Føde på Haukeland eller voss?

Jeg har født 2 ganger på Haukeland og var veldig fornøyd da :) var på sykehotellet med første, og reiste hjem samme dag med nr 2. Skal føde på Haukeland denne gang og, jeg orker ikke å sitte med rier helt til Voss. Dessuten har de all den kompetansen som er mulig på Haukeland dersom det skulle skje noe..

Jeg sitter i samme situasjon som deg Steph87. Er førstegangs, termin om 8 dager. Jeg har rett og slett valgt Haukeland pga nærhet (bor 15 min unna), og pga kompetanse. Går noe galt på Voss, så sendes man tilbake til Haukeland, og da er man like langt :) I tillegg er det kjipt dersom man kjører hele veien opp til Voss og så er man ikke klar for fødsel likevel, da er det lang vei tilbake hjem, hvis man ikke velger hotell i mellomtiden. Har hørt at det er mye roligere på Voss, og at man får bedre oppfølging.

Da jeg nevnte bekymringene mine ang Haukeland til jordmor, så sa hun at hvis fødsel går greit, og baby ammer fint, så kan man reise hjem som oftest etter ca 6 timer (kommer selvsagt an på tid på dagen da baby må sjekkes av barnelege), og så får man jordmor hjem i døgnet etterpå. Dette anbefalte hun meg veldig, da jeg også er skeptisk til å ikke ha mannen min der rett etter fødsel. Likevel kjenner jeg flere som har fått familierom ihvertfall den første natta, og noen lengre enn det også, så det kommer rett og slett an på kapasitet på fødeavdelingen. Har også hørt at det er større sjans for familierom dersom man får plass på Storken, så det er dette jeg satser beinhardt på :)

Angående den negative omtalen til KK, så tror jeg faktisk at vi er heldige som føder nå, de har rydda masse opp i rutinene sine nettopp pga omtalen, blant annet er det nå alltid 2 jordmødre inne akkurat når babyen fødes for å lettere kunne hjelpe hverandre til å unngå rifter, så dette har de tatt voldsomt tak i. Er mulig det sklir ut igjen selvsagt, men akkurat nå, og egentlig siden i sommer, har de skjerpet seg veldig.

Søstera mi fødte på Haukeland, på Storken, fikk familierom første natta, og lå så 2 netter på dobbeltrom. Første natta på dobbeltrom fikk mannen bli der litt, men ble hevet ut i 23-tiden da en ny fødende skulle inn. Hun hadde en fin opplevelse bortsett fra problemer med amming, som hun følte hun ikke fikk god nok hjelp til, men det kommer veldig an på hvem man møter. Jeg har navn på 3 jordmødre som jeg vet kan gi den tiden og hjelpen man trenger, og det er visst lov å be om å få de innom mens de er på vakt, slik at man ihvertfall får litt støtte.

Skal prøve å huske å oppdatere deg når jeg selv har vært gjennom fødsel på Haukeland, så får du ha lykke til med valget :)
Tusen takk for et langt innlegg! Dette gjorde meg mye tryggere med en gang, nå klarer jeg faktisk å se for meg at jeg kan føde på Haukeland.
Blir det til at vi velger Haukeland håper jeg at det er ledig på storken, jeg ser for meg at det er roligere der, men det er kun noe jeg har hørt fra ei som har jobbet der som jordmor.

Skal til jordmor på tirsdag og kommer til å spørre om dette med å få jordmor hjem, det høres veldig fint ut! Jeg vet at mye kommer naturlig og instinktivt, men det er trygt og godt å få litt starthjelp/tips og triks :)

Igjen, tusen takk for at du delte dette, vil gjerne høre om opplevelsen din om du ønsker å dele senere. Masse lykke til i desember :)

Ja, det er vanlig overalt at fedre blir sendt heim, men ikkje med ein gang da. Me hadde eit par timar på føden først, og så lenge det ikkje er om natta, sånn at folk må få ro til å sove, så er det mange fellesrom ein kan oppholde seg på i lag. Det er kun viktig fordi at baby og mor på rom med fleire skal få nok ro og fred.
Eg hadde ingenting i mot at mannen gjekk heim, skulle sove uansett;)
Første gangen var eg veldig glad han fekk bli, men da var det jo ein heilt anna situasjon og.
Det er viktig at mannen din kan formidle behova dine om du ikkje orkar det sjølv. Mannen min påpeikte første gangen at eg kunne jo ikkje ligge på rom med tre andre damer med baby, når eg ikkje fekk ha min eigen baby der, da fekk me familierom;) Hadde det vore opp til meg kunne dei plassert meg kor som helst akkurat da;)

Sent from my iPhone using BV Forum
Har hørt det er lurt å skrive et fødselsbrev? Er det vanlig egentlig?

