Føde på Haukeland eller voss?

Steph87

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Hei damer!

Jeg skal føde i februar og er i tvil om jeg skal føde på Haukeland. Vi bor 15 minutter unna, men jeg har hørt så mye negativt om dette sykehuset! På toppen av alle kjipe historier finner jeg en artikkel som sier at Haukeland er på toppen av revnestatistikken.. Blir jo helt tussete av dette.
Jeg er vanligvis en jente som ikke bekymrer meg over ting, og jeg har et normalt svangerskap. Allikevel vurderer jeg å heller dra til Voss for å føde..

Har du født på Haukeland? Hadde du en god/dårlig opplevelse?

Stemmer det at jeg i worst case må dele rom med 3 andre damer, og at mannen min sendes hjem kort tid etter fødsel hvis ikke vi får enerom?

Takk for svar/innspill!

Har født begge mine på kk. Og med første var det ikke så bra opplevelse. Det var mest pga personalet. Med nr to var den fantastisk. Traff på kjempe koselig personal som va kjempe flinke :) men har hørt mye positivt om voss og da. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk Tror de dessverre har gått bort fra familierom på Haukeland.

På Haukeland kan en jo velge storken eller føden. Pga igangsetting måtte jeg på føden. Det var bob-bob. Begynte med at jeg fikk beskjed om å komme opp for at de skulle ta vannet en torsdags ettermiddag, men viste seg da jeg kom opp at de plutselig ikke hadde ledige rom. Ble så sendt hjem.

Møtte dagen etter, og på selve føden var alt veldig bra. Kom til med en gang, og hadde en veldig ok fødsel med fine folk rundt meg. Lillemann ble født 16, og i 19 tiden ble vi sendt opp på barsel. Da kom jeg opp til et dobbeltrom med en dame, mannen og tre grinete unger som sprang rundt. Barnefar måtte også gå en time etterpå, for da var besøkstiden over ;-)

Jeg var andregangsfødende da, og da får en ikke like mye hjelp. Var vel egentlig knapt folk innom, men det passet meg egentlig fint. Jeg reiste hjem allerede formiddagen neste dag. Så ikke vitsen med å ligge der oppe. Og hun som lå på samme rom som meg reiste forresten hjem den kvelden jeg kom opp, men tror jeg var svært heldig som fikk rommet alene den natten. Kom en ny inn tidlig på morningen.

Jeg var andregangsfødende og brydde meg ikke så voldsomt. Jeg ville bare hjem raskest mulig, så jeg gadd ikke vurdere Voss.

Nå er det nok noe helt annet om en er førstegangsfødende. Da skal en nok få mer hjelp og tilsyn.

Men jeg har hørt mye bra om Voss altså, så det er absolutt et godt alternativ :-)

Min første fødsel var på fødestue i en liten by, og det var noe helt annet. Var rolig og fint, og de ansatte hadde god tid :-)

Takk Tror de dessverre har gått bort fra familierom på Haukeland.

På Haukeland kan en jo velge storken eller føden. Pga igangsetting måtte jeg på føden. Det var bob-bob. Begynte med at jeg fikk beskjed om å komme opp for at de skulle ta vannet en torsdags ettermiddag, men viste seg da jeg kom opp at de plutselig ikke hadde ledige rom. Ble så sendt hjem.

Møtte dagen etter, og på selve føden var alt veldig bra. Kom til med en gang, og hadde en veldig ok fødsel med fine folk rundt meg. Lillemann ble født 16, og i 19 tiden ble vi sendt opp på barsel. Da kom jeg opp til et dobbeltrom med en dame, mannen og tre grinete unger som sprang rundt. Barnefar måtte også gå en time etterpå, for da var besøkstiden over ;-)

Jeg var andregangsfødende da, og da får en ikke like mye hjelp. Var vel egentlig knapt folk innom, men det passet meg egentlig fint. Jeg reiste hjem allerede formiddagen neste dag. Så ikke vitsen med å ligge der oppe. Og hun som lå på samme rom som meg reiste forresten hjem den kvelden jeg kom opp, men tror jeg var svært heldig som fikk rommet alene den natten. Kom en ny inn tidlig på morningen.

Jeg var andregangsfødende og brydde meg ikke så voldsomt. Jeg ville bare hjem raskest mulig, så jeg gadd ikke vurdere Voss.

Nå er det nok noe helt annet om en er førstegangsfødende. Da skal en nok få mer hjelp og tilsyn.

