Jeg sitter i samme situasjon som deg Steph87. Er førstegangs, termin om 8 dager. Jeg har rett og slett valgt Haukeland pga nærhet (bor 15 min unna), og pga kompetanse. Går noe galt på Voss, så sendes man tilbake til Haukeland, og da er man like langt

I tillegg er det kjipt dersom man kjører hele veien opp til Voss og så er man ikke klar for fødsel likevel, da er det lang vei tilbake hjem, hvis man ikke velger hotell i mellomtiden. Har hørt at det er mye roligere på Voss, og at man får bedre oppfølging.
Da jeg nevnte bekymringene mine ang Haukeland til jordmor, så sa hun at hvis fødsel går greit, og baby ammer fint, så kan man reise hjem som oftest etter ca 6 timer (kommer selvsagt an på tid på dagen da baby må sjekkes av barnelege), og så får man jordmor hjem i døgnet etterpå. Dette anbefalte hun meg veldig, da jeg også er skeptisk til å ikke ha mannen min der rett etter fødsel. Likevel kjenner jeg flere som har fått familierom ihvertfall den første natta, og noen lengre enn det også, så det kommer rett og slett an på kapasitet på fødeavdelingen. Har også hørt at det er større sjans for familierom dersom man får plass på Storken, så det er dette jeg satser beinhardt på
Angående den negative omtalen til KK, så tror jeg faktisk at vi er heldige som føder nå, de har rydda masse opp i rutinene sine nettopp pga omtalen, blant annet er det nå alltid 2 jordmødre inne akkurat når babyen fødes for å lettere kunne hjelpe hverandre til å unngå rifter, så dette har de tatt voldsomt tak i. Er mulig det sklir ut igjen selvsagt, men akkurat nå, og egentlig siden i sommer, har de skjerpet seg veldig.
Søstera mi fødte på Haukeland, på Storken, fikk familierom første natta, og lå så 2 netter på dobbeltrom. Første natta på dobbeltrom fikk mannen bli der litt, men ble hevet ut i 23-tiden da en ny fødende skulle inn. Hun hadde en fin opplevelse bortsett fra problemer med amming, som hun følte hun ikke fikk god nok hjelp til, men det kommer veldig an på hvem man møter. Jeg har navn på 3 jordmødre som jeg vet kan gi den tiden og hjelpen man trenger, og det er visst lov å be om å få de innom mens de er på vakt, slik at man ihvertfall får litt støtte.
Skal prøve å huske å oppdatere deg når jeg selv har vært gjennom fødsel på Haukeland, så får du ha lykke til med valget