Fødebagtips?

TrollmorTilEn*SnartEnTil

Forelsket i forumet
Jeg tenkte at kanskje vi som har født tidligere, kunne fortalt noe dere var veldig glad for å ha med, noe dere følte dere manglet og-/eller noe dere så absolutt ikke trengte å pakke ned.

Jeg husker kun en ting som jeg sa jeg skulle ha med til neste gang, og det var drikke med noe smak. Tynn saft og vann ble litt kjedelig i lengden :p

Jeg skal ha med meg nok klær. Jeg svetta som en gris i dagene etter fødsel :p Må prøve å finne noe godt å spise på til selve fødselen, husker jeg ikke spiste noe særlig før etter fødsel og da hadde jeg ikke spist på 24 timer.

Mange som tipser om hårføner og eget dopapir, jeg klarte meg fint det som var på Ullevål :)

Sjampo og balsam! Det var jeg glad jeg hadde med:) delte med de andre på rommet og (y)

"Alle" sier at man skal ha dopapir med seg, men jeg har ikke hatt noe behov for det. Trenger ikke akkurat å gnikke så mye rett etter fødsel :p

Drikkeflasker med tut, feks de drikkene som det er blå, hvit eller oransje av. Husker ikke navnet :rolleyes:

New energy sjokoladeR. Njom!

Etter all pusting og pesingen under pressriene var det også deilig å få på lipsyl :p

Mørke og store klær. De bindene man må bruke de første dagene kan ta litt plass :p og man føler seg ikke så lekker hvis man skal gå rundt med det og en stram bukse akkurat :rolleyes: Evt ha med en lang cardigan om man vil føle seg litt freshere :)

Brystvortekrem, våtservietter (både til deg og babyen...). Evt sånne tørre engangs som man tar vann på. Har somregel bare vaskekluter til bleieskift og det er ikke alltid like gøy å bruke når de første skittbleiene kommer.

Handduk.. Sykehuset har jo bare handduker på str medfrimerker :p
"Smettpå sko", sandaler/slippers, new energy, energidrikk, behagelige klær og litt store truser :)

Energidrikk, egne klær til babyen, babyteppe,shampoo, balsam, hårbørste,sminke, behagelige klær til meg selv og mobillader. Samt klær, noe å drikke og spise til far. Hadde ikke behov for noe annet sist gang, så denne gangen blir ikke fødebagen overfylt :p

Kanskje litt dumt spørsmål.. Men hvorfor må man ha med mat til far? Jobber selv på et sykehus ( ikke føde/barsel. Og skal ikke føde der selv) og vi har somregel alltid mat til en pårørende ellers kan de kjøpe på avdelingen!

Kanskje litt dumt spørsmål.. Men hvorfor må man ha med mat til far? Jobber selv på et sykehus ( ikke føde/barsel. Og skal ikke føde der selv) og vi har somregel alltid mat til en pårørende ellers kan de kjøpe på avdelingen!
Får ikke mat på føden på det sykehuset jeg hører til. Kun kaffe/saft/vann. Blir dyrt å løpe ned i kiosken hver gang han skal ha noe å knaske på. Derfor er det en fordel å ha litt med til mannfolket også ;) Går vell glipp av hele fødselen om de skal storme sykehuset for å finne noe å bite i.

Det er veldig forskjell fra sykehus til sykehus. De fleste har i det minste noen brødskiver til far mens fødselen pågår, noen har fullkost med middag og lunch også, men noen steder har faktisk ingenting. Noen steder kan far kjøpe mat, (selv om det ikke er vanlig å måtte betale for brødskiver underveis i fødselen), mens noen sykehus verken har mat til salgs eller kantine eller kiosk som er åpen. Greit å sjekke på forhånd da, så man ikke tar med enorme mengder matpakker et sted der maten faktisk er inkludert. :P

Det er veldig forskjell fra sykehus til sykehus. De fleste har i det minste noen brødskiver til far mens fødselen pågår, noen har fullkost med middag og lunch også, men noen steder har faktisk ingenting. Noen steder kan far kjøpe mat, (selv om det ikke er vanlig å måtte betale for brødskiver underveis i fødselen), mens noen sykehus verken har mat til salgs eller kantine eller kiosk som er åpen. Greit å sjekke på forhånd da, så man ikke tar med enorme mengder matpakker et sted der maten faktisk er inkludert. :P

Javisst.. Må si jeg tok det som en selvfølge at begge får mat! Slik er det ihvertfall der jeg jobber.. Men skal selv ikke føde der.. Så får vel undersøke litt så mannen ikke sulter ☺️

Her i Ålesund er ikke kiosken/kantina åpen etter klokken åtte(om jeg ikke husker feil), men så kom jeg på at jeg skal jo føde på Riksen, så der får han vel kjøpt seg mat :p

Javisst.. Må si jeg tok det som en selvfølge at begge får mat! Slik er det ihvertfall der jeg jobber.. Men skal selv ikke føde der.. Så får vel undersøke litt så mannen ikke sulter ☺️
Jeg har flyttet mye rundt, og jobbet på mange sykehus. Må si jeg var litt sjokkert første gangen jeg kom et sted som ikke hadde noe som helst mat til pårørende, men nå er jeg dessverre blitt vant til tanken. Fatter ikke at de kan holde på slik da, det er ikke i noens interesse at far sultes gjennom fødsel, og tenker mer på mat enn på å være god støtte.