Men jeg har hørt mye bra om Voss altså, så det er absolutt et godt alternativ :)

Min første fødsel var på fødestue i en liten by, og det var noe helt annet. Var rolig og fint, og de ansatte hadde god tid :)
Det her er første, det er nok derfor jeg er på tuppa siden jeg ikke vet hva jeg går til. Det er jo ikke snakk om at vi skal være der mer enn noen få dager, men vil jo at opplevelsen skal være fin første gangen..
Vi har ingen familie i Bergen (må bo her grunnet jobbsituasjon) så jeg ser for meg at jeg vil sette pris på litt starthjelp før vi blir kastet ut :p

Jeg fødte der første gang. Var ikke noe problem. Hadde heller ikke lest noe spesielt om det. Ville på føden siden jeg hadde bestemt meg for epidural men endte opp med å ikke ta det. Første jordmoren var ikke noe spesielt hjelpende da jeg fikk rier, stod bare og så på da jeg fikk det og bare sa at jeg var flink. Men da de hadde skift og jeg fikk en annen som tok imot. Hun var utrolig flink med å hjelpe til med å få meg til å sitte/ligge i bra stilling og strøk meg på ryggen osv.

På barsel var det helt ok. Var jo første gang så turde faktisk ikke være til bry med å spørre om noe spesielt. Hadde rommet alene første natten så da spurte vi om pappaen kunne være der, og det fikk han. Men fikk beskjed om at han ikke fikk bruke andre sengen, så han måtte sove i stolen ved siden av. Neste morgen skulle en ny en innpå rommet, og hun som fulgte henne inn sa med sur stemme (følte jeg) at nå måtte han gå. Ville egentlig bare hjem så fort som mulig, men ble der to netter. Tviler på at jeg vil det neste gang

Det er mange gode grunnar til å velge å føde på Voss, har kun hørt positive ting derfra. MEN, det er ein veldig viktig grunn til at eg aldri kunne valgt meg dit framfor HUS, og det er kompetanse. OM noko gale skulle skje med baby, og eg hadde valgt å føde på eit sjukehus med mykje mindre kompetanse på nyfødt intensiv, kunne eg aldri tilgitt meg sjølv.

Eg har født to ganger på Haukeland, og bortsett fra eit troll av ei jm i starten av første fødsel, så var eg veldig fornøyd begge gangene.
Med første hadde me familierom i fem dagar, mannen var der heile tiden, men det fekk me fordi baby var innlagt på intensiven, og eg hadde infeksjon.
Andre gangen reiste mannen heim og eg delte rom med ei anna første natta. Dei to neste nettene hadde eg enerom, og mannen kunne vere der om han ville, men var heime med storebroren, da hadde eg ein heilt ukomplisert drømmefødsel:)

Jeg har født 1 gang på Voss og 2 ganger på Haukeland.
På Voss var det helt supert! Var på dobbeltrom, men det var bare meg der, så da fikk pappaen sove i den andre sengen. Kjempehyggelig personale.
På Haukeland var jeg veldig fornøyd under selve fødselen. Følte meg veldig trygg der.
Første gangen fikk vi tilbud om familierom pga at jeg mistet mye blod under fødsel. Vi takket nei, pga storesøster hjemme. Jeg endte opp på dobbeltrom, men fikk være der alene. Dessverre var det lite hjelp å få av personalet, og jeg reiste hjem dagen etter.
Andre gangen (for 3 dager siden) var jeg på tremannsrom sammen med en annen. Kjempegod oppfølging og hyggelig personale. Reiste hjem neste morgen, fordi jeg ikke følte behov for å være der mer. Har jordmor hjem-oppfølging nå, og det er et kjempebra opplegg.

Det er mange gode grunnar til å velge å føde på Voss, har kun hørt positive ting derfra. MEN, det er ein veldig viktig grunn til at eg aldri kunne valgt meg dit framfor HUS, og det er kompetanse. OM noko gale skulle skje med baby, og eg hadde valgt å føde på eit sjukehus med mykje mindre kompetanse på nyfødt intensiv, kunne eg aldri tilgitt meg sjølv.

Eg har født to ganger på Haukeland, og bortsett fra eit troll av ei jm i starten av første fødsel, så var eg veldig fornøyd begge gangene.
Med første hadde me familierom i fem dagar, mannen var der heile tiden, men det fekk me fordi baby var innlagt på intensiven, og eg hadde infeksjon.
Andre gangen reiste mannen heim og eg delte rom med ei anna første natta. Dei to neste nettene hadde eg enerom, og mannen kunne vere der om han ville, men var heime med storebroren, da hadde eg ein heilt ukomplisert drømmefødsel:)

Det er hovedgrunnen til at jeg ikke avskriver Haukeland helt, de har som du skriver mer kompetanse, så hvis noe skulle skje er jeg jo på riktig plass :)

Er det vanlig at fedrene blir sendt hjem? Syntes det er så rart og unaturlig på en måte..

