Fødeavdelingen

MammaMia:)

Glad i forumet
Er det noen her som ser på fødeavdelingen på kanal 5? Herregud som hun ene der hyler! Hadde jeg vært førstegangsfødende og hørt hun så hadde jeg blitt livredd!

Elsker fødeavdelingen! Jeg var på føden på Ullevål for en uke siden, for å sjekke noe. Da hørte jeg ei som hylte sånn. Skummelt!

Ja jeg forstår ikke helt den hylingen noen driver med.. Husker når nr 2 ble født så var det ei i naborommet mitt som skrek å ropte, det ble så plagsomt og høre på til slutt så jeg spurte jm min om hun kunne be henne være stille!! Hehe:) jeg har alltid hatt det helt stille under mine fødsler, synes det blir mye bedre da:)

Ja jeg forstår ikke helt den hylingen noen driver med.. Husker når nr 2 ble født så var det ei i naborommet mitt som skrek å ropte, det ble så plagsomt og høre på til slutt så jeg spurte jm min om hun kunne be henne være stille!! Hehe:) jeg har alltid hatt det helt stille under mine fødsler, synes det blir mye bedre da:)

Hehe, helt enig! Var også relativt stille under fødselen;) hadde liksom ikke det behovet for å hyle, men er vel noen som gir uttrykk for smerten på den måten :p

Det er jo faktisk sånn at man ikke alltid kan kontrollere hvilke lyder som kommer ut under en fødsel. Med min første hadde jeg null kontroll på urbrølene jeg gav fra meg.... Skulle så absolutt vært de foruten, men var veldig glad for at det ikke var andre fødende inne den natta! :)

Må legge til at det kun var under pressriene da! :)

Alle opplever smerte forskjellig, og alle fødsler er forskjellige.

Husker at jeg lå å hørte på all hylinga på fødeavdelinga når jeg skulle ha jenta mi. Jeg skjønte ikke hvorfor de måtte hyle å skrike sånn. :p Jeg var helt stille "nesten" hele fødselen, men når jeg kom til utdrivelssesfasen (eller hva det nå heter), da hadde jeg ikke kontroll i det hele tatt, og syns jeg husker at jeg hylte selv ;) Men hele den fasen der er litt tåkete. Tror jeg var bare halvveis bevisst.

Jeg kan ærlig si at jeg ble litt avskrekket de første gangene jeg så noen hyle på programmet, men det herder godt etterhvert. ;-)

Ja alle fødsler er forskjellig og godt er det:) husker jeg var med venninnen min under fødselen 4mnd før jenta mi ble født. Husker jeg ble livredd, hun hylte jo fra første cm og hele veien til babyen var ute! Nå kan vi le av det, men da grua jeg meg skikkelig til det var min tur! Hehe

At man ikke forstår betyr vel ikke at det er feil? Uten å ha erfaring selv innbiller jeg meg at akkurat fødsel er en situasjon man løser på den måten som oppleves best og mest naturlig der og da - uten hensyn til tynne vegger.

Har jeg sagt at det er feil eller galt at dem hyler? Jeg skjønner ikke helt vitsen med å ligge i timesvis og hyle nei, for meg hadde det nok gjort ting ti ganger værre!

Godt å bruke lungene litt! Hehe, men det fins de som skriker og hyler av full hals og det er jo egentlig veldig irriterende å høre på!! Hehe.. Hadde en jordmor som ba meg tie still da jeg kom med noen brøl! Ulempen med å ha barsel og føden i samme gang...

Jeg synes faktisk det blir litt feil å lire av seg ting som; "jeg forstår ikke vitsen i å skrike sånn" osv..
De som sier slike ting har nok heller ikke opplevd en like smertefull fødsel som dem som skriker og brøler ;)
Er ikke mulig å sette seg inn i før man har opplevd det.
Med nr. 1 lagde jeg ikke en eneste lyd. Det var helt syyyykt ubeskrivelig vondt å føde nr.1 også altså, misforstå meg rett. Men med nr.2 fikk jeg meg en skikkelig overraskelse!! Jeg gråt, skreik og brølte fra jeg kom inn til ungen var ute (3 timer). Jeg klarte ikke å ligge, sitte, stå stille pga den syke smerten. Jeg hoppet, rullet og vrei meg i smerte og fant ingen god stilling. Smerten var der sånn ca hele tiden, med kun få sekunder opphold mellom riene. Men til og med når riene ikke var der føltes det ut som skambeinet mitt skulle sprenges i 1000 biter. JM forstod ikke hvorfor det gjorde så vondt. Åpnet meg helt på 50 minutt, men ungen stod fast i 2 timer før han endelig kom seg ut.
Ingen smertelindring av noe slag. Pga denne fødselen må jeg si at jeg er en smule engstelig for neste fødsel...
Og ja, jeg synes synd i dem som var innlagt på samme tidspunkt som meg, de må ha trodd at noen ble flådd levende inne på føderommet mitt ;)

Jeg har ikke fødd enda, ikke sett på fødeavd, ikke hørt så mye om fødsler. Så jeg har ikke mye å sammenligne med, men er det en ting som skal være sikkert og visst, noe jeg allerede vet nå, er om noen kommer å "hysjer" på meg under fødselen fordi noen synes det er irriterende, så skal jeg sørge for å gjøre det enda mer..! :)

*sniker fra april*

Noen føder med større smerter enn andre. Selv var jeg helt stille da jeg fødte, og selv om det var vondt så hadde jeg ikke trangen til å hyle og under pressriene kjente jeg null smerter. Kun et stikk da hele jenta kom ut.
Noen føder under STORE smerter og da tviler jeg på at det er så lett å holde på skrikene og tenke på at kvinnen på naborommet som hører deg gjerne vil ha ro. Det er vel ikke akkurat det man fokuserer på i en slik situasjon.
Man føder vel ikke feil fordi man gir lyd ifra seg, vel?

Sent from my iPhone using BV Forum

Dette synes jeg blir litt for dumt. Finnes vel grenser for hvor hårsår man kan være. ?Jeg har vel ikke sagt at det er feil og lage lyder under fødselen, jeg sa at jeg ikke skjønner det! Men herregud, finnes grenser for å vrenge på ting vel.. Ute etter en diskusjon Kansje..? Har egentlig ikke hatt lyst til og svare for jeg vil ikke starte noen diskusjon innpå her, men synes enkelte høres sure ut og vrir på det jeg skrev

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så mye verre å lese det på et forum enn å høre det/se det på tv? De sier jo det på "one born" hele tiden! "Det eneste du oppnår med å hyle slik er en sår hals" Det er jo ikke snakk om grynt, stønn og et lite brøl nå og da men konstant hyling. Se litt på de fødeprogramma så skjønner dere hva jeg mener...

Nei det skjønner ikke jeg heller. De sier det hele tiden "bedre og bruke krefter på og presse enn og skrike"

Back
Topp