Fødebrev?!?

Coolann

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Marsboerne 20 18
Lurer litt på deres tanker og ev erfaring med det.

Hadde skrevet det sist. Men ingen ting ble fulgt da det ikke passet seg slik. Med ett unntak, ønsket ikke epidural. Fikk det ikke heller, da jeg ikke trengte det :-P

Har mer lyst å skrive et barsel brev, da jeg har noen sterke ønsker om dagene på sykehuset.

Usikker jeg :-/

Hadde skrevet det sist. Men ingen ting ble fulgt da det ikke passet seg slik. Med ett unntak, ønsket ikke epidural. Fikk det ikke heller, da jeg ikke trengte det :-P

Har mer lyst å skrive et barsel brev, da jeg har noen sterke ønsker om dagene på sykehuset.

Usikker jeg :-/

Kjør på! Få jordmor t å skrive på helsekortet ditt med stor skrift gjerne i rødt. At de skal lese brevet ditt. Hjelper veldig for følelsene rundt alt å ha gitt utrykk for hva man ønsker. Å i desember, er det gjerne så rolig på føde og barsel. At de har mer kapasitet til å gjør litt ekstra innsats for deg også ;)

Jeg skal nok skrive et ganske detaljert fødebrev. Mest for å gjøre det enklest mulig for både dem og meg.
Skal også skrive et brev til etterpå hvor jeg forklarer at jeg ikke kan amme babyen uansett hvor mye dem skulle ønske jeg kunne. Orkernikke maset.

Var ikke det det ikke var tid og det ikke ble lest. Men fødselen ville bare ikke bli som jeg ville. Måtte få drypp pga svake rier. Ingen smertelindring virket på mine svi/ brennende rier i lårene. Hun måtte tas med valum så da måtte den mannlige barnelegen opp mellom beina mine. Og det kom plutselig en som skulle føde, så de trengte rommet. Og da fikk jeg ikke se morkaken som ønsket. :-(

Så egentlig vet jeg ikke hva som er poeng å ta med. Synes det var vanskelig sist også. En vet jo ikke hva som skjer og hva en får behov for.

Skrev ikke det sist og kommer ikke til å gjøre det nå. Hadde ingen spesielle krav eller forventinger til fødsel annet enn at jeg ikke ville ha smertestillende. Er like greit å ta en kjapp prat når man kommer inn på føden, synes jeg.

Min erfaring er at jordmødre er flinke til å spørre deg hva du selv ønsker feks ift hvor du vil føde (vann, seng) og evt stillinger. Foreslår forskjellige hjelpemidler underveis (prekestol, ball, saccosekk etc), om man vil være alene/ikke. Alt egentlig;-) Så med mindre du har noen veldig "spesielle" ønsker og krav, ser ikke jeg poenget med brev. For som du sier, det er ikke sikkert det blir som msn tenker, og samtidig er hver fødsel forskjellig. Første gang fikk jeg helt panikk av å ligge i badekar. Klarte det ikke. Andre gang fødte jeg i badekar. Første gang var det best å bare ligge igjennom riene, andre gang var det helt uutholdelig og prekestol måtte til. Jeg er ikke "imot" fødebrev om det gjelder noe spesielt. Men små detaljer er unødvendig, da det er mye bedre å kjenne etter når man er der:-)

Jeg har skrevet ang min forie fødsel, hva jeg ønsker nå og hva jeg ønsker etter fødselen :)

Min erfaring er at jordmødre er flinke til å spørre deg hva du selv ønsker feks ift hvor du vil føde (vann, seng) og evt stillinger. Foreslår forskjellige hjelpemidler underveis (prekestol, ball, saccosekk etc), om man vil være alene/ikke. Alt egentlig;-) Så med mindre du har noen veldig "spesielle" ønsker og krav, ser ikke jeg poenget med brev. For som du sier, det er ikke sikkert det blir som msn tenker, og samtidig er hver fødsel forskjellig. Første gang fikk jeg helt panikk av å ligge i badekar. Klarte det ikke. Andre gang fødte jeg i badekar. Første gang var det best å bare ligge igjennom riene, andre gang var det helt uutholdelig og prekestol måtte til. Jeg er ikke "imot" fødebrev om det gjelder noe spesielt. Men små detaljer er unødvendig, da det er mye bedre å kjenne etter når man er der:-)

