Fått brev i posten i dag!

At de mannfolka skal runke på do er vel det minste de kan gjøre i forhold til alt vi gjør. Haha:) Hvis et forsøk lykkes og det fødes et barn, så er den lille "kosestunden" de har som å pisse i havet. Har en mann som klaget en gang. Til jeg forklarte dette og da ble det stille. Hihihi :):)

Jeg har sagt fra, jeg har jo allerede vært to ganger i narkose (lap og hysteroskopi), i tillegg til medisinsk abort på sykehuset (etter 6 uker sykemelding med ekstrem svangerskapskvalme) med ganske mange nye opplevelser av mindre intimgrenser enn før - og mannen er enig i at det er jeg som er mest utsatt her. Så han får ikke klage nei, men jeg tror jeg lar være å nevne eksempelet med to menn på hver sin do med hver sin ventende kone på utsiden. :p Haha... Det er jo vi kvinnene som virkelig får gjennomgå med alt dette her, og mannen min har lyst på barn han og, så han får værsågod å runde der han blir bedt om det! :cool:

Hahaha, nå lo jeg godt! For et opplegg :D

Roper litt hurra for brev her også jeg, Lykkeliten! Da var hjula i gang :D

Jepp! Nå kan vi fortsette å følge en Plan. Alt er bedre med en Plan!

Det står på baksiden av innkallelsen/side to. :) Det skal alltid stå i innkallelsen fra spesialisthelsetjenesten (det står der det stod hvilken lege som hadde vurdert henvisningen din). Men jeg har nå fått vite at de som har høyest prioritet har det enten pga høy alder eller fordi de skal få ut egg før cellegiftbehandling. Så vi andre får klare oss uten ekstra prioritet. :p

Og så bra at mannen din ikke trengte å ta ny, da trenger sikkert ikke mannen min heller.

Står ikke i mitt brev altså. Står ikke noe om hvilken lege heller. Merkelig!

Står ikke i mitt brev altså. Står ikke noe om hvilken lege heller. Merkelig!

Det skal stå. Det er veldig rart. Sånn her ser det ut på min side to på innkalling. Både i mitt brev og det til mannen min. Samme konklusjon på oss begge. :p

ImageUploadedByBV Forum1428610719.512197.jpg

Har ikke stått noe sånt til oss heller..

Men det skal stå et eller annet sted om man har rett til behandling eller ikke, og eventuelt innen hvilken dato (f.eks. "Rett til behandling innen 31. august 2015.")

"I svarbrevet fra spesialisthelsetjenesten vil du bli orientert om vurderingen og hvilke rettigheter du får som pasient." Det er lovpålagt, og ligger derfor inne som standard i malene når man sender ut svar på henvisning. Men har dere fått brev før dere fikk brev om time? For jeg har skjønt at tidligere sendte Riksen ut brev ca. 1 måned etter mottatt henvisning, og da stod jo dette i det første brevet. :) Nå sender de ikke brev om mottatt henvisning lenger, så nå kommer alt på en gang når man får time til forsamtale.

"Viktig informasjon om saksbehandling og telefontider: Mottatte søknader behandles av lege innen par dager. Pasienter som ikke får tilbud om behandling, sendes brev umiddelbart med kopi til henvisende lege. Pasienter som får tilbud om behandling blir ikke informert om innvilget søknad, men sendes brev til første ledig time, som vil være ca 5 måneder fremover i tid per mars 2015."

Får ikke til å laste opp bildet jeg tok av mitt. Men på side to står det disse overskriftene:

Endring av time i min journal
Transport
Endring i helsetilstand
Mer informasjon?

Og det var det! Kjemperart! o_O

Får ikke til å laste opp bildet jeg tok av mitt. Men på side to står det disse overskriftene:

Endring av time i min journal
Transport
Endring i helsetilstand
Mer informasjon?

Og det var det! Kjemperart! o_O

Men fikk du et brev i februar om at de hadde mottatt henvisningen din? For da stod nok dette i det første brevet. Jeg har ikke fått noe brev før (de sender ikke det lenger). Hvis du ikke har fått før, så har de gjort en feil her da.