Jeg fødte på kk , 6 juli i år :) Midt i ferien, med alt av vikarer osv, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte Haukeland:)
Kom først inn på storken, men ble flyttet ned på føden, og fikk edupiral med en gang jeg ba om det... Hadde alltid en jordmor inne hos meg! :)
Fødte like etter kl.22 på kvelden, så ble flyttet på barsel kl 24...
Jeg skrev ønskebrev om vist det var mulig, at vi kunne få familierom, grunnet jeg ikke har familie her på Vestlandet... At jeg ville føle meg tryggere vist samboeren var hos meg :) Dette er mitt første barn...

Vi fikk familierom :D Men pga. Var midt i ferien og masse vikarer så eneste negative jeg har i tankene er at de ikke ba meg legge jenta mi til puppen den første natta.. For hun nektet å ta pupp utenom 2 ganger det første døgnet... Så hun ble tilslutt flakse barn.. Men det kunne hende hun hadde blitt selvom altså :) fordi hun ville kun ligge med hode til en side, så ble sinna så fort vi prøvde å snu hode, hun hadde en liten låsning i nakken ;)

Jeg fikk jordmor hjem, verdens vakreste og herligste jordmor som var her i over 1,5 time... Hun forsto etter hun hadde prøvd en time at jenta mi ikke ville ta pupp! Så hun ringte til Haukeland og sa vi måtte legges inn igjen, for å få i jenta mi mat :D
Jeg jobber som sykepleier, å veit det at så og si KUN det negative som kommer ut i aviser osv... Det har noe med at sykehus er pliktet til å gå ut med hendelser som skjer! Og noen sykehus følger opp dette mer enn andre!
Bor jeg her Forsatt når jeg skal ha mitt andre barn, en gang i fremtiden så ville jeg absolutt valgt Haukeland :D

Har hørt det er lurt å skrive et fødselsbrev? Er det vanlig egentlig?
Eg gjorde det begge gangene og opplevde at dei tok det veldig seriøst, og at dei syns det var greit at eg hadde det:)
Første gangen gjekk ingenting sånn eg håpte på, men dei prøvde så langt det lot seg gjera å lytte til mine ønsker, ikkje minst på barsel, syns nesten det var viktigast der.
Andre gangen tok dei veldig hensyn til at eg hadde ein tøff opplevelse første gangen, og eg følte dei gjorde alt dei kunne for oss både på føden og på barsel:)
Anbefalar absolutt å skrive brev sjølv om du ikkje har nokon spesielle "krav", så er det ikkje lett å formidle ting når det virkelig står på. Kan være små detaljar som feks at eg ønskte at mannen skulle få gå ut når eg fekk klyster;) Og at han ville klippe navlestrengen, men skulle holde seg i hodeenden av senga når baby var på veg ut;)

Jeg fødte på kk , 6 juli i år :) Midt i ferien, med alt av vikarer osv, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte Haukeland:)
Kom først inn på storken, men ble flyttet ned på føden, og fikk edupiral med en gang jeg ba om det... Hadde alltid en jordmor inne hos meg! :)
Fødte like etter kl.22 på kvelden, så ble flyttet på barsel kl 24...
Jeg skrev ønskebrev om vist det var mulig, at vi kunne få familierom, grunnet jeg ikke har familie her på Vestlandet... At jeg ville føle meg tryggere vist samboeren var hos meg :) Dette er mitt første barn...

Vi fikk familierom :D Men pga. Var midt i ferien og masse vikarer så eneste negative jeg har i tankene er at de ikke ba meg legge jenta mi til puppen den første natta.. For hun nektet å ta pupp utenom 2 ganger det første døgnet... Så hun ble tilslutt flakse barn.. Men det kunne hende hun hadde blitt selvom altså :) fordi hun ville kun ligge med hode til en side, så ble sinna så fort vi prøvde å snu hode, hun hadde en liten låsning i nakken ;)

Jeg fikk jordmor hjem, verdens vakreste og herligste jordmor som var her i over 1,5 time... Hun forsto etter hun hadde prøvd en time at jenta mi ikke ville ta pupp! Så hun ringte til Haukeland og sa vi måtte legges inn igjen, for å få i jenta mi mat :D
Jeg jobber som sykepleier, å veit det at så og si KUN det negative som kommer ut i aviser osv... Det har noe med at sykehus er pliktet til å gå ut med hendelser som skjer! Og noen sykehus følger opp dette mer enn andre!
Bor jeg her Forsatt når jeg skal ha mitt andre barn, en gang i fremtiden så ville jeg absolutt valgt Haukeland :D
Dette var god lesing, takk for at du delte :)

Da er vi jo litt i samme situasjon, har heller ikke familie her, det har ingen av oss. Nærmeste familie er 5 timer unna i bil :( det går helt fint, men jeg tenker det blir tøft når vi får en liten baby i hus. Da er det godt å få jordmor hjem så vi kan få litt tips og triks!

Heller mer og mer mot Haukeland nå...

