Fårepølse

LykkeligeOss

Blir kjent med forumet
Kan vi spise vanlig fårepølse (vossafår)? Fikk VELDIG lyst på, men ble litt usikker da jeg sto på butikken. Mener det står på matportalen at vi ikke skal spise vakumpakket kjøttpålegg. Hmmmm vil ha...

da blir det fårepølse på meg[:D] får heller fryse den først for sikkerhets skyld da. Mmmm gleder meg...

var det ikke en bakterie som ikke ble drept ved frysing da?[8|] Jeg holder meg helt unna slikt for sikkerhetsskyld[;)]

Hjelp, man må jo ikke bli heeeeeelt hysterisk heller da... Hva skal man spise da, hvis man skal holde seg unna melkeprodukter, spekemat og vakuumpakket kjøtt??? Og ikke skal man spise salat og grønnsaker man ikke har vasket selv... Og ikke skal man spise for mye leverpostei for den kan inneholde for høyt innhold av A-vitamin... Og ikke skal man spise ananas, for det kan man abortere av... Jeeeeeeez...
NB!NB!NB! Det med ananasen er bare en myte asså!!!!!! ;)

Nei, jeg spiser det jeg føler for jeg asså, selvfølgelig med et LITE forbehold... Jeg spiser f.eks. ikke mykoster som Brie...

Jeg er så enig med deg, og syns det er så godt å lese at d ikke bare er jeg som ikke er hysterisk på dette. Jeg tenker litt på forrige generasjon jeg da, de spiste jo alt de, og vi ble jo mer eller mindre normale hele gjengen?! [;)] Jordmora mi sa at jeg skulle spise det jeg hadde lyst på, bortsett fra rå fisk og rått kjøtt og diverse mykoster. Vakumpakket pålegg sklir ned på høykant, likeså leverpostei [:)][:)]

Blir helt forvirra. Står så mye forskjellig rundt omkring. Men nå for tiden får jeg bare i meg brunost av pålegg og begynner å bli bra lei det(ja er veldig kresen for tiden). Så når fårepølse frister så til de grader får jeg prøve å fryse det og håper smaken er like god som ellers. Blir forferdelig enformig å bare spise skive med brunost på i lengden, så gleder meg voldsomt til litt forandring.

ORIGINAL: JeanetteR

Hjelp, man må jo ikke bli heeeeeelt hysterisk heller da... Hva skal man spise da, hvis man skal holde seg unna melkeprodukter, spekemat og vakuumpakket kjøtt??? Og ikke skal man spise salat og grønnsaker man ikke har vasket selv... Og ikke skal man spise for mye leverpostei for den kan inneholde for høyt innhold av A-vitamin... Og ikke skal man spise ananas, for det kan man abortere av... Jeeeeeeez...

Nei, jeg spiser det jeg føler for jeg asså, selvfølgelig med et LITE forbehold... Jeg spiser f.eks. ikke mykoster som Brie...

Jeg er så enig med deg, og syns det er så godt å lese at d ikke bare er jeg som ikke er hysterisk på dette. Jeg tenker litt på forrige generasjon jeg da, de spiste jo alt de, og vi ble jo mer eller mindre normale hele gjengen?! [;)] Jordmora mi sa at jeg skulle spise det jeg hadde lyst på, bortsett fra rå fisk og rått kjøtt og diverse mykoster. Vakumpakket pålegg sklir ned på høykant, likeså leverpostei [:)][:)]

må si meg enig jeg altså! jeg synes ikke man skal bli helt hysteriske og kutte ut alt som folk mener er farlig. jeg spiser stort sett det jeg har lyst til jeg også, så klart så holder jeg meg unna rå fisk og rått kjøtt jeg også. og brie liker jeg ikke så det er ikke noe problem, men om jeg har lyst på noe så spiser jeg det.
min mor spiste da igrunn alt (utenom rakfisk) og vi har da ingen skavanker noen av oss tre unga hennes.

quote:

ORIGINAL: SecondTimeAround

quote:

ORIGINAL: JeanetteR

quote:

Jeg er så enig med deg, og syns det er så godt å lese at d ikke bare er jeg som ikke er hysterisk på dette. Jeg tenker litt på forrige generasjon jeg da, de spiste jo alt de, og vi ble jo mer eller mindre normale hele gjengen?! Jordmora mi sa at jeg skulle spise det jeg hadde lyst på, bortsett fra rå fisk og rått kjøtt og diverse mykoster. Vakumpakket pålegg sklir ned på høykant, likeså leverpostei

Godt det er flere som tar lett på mathysteriet... Tror folk leser seg til litt for mye feilinfo på forskjellige nettsider og forum og i bøker... Helt enig i at våre mødre spiste jo absolutt alt, og tenk på de før dem igjen, og før dem, og før dem... ;) Nei, jeg spiser det jeg har lyst på jeg! Litt for MYE av det jeg har lyst på, vel og merke, men...

For å si det sånn, så var spedbarnsdødeligheten og kvinner som døde under svangerskapet mye større før enn nå for tiden..

Jeg vet ikke helt om det var maten de spiste eller hjemmefødsler i dagesvis uten legebesøk, lite opplysninger om spedbarn o.l. så var grunnen til det. Spørs hvor langt tilbake vi går sikkert. Det var vel ikke så mye vakumpakket pålegg i butikkhyllene i 50-årene [;)] Bestemoren min mistet sitt første barn tre dager gammelt etter å selv ha vært døden nær i barsel, men hun sier selv at dette aldri hadde skjedd i dagens samfunn med sykehus og barneleger. Hun holdt på i 4 dager med fødselen.

vi kan vel diskutere opp og ned om dette, og det som er godt er at vi bestemmer helt selv [:)] Men jeg vil ikke settes i bås som uansvarlig for at jeg spiser salat på restaurant, leverpostei på 50% av brødmaten og vakumpakket pålegg [;)]

hihi[;)] ja, du skal se at vi skal sitte i en stol hele svangerskapet å bare drikke vann (og sikkert på flaske) [;)] 

ORIGINAL: thejohan

[Snart så skal vi gravide holde oss innendørs, og kun drikke vann...

hehe ja det skal vel snart alle. ikke bare gravide [8D] hehe. alt er jo farlig snart hehe 

Elsker salami jeg og har spist masse av det-har vært så fysen på salt. Har ikke tenkt over engang at man ikke kan spise det før jeg så noen skrev det her.. Eneste jeg ikke spiser er roastbeef.. Stort sett det andre som står på nei-lista liker jeg ikke, så har ingen problemer med det..
Spis og vær glad.

Jeg spiser fårepølse hver eneste uke og har ikke frosset den først, gjorde det forrige svangerskap også og jenta mi er bare velskapt hun [:)]

Jeg spurte jordmora om spekemat i dag. Hun sa hverken det ene eller det andre, egentlig. Det som hun SA var at norsk mat er TRYGG!!!!! Så hvis jeg vil ha en skive med fårepølse eller salami, så spiser jeg det... [;)]

Men sjansen er jo veldig liten da... [;)]

Back
Topp