Jeg har født 1 gang på Voss og 2 ganger på Haukeland.
På Voss var det helt supert! Var på dobbeltrom, men det var bare meg der, så da fikk pappaen sove i den andre sengen. Kjempehyggelig personale.
På Haukeland var jeg veldig fornøyd under selve fødselen. Følte meg veldig trygg der.
Første gangen fikk vi tilbud om familierom pga at jeg mistet mye blod under fødsel. Vi takket nei, pga storesøster hjemme. Jeg endte opp på dobbeltrom, men fikk være der alene. Dessverre var det lite hjelp å få av personalet, og jeg reiste hjem dagen etter.
Andre gangen (for 3 dager siden) var jeg på tremannsrom sammen med en annen. Kjempegod oppfølging og hyggelig personale. Reiste hjem neste morgen, fordi jeg ikke følte behov for å være der mer. Har jordmor hjem-oppfølging nå, og det er et kjempebra opplegg.
Så vi får tilbud om å få jordmor hjem? Hvordan fungerer det?

Hei damer!

Jeg skal føde i februar og er i tvil om jeg skal føde på Haukeland. Vi bor 15 minutter unna, men jeg har hørt så mye negativt om dette sykehuset! På toppen av alle kjipe historier finner jeg en artikkel som sier at Haukeland er på toppen av revnestatistikken.. Blir jo helt tussete av dette.
Jeg er vanligvis en jente som ikke bekymrer meg over ting, og jeg har et normalt svangerskap. Allikevel vurderer jeg å heller dra til Voss for å føde..

Stemmer det at jeg i worst case må dele rom med 3 andre damer, og at mannen min sendes hjem kort tid etter fødsel hvis ikke vi får enerom?

Takk for svar/innspill!
På Haukeland er det vanlig prosedyre at pappaen blir sendt hjem etter et par timer. De har et problem med plassmangel og er derfor sjeldent at far får sove der. Fødte første i 08 og da var barselhotellet åpent, sa da var vi i 2 døgn med far. Andre gang i 09 fikk jeg tilbud om rom på barsel. Som nr 4 på et 3 mannsrom! Så da valgte jeg å reise hjem 6 timer etter fødsel. Fødselen gikk fort å bra så meg og baby var i god form :)

På Haukeland er det vanlig prosedyre at pappaen blir sendt hjem etter et par timer. De har et problem med plassmangel og er derfor sjeldent at far får sove der. Fødte første i 08 og da var barselhotellet åpent, sa da var vi i 2 døgn med far. Andre gang i 09 fikk jeg tilbud om rom på barsel. Som nr 4 på et 3 mannsrom! Så da valgte jeg å reise hjem 6 timer etter fødsel. Fødselen gikk fort å bra så meg og baby var i god form :)
Kjenner jeg syntes dette er sårt, vil jo gjerne ha mannen min der. Blir nok rart for han også.. Bør ikke ta sorgene på forskudd, kan hende jeg blir positivt overrasket :p

Jeg har termin i januar og har valgt å føde på Voss så pappaen kan være hos meg, og jeg kan få den oppfølgingen og hjelpen som jeg trenger som førstegangs.

Det er hovedgrunnen til at jeg ikke avskriver Haukeland helt, de har som du skriver mer kompetanse, så hvis noe skulle skje er jeg jo på riktig plass :)

Er det vanlig at fedrene blir sendt hjem? Syntes det er så rart og unaturlig på en måte..
Ja, det er vanlig overalt at fedre blir sendt heim, men ikkje med ein gang da. Me hadde eit par timar på føden først, og så lenge det ikkje er om natta, sånn at folk må få ro til å sove, så er det mange fellesrom ein kan oppholde seg på i lag. Det er kun viktig fordi at baby og mor på rom med fleire skal få nok ro og fred.
Eg hadde ingenting i mot at mannen gjekk heim, skulle sove uansett;)
Første gangen var eg veldig glad han fekk bli, men da var det jo ein heilt anna situasjon og.
Det er viktig at mannen din kan formidle behova dine om du ikkje orkar det sjølv. Mannen min påpeikte første gangen at eg kunne jo ikkje ligge på rom med tre andre damer med baby, når eg ikkje fekk ha min eigen baby der, da fekk me familierom;) Hadde det vore opp til meg kunne dei plassert meg kor som helst akkurat da;)

Tenkte samme som deg da eg sku velge. Valgte haukeland og var på føden. Jeg var veldig fornøyd! Fikk på samme tid du skal ha og da hadde eg akenerom pga lite folk. Fikk god hjelp også men reiste hjem dagen etter. Det var på eget valg da jeg ikke fikk til å sove der med mye rare lyder osv. Men eg har bare godord

Jeg født 2 av barna mine på HUS. En negativ opplevelse og en positiv. Med nr 1 var vi på hotellet (ikke et tilbud lenger) og med nummer 2 fikk vi plass på et tomannsrom. Pappaen var hjemme med storebror, men kunne vært der..

