Fødebagen

Oi.... Okei.

Barseltruser er da helt topp å ha med, når man er ferdig med de første dagene med bleie. De strammer ikke så over magen, og jeg syns de holder bindene godt på plass. Brukte de gjennom hele renselsen.

Druesukker er vanlig og bra å gi under fødsel for at den fødende skal holde oppe energien. Dessverre hadde mitt sykehus bare saft som energitilskudd, hadde nok heller foretrukket druesukker med det jeg vet i dag.

Engangskamera, hvorfor henger du deg opp i det? Noen liker å la være mobilen, og man får litt kulere og annerledes bilder med det. Og vifte? Kan sikkert være digg det også hvis svetten renner når man ammer eller er i fødsel. Det er jo ikke automatisk kaldt fordi det er oktober.

Det ble skrevet LANG varmeflaske, har null problemer med å forstå at det kan være ønskelig å ta med. Jeg fikk bare små risposer som ble varmet opp i mikroen, skulle heller gjerne hatt en lang varmeflaske. Og babynest kan da være helt nydelig for å ikke være redd for å rulle oppå babyen når man sover.

Skylleflaske er genialt for å vaske bort blodrester og til å lindre når man tisser etterpå mtp rifter, tror ikke det er bare for unge mødre... Du kan jo sjekke ut på f.eks. www.fodebagen.no om du vil lære mer om de. Mitt sykehus har små hånddusjer ved doen, men hvorfor ikke bare pakke ned hvis man er usikker på hva badene på sykehuset inneholder..

Eneste jeg er enig i, er våtservietter hvis tanken var å bruke på baby. Våte tørrkluter med babyolje på er veldig mildt for babyhud, og gjør det mye lettere å fjerne bæsjen. Ellers kjente jeg at svaret ditt irriterte meg, jeg oppfattet det som nedlatende og kverrulerende ovenfor et par førstegangsforeldre som deler lista si. Kanskje mente du det ikke sånn, men sånn ble det altså oppfattet av meg.
Vet du, jeg har snakket mye med Veientilbabylykke, hun forstår nok veldig godt at jeg bare ønsker å hjelpe. Jeg har forsøkt å støtte og bidra, og jeg er ganske trygg på at hun vet at jeg kun vil hennes (og konas) beste. Men hvis du blir provosert, så er det ikke noe jeg kan gjøre med det.

Min personlige mening er at produktene som selges hos fødebagen er tullete, det er MIN mening, men jeg har kun født fire ganger, så jeg har ikke fasiten. Videre ønsker jeg å bidra med noen erfaringer som kanskje kan føre til at folk kjøper færre unødvendige duppedingser, og ikke føler at man MÅ ha ditten og datten som koster mange penger. Derfor kommenterer jeg, for å være en motvekt til kjøpepress.

Og FYI, jeg opplevde at de spørsmålstegnene åpnet for innspill, og det betyr jo selvsagt ikke noe for meg om folk pakker med seg halve huset sitt, men noen ganger kan det være godt å høre at man ikke MÅ HA alt mulig. Helene sier det gjerne bedre enn meg, men jeg er veldig enig i det hun skriver.

Vet du, jeg har snakket mye med Veientilbabylykke, hun forstår nok veldig godt at jeg bare ønsker å hjelpe. Jeg har forsøkt å støtte og bidra, og jeg er ganske trygg på at hun vet at jeg kun vil hennes (og konas) beste. Men hvis du blir provosert, så er det ikke noe jeg kan gjøre med det.

Min personlige mening er at produktene som selges hos fødebagen er tullete, det er MIN mening, men jeg har kun født fire ganger, så jeg har ikke fasiten. Videre ønsker jeg å bidra med noen erfaringer som kanskje kan føre til at folk kjøper færre unødvendige duppedingser, og ikke føler at man MÅ ha ditten og datten som koster mange penger. Derfor kommenterer jeg, for å være en motvekt til kjøpepress.

