Føde uten smertelindring

Hadde ingen smertelindrende effekt av det jeg fikk i hvert fall...
Fikk petidin for å få sovet litt etter to døgn uten søvn, men 3-3,5 time etterpå var jo gutten ute.... [:)]

(Og uten å se ned på noen andre, er jeg veldig stolt over å ha klart det!!! [:D] )

Jeg fødte uten smertestillende, dersom jeg ikke skal telle med varmeflasken som mannen min måtte presse mot ryggen min hver eneste ri i nesten to døgn.[:D] Hadde en kjempefin fødsel, og skal ikke ha noen medisiner neste gang heller. Synes ikke fødselssmerter kan sammenlignes med hodepine, og bivirkningene er jo en del større av epidural enn av paracet da...

Jeg gikk med åpningsrier i to dager, men det var litt før termin så jeg trodde det bare var tullerier. de var ganske vond så i og med at jeg trodde det bare var tullerier bestemte jeg meg for at jeg skulle føde med smertestillende... men men, plutselig så kom pressriene og vi måtte kjøre i en hel... fart til føden.. vi rakk ikke engang å ta av meg sokkene gitt.. så det ble uten noen form for smertestillende... Det gikk jo greit, ikke så altfor gale nei.. Vet ikke hva jeg skal neste gang.. må ta det som det kommer[:)]

har ikke gidda å lese alle innlegga.. men ja føda uten smertelindring ja, synes til og med det ikke var så vondt som jeg hadde trodd på forhånd.. er DRITT lei av å høre folk skryte om dette, det er en fysologi grunn til at noen har jævlige smerter første ri mens andre kjenner svært lite, noen har nerver som har tatt en "omvei" og ikke har alle nervene som går direkte til livmorhalsen, da kjenner man i følge gynokologen min ikke så mye.. er vel ingen grunn til å skryte av dette... ja selvfølgelig kan man gjøre sitt for å forsøke å takle smerten, men det er jo supert at man har smertelindring tilgjengelig og sectio, tenk hva det har gjort for kvinner og barn når det gjelder fødselskader og overlevelse rate for babyer.. synes detb er en del bitchy å drive å skryte av dette, er vel neppe nødvendig å legge prestige inn i fødselen er det vel?

lå i badekar først og brukte lystgass og akupunktur under fødselen.

Hadde bestemt på forhåndt at jeg ikke vil ha epidural, for jeg hadde lest at det kunne være en del komplikasjoner med den. Jeg hadde en utrolig flott fødsel og gleder meg til å føde neste gang! Det eneste minuset var at jeg var veldig utålmodig, hadde ikke regnet med at det kunne ta 12 timer fra start til slutt... hehe... men det var visst helt vanlig for 1.gangs fødene..

Jeg fødte med epidural som virket kun på riene, men ikke i fødselskanalen første gang -Kjempefin opplevelse :-)
Andre gang tok fødselen 36 timer og jeg fikk en epidural som bare virket i fødselskanalen og bena -Helt horribelt.
Denne gang skal jeg ha hjemmefødsel, så da har jeg ikke mulighet til å få smertelindring.
Det blir spennende!

Jeg hadde ei akupunkturnål i hodet som jeg røsket ut under pressriene, og fikk lystgass de siste timene før full åpning, men ellers ingenting. [:)]
Gjorde svarten så vondt da, men likevel.. ikke så ille som man ser for seg.

Jeg fødte uten smertelindring med den første og tredje og fjerde. Fikk epidural med nr. 2. Epiduralen ble satt for sen tmed 3 og 4 så der var jeg helt uten.

ORIGINAL: Gulljenta07

Nei kunne ikke akkurat ta haste ks uten smertestillende [:D]

hehe nei det gjorde ikke jeg heller.. [:D]

Jeg er fra: Stavanger
Status: pålogget
ORIGINAL: MJTbebis09

ORIGINAL: *SmulenOgSkalken*

Noen gang gått og hatt vondt i hodet, ikke tatt smertestillende og fått skryt av det?
Er så latterlig at det skal være så svært å føde uten [:'(]

Du hadde smertelindring antar jeg?[:D]

Syns vel ikke helt du kan sammenligne det med skallebank da[:D]
Fødselssmerte er tross alt selvvalgt, det er en utelukkende positiv smerte og det er dette kvinnekroppen er laget for[:)] Klart man skal få lov å være stolt over at man gjennomfører en sånn styrkeprøve uten drugs[:)]

[8|]

Jeg har hatt epidural begge gangene, og TAKK GUD for det!!!

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

jeg fikk litt lystgass noe annet rakk jeg ikke !

men er det ett mål å føde uten smertelindring ? må jo føle ett nederlag viss man må ha smertelindring da.

ingen fødsler er like, noen har mer vondt enn andre ! syns vi skal være stolte over å ha født uansett om det er med eller uten smertelindring jeg ! [:D]

VELDIG enig!

jeg ha født begge mine barn uten smertelindring og kjenner meg skikkelig stolt over det.

har vel egentlig klart det for at jeg er så enormt sta..