Har ikke fått noe annet brev heller, så jeg vet ikke annet enn de tidene jeg ble forespeilet på samtalen i dag. Syns bare det er rart at de sender ut forskjellige brev.

Vet du hva, nå ser jeg nederst i mitt brev står det at de viser til tidligere utsendt informasjon om rettigheter i spesialisthelsetjenesten. Dette har ikke jeg fått, må ringe i morgen.

Bra du følger med Lykkeliten! :-)

Har ikke fått noe annet brev heller, så jeg vet ikke annet enn de tidene jeg ble forespeilet på samtalen i dag. Syns bare det er rart at de sender ut forskjellige brev.

Jeg tror de har gått over fra at de tidligere sendte brev, etter ca en måned, om at de hadde mottatt henvisning (vet hvert fall om en som fikk sånt brev i høst) og til at de nå kun sender ett brev med alt sammen samlet når man får time. Så kanskje de roter litt med hvem som har fått brev før og hvem som ikke har fått brev før. Alle har krav på å få vite hvordan henvisningen er blitt vurdert.

Det er jo egentlig ikke så veldig viktig da, siden de fleste ikke får høyeste prioritet, og de som får det vet det nok. :p

Jeg tror de har gått over fra at de tidligere sendte brev, etter ca en måned, om at de hadde mottatt henvisning (vet hvert fall om en som fikk sånt brev i høst) og til at de nå kun sender ett brev med alt sammen samlet når man får time. Så kanskje de roter litt med hvem som har fått brev før og hvem som ikke har fått brev før. Alle har krav på å få vite hvordan henvisningen er blitt vurdert.

Det er jo egentlig ikke så veldig viktig da, siden de fleste ikke får høyeste prioritet, og de som får det vet det nok. :p

Har sikkert blitt kluss i systemet igjen ja :-)
Ingen skade skjedd. Ingen medisinsk grunn til at vi skal prioriteres heller, var jo bare småripset i følge legen :D

Har sikkert blitt kluss i systemet igjen ja :-)
Ingen skade skjedd. Ingen medisinsk grunn til at vi skal prioriteres heller, var jo bare småripset i følge legen :D

Ja, det er nok mye som klusset seg til for dem. :p

Det er jo ikke dum beskjed å få fra legen det. ;) Jeg er jo enda yngre så får håpe de legger mer vekt på at jeg er barnløs med diagnoser som forverres for hver syklus som går - så jeg får stå i den vanlige køen. :D Åh. Nå må bare våren og sommeren gå fort.

Arg! Det går jo ikke an å komme gjennom på telefon til sekretær i dag. Jeg lurer på om det er noe galt, for man kommer ikke i kø, bare sånn opptattsignal og så blir man brutt. Nå har jeg forsøkt å komme gjennom i en time. De andre gangene jeg har ringt sekretær har det gått greit. Frustrerende. :rolleyes:

Edit: Jeg kom gjennom etter en og en halv time. Slitsomt at det ikke er telefonkøsystem.

Last edited:
Arg! Det går jo ikke an å komme gjennom på telefon til sekretær i dag. Jeg lurer på om det er noe galt, for man kommer ikke i kø, bare sånn opptattsignal og så blir man brutt. Nå har jeg forsøkt å komme gjennom i en time. De andre gangene jeg har ringt sekretær har det gått greit. Frustrerende. :rolleyes:

Edit: Jeg kom gjennom etter en og en halv time. Slitsomt at det ikke er telefonkøsystem.

Ble du noe klokere da eller!? Slipper å levere ny prøve fra mannen?

Ikke mye klokere. Sekretær kunne ikke svare. Så hun skulle spørre noen som vet, og så skal de ringe meg tilbake. Hun synes det var rart at vi hadde fått rekvisisjon til sædprøve når den nylig var tatt hos dem (det virket viktig - at den var analysert på Riksen), med normalt resultat. Så det hørtes jo litt ut som at vi kanskje slipper. Jeg håper jo egentlig det, sånn at alt er i orden når vi er på forsamtale.