Og FYI, jeg opplevde at de spørsmålstegnene åpnet for innspill, og det betyr jo selvsagt ikke noe for meg om folk pakker med seg halve huset sitt, men noen ganger kan det være godt å høre at man ikke MÅ HA alt mulig. Helene sier det gjerne bedre enn meg, men jeg er veldig enig i det hun skriver.
Nei det er jo ikke så lett å vite for utenforstående at dere har kontakt utenom og at de vet at du vil deres beste, men sett utenfra syns jeg tonen din var litt ugrei. Men syns det er greit å få oppklart det også, jeg liker jo den ellers gode stemninga her inne. :Heartred

Førstegangs og bor 5 minutter unna sykehuset, så pakker light og får heller tilkjørt/hentet mangler.

Litt mat og snacks til fødsel
Toalettsaker og kosmetikk/såper i reisestørrelser
Nattlys og sovemaske
Engangs barseltruser
Dusj-slippers
Bikinitopp til ev vannfødsel
Løse og lette klær til barselopphold
Mobillader og ekstra lang ledning
Et hjemreisesett til baby

Ikke silverette, ikke bbhugme, ikke ammepute eller annet dill

Pakker bare i en weekend-bag

Nattlys var ikke dumt! Legger jeg til på listen min også :joyful:

Har nå en krisebag i bilen (som sikkert ender med å bli fødebag). Den inneholder:

Toalettsaker

Shampoo/balsam/dusjsåpe

Tannkost+tannkrem

Deodorant

Lypsyl

Klær:

Truser, 2løse mørke bukser, 1singlet,1tskjorte, 2bh og en lang cardigan.

Snacks

Telefonlader

Helsekort

Har alltid Drikkeflaske i bilen så den er bankers ♡.

Bag til mini drøyer vi med litt til. Da hen er liten nå (skal på ny kontroll snart) vil ikke noe av de vi har kjøpt passe uansett om estimering stemmer :facepalm: .

Bagen er i bilen grunnet jeg har hatt flere gallesteinsanfall og blir innlagt når de kommer så greit å ha litt skift og Toalettsaker tilgjengelig om det skjer flere ganger før fødsel.

@mortilmange , Jeg vet du bare prøver å hjelpe, og du har hjulpet meg gjennom fler bekymringer i innleggene mine, men jeg reagerte litt som @Sauefis på kommentaren din. Synes den virket litt kvass, som om mine tanker om hva vi skulle ta med bare var svada. Men for OSS er det ikke svada :) Derfor jeg etter «mine» øyne svarte veldig direkte tilbake på kommentaren din :) Vet du bare vil meg det beste, men det var måten du skrev det på som gjorde at jeg reagerte. Takk for dine tanker, setter pris på det :love017 Men vi pakker med oss det vi allerede har skrevet. Verste som kan skje er at vi ikke bruker det :)

@mortilmange , Jeg vet du bare prøver å hjelpe, og du har hjulpet meg gjennom fler bekymringer i innleggene mine, men jeg reagerte litt som @Sauefis på kommentaren din. Synes den virket litt kvass, som om mine tanker om hva vi skulle ta med bare var svada. Men for OSS er det ikke svada :) Derfor jeg etter «mine» øyne svarte veldig direkte tilbake på kommentaren din :) Vet du bare vil meg det beste, men det var måten du skrev det på som gjorde at jeg reagerte. Takk for dine tanker, setter pris på det :love017 Men vi pakker med oss det vi allerede har skrevet. Verste som kan skje er at vi ikke bruker det :)
Jeg pakket også med meg ting jeg egentlig ikke trengte eller som endte med ikke å bli brukt. Jeg fikk også bruk for ting jeg ikke hadde med meg. Min erfaring er at som førstegangs så prøver man så godt man kan å pakke med det man ser for seg å trenge, og så får man noen erfaringer underveis. I barseltiden min sist gikk jeg gjennom pakkelisten min og justerte den, slike at jeg pakker litt annerledes denne gangen. Noen justeringer er basert på tråder som disse, men de aller aller fleste endringene er gjort pga egen erfaring fra sist :happy: Syntes du svarte godt på kommentaren, og pakk med dere det dere vil :happy:

