Får vi beholde deg?

Hei mamma.
Ville bare si at jeg er her. Kjenner du at jeg sparker litt i deg? Håper det ikke gjør vondt, jeg vil bare gi beskjed om at alt er bra her inne... Av og til glemmer jeg meg litt, og sparker deg kanskje ikke på en stund. Da er det bra at du dytter litt i meg så jeg får si i fra at alt er fint. Jeg skal ikke sparke deg mer når jeg kommer ut, mamma, jeg lover! Unnskyld for at jeg gjorde sånn at du ble kvalm, mamma... Jeg gjorde det ikke med vilje.. Skulle ønske jeg kunne trøstet deg når du kastet opp og var dårlig. Jeg er glad for at det endelig er over. Jeg er også veldig lei meg for at bekkenet ditt gjør vondt, mamma... men jeg må jo ut, og det er ikke plass til at jeg skal komme meg gjennom. Jeg syns det er dumt at du blir trøtt og sliten av å ha meg inni magen, men jeg har ikke så mye energi, mamma, så da må jeg låne litt av din, og det er ganske slitsomt å bli til en baby skal jeg si deg. Jeg tror at jeg får den beste mammaen i hele verden.. En mamma som går gjennom 9 måneder med vondter bare for min syld. Og som i tillegg sier at hun gleder seg så masse. For jeg har hørt at du og pappa snakker om meg, og at dere allerede er glad i meg og gleder dere til å treffe meg. Jeg er så glad for at du har pappa... Snille pappaen min som trøster deg når du gåter uten å helt vite hvorfor. Hjelper det hvis jeg kiler deg litt?? Blir du glad da? For jeg hører at du plutselig begynner å le litt når jeg beveger meg... Vi må være flinke å hjelpe hverandre gjennom fødselen, for jeg tror det kommer til å være ganske vondt for begge. Men så når vi får se hverandre å ligge tett inntil hverandre så blir alt bare bra igjen!! Vi har å se frem til du og jeg, mamma... Hilsen den inni magen..

19 uker igjen!! juhuuuu! :) 

Somewhere over the rainbow
Way up high,
There's a land that I heard of
Once in a lullaby.

Skies are blue,
And the dreams that you dare to dream
Really do come true.

Someday I'll wish upon a star
And wake up where the clouds are far
Behind me.
Where troubles melt like lemon drops
Away above the chimney tops
That's where you'll find me.

Bluebirds fly.
Birds fly over the rainbow.
Why then, oh why can't I?

If happy little bluebirds fly
Beyond the rainbow
Why, oh why can't I?

Kjære lille gutten min!

I går fikk mamma og pappa se på magen, at du sparket! Det ser ut for at du får sterke bein ja. Kanskje du blir en fotballspiller eller kanskje en langrennsløper eller skøyteløper [:)]

Du gir mamma mye glede, selvom vi ikke har møtt deg enda. Mamma går opp i vekt, og da håper jeg at det er du som vokser. Vi skal snart til Jordmora, og da skal hun måle magen til mamma. Da får vi se om du vokser som du skal [:D]
Om ikke så veldig lenge skal mamma og pappa, ja, og du selvsagt, til 3D, da får vi lov til å se for første gang, hvordan du kommer til å se ut. Det blir spennede, men jeg vet at du er den vakreste jeg kommer til å få se!

Nå har mamma gått og bært deg i magen sin, i 22+5 uker. Du er nå 20+5 uker gammel, og det er nå litt over 4 mnd til vi får treffe deg for aller første gang. Vi gleder oss kjempemasse!

Stor klem fra mamma og pappa!! :)

Da har vi kjøpt en del tøy til lillegutt :)

Denne er bare så søt, og jeg bare måtte ha den :)

Litt mere tøy :)

Skjønner ikke hvordan jeg skal legge til flere bilder på et og samme innlegg...
Jaja... jeg får prøve litt senere... vi har kjøpt en del, og jeg har laget en del, men det får heller bare vente litt..

Seee!!

Jeg har strikket til lillegutt!!

Den brune er en hel drakt i str 3 mnd. (mangler en sokk)
Den hvite er en genser og bukse i str 9 mnd
Nå holder jeg på meg en jakke og bukse i str 0-3 mnd :)

hhi, tusen takk [:)]

Da er det 16 uker til termin!! Så spennende!! [:D]

På Torsdag skal jeg til Jordmor for første gang [:)] 5 dafer igjen!!
Og så er det 3D 5 mars, det gleder jeg meg skrekkelig til [:D] 13 dager igjen!!