Jeg har termin i januar og har valgt å føde på Voss så pappaen kan være hos meg, og jeg kan få den oppfølgingen og hjelpen som jeg trenger som førstegangs.
Vi vurderer dette selv, men det er lang kjørevei og dermed "enklere" med haukeland. Har 3 mnd på meg, håper jeg blir klokere etterhvert. Ikke enkelt det her!

Tenkte samme som deg da eg sku velge. Valgte haukeland og var på føden. Jeg var veldig fornøyd! Fikk på samme tid du skal ha og da hadde eg akenerom pga lite folk. Fikk god hjelp også men reiste hjem dagen etter. Det var på eget valg da jeg ikke fikk til å sove der med mye rare lyder osv. Men eg har bare godord
Godt å høre du hadde en positiv opplevelse :) jeg ønsker å føde på storken, men har enda ikke hørt om noen som hadde en positiv opplevelse der.. Ikke sikkert jeg får velge heller :confused:

Hei damer!

Takk for svar/innspill!
3mannsrom med rask hjemsendelse er det i Ålesund og. Er der de fleste havner. Er bare ett eller to alenerom tror jeg. Dette er sikkert normalt flere steder?

Hvor langt har du til voss ds?

3mannsrom med rask hjemsendelse er det i Ålesund og. Er der de fleste havner. Er bare ett eller to alenerom tror jeg. Dette er sikkert normalt flere steder?

Hvor langt har du til voss ds?
Har ikke noe imot å bli sendt hjem raskt, men det hadde vært fint å få litt hjelp i starten da vi ikke har familie i Bergen.. Mulig jeg uroer meg for ingenting, men er altså skeptisk til haukeland :confused:
Vi bruker i overkant av 2 timer til voss..

Jeg sitter i samme situasjon som deg Steph87. Er førstegangs, termin om 8 dager. Jeg har rett og slett valgt Haukeland pga nærhet (bor 15 min unna), og pga kompetanse. Går noe galt på Voss, så sendes man tilbake til Haukeland, og da er man like langt :) I tillegg er det kjipt dersom man kjører hele veien opp til Voss og så er man ikke klar for fødsel likevel, da er det lang vei tilbake hjem, hvis man ikke velger hotell i mellomtiden. Har hørt at det er mye roligere på Voss, og at man får bedre oppfølging.

Da jeg nevnte bekymringene mine ang Haukeland til jordmor, så sa hun at hvis fødsel går greit, og baby ammer fint, så kan man reise hjem som oftest etter ca 6 timer (kommer selvsagt an på tid på dagen da baby må sjekkes av barnelege), og så får man jordmor hjem i døgnet etterpå. Dette anbefalte hun meg veldig, da jeg også er skeptisk til å ikke ha mannen min der rett etter fødsel. Likevel kjenner jeg flere som har fått familierom ihvertfall den første natta, og noen lengre enn det også, så det kommer rett og slett an på kapasitet på fødeavdelingen. Har også hørt at det er større sjans for familierom dersom man får plass på Storken, så det er dette jeg satser beinhardt på :)

Angående den negative omtalen til KK, så tror jeg faktisk at vi er heldige som føder nå, de har rydda masse opp i rutinene sine nettopp pga omtalen, blant annet er det nå alltid 2 jordmødre inne akkurat når babyen fødes for å lettere kunne hjelpe hverandre til å unngå rifter, så dette har de tatt voldsomt tak i. Er mulig det sklir ut igjen selvsagt, men akkurat nå, og egentlig siden i sommer, har de skjerpet seg veldig.

Søstera mi fødte på Haukeland, på Storken, fikk familierom første natta, og lå så 2 netter på dobbeltrom. Første natta på dobbeltrom fikk mannen bli der litt, men ble hevet ut i 23-tiden da en ny fødende skulle inn. Hun hadde en fin opplevelse bortsett fra problemer med amming, som hun følte hun ikke fikk god nok hjelp til, men det kommer veldig an på hvem man møter. Jeg har navn på 3 jordmødre som jeg vet kan gi den tiden og hjelpen man trenger, og det er visst lov å be om å få de innom mens de er på vakt, slik at man ihvertfall får litt støtte.

Skal prøve å huske å oppdatere deg når jeg selv har vært gjennom fødsel på Haukeland, så får du ha lykke til med valget :)

Back
Topp