Jeg pakker mye heller med meg alt for mye, og får en mer komfortabel tid på sykehuset enn å savne noe som hadde gjort tiden bedre! Og det er vel sikkert en normal førstegangstankegang tror jeg :smiley-ashamed004

Jeg pakket også med meg ting jeg egentlig ikke trengte eller som endte med ikke å bli brukt. Jeg fikk også bruk for ting jeg ikke hadde med meg. Min erfaring er at som førstegangs så prøver man så godt man kan å pakke med det man ser for seg å trenge, og så får man noen erfaringer underveis. I barseltiden min sist gikk jeg gjennom pakkelisten min og justerte den, slike at jeg pakker litt annerledes denne gangen. Noen justeringer er basert på tråder som disse, men de aller aller fleste endringene er gjort pga egen erfaring fra sist :happy: Syntes du svarte godt på kommentaren, og pakk med dere det dere vil :happy:
Ikke sant? :love017 Er jo ikke så farlig å ta med noe som ikke blir brukt. Hadde vært verre om jeg lit det bli hjemme og så angre på at jeg ikke tok det med meg. Man lærer på veien tenker jeg :)

Jeg pakker mye heller med meg alt for mye, og får en mer komfortabel tid på sykehuset enn å savne noe som hadde gjort tiden bedre! Og det er vel sikkert en normal førstegangstankegang tror jeg :smiley-ashamed004
Sånn jeg tenker også :p Bedre å ha litt å velge og vrake i, enn å mangle masse man egentlig tenkte kunne være greit å ta med. Og ja, helt sikkert tankene til en førstegangs :hilarious:

Jeg kommer garantert til å pakke med meg mer enn jeg trenger, selv som andregangsfødende :laughing002 Jeg trives generelt bedre med litt for mye, enn følelsen av at det er litt for lite. :smiley-ashamed004 Jeg deler sikkert lista mi når jeg har skrevet den. Litt seint ute, siden det er PKS om bare 1,5 uke :hilarious:
Jeg og er andregangs, og kommer nok til å pakke med meg for mye enn for lite :laughing002 og helt enig, heller litt for mye enn for lite. Og om man ikke får brukt for det er det bare å ta det med hjem igjen. :)

Dette er det jeg har pakket, er 36+5, og tror ikke det kommer på mer jeg trenger.
Pappa i egen bag hvis han overnatter:
2 bukser, 1 tskjorte, to gensere, 2 boxere, 2 par sokker, tannbørste, kanskje slippers.

Mamma:
1 joggesett til hjemreise, 1 bukse, 2 ammesingletter (bruker i perioder kun det), 2 ammebh, 2-3 store truser, 3 par sokker, 1 lang svart cardigan, 1 ammepysj shorts/tskjorte, 1 tynn morgenkåpe, slippers som tåler dusj og blir tørre raskt (ikke birkenstock, men typ happyflops), tannbørste/tannkrem, deo, liten shampo/balsam/dusjsåpe, hårbørste, hårhåndkle, lang mobillader, silverette tror jeg jeg tar med. Sjokolade og cola med sukkker, men det handles rett før. Rasker med meg en drikkeflaske med stor åpning for å få isbiter i på sykehuset, det var redning forrige gang.

Baby:
1 pysj, 2 sett body/bukse, en tynn ulldress, 2 par sokker, hjemreisesett, bilstol, strikket bilstolpose. Smokk :angelic:

Mamma og baby i en weekendbag.

Last edited:
Nå når jeg har fått summet meg litt ser listen slik ut:

Når pakker dere den?
Nå i løpet av den neste uken, tenker jeg. Altså ca 1 mnd før termin.