"Alle" sier at man skal ha dopapir med seg, men jeg har ikke hatt noe behov for det. Trenger ikke akkurat å gnikke så mye rett etter fødsel :p

Drikkeflasker med tut, feks de drikkene som det er blå, hvit eller oransje av. Husker ikke navnet :rolleyes:

New energy sjokoladeR. Njom!

Etter all pusting og pesingen under pressriene var det også deilig å få på lipsyl :p

Mørke og store klær. De bindene man må bruke de første dagene kan ta litt plass :p og man føler seg ikke så lekker hvis man skal gå rundt med det og en stram bukse akkurat :rolleyes: Evt ha med en lang cardigan om man vil føle seg litt freshere :)

Brystvortekrem, våtservietter (både til deg og babyen...). Evt sånne tørre engangs som man tar vann på. Har somregel bare vaskekluter til bleieskift og det er ikke alltid like gøy å bruke når de første skittbleiene kommer.
Nei, dopapir skjønner ikke jeg :p heller ikke de som føner seg nedentil... Sist blødde jeg MYE, skulle jeg begynt å føne meg nedentil så hadde det sett ut som en mordscene. Var om å gjøre å bruke minst mulig tid fra jeg tørket meg til jeg fikk på meg bind og trusa igjen.. :p

Powerade/Gatorade? :)

Jeg har flyttet mye rundt, og jobbet på mange sykehus. Må si jeg var litt sjokkert første gangen jeg kom et sted som ikke hadde noe som helst mat til pårørende, men nå er jeg dessverre blitt vant til tanken. Fatter ikke at de kan holde på slik da, det er ikke i noens interesse at far sultes gjennom fødsel, og tenker mer på mat enn på å være god støtte.
Nei.. Fordel med små lokalsykehus! De fra føden kommer noen ganger opp og får mat av oss om de har for lite! Og vet at de har middagsbuffe som står fremme til både mor og far!
Du vil ikke ha min mann sulten rundt deg.. Så må bare pakke matpakke til han :P

Nei.. Fordel med små lokalsykehus! De fra føden kommer noen ganger opp og får mat av oss om de har for lite! Og vet at de har middagsbuffe som står fremme til både mor og far!
Du vil ikke ha min mann sulten rundt deg.. Så må bare pakke matpakke til han :p
Bare pass på at det er mat som ikke lukter. Du kan bli veldig hissig i fødsel om han plutselig har middags-ånde eller lukter makrell i tomat. :p Pakk tannkost til ham også, i tilfelle du blir et lite luktemonster som kjenner stanken av tørt brød fra 3 rom bortenfor. :p

Men jeg har jobbet på stort universistetssykehus som ga fedre full middag når de var med på fødsel altså, så det er ikke bare lokalsykehusene som kan være pappavennlige.

Bare pass på at det er mat som ikke lukter. Du kan bli veldig hissig i fødsel om han plutselig har middags-ånde eller lukter makrell i tomat. :p Pakk tannkost til ham også, i tilfelle du blir et lite luktemonster som kjenner stanken av tørt brød fra 3 rom bortenfor. :p

Men jeg har jobbet på stort universistetssykehus som ga fedre full middag når de var med på fødsel altså, så det er ikke bare lokalsykehusene som kan være pappavennlige.
Haha ja god ide! Ser for meg at jeg kommer til å bli MEGET hissig under fødselen..
Skal selv føde på Riksen så vet jo at de har kafé og kiosk, men spørs jo hvor langt inni fødselen jeg er når han blir sulten.
Jeg skal bo på hotellet litt før for å rekke fødselen så vi har med nødvendig med ting dit ihvertfall.. Og han spiser jo på hotellet om det blir tid for det! ☺️
Men hvor mye babytøy tar folk med? Kun til hjemreisen eller tar man med noen skift i tillegg?

Da vi var på fødselsforberedende kurs på Haukeland i Bergen sto matpakke til far som et av punktene på pakkelisten til fødebagen. Jordmoren som holdt kurset forklarte at jobben deres er å passe på at mor og barn har det bra, men de tar seg ikke av far. Vi ble veldig overrasket over at det er noe vi må passe på å ha med, men er glad for at vi i det minste fikk vite om det på forhånd! :)

Jeg har tenkt å spørre om dette med mat til far på neste ul. Fikk vite det når vi var på omvisning, men det var I uke 12, så husker ikke så mye fra da...

Nei, dopapir skjønner ikke jeg :p heller ikke de som føner seg nedentil... Sist blødde jeg MYE, skulle jeg begynt å føne meg nedentil så hadde det sett ut som en mordscene. Var om å gjøre å bruke minst mulig tid fra jeg tørket meg til jeg fikk på meg bind og trusa igjen.. :p

Powerade/Gatorade? :)

Haha. Ja, kan faktisk huske at jeg måtte være veldig kjapp med å få på buksene etter å ha vært på toalettet :p
Powerade heter det vell ja :D

Back
Topp