Blodprøver for HIV, hepatitt B, hepatitt C og Rubella måtte vi ta på nytt siden de forrige ikke ble analysert ved deres laboratorium. Så det har jeg allerede gjort (tok med rekvisisjonen på jobb i dag i tilfelle det var riktig at vi skulle ta ny). :p Mannen skal stikke innom sykehuset her neste uke og få tatt han og. Blodprøve er jo mye greiere, siden det kan taes lokalt og sendes til Riksen. :)

De ringte tilbake nå. Det er nok noe mer feil pga nytt journalsystem, prøvesvaret til mannen ser ut til å være borte rett og slett. Heldigvis har de jo sendt kopi både til henviser og fastlege (og vi har fått kopi fra fastlege), så de skulle jobbe videre med saken og ta kontakt med meg på mandag. :) Veldig hyggelige alle de jeg har snakket med i dag, og da høres det jo egentlig ut som vi skal slippe å tenke på ny sædprøve nå. Da kan vi forhåpentligvis få "alt klart"-stempelet på forsamtalen. :D

Så gøy at dere får komt igang!!

Mannen min måtte også levere ny sædprøve, selv om hans var relativt ny, samt at den var helt normal. Han var også så "heldig" at vi bor for langt borte fra behandlingsstedet til at han kunne utføre den her hjemme. Det var noe av det absolutt verste synes han, den måtte avlegges på et toalettlignende rom, med mellomrom under døren, der man hørte alle som gikk forbi. Jeg var med inn for å "hjelpe" litt til, men dette tok litt tid gitt, så gjerne beregn at prestasjonen tar en smule lengre tid enn hjemme..

Han skal levere ny på mandag ifbm. AIH, og jeg vet han gruer seg skikkelig til dette, nesten så jeg vurderer at det kanskje er best om vi stopper på veien, og gjør "jobben" i bilen, 30 min før vi er fremme eller noe.

Så flott at det etterlengtede brevet endelig har kommet! :-) jeg ble henvist i oktober 14 og fikk svarbrev at henvisningen var mottat kort tid etterpå. Der sto det bla at behandlingen ikke er en rettighetsbehandling. Så fikk vi nytt brev i januar med innkalling til forsamtale. Der var ordlyden lik som hvitveisen sin. Jeg nærmer meg om noen år å være "for gammel' i det offentlige, men tror ikke jeg har blitt prioritert på grunn av det. Egentlig burde jo kvinner med endometriose fått høyere prioritet enn oss andre, forstår at det er en ekstra belastning å gå rundt å tenke på at endoen muligvis forverrer seg for hver måned man går uten behandling.

Så gøy at dere får komt igang!!

Mannen min måtte også levere ny sædprøve, selv om hans var relativt ny, samt at den var helt normal. Han var også så "heldig" at vi bor for langt borte fra behandlingsstedet til at han kunne utføre den her hjemme. Det var noe av det absolutt verste synes han, den måtte avlegges på et toalettlignende rom, med mellomrom under døren, der man hørte alle som gikk forbi. Jeg var med inn for å "hjelpe" litt til, men dette tok litt tid gitt, så gjerne beregn at prestasjonen tar en smule lengre tid enn hjemme..

Han skal levere ny på mandag ifbm. AIH, og jeg vet han gruer seg skikkelig til dette, nesten så jeg vurderer at det kanskje er best om vi stopper på veien, og gjør "jobben" i bilen, 30 min før vi er fremme eller noe.

Ja, kjemoegodt å få en dato! :D Det virker som mannen min slipper å levere ny nå, men jeg får endelig svar på mandag. :) Det virket som det var viktig at prøven var tatt på Riksen, og det har mannen min gjort for to måneder siden - bare nytt journalsystem på Riksen som har rotet det til for oss. Vi rekker dit på 1,5 time når vi drar utenom morgen-rushet - så forrige gang fikk han tatt prøven hjemme. Det blir vel et toalettlignende rom under IVF-forsøk senere, så jeg får vel uansett bare forberede han på det. :rolleyes: Tar helt sikkert mer tid enn hjemme ja, godt tips. :)

Håper det går greit for dere på mandag! :) Lykke til!!!

Back
Topp