Hva pakker dere?
- Ammetopp og amme-bh (heller for store enn for små)
- Lang varm cardigan
- Gravidbukse/gravid-joggebukse (for magen min går ikke nødvendigvis ned igjen med en gang)
- sokker+varme kosesokker
- slippers (til både meg og samboer)
- kjølebind (litt usikker på om jeg tar med eller har dem liggende hjemme i tilfelle..)
- skylleflaske (hadde det sist også, det var GULL! Både å ha når man tisser og når man skal dusje seg i dagene etterpå)
- multimam-kompresser+krem til ømme pupper
- sjampo, tørrsjampo, såpe (kjøper små flasker på Normal)
- hudkrem+eksemkrem+deo
- tannkost+tannkrem
- maskara, lipsyl, pinsett, barberhøvel, neglesaks (rett og slett fordi sist ble vi liggende på sykehuset lenger enn forventet, det var en stund siden sist jeg fikk tatt en ordentlig shinings på meg selv og HATET å være så ufresh i tillegg til å være nybakt mamma-zombie)
- hårbørste, strikk, klemme
- bok, ørepropper og øyemaske (fordi sist slet jeg enormt med å få sove på sykehuset og øver nå opp til gode søvn-strategier)
- bilstol, pose, pledd (vi bor 1 time unna sykehuset, kjipt om samboer må helt hjem for å hente dette, med kan ligge i bilen til dagen vi skal hjem)
- noen klær til babyen+første bamsen hennes (bare fordi det er koselig)
- vannflaske, helsekort, fødebrev
- Tørrkluter (sist hadde de våtservietter på sykehuset, vi brukte det hele nyfødt-perioden til baby ble helt sår i rompa stakkars, så denne gangen styrer vi helt unna det)
- Lang mobillader, kanskje iPad i tillegg
- Kanskje noe snacks… men sist hadde jeg bare lyst på brødskive med salami (det hadde de på føden)
- Fødekam (selv om jeg ved en tilfeldighet i går fant ut at det har de på Føden…)

Jeg har også kjøpt inn nettingtruser, ala slike man får på Føden, fordi jeg likte dem bedre enn mammatrusene. Men tror de blir liggende hjemme og vente på meg, siden de har slike på Føden, samme gjelder alt av bind og truseinnlegg, bortsett fra kaaaanskje kjølebind.

Når det gjelder klær til baby fikk vi på fødsels-samtale nå høre at vi strengt tatt ikke trengte å ta med, men sist fikk vi kjeft fordi vi ikke hadde kledd på baby (fordi alle klærne vi hadde med var str 50 og ikke passet vår store gutt, og de ikke hadde klær der heller som passet). Så denne gangen tar vi med hjemmestrikk og ett sett i både str 50 og 56 bare sånn i tilfelle.

Hva lar dere være å pakke?
Mat og drikke, orket ikke tenke på det engang og de har kjøleskap og måltider på Føden.

Hva pakker dere i?
Sist pakket jeg i en bag, men den ble fort rotete og følte det var trangt. Nå blir det nok heller en liten koffert.

Oj, dette ble langt :hilarious: sorry, not sorry

Nå når jeg har fått summet meg litt ser listen slik ut:

Når pakker dere den?
Nå i løpet av den neste uken, tenker jeg. Altså ca 1 mnd før termin.

Hva pakker dere?
- Ammetopp og amme-bh (heller for store enn for små)
- Lang varm cardigan
- Gravidbukse/gravid-joggebukse (for magen min går ikke nødvendigvis ned igjen med en gang)
- sokker+varme kosesokker
- slippers (til både meg og samboer)
- kjølebind (litt usikker på om jeg tar med eller har dem liggende hjemme i tilfelle..)
- skylleflaske (hadde det sist også, det var GULL! Både å ha når man tisser og når man skal dusje seg i dagene etterpå)
- multimam-kompresser+krem til ømme pupper
- sjampo, tørrsjampo, såpe (kjøper små flasker på Normal)
- hudkrem+eksemkrem+deo
- tannkost+tannkrem
- maskara, lipsyl, pinsett, barberhøvel, neglesaks (rett og slett fordi sist ble vi liggende på sykehuset lenger enn forventet, det var en stund siden sist jeg fikk tatt en ordentlig shinings på meg selv og HATET å være så ufresh i tillegg til å være nybakt mamma-zombie)
- hårbørste, strikk, klemme
- bok, ørepropper og øyemaske (fordi sist slet jeg enormt med å få sove på sykehuset og øver nå opp til gode søvn-strategier)
- bilstol, pose, pledd (vi bor 1 time unna sykehuset, kjipt om samboer må helt hjem for å hente dette, med kan ligge i bilen til dagen vi skal hjem)
- noen klær til babyen+første bamsen hennes (bare fordi det er koselig)
- vannflaske, helsekort, fødebrev
- Tørrkluter (sist hadde de våtservietter på sykehuset, vi brukte det hele nyfødt-perioden til baby ble helt sår i rompa stakkars, så denne gangen styrer vi helt unna det)
- Lang mobillader, kanskje iPad i tillegg
- Kanskje noe snacks… men sist hadde jeg bare lyst på brødskive med salami (det hadde de på føden)
- Fødekam (selv om jeg ved en tilfeldighet i går fant ut at det har de på Føden…)