Eg gjorde det begge gangene og opplevde at dei tok det veldig seriøst, og at dei syns det var greit at eg hadde det:)
Første gangen gjekk ingenting sånn eg håpte på, men dei prøvde så langt det lot seg gjera å lytte til mine ønsker, ikkje minst på barsel, syns nesten det var viktigast der.
Andre gangen tok dei veldig hensyn til at eg hadde ein tøff opplevelse første gangen, og eg følte dei gjorde alt dei kunne for oss både på føden og på barsel:)
Anbefalar absolutt å skrive brev sjølv om du ikkje har nokon spesielle "krav", så er det ikkje lett å formidle ting når det virkelig står på. Kan være små detaljar som feks at eg ønskte at mannen skulle få gå ut når eg fekk klyster;) Og at han ville klippe navlestrengen, men skulle holde seg i hodeenden av senga når baby var på veg ut;)

Jeg har snakket med mannen min om dette, men han er en sånn ivrig en.. Hehe. Er redd for at han in the heat of the moment bare kaster seg fram for å se når hodet står i spenn eller et eller annet.. Vil gjerne at han pent skal holde seg bak og vente til lille frøkna er ute :p

Kjenner jeg har lyst til å skrive et slikt brev, takk for tipset :)

Vi vurderer dette selv, men det er lang kjørevei og dermed "enklere" med haukeland. Har 3 mnd på meg, håper jeg blir klokere etterhvert. Ikke enkelt det her!

Vi bor i Bergen og har også lang kjørevei, mye kortere til haukeland. Men vi valgt utifra hva som føltes mest riktig og tryggest for oss :)

Har fødd på Haukeland to gongar. Det var dog i "gamle dagar" då barselloftet på pasienthotellet framleis eksisterte, så pappaen kunne vere der heile døgnet.

Eg fødde første gong på føden (pga igangsetting) og andre gong i badekar på Storken. Følte meg godt ivaretatt begge plassar, hugsar lite frå første fødsel, men andre var ein fin opplevelse.

Skal eg ha fleire barn vil eg nok reise tidleg så sant eg og babyen er i form til det, og benytte med av jordmor heim-tenesta her i kommunen heller. Det fristar ikkje å dele rom med tre andre på barsel. Ikkje kan eg belage meg på å kjøre nesten 2 t til Voss heller, sidan eg har hatt to styrtfødslar. Hadde eg budd midt mellom Bergen og Voss hadde eg nok gjerne valgt Voss, sidan eg har hatt raske og ukompliserte fødslar før. Sånn sett fristar det og med heimefødsel i ro og fred. Men det er litt langt å vere 30 min kjøring unna sjukehuset skulle noko gå gale...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg vurderte også Voss da de har lystgass. Noe Haukeland ikke har.

Men bestemte meg for Haukeland likevel. Heldigvis for min fødsel gikk kjapt og 2 1/2 time i bil med rier unner jeg ingen :p

Jeg hadde en kjempeflott opplevelse! Jordmødrene var fantastiske, positive og fokusere på rift og finskegrep. Jeg var på forhånd kandidat for å klippes men slapp dette og fikk kun en liten rift.

Ble sendt på barsel2 og enda mer fantastiske mennesker. For første gang har jeg virkelig følt meg ivaretatt av personer som virkelig brydde seg om meg. Ikke bare baby relatert men om andre ting også da jeg har noen sykdommer å ta hensyn til.
Fikk til og med komme inn etter å ha reist hjem i tillegg til ammepoliklinikken. Gode og hjertevarme mennesker som jobbet der. :)

Godt å høre du hadde en positiv opplevelse :) jeg ønsker å føde på storken, men har enda ikke hørt om noen som hadde en positiv opplevelse der.. Ikke sikkert jeg får velge heller :confused:
Har en veninne som fødte der og hun skrøt hvertfall

Så vi får tilbud om å få jordmor hjem? Hvordan fungerer det?
Hvis fødselen går greit, kan du dra hjem etter mellom 6 og 24 timer. Da kan du få hjemmebesøk av jordmor i stedet.
Her har hun vært på besøk 3 ganger siden onsdag, og må si jeg aldri har fått så god oppfølging før. Har bare positivt å si om denne tjenesten :)

Hvis fødselen går greit, kan du dra hjem etter mellom 6 og 24 timer. Da kan du få hjemmebesøk av jordmor i stedet.
Her har hun vært på besøk 3 ganger siden onsdag, og må si jeg aldri har fått så god oppfølging før. Har bare positivt å si om denne tjenesten :)
Spurte jm om dette idag, det høres veldig kjekt ut, og midt i blinken for meg! Føler meg trygg hjemme, deilig å få hjelp og oppfølging her og slippe sykehuset.. Krysser fingrene for at fødselen går bra slik at jeg kan få reist hjem raskt :)

Back
Topp