Fødebagen

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg prøver å være litt mer realistisk denne gangen, så ventetiden ikke blir for lang. Men kjenner jeg meg selv rett så vil jeg ha møbler og fødebag mer eller mindre på plass når vi begynner å få mot slutten av september (termin 21.okt). Jeg har allerede begynt å kjøpe inn noen ting, og gleder meg helt vilt faktisk til å gå en runde på Normal og plukke med meg små sjampo- og dusj-produkter :hilarious: Men jeg blir så nysgjerrig på hva dere andre tenker om fødebagen:

Når pakker dere den?
Hva pakker dere?
Hva lar dere være å pakke?
Hva pakker dere i?

Når pakker dere den?
Selv med planlagt KS så kommer jeg til å pakke rundt 1 uke før det - minst. Pakket den like før vi kjørte til føden sist gang.

Hva pakker dere?
Komfortable og enkle klær, flippflops, toalettsaker, hjemreise klær til baby, lader, headset, lipsyl (alltid så tørr luft på sykehus)

De har det meste man trenger for tiden på sykehuset her på sykehuset, så pakker minimalt med ting med. Trenger jeg noe, kan det alltids hentes hjemme eller kjøpes.

Masse greier til baby. De har alt på sykehuset og baby trenger minimalt den tiden man er der. Pumpeutstyr, dill dall som man tenker man KANSKJE får bruk for. Så pakker altså egentlig minst mulig :)

Hva pakker dere i?
Pakker i en stor veske.

Litt på siden av spørsmålet, siden den ikke kommer til å forlate min side før det er helt nødvendig, og derfor ikke skal pakkes - men tar dere med gravidputa? Jeg tenker det kan være digg, men det er kanskje unødvendig? Førstegangs og aner ikke haha

Litt på siden av spørsmålet, siden den ikke kommer til å forlate min side før det er helt nødvendig, og derfor ikke skal pakkes - men tar dere med gravidputa? Jeg tenker det kan være digg, men det er kanskje unødvendig? Førstegangs og aner ikke haha
Jeg er også førstegangs, men tenker at den skal med om jeg husker den i kampens hete :smiley-ashamed004

Femtegangs her, den skal ikke med, nei. Min erfaring er at jordmødrene er rause med dyner og puter ved behov, og jeg vil ikke ha den inn på sykehuset (syns sykehus er æsj, og har en venninne som jobbet som renholder på sykehus da hun studerte, og hun legger ikke fra seg ting/går på sokkelesten på sykehus).

Last edited:
Jeg prøver å være litt mer realistisk denne gangen, så ventetiden ikke blir for lang. Men kjenner jeg meg selv rett så vil jeg ha møbler og fødebag mer eller mindre på plass når vi begynner å få mot slutten av september (termin 21.okt). Jeg har allerede begynt å kjøpe inn noen ting, og gleder meg helt vilt faktisk til å gå en runde på Normal og plukke med meg små sjampo- og dusj-produkter :hilarious: Men jeg blir så nysgjerrig på hva dere andre tenker om fødebagen:

Når pakker dere den?
Hva pakker dere?
Hva pakker dere i?
Tenkte å pakke den ca 14 dager før termin, femtegangs.

Pakker så lite som mulig. Myke klær til meg, liker å ha med en morgenkåpe som dekker stumpen, lader med lang ledning, slippers til dusj, ammebh, ullteppe til babyen, toalettsaker (lett utgave av dette).

Lar være å pakke alt som jeg leser at unge mødre pakker i dag, fra puter, til toalettpapir, babynest, pumpe(!), de har alt man behøver på sykehuset.

Weekendbag

Tenkte å pakke den ca 14 dager før termin, femtegangs.

Pakker så lite som mulig. Myke klær til meg, liker å ha med en morgenkåpe som dekker stumpen, lader med lang ledning, slippers til dusj, ammebh, ullteppe til babyen, toalettsaker (lett utgave av dette).

Lar være å pakke alt som jeg leser at unge mødre pakker i dag, fra puter, til toalettpapir, babynest, pumpe(!), de har alt man behøver på sykehuset.

Weekendbag
Jeg bruker heller ikke egne klær på babyen før hjemreise, syns det er helt fint med trøyene på barsel, bleier, helsetepper, så kan jeg spare den klesvasken.

