Fødebrev..?

marne_katt

Glad i forumet
Skriver dere dette? Hva skriver dere i såfall?

Bestemte meg for å ikke skrive det. Har sagt ifra om noen ting til samboeren. Ellers tar jeg det hele som det kommer. Regner uansett med at de på sykehuset gjør det beste for meg..

Skriver ikke, tar d som d kommer...avslappet til hele fødselen, d blir som d blir:)

Slenger meg på - hva slags ting har dere erfaring (hvis dere har det) med at er greit å ha tatt et standpunkt til på forhånd? Noen tips??

Kommer til å skrive et "brev", eller rettere sagt en liste over ønsker angående fødsel, men beholder det selv. Gjør det for min egen del, for å klarne opp mitt eget syn på hva jeg egentlig vil :) Her er det da snakk om fødestillinger, smertestillende osv..

Vil ikke levere da jeg også er veldig åpen til å gjennomføre fødsel på andre måter, og vil bare det som er best der og da..

Jeg skrev en liste med nr 1 med hva jeg ønsker/ikke ønsket. Den var ikke til bruk for å si det sånn. Det jeg ønsket ( badekar, akupunktur, sen avnavling og barnet rett opp på brystet) gikk ikke og alt jeg hadde på nei-listen ( cytotec, keisersnitt og narkose) fikk jeg. Tar det som det kommer nå. Det har jo journalen min så de vet det viktigste.

Jeg skrev det, og det var veldig nyttig for oss1
Samtlige mennesker som var innom rommet vårt i løpet av de 67 timene jeg fødte hadde lest det, og de tok hensyn til alt de kunne, og takket oss for brevet, fordi det gjorde jobben deres mye lettere. :)

Vi skrev bl.a hva vi ønsket ifht å ha så få folk som mulig på rommet, at jeg var dekket til mest mulig, at jeg ville føde i badekar osv.
Jeg fikk ikke født i badekar, men det var jo ikke deres feil.
Etterhvert dreit jeg i mesteparten av det som stod der, men det var godt å vite at vi slapp å fortelle dem ting "i kampens hete." :P
Mannen miin var også glad for at han slapp å huske på så mye, da han hadde nok med å ta vare på meg.

Vi skrev også om sen avnavling, men det hadde vi ikke behøvd, for det er standard prosedyre overalt nå. :)
Jeg ønsket ikke epidural (i brevet), men etterhvert var det helt nødvendig, så da tok jeg imot det.
De visste også at det ikke var noen vits i å foreslå "tulleprosedyrer" for smertelindring, da jeg enten ville ha noe som faktisk funker, eller ikke noe. :P

Skriv akkurat hva du føler for, og levér det når du skal på OUL, eller bare send det inn til føden.
Ha med deg et eksemplar i fødebagen/veska også. ;)

Et fødebrev er ingen oppskrift, og det vet jordmødrene/legene også.
Det er dog mange variabler under en fødsel, og noen sliter f.eks med å si at de helst ikke vil ha mannlig lege, hvis legen først står der.
Da er det fint å ha levert fødebrev med en gang man kommer inn/på forhånd.
Man er ikke noe mindre åpen for at ting kan skje selv om man leverer et fødebrev. ;)

Har skrevet noen ganger nå, men aldri gitt det fra meg :p Så jeg vet ikke hva det blir til denne gang hehe

Tror heller jeg skal skrive en liten "huskeliste" for meg selv om mine egne personlige behov og andre ting jeg kommer på. Jeg har aldri gjort det her før, så jeg tar det hele som det kommer. Jeg veit hva jeg vil i forhold til smertelindring, resten veit samboeren min. Som feks at han skal ikke stå med øynene nedi hufsa. Uansett. Da slår jeg. Resten får gå som det går! :)

Jeg har jo født to ganger før, men har aldri hatt med meg fødebrev. Så jeg tror ikke d blir d nå heller I følge samboer så er d ikke noe problem, for nå kan jeg jo alt :p Godt han har trua

Jeg har skrevet begge gangene, og tror jeg skal skrive nå også :) ikke veldig detaljert, men noen små ønsker om alt fra klystér til lystgassmaska :) Sist tok de den nesten ifra meg med makt da jeg skulle presse, og jeg ble så sinna. Jordmor sier det går an å bare få oksygen i den, så da vil jeg gjerne beholde den, så jeg klarer å puste rolig. Var ikke i stand til å ta opp kampen der og da :)

Jeg har begynt å skrive på et. Mannen er så stresset at jeg vil ikke stole på st han kommer til å ivareta formidling av mine ønsker. Tar det opp med de på innskriving. Dreier seg om mine ønsker for smertestillende, klyster, prosedyre og medisinering (har GBS), fødestilling, avnavling, få holde babis med en gang uten at de tar den bort og vasker den, håndtering av min hysteriske mann dersom jeg tas ut i narkose (hastekeisersnitt, fjerning av morkake operativ ol)... Og ja hjelp med amming etter fødsel og ønske om å få være flest mulig dager. Blir det den lille fødeavdelingen pleier man å få være der en del dager :)

Back
Topp