20+0
Termin: 17.10.24 og ny termin 16.10.24
Dager til termin: 140 dager igjen
Prosent fullført: 50 %
Trimester: 2.trimester
Neste JM/legetime: ordinær ultralyd på sykehuset I DAG !!!
og kontroll med min gynekolog 4. Juni.
Kjønn: en liten gutt
Sykemeldt: Ja, 100%
Symptomer/plager/humør:
- litt kvalm i ny og ne
- Energinivå: lavt/medium
- Litt vondt bekken
- en del vondt i hodet
- Puppene større og veldig ømme, kan se råmelk-krystallene i melkeutgangene.
- libidoen økt
- Litt sure oppstøt i ny og ne.
- Humøret er ellers stort sett bra, men har litt kortere lunte enn vanlig.
- ekstremt forstoppet i det siste
- økt sult!!
Cravings: ikke noe spesielt akkurat den uka her
Vekt: vært så mye styr de siste dagene at jeg ikke har fått veid meg, oppdaterer i morgen
Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.
Bevegelse:
Jeg har vært mye på farta siste uka, og da har jeg kjent mindre. Ifra torsdag til søndag var det så og si helt stille og jeg jobbet hardt med å ikke freake ut. Men, i går satte lille heldigvis i gang med et godt sparkeshow igjennom hele dagen, og i dag på OUL så så jeg det såvidt det var på utsiden og kjente det godt! Var også full fest inni magen under OUL så er en sprek liten kar dette
Kynnere: mye i natt, hele magen strammet seg og ble hard flere ganger i løpet av natta
Leie: Free floating
Tanker om fødsel: håper på en kjapp og fin fødsel som med første
Generelt:
Vært på OUL i dag og det var SÅ godt å se. Etter ca en mnd uten ultralyd og varierende mengder spark så hadde bekymringene begynt å rive litt i meg. Alt var BRA på OUL!
Ble helt rørt der jeg lå og så alle delene av kroppen som har utviklet seg så perfekt. Det er virkelig et mirakel at vi kan danne et lite menneske inni oss. Gynekologen i dag husket meg fra sist, og sa "det var du som hadde studert medisin?" så hun begynte å forklare alt mer i detalj og vise alt det anatomisk veldig godt. Det var stas!! Så, vi venter fortsatt en liten gutt. Estimert til 334 g, og satt frem én dag til 20+1, så ny termin er 16.10.2024. jeg er sååå lettet og lykkelig! Var skikkelig nervøs for å plutselig få en overraskelse om at noe var galt. Opplevelsen om å få beskjed på ultralyd om MA'en i fjor sommer sitter godt i meg. Men nå, nå er vi halvveis og alt er bra!! Så nå har jeg troa!
Morkaken er også perfekt festet, langt oppe i fundus av livmor mot baksiden, med navlestrengen festet litt off senter, men langt ifra kanten, så veldig godt festet sa hun. Med 3 blodårer!
lillebror lå med hodet oppover og rumpa ned i bekkenet mitt, som om han sitter i fanget mitt nesten hihi, men fortsatt goood tid til å turne masse der inne.
Ellers har vi hatt en spennende uke
turen til Madrid gikk strålende og var en suksess! Storesøster koste seg SÅ, og det gjorde vi også. Så var det ferien på stranda da, vi startet på torsdag med bilhavari. Full fart på vei med perfekt timet sovepause for snuppa så begynte bilen å lage en veldig rar hylelyd, heldigvis hadde vi ikke kommet så altfor langt på vei så vi fikk humpet oss hjem igjen og byttet til en annen bil. Men da flere timer forsinket og nå med en våken toåring baki som ikke synes det var så stas med over én times kjøring foran seg. Men, vi kom a ned, slitne men fornøyde. Ferien i seg selv har vært nydelig! Så gøy og kos å være på stranda. Snuppa elsker å grave og leke i sanda om dagen men bølgene er skumle, så noe bading ble det ikke. Leiligheten var ok, men min gravide kropp fant ingen gode steder å hvile der. Sofaene var små og harde, sengen hadde ingen puter å bygge opp med og utestolene var bare sånne små pinnestoler. Greit nok, jeg overlevde men fy så vondt i bekkenet jeg fikk og begynte etterhvert å bli veldig veldig sliten. Vi dro hjemover på søndag og gledet meg til å komme hjem til egen seng og sofa. Men neida, nå ville ikke inngangsdøra åpne seg. Etter mye styr med låsesmed som har massakrert døra vår, så kom vi oss ikke inn, og måtte ta med oss all bagasjen og sove hos svigers til i dag. Samme problem der med dårlig seng, dårlig søvn. De er utrolig hærlige og har hjulpet oss så mye nå og utrolig takknemlig for det.
Så takknemlig for at ny låsesmed som kom rundt kl.11 i dag fikk opp døra og fikset den, uten å kappe den i fillebiter, sånn at vi fikk kommet inn og sett til kattene som var innestengt (de fikk tilsyn av svigers i går morges før døra slo seg vrang, men jeg var allikevel bekymret hehe), vi fikk tak i svangerskapspapirene mine, og mannen rakk å være med meg på OUL. Det så ut som en god stund at han kom til å gå glipp av den, og så viktig som den er, med den historien vi har, så var det helt krise for meg at han ikke kunne være med. I tillegg til at jeg er sykt sliten nå og alle tanker går i kryss selv på norsk, så følte at å ta den kontrollen alene på spansk med denne formen var alt for mye for meg. Men alt ordnet seg heldigvis til slutt!! Nå har jeg endelig funnet senga mi og bbhugme'en min og fått hvilt. Og bedre nyheter på OUL kunne vi ikke fått
Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)
-
Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0
2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0, fått time 27.mai
- få vite om barnet er friskt (utifra det man kan se på UL)
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- Halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre
3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel