Føde uten smertelindring

AdelinaBambina*

Elsker forumet
Mangen her som har gjort det?? Og som gjerne vill fortelle?[:)]

Fødte uten noen form for smertelindring, var ikke selvvalgt[8D]
Fikk 2 trekk lystgass, men spydde. Og epiduralen ble satt for sent, så da ble det sånn det ble[:)]
Det var vondt som FY da det var som værst selvfølgelig, men det var såå verdt det. Kunne lett gjort det igjen dagen etterpå[8D][8D][:D]

jeg fødde uten smertelindring..eller jeg tok 2-3 åndedrag av lystgass, mest fordi jm maste om det. Men det funka dårlig! gikk veeeldig greit uten noenting[:)]

ORIGINAL: Gulljenta07

Nei kunne ikke akkurat ta haste ks uten smertestillende [:D]

Haha, forståelig[;)][;)][;)]

Jeg fødte uten smertelindring, og jeg er stolt av det[:)]
Nå skal jeg snart gjøre det en gang til, og planen er uten denne gang også[:)]
Klart det er smertefullt, men ikke verre enn at man står i det. Det er jo bare smerter, man DØR jo ikke av dem[:D] Dessuten er det så utrolig mye annet fantastisk som skjer samtidig, smerte er jo bare EN pitteliten del av hele det mirakelet som er i ferd med å skje[:)]
Ååååå nå gleder jeg meg!!! Bare noen uker igjen nå[:)]
Denne gangen har jeg i tillegg lest mye og øvd mye, så jeg håper dette blir bra[:)]
Sist visste jeg jo ikke helt hva jeg gikk til, og jeg ble litt tatt på sengen når det virkleig satte i gang, men ikke verre enn at jeg klarte av det da. Nå som jeg vet mer hva det går i har jeg mange ønsker og planer for meg selv, så får vi se hva jeg får til[:D]
Jeg binder meg ikke helt opp i mine egne ønsker som jeg har nå, en fødsel er tross alt litt for uforutsigbar til det[:D] Men jeg har laget en liten plan, og går det så går det, går det ikke så er det helt ok det også[:)]
Men uten drugs, er vertfall utgangspunktet mitt[:)]Har jo gjort det en gang før[:)]

Noen gang gått og hatt vondt i hodet, ikke tatt smertestillende og fått skryt av det?
Er så latterlig at det skal være så svært å føde uten [:'(]

Jeg rakk ingen smertelindring... hadde drypp for å sette igang fødselen etter tidlig vannavgang, og etter 6 timer uten noen merkbar reaksjon skjedde plutselig alt på en gang - vi rakk ikke engang å flytte meg over fra forføden til fødestua, så jeg fødte i en normal sykehusseng. Fra første ri til hun var ute gikk det nøyaktig to timer

ORIGINAL: MJTbebis09

Jeg fødte uten smertelindring, og jeg er stolt av det[:)]
Nå skal jeg snart gjøre det en gang til, og planen er uten denne gang også[:)]
Klart det er smertefullt, men ikke verre enn at man står i det. Det er jo bare smerter, man DØR jo ikke av dem[:D] Dessuten er det så utrolig mye annet fantastisk som skjer samtidig, smerte er jo bare EN pitteliten del av hele det mirakelet som er i ferd med å skje[:)]
Ååååå nå gleder jeg meg!!! Bare noen uker igjen nå[:)]
Denne gangen har jeg i tillegg lest mye og øvd mye, så jeg håper dette blir bra[:)]
Sist visste jeg jo ikke helt hva jeg gikk til, og jeg ble litt tatt på sengen når det virkleig satte i gang, men ikke verre enn at jeg klarte av det da. Nå som jeg vet mer hva det går i har jeg mange ønsker og planer for meg selv, så får vi se hva jeg får til[:D]
Jeg binder meg ikke helt opp i mine egne ønsker som jeg har nå, en fødsel er tross alt litt for uforutsigbar til det[:D] Men jeg har laget en liten plan, og går det så går det, går det ikke så er det helt ok det også[:)]
Men uten drugs, er vertfall utgangspunktet mitt[:)]Har jo gjort det en gang før[:)]

Så kult!![:D] Lykke til med neste fødsel, får håpe det går som sist!?[:)] Er også veldig stolt av det, men som du sier så er ikke alle fødsel like lette som andres[8D][:)]

ORIGINAL: *SmulenOgSkalken*

Noen gang gått og hatt vondt i hodet, ikke tatt smertestillende og fått skryt av det?

Du hadde smertelindring antar jeg?[:D]

Syns vel ikke helt du kan sammenligne det med skallebank da[:D]
Fødselssmerte er tross alt selvvalgt, det er en utelukkende positiv smerte og det er dette kvinnekroppen er laget for[:)] Klart man skal få lov å være stolt over at man gjennomfører en sånn styrkeprøve uten drugs[:)]

Herregud, slapp aav dame....

Fødselssmerte er tross alt selvvalgt, det er en utelukkende positiv smerte og det er dette kvinnekroppen er laget for[:)] Klart man skal få lov å være stolt over at man gjennomfører en sånn styrkeprøve uten drugs[:)]

Jeg rakk ikke smertestillende.
Fikk epiduralen, men den var bare å skru av med en gang, da jeg fikk presetrang.

