Fødetråd - Åpen

Min fødsel

Navn på barnet: Ikke bestemt, men tror det blir Eily eller Iben.

Kjønn: Jente

Termin: 16.08

Dato født: 06.08

Uke+dag: 39+0

Klokkeslett: 08.51

Fødested: UNN

Vekt: 3490g

Lengde: 46 cm

Hodeomkrets: 34,5

Forløsningsmetode: planlagt ks

Smertelindring: Spinal
 
Min fødsel

Navn: Lilly Josefine

Kjønn: Jente

Termin: 28 august

Dato : 5 august

Uke+dag: 37+1

Klokken: 14.04

Fødested: Levanger

Vekt : 2.500 gr

Lengde: 47 cm

Forløsningsmetode: framskyndet pks. Pks var egentlig 12/8

Smertelindring : Spinnalbedøvelse

Min fødselshistorie

Kort og greit oppsummert, et kjempefint svangerskapet med lite plager, men mot slutten ble jeg litt dårlig, kvalm/uggen/ smerter i tidligere arrvev som førte til litt tettere oppfølging som gjorde til at det planlagte keisersnittet skulle framskyndes. Glad for det for frøkena i magen viste seg å være litt lita:) men helt perfekt og nå nyter vi livet ❤️

Gratulerer så my til alle nye mammaer og lykke til med innspurten til dere som fremdeles venter spent på deres mageboer❤️
 
Min fødsel

Navn på barnet: Ludvik

Kjønn: gutt

Termin: 14/8

Dato født: 14/8

Uke+dag: 40+3

Klokkeslett: 02:52

Fødested: St. Olavs

Vekt: 3500 g

Lengde: 49 cm

Hodeomkrets:36 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindringu: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: gikk i 2 dager med modningsrier og startrier, men de ble aldri regelmessig! Etter 2 netter uten søvn var jeg ganske sliten og ikke veldig motivert for 3. natta uten søvn. Snakkes endel med føden om riene, men følte ikke jeg ble lyttet til før jeg gråt av smerte sent på fredag. Fikk komme inn på kontroll kl. 23.30, og da hadde jeg 6 cm åpning. Spurte kjapt etter epidural, fikk satt den, men rakk aldri slappe av da mini i magen reagerte på riene. Hoppet fra 160 til bare 50 i puls, så han måtte ut fort. Ble vurdert keisersnitt, men heldigvis hadde jeg full åpning og kraftige pressrier. 4 press så var han ute kl. 02:52:Heartblue

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Aksel

Kjønn: Gutt

Termin: 17.08

Dato født: 16.08

Uke+dag:

Klokkeslett: 16.30

Fødested: Levanger

Vekt: 4360g

Lengde: 53cm

Hodeomkrets: 35cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass og epidural

Annet du ønsker å fortelle:
Kort fortalt

Startet med vannavgang i senga av alle plasser ( og det var ikke bare en lekasje for å si det sånn ) kl 03.00, kom vel inn på sykehuset irundt 05.00 der fikk jeg servert lystgass på sølvfat imens riene tok seg godt opp. Epiduralen ble vel satt i rundt 13.00 tiden, og da sov jeg meg frem til 10cm åpning og det var klart for å presse kl 16.15.. pressriene gikk i ett og kl 16.30 var han ute med sine 4360g. Han kom ut med handa vedsiden av hode, så det ble en del sying etterpå. Annet enn det kan jeg vel ikke si noe annet enn at det var en drømmefødsel uten like ❤
 
Min fødsel

Legger inn her også jeg, siden vi plustelig fikk ei lita augustjentene.

Kjønn: jente

Termin: 6.9

Dato født: 26.8

Uke+dag: 38+6

Klokkeslett: 05.05

Vekt: 4165 gr

Lengde: 52 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginal med sugekopp

Smertelindring: epidural

Annet du ønsker å fortelle:
Lille hadde det travelt med å komme til verden. Vannet gikk natt til tirsdag, men viste seg at det bare hadde vært høy vannavgang. Etter kontroll kl. 08 og 20.00 tirsdag ble det bestemt at jeg skulle settes i gang onsdag kl. 08. Møtte på sykehuset og de tok resten av vannet. Hadde allerede 4 cm åpning kl. 08, men hadde lite rier og ikke noe særlig fremgang frem til rundt 17. Ble satt på nytt drypp og hadde 5 cm rundt kl. 21. Derifra gikk det til 10 cm med nytt drypp mellom 21 og 01.Når klokka ble rundt 02 ble det bestemt at jeg skulle ha ei lita pause. Hun hadde lagt godt ned, men manglet bittelitt. Så jeg skulle få i meg litt mat og energi før jeg skulle få begynne å trykke i 3-tida. Etter over 1 time med trykking hadde jeg lite energi igjen. Dermed så valgte jeg å ta i mot hjelp i form av sugekopp. Det ble et klipp og en liten rift, så kom jenta vår kl. 05.05. Veldig lykkelig og selv om de ikke hadde familierom har de tatt inn ekstra seng på et enerom, slik at mannen kan være her og sove her. Vi nyter tiden med babyen vår :)

Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente :Heartpink

Termin: 04.09

Dato født: 31.08

Uke+dag: 39+6

Klokkeslett: 10.51

Fødested: Vestfold

Vekt: 3570g

Lengde: 49cm

Hodeomkrets: 35cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle:
Da ble det august barn på oss, siste dagen i august bestemte hun seg for og komme.
Modningsriene startet på mandagskveld, og holdt på hele natta. Vi valgte og dra på sykehuset på morgenen, da det bare var 2-3 minutter mellom riene, og kom til sykehuset med 4 cm åpning. 2 timer senere så var hun ute. Det ble en intens fødsel og mye mer smertefull enn med storebror som brukte 4 timer ;)

Bilde:
 
Lillegutt ville plutselig ut før tiden og kom i august istedenfor september :Heartblue

Min fødsel

Navn på barnet:
Ludvig

Kjønn: Gutt

Termin: 22.09

Dato født: 20.08

Uke+dag: 35+5

Klokkeslett: 07:24

Fødested: Ringerike sykehus

Vekt: 2285 gram

Lengde: 45 cm

Hodeomkrets: 32 cm

Forløsningsmetode: Keisersnitt (så og si planlagt)

Smertelindring: Spinalbedøvelse

Annet du ønsker å fortelle:
Jeg våknet plutselig av at vannet gikk, kl. 02:45 på natta. Ble veldig overraska og forfjamset :playful:
Ringte føden, som ba meg legge meg ned/flatt pga. seteleie. Så ikke navlesnora skulle komme i klem.
Ble så henta i ambulanse, samboer kjørende i bil etter.
Kom inn på sykehuset, fikk på ctg og måling av hjertelyd. Alt fint, og begynte å få litt rier.
Ble tatt ultralyd for å sjekke om han fortsatt lå i sete/fotleie, noe han gjorde. Ettersom han var estimert til å være litt liten og at han lå med hodet litt bakover anbefalte overlege å ta keisersnitt.
Så det ble jo på en måte et planlagt keisersnitt, da lillegutt hadde det fint hele tiden og ingenting hastet.
Viste seg også at det var en lur beslutning, for han hadde snurret seg 4 runder med navlesnora rundt halsen :nailbiting: Så vaginal setefødsel kunne jo hatt et annet utfall :bag:
Han sleit litt med lavt blodsukker og lav kroppstemperatur til å begynne med. Lå i kuvøse 1,5 time og fikk mme tilsatt sukker (?). Dette kom seg fort :)
Tok litt tid før vi kom igang med amming, siden han er prematur og ikke hadde sugeteknikken helt inne. Men vi fortsatte å prøve og jeg pumpet flere ganger i døgnet for å få igang produksjonen. Nå fullammer vi + at han tar flaske hvis det trengs :)
Vi var 1 uke på sykehuset, grunnet lav kroppstemp og litt gulsott. I morgen er han 2 uker gammel :love017
Vi syns selvfølgelig at han er verdens fineste bittelille bylt :love017 :Heartblue
 
Lillegutt ville plutselig ut før tiden og kom i august istedenfor september :Heartblue

Min fødsel

Navn på barnet:
Ludvig

Kjønn: Gutt

Termin: 22.09

Dato født: 20.08

Uke+dag: 35+5

Klokkeslett: 07:24

Fødested: Ringerike sykehus

Vekt: 2285 gram

Lengde: 45 cm

Hodeomkrets: 32 cm

Forløsningsmetode: Keisersnitt (så og si planlagt)

Smertelindring: Spinalbedøvelse

Annet du ønsker å fortelle:
Jeg våknet plutselig av at vannet gikk, kl. 02:45 på natta. Ble veldig overraska og forfjamset :playful:
Ringte føden, som ba meg legge meg ned/flatt pga. seteleie. Så ikke navlesnora skulle komme i klem.
Ble så henta i ambulanse, samboer kjørende i bil etter.
Kom inn på sykehuset, fikk på ctg og måling av hjertelyd. Alt fint, og begynte å få litt rier.
Ble tatt ultralyd for å sjekke om han fortsatt lå i sete/fotleie, noe han gjorde. Ettersom han var estimert til å være litt liten og at han lå med hodet litt bakover anbefalte overlege å ta keisersnitt.
Så det ble jo på en måte et planlagt keisersnitt, da lillegutt hadde det fint hele tiden og ingenting hastet.
Viste seg også at det var en lur beslutning, for han hadde snurret seg 4 runder med navlesnora rundt halsen :nailbiting: Så vaginal setefødsel kunne jo hatt et annet utfall :bag:
Han sleit litt med lavt blodsukker og lav kroppstemperatur til å begynne med. Lå i kuvøse 1,5 time og fikk mme tilsatt sukker (?). Dette kom seg fort :)
Tok litt tid før vi kom igang med amming, siden han er prematur og ikke hadde sugeteknikken helt inne. Men vi fortsatte å prøve og jeg pumpet flere ganger i døgnet for å få igang produksjonen. Nå fullammer vi + at han tar flaske hvis det trengs :)
Vi var 1 uke på sykehuset, grunnet lav kroppstemp og litt gulsott. I morgen er han 2 uker gammel :love017
Vi syns selvfølgelig at han er verdens fineste bittelille bylt :love017 :Heartblue

