Fått feil dato på oul

regnbue

Betatt av forumet
Marsboerne 20 18
Ut i fra når jeg fekk først positiv graviditetstest (6/7) så regnet jeg meg ut til at terminen var rundt 21/7. På OUL fikk jeg 2/4 som termindato, dvs jeg fikk positiv test før unnfangelse...

Hvordan går jeg frem for å endre dette, og bli hørt?
Er så redd for å gå forlenge over og at morkaken skal svikte!!

På oul går de utifra hvordan barnet har vokst. Men du kan jo ta det opp med jm/lege og snakke om bekymringen, de kan kanskje betrygge deg eller hjelpe deg med å kanskje få ny vekstestimering om noen uker :)

Sniker fra desember.

Du får ikke endret termindatoen fra OUL. De regner ut fra hvor stor babyen er på det tidspunktet og når det regnes med at den er ferdig laget, ikke når den er unnfanget. Hvis du har fått termindato type 2 uker tidligere enn hva du beregnet selv vil du jo uansett ikke gå over tiden, snarere tvert i mot. Jeg ble satt en uke frem på OUL og vet at det umulig kan stemme men siden jeg mistenker stor baby er det bare fint at jeg går gravid en uke mindre.

Det er termindato fra OUL som gjelder, uansett. Egget/embryoet kan gå i dvale i starten slik at utviklingen starter senere enn man tror.
Et svangerskap på 40+3 uker er bare et gjennomsnitt på hvor lenge man går gravid.

Ut i fra når jeg fekk først positiv graviditetstest (6/7) så regnet jeg meg ut til at terminen var rundt 21/7. På OUL fikk jeg 2/4 som termindato, dvs jeg fikk positiv test før unnfangelse...

Hei. Som de andre skriver så regnes termin ut fra størrelsen på den lille ved OUL. Men satt å så på datoene dine og det var jo voldsomt til forskjell da. Jeg hadde eggløsning den 22.06 og fikk positiv test samtidig som deg. Skulle hatt mensen den 6.7 men den kom ikke [emoji4] Jeg har termin 10.03 så du må ha regnet feil om du fikk positiv test den 6.7 og tenker termin 21.07 året etter.. blir jo over ett år gravid det. Men mulig jeg leste meldingen din feil altså [emoji5][emoji85]

Hei. Som de andre skriver så regnes termin ut fra størrelsen på den lille ved OUL. Men satt å så på datoene dine og det var jo voldsomt til forskjell da. Jeg hadde eggløsning den 22.06 og fikk positiv test samtidig som deg. Skulle hatt mensen den 6.7 men den kom ikke [emoji4] Jeg har termin 10.03 så du må ha regnet feil om du fikk positiv test den 6.7 og tenker termin 21.07 året etter.. blir jo over ett år gravid det. Men mulig jeg leste meldingen din feil altså [emoji5][emoji85]
Menes nok 21/3

Ja såklart 21/3 [emoji23][emoji23] ble flyttet 14 dager tilbake. Og har fått positiv test før den dagen/tiden unnfangelsen skulle skje

Ja såklart 21/3 [emoji23][emoji23] ble flyttet 14 dager tilbake. Og har fått positiv test før den dagen/tiden unnfangelsen skulle skje

Fort gjort [emoji23][emoji23] Tenkte at det er jo ikke rart det ikke stemte, men alt har en forklaring [emoji23] Er nok ingen krise med den 2.4, du kan jo be se på veksten på en senere UL også så du har noe å sammenligne med selv om de nok ikke endrer datoen nå...

Kan det tenkes at du kan ha vært gravid før du ble gravid. Altså mistet før du viste du var gravid sist mens? Da kan det nemlig være hormoner igjen fra den som har gitt utslag.

Om du er bekymret for morkakesvikt på slutten om du skulle gå over UL termin, så snakk med lege eller jm om en kontroll av morkakefunksjon mot slutten.

Det skal visstnok gå an at et befruktet egg går i "dvale", altså at det slutter å utvikle seg en stund, og så tar seg opp igjen. Det kan jo være noe sånt som har skjedd hos deg, som gjør at fosteret var mindre på OUL enn hva det normalt skulle vært?

Man kan få ny ul for å kontrollere veksten (vekstkontroll) fra oul. Men, vet ikke hvor mye sprik mellom menstermin og ul-termin du har?
Jeg kan fortelle mer om mine termindetaljer, men på skjult-forum eller pm [emoji6]

Har hørt tilfeller hvor tvillinger fikk endel forskjellig termindato, eller at de egentlig ønsket å endre termin på OUL selv etter ivf, pga fostrets utvikling.

Greia er at OUL ikke egentlig lab brukes for å se tilbake i tid, og når ting var skjedd. Kun estimere fremover i tid på sånn omtrent når baby er ferdig. Og siden hver baby vokser i eget tempo kan det i teorien bli flere ukers forskjell også på tvillinger.

Det går så fint så. Jordmor sjekker SF-mål, og babyen kommer som regel når den er ferdig uansett.
Du skal på overtidskontroller om du går på overtid også, og det kan du få fra den terminen du har regnet ut om de ser det som nødvendig, og det skjer heldigvis veldig sjeldent at morkaken svikter.

Det er ikke noe å bekymre seg over nå. :)

Dette ville jeg tatt opp med sykehuset eller legen. Har du gjort det? Hva sa de?

Leste om en svensk studie fra 2011. Der de hadde funnet ut at noen jentefoster ikke var innenfor standard mål ved ul terminsetting i uke 17-19. Grunnen til studiet var at flere jentebabyer døde og virket født på overtid av overtid. Noe de fant ut nok stemte. Så jeg hadde i alle fall vært på hugget rundt den termindatoen jeg mente stemte.

Leste om en svensk studie fra 2011. Der de hadde funnet ut at noen jentefoster ikke var innenfor standard mål ved ul terminsetting i uke 17-19. Grunnen til studiet var at flere jentebabyer døde og virket født på overtid av overtid. Noe de fant ut nok stemte. Så jeg hadde i alle fall vært på hugget rundt den termindatoen jeg mente stemte.

Er vel kun Norge som holder på så sen ul som terminfastsettelse? De fleste andre land har vel slikt senest uke 14 så vidt jeg har fått med meg. Dette fordi fostrene vokser forskjellig fra da.

Er vel kun Norge som holder på så sen ul som terminfastsettelse? De fleste andre land har vel slikt senest uke 14 så vidt jeg har fått med meg. Dette fordi fostrene vokser forskjellig fra da.
Etter litt googling ser det ut som svenskene har likt som oss. I alle fall i følge denne siden:

https://www.1177.se/Jonkopings-lan/...Kontroller-under-graviditeten-Jonkopings-lan/

Her er artikkelen jeg leste.

http://tidsskriftet.no/2010/11/nyheter/ofte-feil-termindato-jentebarn

Har tatt dette opp med jordmor-timen , og får ikke endret termindato desverre! Men får ekstra ul i veke 36 og "overtidskontroll" på termindatoen. Desverre så vet jeg at de ikke gjør noe på eller før terminen min bare fordi JEG vil det. Gruer meg max til mars og ser for meg det værste [emoji24]

Back
Topp