Jeg opplevde på ingen måte slike jordmødre. Følte ikke jeg fikk spørsmål om noe. Eller råd og tips. Kunne egentlig bare vært alene frem til de siste 2 timene før keisersnitt. For så lite hjelp var det å ha jordmødre der. Så jeg tror veldig på at fødebrev kan være nyttig ;)

Skrev ikke sist og skriver ikke nå. Kommer bare til å bli skuffet hvis det ikke blir slik som eg har skrevet :)

Ja, det har jeg skrevet med alle 3.
Jeg følte meg godt ivaretatt og at det ble forsøkt lagt opp til mine ønsker. Jeg kommer til å skrive fødebrev denne gang også. :) Det blir min fjerde fødsel, så jeg føler meg godt forberedt på hva jeg har i vente og hva som er lurt og mindre lurt å gjøre.

Skrev ikke sist og skriver ikke nå. Kommer bare til å bli skuffet hvis det ikke blir slik som eg har skrevet :)
Selvom jeg har skrevet brev med ønsker, så har jeg fortsatt et åpent sinn :) føler meg mer trygg når de har fått lese hva jeg opplevde sist som gjør meg nervøs og gir meg litt angst om å skulle oppleve denne gangen :) så vis man ikke låser seg helt fast og kommer med ønsker, så tror jeg det går bra :)

Selvom jeg har skrevet brev med ønsker, så har jeg fortsatt et åpent sinn :) føler meg mer trygg når de har fått lese hva jeg opplevde sist som gjør meg nervøs og gir meg litt angst om å skulle oppleve denne gangen :) så vis man ikke låser seg helt fast og kommer med ønsker, så tror jeg det går bra :)
Det funker sikkert bra for andre, men for meg personlig er det ikke det rette, for vet at eg hadde blitt skuffet hvis det ikke gikk som eg tenkte. Bakdelen med å være perfeksjonist ;)

Det funker sikkert bra for andre, men for meg personlig er det ikke det rette, for vet at eg hadde blitt skuffet hvis det ikke gikk som eg tenkte. Bakdelen med å være perfeksjonist ;)
Hahahaha! Ser den :p ingenting gikk som det skulle og som jeg ville sist. Så tørr ikke annet enn å ta det jeg får denne gangen hehe!

Hadde ikke tenkt å skrive egentlig, men så snakket jeg med en som hadde gjort det, da bare enkle ting som hennes tanker omkring fødestillinger og sånn. Synes det kan være greit å ha tenkt gjennom disse tingene og skrevet det ned for min egen del selv om man ikke vet hvordan fødselen blir da. Så nå har jeg begynt så smått på ett ..

Hadde ikke tenkt å skrive egentlig, men så snakket jeg med en som hadde gjort det, da bare enkle ting som hennes tanker omkring fødestillinger og sånn. Synes det kan være greit å ha tenkt gjennom disse tingene og skrevet det ned for min egen del selv om man ikke vet hvordan fødselen blir da. Så nå har jeg begynt så smått på ett ..
Jeg skrev om min forie fødsel, hva jeg ønsker nå, smertelindring, fødestillinger osv :)

Jeg skrev et og glemte det hjemme. Det som var greit var at jeg selv hadde gjort meg noen meninger og mannen også visste om dem :)

Jeg skrev om min forie fødsel, hva jeg ønsker nå, smertelindring, fødestillinger osv :)
Ja tenker sånne ting kan være greit. Har jo ikke født før og jordmor sa at kanskje jeg hadde forestilling om en stilling jeg ville bruke, men så kan det jo være jeg finner ut at det ikke passer i det hele tatt. Men da har jeg i alle fall fått tenkt gjennom det litt på forhånd og vet litt mer hva jeg går til :)

Ja tenker sånne ting kan være greit. Har jo ikke født før og jordmor sa at kanskje jeg hadde forestilling om en stilling jeg ville bruke, men så kan det jo være jeg finner ut at det ikke passer i det hele tatt. Men da har jeg i alle fall fått tenkt gjennom det litt på forhånd og vet litt mer hva jeg går til :)
Å få ned tanker og ønsker er super lurt :) jeg skrev også medisiner jeg ikke tåler og hva jeg hadde litt angst for :) syns det kjennes godt å gi et sånt brev. Samboeren vet også hva som står der :)

Back
Topp