløsningsmetode: Keisersnitt (så og si planlagt)
Smertelindring: Spinalbedøvelse
Annet du ønsker å fortelle:
Jeg våknet plutselig av at vannet gikk, kl. 02:45 på natta. Ble veldig overraska og forfjamset
Ringte føden, som ba meg legge meg ned/flatt pga. seteleie. Så ikke navlesnora skulle komme i klem.
Ble så henta i ambulanse, samboer kjørende i bil etter.
Kom inn på sykehuset, fikk på ctg og måling av hjertelyd. Alt fint, og begynte å få litt rier.
Ble tatt ultralyd for å sjekke om han fortsatt lå i sete/fotleie, noe han gjorde. Ettersom han var estimert til å være litt liten og at han lå med hodet litt bakover anbefalte overlege å ta keisersnitt.
Så det ble jo på en måte et planlagt keisersnitt, da lillegutt hadde det fint hele tiden og ingenting hastet.
Viste seg også at det var en lur beslutning, for han hadde snurret seg 4 runder med navlesnora rundt halsen Så vaginal setefødsel kunne jo hatt et annet utfall
Han sleit litt med lavt blodsukker og lav kroppstemperatur til å begynne med. Lå i kuvøse 1,5 time og fikk mme tilsatt sukker (?). Dette kom seg fort
Tok litt tid før vi kom igang med amming, siden han er prematur og ikke hadde sugeteknikken helt inne. Men vi fortsatte å prøve og jeg pumpet flere ganger i døgnet for å få igang produksjonen. Nå fullammer vi + at han tar flaske hvis det trengs
Vi var 1 uke på sykehuset, grunnet lav kroppstemp og litt gulsott. I morgen er han 2 uker gammel
Vi syns selvfølgelig at han er verdens fineste bittelille bylt
Min fødsel
Kjønn: Jente
Termin: 03.09.21
Dato født: 21.08.21
Uke+dag: 38+4
Klokkeslett:20:42
Fødested: St. Olavs
Vekt: 3920 gr
Lengde: 48cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: Spontan vaginal
Smertelindring: ingen, prøvde Tens men smertene satt nederst i magen og ikke i korsryggen så hadde nok ikke så mye effekt. En JM kom for å sette akupunktur men da var det for sent.
Annet du ønsker å fortelle:
Ble igangsatt i halv åttetiden på kvelden den 20/8, satte først ballong som ramla ut iløpet av natta. Starta med tablett i halv ti tiden morgenen etter. Hadde 3-4cm når de hadde planer om å sette tablett nr 2. Men pga at jeg hadde begynt å få rier så fikk jeg vente en time i håp om at det tok seg opp (og at jeg slapp å få stormrier som jeg var redd for pga forrige fødsel) 16 tiden ble riene regelmessige og såpass vonde at jeg måtte puste meg gjennom dem, tok en varm dusj som hjalp veldig på smerten, rundt 17-tiden ble riene ganske kraftige og vonde. Var da ca 5cm og slapp heldigvis flere tabletter. Pga spinalhodepine sist fødsel ønsket jeg ikke epidural denne gangen og jordmora forberedte andre alternativer som kunne være smertelindrende. Rakk ikke mye da ting skjedde veldig fort. Følte jeg brukte tid på å i det heletatt komme meg opp i sengen da jeg syntes det bare ble verre av å ligge på ryggen. Men pga at baby måtte overvåkes hadde jeg ikke noe valg. De tok vannet og ikke lenge etterpå hadde jeg full åpning. 10 min med pressrier og vipps var hun ute! Intenst og smertefullt da det gikk så fort, men helt fantastisk fødselsopplevelse hvor jeg følte meg i så fin form etterpå!