Jeg har også kjøpt inn nettingtruser, ala slike man får på Føden, fordi jeg likte dem bedre enn mammatrusene. Men tror de blir liggende hjemme og vente på meg, siden de har slike på Føden, samme gjelder alt av bind og truseinnlegg, bortsett fra kaaaanskje kjølebind.

Når det gjelder klær til baby fikk vi på fødsels-samtale nå høre at vi strengt tatt ikke trengte å ta med, men sist fikk vi kjeft fordi vi ikke hadde kledd på baby (fordi alle klærne vi hadde med var str 50 og ikke passet vår store gutt, og de ikke hadde klær der heller som passet). Så denne gangen tar vi med hjemmestrikk og ett sett i både str 50 og 56 bare sånn i tilfelle.

Hva lar dere være å pakke?
Mat og drikke, orket ikke tenke på det engang og de har kjøleskap og måltider på Føden.

Hva pakker dere i?
Sist pakket jeg i en bag, men den ble fort rotete og følte det var trangt. Nå blir det nok heller en liten koffert.

Oj, dette ble langt :hilarious: sorry, not sorry
Takk for gode tips! Om jeg husker riktig så skal du også føde i Molde? Har lest at de har sånn dusj ved siden av doen, så dropper spyleflaske tror jeg. Er det der du har hatt fødselssamtale, eller med jordmor i kommunen? Usikker på om jeg skal ta med noen andre klær til babyen enn de hun skal reise hjem i. Jeg tenker også å pakke i en liten koffert. Mye mer oversiktlig og lettvint å drasse på :p

Takk for gode tips! Om jeg husker riktig så skal du også føde i Molde? Har lest at de har sånn dusj ved siden av doen, så dropper spyleflaske tror jeg. Er det der du har hatt fødselssamtale, eller med jordmor i kommunen? Usikker på om jeg skal ta med noen andre klær til babyen enn de hun skal reise hjem i. Jeg tenker også å pakke i en liten koffert. Mye mer oversiktlig og lettvint å drasse på :p
Ja, skal føde i Molde ja, og gjett om det er surt å føde bare et halvår før nye sykehuset åpner da, det ser jo så bra ut der! :hilarious: Ikke det, syntes det var helt ålreit på Føden nå også altså, god erfaring derfra sist :happy: Ja, mener de hadde sånn dusj, men den prøvde jeg aldri siden jeg hadde egen skylleflaske da også :smiley-angelic006 Fikk komme på fødselssamtale på sykehuset der ja, det var veldig godt og betryggende! Kjempedyktig dame som har ansvar for det, men jeg ble henvist dit da jeg var på ultralyd i egen kommune. Det med klær har jeg bare dårlig erfaring med, så der pakker jeg heller for mye enn for lite:hilarious: sist pakket jeg klær fordi jeg ikke visste at de hadde klær til babyen på sykehuset, tenkte ikke så langt liksom:hilarious:

En liten kostnad, men å påspandere pakkekuber fra Rusta eller ziplock-poser gjør at jeg kan pakke i bag / svær weekend-veske/pose uten at alt blir rotete.