Tord fødte jeg uten smertelindring. Var ikke det jeg hadde tenkt, men når det bare tar en time fra jeg ble satt på drypp for å få i gang rier og og til han er ute, så ble det ikke tid til hverken epidural, lystgass eller noe annet. (gikk fra 5cm til 10 cm åpning på 5 minutt!)

Fødte uten smertelindring ja, men det var fordi det gikk så inni h...... fort!! Snakk om 25 minutter fra 3 cm til guttungen var ute, så da ble det ikke tid til noe.. Eller fikk pudendalblokkade HEEELT på slutten, men virka ikke før ungen var ute. Så den gjorde bare nytte for seg under syinga. Vil IKKE føde uten smertestillende igjen, men blir nok pent nødt til det dersom det skal gå like radigt neste gang.

Har født begge mine uten smertelindring[:)]
Men så skal det seiast at eg har hatt to drømmefødslar[:D][;)] Den fyrste varte i 6,5tima og den andre i 3tima[:)] Ei varmeflaske i korsryggen gjorde underverk under mine fødslar[;)] Men for all del, eg synst ikkje det er noko skam å måtte bruke epidural under en fødsel[:)] Ingen fødselar er like, å det er nok pålangt å nær alle som har vore like heldige med dei som meg.. 

Jeg begynte på fødeloftet, men måtte ned på vanlig føden for å få rie drypp.
Hadde egentlig håpet på en kjapp fødsel som min mor hadde og slippe sm stillende, men endte opp med full pakke.. holdt på i 15,5 timer . men skulle gjerne ønske jeg kunne klart meg uten, for føler ikke jeg fikk m meg så mye av fødselen med all den lystgassen hehe

Jeg fødte førsteman uten smertelindring. Syns det var helt flott jeg..! Syns aldri det blei så vondt jeg hadde forestilt meg. Så derfor ville jeg helst ikke ha smertelindring med andremann heller, MEN man vet jo aldri hvordan en fødsel blir.
Nå hadde det seg sånn at andremann låg i seteleie, så da MÅTTE jeg ha epidural. Så den blei lagt inn rimelig tidlig, så det skulle være klart å sette medikamentet når det nærma seg utdrivning. Den skulle hindre meg i å presse for tidlig, så fikk ingen smertelindring under åpningsriene. Men det gikk fort og greit, så de rakk så vidt å sette den på, før de slo den av igjen for da var alt klart til å presse. [:)] 

ORIGINAL: Julibaby og meg

Måtte ha lystgass ja![:D]

ORIGINAL: *SmulenOgSkalken*

Noen gang gått og hatt vondt i hodet, ikke tatt smertestillende og fått skryt av det?
Er så latterlig at det skal være så svært å føde uten [:'(]

Du hadde smertelindring antar jeg?[:D]

Syns vel ikke helt du kan sammenligne det med skallebank da[:D]
Fødselssmerte er tross alt selvvalgt, det er en utelukkende positiv smerte og det er dette kvinnekroppen er laget for[:)] Klart man skal få lov å være stolt over at man gjennomfører en sånn styrkeprøve uten drugs[:)]

hehe..men nå er det ikke sånn at det blir smertefritt selvom man får noe form for bedøvelse heller da.. min ble i hvertfall ikke det[:-] og så synes jeg man skal være like stolt av seg selv om man takker ja til smertestillende!!

dessuten er det ikke alle som har en fødsel etter boka.. noen holder på i maaaange mange timer og har faktisk behov for et lite pust i bakken for i det hele tatt å klemme ut denne ungen.. jeg hadde ikke noe valg når det kom til epidural,som så mange andre, for jeg hadde en stjernekikker som satt fast,og han måtte bli manuelt rotert med hendene til en overlege på sykehuset for deretter å bli tatt med sugekopp.. og tro meg,selv med epidural var det så vondt at jeg trodde jeg skulle dø.. hadde rier og trykketrang fra 4cm åpning,og holdt på i over 6timer før jeg fikk noe form for smertestillende.. på de 6timene er det mange som har født.. jeg derimot holdt på en hel del med timer til..

og jeg er innmari stolt over meg selv for at jeg klarte det, med eller uten drugs!!!!!!!

Jeg fødte uten smertelindring og vil prøve på det neste gang og. vertfall ikke epedural, jeg er livredd den, er mange komplikasjoener som kan oppstå av den så derfor tør jeg ikke, er ei stor pingle;)

jeg gikk på svømming for gravide, der vi lærte oss å puste riktig, å det er jeg såååå glad for at jeg gjorde:)

jeg hadde en relativ rask fødsel 5 timer. men hadde sterke og VONDE rier. Ble litt komplikasjoner og de sto klar med tang, men slapp heldigvis å bruke den[:D]

Back
Topp