Ingen fødsel er lik, og da syns jeg det er feil å være så "hoven" når det gjelder dette.
Noen bruker 2 dager på å føde, og andre føder på bare noen timer.
Skallebank og fødsel er smertefulle, som man kan ta smertestillenede for.
Så ja, det går an å sammeligne det, til en viss grad [;)]

ORIGINAL: Lone_mor

jeg har født 3 ganger.. alle uten smertestillende.. (fødsel nr 2 endte i hastekeisersnitt og full narkose på 9cm åpning da)

er ikek det at jeg er stolt og tøff som føder uten, men er nok bare veldig sta! vil ikek ha noe... denne siste gangen lå jeg endel i badekar og det var masse smertelindring i det [:)] og en god massør ala sambo da [:D][:D]

SAY WHAT??[:-] Hadde du KS uuten smertelindring???

jeg var egentlig forberedt på å føde med epidural, men var også forberedt på en fødsel som varte rundt 17timer..

Fikk første rie 02:30 med litt vannavgang. Var usikker på om det var rier eller vonde kynnere, så prøvde å ringe føden for å høre hva de mente. Kom ikke igjennom på tlf hverken til føden, storken eller haukeland. Endte med at vi satte oss i bilen og kjørte bare for å være på den sikre siden. Ble litt vondere på veien, men vi var allikevel forberedt på at vi kunne bli sendt hjem.
Kom inn på føden 04:15. Fikk tildelt et rom men ingen jm, kunne nemlig enda ta laaang tid sa de. 05:30 gikk sambo og hentet en jm for da hadde jeg så vondt. Hun ville gi meg akupunktur. Da hun hadde satt 3 nåler ville hun sjekke åpningen for hun syns jeg hadde så tette rier. Hadde da 9cm og pressriene begynte. Så da var det bare til å nappe ut nålene og kaste meg i sengen. Fødte 06:15...

Så for min del var det liksom naturlig å føde uten. Hadde fødselen vart lengre hadde jeg nok gladelig takket ja til smertestillende. Noen ligger jo i flere døgn! Og enkelte ganger setter de epidural fordi det er ditt eget beste...

Så isteden for å juble for at jeg fødte uten, jubler jeg fordi jeg slapp unna med en såpass lett fødsel. [;)]

ORIGINAL: AdelinaBambina*

ORIGINAL: Lone_mor

jeg har født 3 ganger.. alle uten smertestillende.. (fødsel nr 2 endte i hastekeisersnitt og full narkose på 9cm åpning da)

er ikek det at jeg er stolt og tøff som føder uten, men er nok bare veldig sta! vil ikek ha noe... denne siste gangen lå jeg endel i badekar og det var masse smertelindring i det [:)] og en god massør ala sambo da [:D][:D]

SAY WHAT??[:-] Hadde du KS uuten smertelindring???

Beklager, leste feil[8D][:D][:D]

er ikke en utelukkende positiv smerte i alle situasjoner[8D]

ORIGINAL: Mamasan

kan ikke folk få være stolte av det de selv vil? uten at du skal definere hva som er verdt å få skryt for?

jeg fødte uten smertelindring og er stolt av det. hadde jeg født med epidural og lystgass hadde jeg vært stolt av at jeg tok i mot det også. en fødsel er en bragd uansett ks, smertelindring eller fødsel uten smertelindring...

er som regel folk som føder med smertelindring som har et behov for å latterliggjøre de som føder uten og er stolte av det...

Det er jeg helt enig med deg i!
Men som sagt. Ingen fødsel er lik [;)]
denne gangen gikk det fort med meg, men neste gang kan det hende jeg ligger leeeenge.
Og da er det jo best for den fødende å få litt hvile, slik at hun kan yte mer! [:)]

Fødte uten smertelindring, og det var ikke planen i det hele tatt. Ba om epidural når jeg hadde ca 4 cm åpning, hadde kjmepevondt allerede da, og det hadde tatt lang tid.
Anestesisykepleieren kom inn i rommet og jeg trodde at himmelen var nær.
Men legen lot vente på seg, og til slutt måtte de gå å se etter han. Det visste seg at det hadde kommet inn noe livstruende, og fikk beskjed om at det ikke kom til å bli epidural for min del. Akkurat der og da raste min verden i knus.
Lystgass var ikke tingen for meg, og hadde ellers ingenting.
Hadde en veldig tøff fødsel, som endte med sugekopp til slutt. Kan på ingen måte si at jeg hadde en fin fødsel, men jeg var selvfølgelig overlykkelig når det hele var over og prinsessa lå på magen min.[:)]
Ville mye heller hatt epidural og fått en bedre fødselsopplevelse!

Fikk epiduralen, men den var bare å skru av med en gang, da jeg fikk presetrang.

Ingen fødsel er lik, og da syns jeg det er feil å være så "hoven" når det gjelder dette.

Hoven? Man er vel ikke hoven fordi om man er stolt over seg selv etter å ha prestert noe vel ? Jøss, janteloven lenge leve[:D]
Jeg ser ikke på noen måte ned på de som har smertelindring fordi om jeg velger å ikke ha det selv. De går like mye gjennom en fødsel som meg uten drugs. Og jeg syns de skal være akkurat like stolt som det jeg er [:)]

Lagte egentlig en tråd om de som fødte uten smertelindring.
Og som sagt over, er fødsler en påkjenning uansett smertelindring eller ikke, syns ikke det var nødvendig å ta sånn på vei... Har aldeles ikke sagt at det er best å føde uten smertelindring...[&:][&:]
JEEZ

ORIGINAL: Mamasan

hvor har du lest at noen er hovne?

her er det ei som spør om de som har født uten smertelindring vil fortelle om sine erfaringer, noe folk gjør... hva er hovent med det?

Jeg skrev "hoven".
det betyr at dette kanskje ikke er det rette orde på det jeg vil beskrive, men var
det første og det beste jeg kom på [;)]
Var for at sånne som deg ikke skulle henge seg sånn opp i det [:)]

Back
Topp