Jeg tar den ikke med - orker ikke alle sykehusbassillene på den :hilarious:De har ammeputer på sykehuset, eventuelt har de puter og dyner i fleng om man trenger. Blir man liggende lenge og har behov - så kan den alltid hentes.

Førstegangs og bor 5 minutter unna sykehuset, så pakker light og får heller tilkjørt/hentet mangler.

Litt mat og snacks til fødsel
Toalettsaker og kosmetikk/såper i reisestørrelser
Nattlys og sovemaske
Engangs barseltruser
Dusj-slippers
Bikinitopp til ev vannfødsel
Løse og lette klær til barselopphold
Mobillader og ekstra lang ledning
Et hjemreisesett til baby

Ikke silverette, ikke bbhugme, ikke ammepute eller annet dill

Pakker bare i en weekend-bag

Jeg pakker rent undertøy og ting til dusj. Toalettsaker (tannkost, tannkrem og deodorant). Drikkeflaske lader og lypsyl. Et skift (til hjemreise).
Noe smått til mini og lader til telefon. Ellers lite, satser på å komme fort hjem :happy: . Om jeg trenger mer så får mannen hente ♡.

Jeg hadde den med sist, fordi vi ble lagt inn for igangsettelse så jeg visste ikke hvor lenge jeg kom til å bli liggende. Jeg var veldig glad for å ha den der, for det gjorde overraskende vondt i bekkenet også etter fødselen, og vi ble liggende på sykehuset fre-tirs om jeg ikke husker feil. Men denne gangen vet jeg sannelig ikke. Hvis det blir spontan fødsel er det ikke sikkert jeg husker på det…

Jeg har pakket fødebagen min sånn delvis ferdig, sjette gangs her...
Til meg selv:
Behagelige joggebukser
Amme bh og amme tskjorter
Store gode truser
Toalettsaker i reisestørrelse
Drikkeflaske
Å skal pakke snacks Til å ha på barsel
Mobillader
Ammeinnlegg
Fødebrev

Til baby:
Babyteppe
Pysjer
Klær til hjemreise

Femtegangs her, den skal ikke med, nei. Min erfaring er at jordmødrene er rause med dyner og puter ved behov, og jeg vil ikke ha den inn på sykehuset (syns sykehus er æsj, og har en venninne som jobbet som renholder på sykehus da hun studerte, og hun legger ikke fra seg ting/går på sokkelesten på sykehus).
Den er jeg forsåvidt enig i da jeg jobber på sykehus selv. Men at den ligger i en ren seng, og har trekk som kan vaskes tenker jeg at gjør det ok. Hadde dog aldri lagt den i vinduskarmen eller dusja uten slippers :smiley-ashamed004

Jeg tok med vanlig pute sist, angret ikke på det! Ble liggende noen dager og de harde putene du får der er ikke gode for nakken min allefall.
Ellers skal keg ha med vanlig bind om det blir KS, de jeg fikk på sykehuset ble alt for store etter en dag, de tar ut en del under operasjonen så ble nok med vanlig bind for min del.
Ellers er snacks (100 barer til nattamming!), ammegreier og eget ullteppe til baby noe som skal med :)
Og beste tipset: Foodora! Maten jeg fikk på sykehuset var helt forferdelig de fleste dager. Men den kalde burgeren fra Foodora var himmel :p

Når pakker dere den?
Vi har såvidt begynt å pakke den
Hva pakker dere?
  • Diverse snacks som gir litt ekstra motivasjon til å holde ut for kona/få opp blodsukkeret. Og selvfølgelig snacks tio meg også :hilarious:
  • Slippers
  • skylleflaske
  • Druesukker mot lavt blodsukker?
  • Barseltruse?
  • Lang varmeflaske hvis vi får tak i det
  • Lange ladere
  • Engangskamera?
  • Høytaler
  • Camrex
  • Vifte
  • Våtservietter
  • Koseklut eller lignende (hvis jeg må hjem kan jeg ta den med hjem og introdusere hunden vår til lukten av baby.
  • Gulpekluter
  • Hentesett
  • Pysjamas
  • Smokk?
  • Lue
  • Sokker
  • Babynest (så slipper kona lene seg så mye over for å nå frem til baby i den kuvøse senga eller hva det heter. Da kan baby ligge i senga med Evelyn/oss i babyneat på dagtid
  • To-tre skift til baby (kanskje fler hvis baby gulper på klærne osv)
  • Disney teppe (kjøpte dette for sikkert 6 år siden og så alltid for oss baby skulle bruke det på sykehuset når vi en gang fikk baby)
  • Joggedress til kona
  • Ammeinnlegg
Lenger har vi ikke kommet på lista

Vet ikke enda.