Gratulerer :Heartblue
 
Min fødsel


Kjønn: Jente


Termin: 03.09.21


Dato født: 21.08.21


Uke+dag: 38+4


Klokkeslett:20:42


Fødested: St. Olavs


Vekt: 3920 gr


Lengde: 48cm


Hodeomkrets: 36 cm


Forløsningsmetode: Spontan vaginal


Smertelindring: ingen, prøvde Tens men smertene satt nederst i magen og ikke i korsryggen så hadde nok ikke så mye effekt. En JM kom for å sette akupunktur men da var det for sent.


Annet du ønsker å fortelle:

Ble igangsatt i halv åttetiden på kvelden den 20/8, satte først ballong som ramla ut iløpet av natta. Starta med tablett i halv ti tiden morgenen etter. Hadde 3-4cm når de hadde planer om å sette tablett nr 2. Men pga at jeg hadde begynt å få rier så fikk jeg vente en time i håp om at det tok seg opp (og at jeg slapp å få stormrier som jeg var redd for pga forrige fødsel) 16 tiden ble riene regelmessige og såpass vonde at jeg måtte puste meg gjennom dem, tok en varm dusj som hjalp veldig på smerten, rundt 17-tiden ble riene ganske kraftige og vonde. Var da ca 5cm og slapp heldigvis flere tabletter. Pga spinalhodepine sist fødsel ønsket jeg ikke epidural denne gangen og jordmora forberedte andre alternativer som kunne være smertelindrende. Rakk ikke mye da ting skjedde veldig fort. Følte jeg brukte tid på å i det heletatt komme meg opp i sengen da jeg syntes det bare ble verre av å ligge på ryggen. Men pga at baby måtte overvåkes hadde jeg ikke noe valg. De tok vannet og ikke lenge etterpå hadde jeg full åpning. 10 min med pressrier og vipps var hun ute! Intenst og smertefullt da det gikk så fort, men helt fantastisk fødselsopplevelse hvor jeg følte meg i så fin form etterpå!
 
Min fødsel


Kjønn: Jente


Termin: 03.09.21


Dato født: 21.08.21


Uke+dag: 38+4


Klokkeslett:20:42


Fødested: St. Olavs


Vekt: 3920 gr


Lengde: 48cm


Hodeomkrets: 36 cm


Forløsningsmetode: Spontan vaginal


Smertelindring: ingen, prøvde Tens men smertene satt nederst i magen og ikke i korsryggen så hadde nok ikke så mye effekt. En JM kom for å sette akupunktur men da var det for sent.


Annet du ønsker å fortelle:

Ble igangsatt i halv åttetiden på kvelden den 20/8, satte først ballong som ramla ut iløpet av natta. Starta med tablett i halv ti tiden morgenen etter. Hadde 3-4cm når de hadde planer om å sette tablett nr 2. Men pga at jeg hadde begynt å få rier så fikk jeg vente en time i håp om at det tok seg opp (og at jeg slapp å få stormrier som jeg var redd for pga forrige fødsel) 16 tiden ble riene regelmessige og såpass vonde at jeg måtte puste meg gjennom dem, tok en varm dusj som hjalp veldig på smerten, rundt 17-tiden ble riene ganske kraftige og vonde. Var da ca 5cm og slapp heldigvis flere tabletter. Pga spinalhodepine sist fødsel ønsket jeg ikke epidural denne gangen og jordmora forberedte andre alternativer som kunne være smertelindrende. Rakk ikke mye da ting skjedde veldig fort. Følte jeg brukte tid på å i det heletatt komme meg opp i sengen da jeg syntes det bare ble verre av å ligge på ryggen. Men pga at baby måtte overvåkes hadde jeg ikke noe valg. De tok vannet og ikke lenge etterpå hadde jeg full åpning. 10 min med pressrier og vipps var hun ute! Intenst og smertefullt da det gikk så fort, men helt fantastisk fødselsopplevelse hvor jeg følte meg i så fin form etterpå!

Gratulerer!
 
Back
Topp