Jeg ser at jeg med god samvittighet kan ta med litt mer klær til lille, da det er koselig å bruke eget enn sykehuset sitt :love017

En liten kostnad, men å påspandere pakkekuber fra Rusta eller ziplock-poser gjør at jeg kan pakke i bag / svær weekend-veske/pose uten at alt blir rotete.

Jeg ser at jeg med god samvittighet kan ta med litt mer klær til lille, da det er koselig å bruke eget enn sykehuset sitt :love017
Jeg har vært inne på tanken på pakkekuber ja, det kan jo brukes til ferie-pakking senere og dermed heller ikke like «bortkastet» som man først kan tenke seg :angelic:

Ja, skal føde i Molde ja, og gjett om det er surt å føde bare et halvår før nye sykehuset åpner da, det ser jo så bra ut der! :hilarious: Ikke det, syntes det var helt ålreit på Føden nå også altså, god erfaring derfra sist :happy: Ja, mener de hadde sånn dusj, men den prøvde jeg aldri siden jeg hadde egen skylleflaske da også :smiley-angelic006 Fikk komme på fødselssamtale på sykehuset der ja, det var veldig godt og betryggende! Kjempedyktig dame som har ansvar for det, men jeg ble henvist dit da jeg var på ultralyd i egen kommune. Det med klær har jeg bare dårlig erfaring med, så der pakker jeg heller for mye enn for lite:hilarious: sist pakket jeg klær fordi jeg ikke visste at de hadde klær til babyen på sykehuset, tenkte ikke så langt liksom:hilarious:
Så bra du har gode erfaringene derifra. Litt kjedelig å ikke føde på det nye sykehuset ja - men skal jeg ha en nr 2 så blir det der :D Så heldig som har hatt en sånn samtale. Jeg skal etterspørre en sånn samtale når jeg skal til jordmor i dag. Håper det går an å ta det via telefon, da det har blitt maange turer til Molde i det siste.

Så bra du har gode erfaringene derifra. Litt kjedelig å ikke føde på det nye sykehuset ja - men skal jeg ha en nr 2 så blir det der :D Så heldig som har hatt en sånn samtale. Jeg skal etterspørre en sånn samtale når jeg skal til jordmor i dag. Håper det går an å ta det via telefon, da det har blitt maange turer til Molde i det siste.
Så heldig du er om du får føde på nye også, jeg får jo ikke det da vi ser oss ferdige etter dette barnet :smiley-angelic006 Krysser fingrene for at det går an å ta over telefon! Bor du langt unna? Jeg har heldigvis bare vært på sykehuset der denne ene gangen i dette svangerskapet, all annen oppfølging i hjem-kommunen. Men etter fødsel sist måtte vi en del til Molde for undersøkelser osv, DET var dritt det… 1 t reise hver vei, med barselkropp og nyfødt kid… Kan jeg spørre hva du ønsker samtale om? Det jeg syntes var mest nyttig for oss var jo å gå igjennom spørsmål jeg hadde til forløpet sist, for hun hadde en mye mer detaljert journal der enn jeg hadde tilgjengelig selv.

Så heldig du er om du får føde på nye også, jeg får jo ikke det da vi ser oss ferdige etter dette barnet :smiley-angelic006 Krysser fingrene for at det går an å ta over telefon! Bor du langt unna? Jeg har heldigvis bare vært på sykehuset der denne ene gangen i dette svangerskapet, all annen oppfølging i hjem-kommunen. Men etter fødsel sist måtte vi en del til Molde for undersøkelser osv, DET var dritt det… 1 t reise hver vei, med barselkropp og nyfødt kid… Kan jeg spørre hva du ønsker samtale om? Det jeg syntes var mest nyttig for oss var jo å gå igjennom spørsmål jeg hadde til forløpet sist, for hun hadde en mye mer detaljert journal der enn jeg hadde tilgjengelig selv.
Vi bor 1,5 t unna. Så håper vi slipper tilbake igjen etter hjemkomst! Ser for meg at det er slitsomt ja :dead: Vet egentlig ikke om jeg har noe spesielt jeg ønsker samtale om, men kanskje gå gjennom fødebrevet litt grundig for eksempel :)

Back
Topp