Hva pakker dere i?
Liten koffert med klær til oss. Og stelleveske med klær osv til baby.

Når pakker dere den?
Hva pakker dere?
  • Diverse snacks som gir litt ekstra motivasjon til å holde ut for kona/få opp blodsukkeret. Og selvfølgelig snacks tio meg også :hilarious:
  • Slippers
  • skylleflaske
  • Barseltruse?
  • Lange ladere
  • Engangskamera?
  • Høytaler
  • Camrex
  • Vifte
  • Våtservietter
  • Koseklut eller lignende (hvis jeg må hjem kan jeg ta den med hjem og introdusere hunden vår til lukten av baby.
  • Gulpekluter
  • Hentesett
  • Pysjamas
  • Smokk?
  • Lue
  • Sokker
  • Babynest (så slipper kona lene seg så mye over for å nå frem til baby i den kuvøse senga eller hva det heter. Da kan baby ligge i senga med Evelyn/oss i babyneat på dagtid
  • Disney teppe (kjøpte dette for sikkert 6 år siden og så alltid for oss baby skulle bruke det på sykehuset når vi en gang fikk baby)
  • Joggedress til kona
  • Ammeinnlegg

Vet ikke enda.

Hva pakker dere i?
Truser har de på sykehuset, nettingtrusene der fungerer supert.
Gulpekluter har de også ( men ikke så mye gulping på nyfødte da de generelt ikke drikker mye på en gang), samme med våtservietter, skylleflasker og varmeflasker, men vanlige. Varierer nok fra sykehus til sykehus hva de har, men de har som regel det meste man trenger til de første dagene. Selv klær til baby, men mange foretrekker å ha med egne klær til baby. Jeg bor automatisk i de skjortene på sykehus når jeg er på sykehus! Elsker dem! Har sneket et par med meg hjem tidligere :p

Man kan absolutt pakke med alt man tenker man trenger, men de har mye på barsel. Så er stor variasjon hva man faktisk får brukt :) jeg pakker minimalt med - henter heller ved behov.

Truser har de på sykehuset, nettingtrusene der fungerer supert.
Gulpekluter har de også ( men ikke så mye gulping på nyfødte da de generelt ikke drikker mye på en gang), samme med våtservietter, skylleflasker og varmeflasker, men vanlige. Varierer nok fra sykehus til sykehus hva de har, men de har som regel det meste man trenger til de første dagene. Selv klær til baby, men mange foretrekker å ha med egne klær til baby. Jeg bor automatisk i de skjortene på sykehus når jeg er på sykehus! Elsker dem! Har sneket et par med meg hjem tidligere :p

Man kan absolutt pakke med alt man tenker man trenger, men de har mye på barsel. Så er stor variasjon hva man faktisk får brukt :) jeg pakker minimalt med - henter heller ved behov.
Jeg har fått høre av fler at de ikke er fornøyd med de nettingtrusene, at bindene fester seg i nettingen, derfor jeg skrev barseltruser. Og de er visst sykt komfortable :p Hæ, har de skylleflasker på sykehuset? Det visste keg faktisk ikke! Men kjedelig om akkurat vårt sykehuset ikke har det da. Kan høre når vi skal på fødselsforberedende kurs til uka!

Egne klær til baby ønsker vi ha med. Er jo noe spesielt med første påkledning osv, vil jo det skal være noe vi har kjøpt ❤️

Takk for tips! ❤️

Når pakker dere den?
Hva pakker dere?
  • Slippers
  • skylleflaske
  • Barseltruse?
  • Lange ladere
  • Engangskamera?
  • Høytaler
  • Camrex
  • Vifte
  • Våtservietter
  • Gulpekluter
  • Hentesett
  • Pysjamas
  • Smokk?
  • Lue
  • Sokker
  • Joggedress til kona
  • Ammeinnlegg

Vet ikke enda.

Hva pakker dere i?
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du pakker barseltruser? De bindene man bruker på sykehuset er svære bleier, festes ikke med teip, legges inn i trusen.

Forstår heller ikke druesukker, jeg tar med meg to sjokoladebarer, dersom det drøyer veldig, er det fullt mulig å skaffe seg mer snacks, jeg pleier å sende mannen ut etter et blad og noe jeg får skikkelig lyst på.

Engangskamera er vel veldig mye dårligere bilder enn mobilen eller et speilreflekskamera? Vi dropper forresten det siste, holder med mobilen.

Varmeflaske har de på føden, og på barsel!

Våtservietter er helt unødvendig, og jeg syns de er gufne å bruke på fersk, sart nyfødthud uansett.

Smokk er ikke anbefalt, jeg tar det med, men gjorde ikke det på de første, amming uten erfaring kan være vanskelig, og da vil man ikke rote det til med smokk.

Vifte i oktober er nok helt unødvendig.

Skylleflaske? Er det sånt som unge mødre bruker nå? Til å skylle underlivet med?

Babynest er nok heller ikke så veldig nødvendig, veldig lurt å holde babyen mest mulig inntil seg/partner.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du pakker barseltruser? De bindene man bruker på sykehuset er svære bleier, festes ikke med teip, legges inn i trusen.

Forstår heller ikke druesukker, jeg tar med meg to sjokoladebarer, dersom det drøyer veldig, er det fullt mulig å skaffe seg mer snacks, jeg pleier å sende mannen ut etter et blad og noe jeg får skikkelig lyst på.

Engangskamera er vel veldig mye dårligere bilder enn mobilen eller et speilreflekskamera? Vi dropper forresten det siste, holder med mobilen.

Våtservietter er helt unødvendig, og jeg syns de er gufne å bruke på fersk, sart nyfødthud uansett.

Smokk er ikke anbefalt, jeg tar det med, men gjorde ikke det på de første, amming uten erfaring kan være vanskelig, og da vil man ikke rote det til med smokk.

Skylleflaske? Er det sånt som unge mødre bruker nå? Til å skylle underlivet med?

Babynest er nok heller ikke så veldig nødvendig, veldig lurt å holde babyen mest mulig inntil seg/partner.
Man trenger heldigvis ikke skjønne hverandre alltid :) Vi pakker ned det vi ønsker og hvis det ikke var behov for det, så har vi bare ikke brukt det :)

Oi.... Okei.

Barseltruser er da helt topp å ha med, når man er ferdig med de første dagene med bleie. De strammer ikke så over magen, og jeg syns de holder bindene godt på plass. Brukte de gjennom hele renselsen.

Druesukker er vanlig og bra å gi under fødsel for at den fødende skal holde oppe energien. Dessverre hadde mitt sykehus bare saft som energitilskudd, hadde nok heller foretrukket druesukker med det jeg vet i dag.

Engangskamera, hvorfor henger du deg opp i det? Noen liker å la være mobilen, og man får litt kulere og annerledes bilder med det. Og vifte? Kan sikkert være digg det også hvis svetten renner når man ammer eller er i fødsel. Det er jo ikke automatisk kaldt fordi det er oktober.

Det ble skrevet LANG varmeflaske, har null problemer med å forstå at det kan være ønskelig å ta med. Jeg fikk bare små risposer som ble varmet opp i mikroen, skulle heller gjerne hatt en lang varmeflaske. Og babynest kan da være helt nydelig for å ikke være redd for å rulle oppå babyen når man sover.

Skylleflaske er genialt for å vaske bort blodrester og til å lindre når man tisser etterpå mtp rifter, tror ikke det er bare for unge mødre... Du kan jo sjekke ut på f.eks. www.fodebagen.no om du vil lære mer om de. Mitt sykehus har små hånddusjer ved doen, men hvorfor ikke bare pakke ned hvis man er usikker på hva badene på sykehuset inneholder..

Eneste jeg er enig i, er våtservietter hvis tanken var å bruke på baby. Våte tørrkluter med babyolje på er veldig mildt for babyhud, og gjør det mye lettere å fjerne bæsjen. Ellers kjente jeg at svaret ditt irriterte meg, jeg oppfattet det som nedlatende og kverrulerende ovenfor et par førstegangsforeldre som deler lista si. Kanskje mente du det ikke sånn, men sånn ble det altså oppfattet av meg.

Back
Topp