Ellers går det fint med meg [:)]

Jeg føler meg bra, litt trøtt og sliten. På torsdag hadde jeg vonde og rastløse bein. Jeg har slitt litt med søvnen, men det også går greit. Jeg får heller bare slappe av når jeg kan [:)]

Vi skal snart begynne å tenke på å kjøpe vogn og bilsete [:)] Jeg tenker at det er det viktigste. Dersom Påsan bli født for tidlig så har vi bilsete og vogn, for han kan jo ligge i vaggen frem til vi har kjøpt seng [:)]

Å som jeg gleder meg!! Jeg kan ikke se for meg hvordan livet vårt kommer til å bli etter fødselen!! Nå føler jeg at jeg gleder meg mer enn at jeg gruer meg, men det kommer vel. Ikke tenker jeg så mye på fødselen enda, det er jo så lenge til, og jeg kommer nok til å bli et nervevrak mot slutten. Ut skal han nok uansett [:)]

Lille Påsan! Mamma har nå gått 24 uker og 2 dager ut i graviditeten og du 22 uker + 2 dager gammel [:)] Slutten av uke 24 har du blitt 650 g og 21 cm. Magen til mamma har vokst litt, men enda er magen bare søt og god, slik du er [:)]

Både mamma og pappa koser oss når du sparker, det er så betryggende, da vet vi at du har det bra. Og når du kommer ut til oss, om 16 uker, skal du få det beste, men du må regne med at vi kommer til å være litt strenge, men fint skal du få det. Masse kjærlighet skal du også få! [:D]

Du får kose deg masse inni magen til mamma, så skal vi se om vi får lurt litt søtt ned til deg [:)]

Stor klem fra mamma og pappa [:D] Elsker deg [:D]

I dag er det en uke til 3D ul, da skal vi få se hvordan du sånn ca kommer til å se ut, når du kommer ut [:)]

Jeg håper du har det fint der inne!

Vi var på besøk hos jordmor i går. Der ble mammas mage målt, og hjertelyden din ble også sjekket. Du har et fint og sterkt hjerte! [:)] 
Du får kose deg så lenge som mulig der inne, og kom ut når du føler for det, men helst ikke mye før uke 40 [:D] Jeg vet at det blir trangere og tranger der inne, men hold ut så godt du kan kjære gutten vår!

Gleder oss til å se deg! [:D]

Wiii! Da har jeg blitt 26 uker på vei!! [:D] Tiden flyr veldig fort nå kjenner jeg!!

Jeg har 100 dager igjen!! [:D]

I dag skal jeg til tannlegen, og gleder meg ikke i det hele tatt [&:] Jeg liker ikke å dr til tannlegen, men må man så må man! Og det er bedre å gå ofte enn sjelden, og risikere store reperasjoner! SÅ det så! [:)]

En stor motivasjon til dette er jo at i morgen skal jeg og sambo på 3D UL, vårt aller første 3D UL besøk!! Det kommer til å bli sååå spennende!! Så jeg får vel bare komme meg gjennom timene før jeg skal tusle nedover til tannlegen [:)]

Godt at det er pent vær ute!! [:D]

Huff, nå er det lenge siden jeg har skrevet her inne!

Jeg har kommet meg til uke 31+2, det vil si at ejg bare har 9 uker igjen til terminen! Da får vi se vår kjære lille sønn!! Jeg både gleder og gruer meg. Jeg trur jeg gruer meg mest til fødselen, og litt på hvordan jeg kommer til å reagere når livet vårt blir snudd opp-ned. Men for det meste gleder jeg meg til å få bli kjent med Påsan :)

Jeg har så langt ikke hatt nevnverdige plager i dette svangerskapet. Jeg føler meg ganske så heldig! Jeg sliter litt med bekkenet, men foreløbig er det bare ubehag/litt smerter når jeg starter å gå, etter å ha sittet en stund, men så går det over. Jeg har fått 20 % sykemelding i 3 uker, og har planlagt å være hjemme en hel dag, og valget falt på onsdagene :) Så får vi se om det hjelper.

Vi har fått bestilt vogn og bilsete, så det som gjennstår er seng, stellemadrass og litt stasj til stell :) Så er vi nesten helt klar :) Vi skulle egentlig ha fått pusset opp badet i påsken, men slik ble det ikke. Vi har bestemt oss for å ta opp et lite lån og få fagpersoner til å hjelpe oss. Tidligere har vi fårr hjelp av samboerens bror, men han har ikke vært av den ivrige typen til å få ting ferdig.. så nå er jeg lei av å vente. Da er det bedre å bruke litt penger og få ting gjort ferdig sånn nogenlunde raskt :)

Ja, det var vel det meste jeg har å skrive her foreløbig :)

Skal være flinkere til å skrive :)

Da har jeg begynt med litt redebygging

I morgen er jeg 34 uker på vei, og nå synes jeg at det er på tide å gjøre noe hjemme

Jeg har allerede vasket en maskin med babytøy, og har en på vask nå. Når min kjære kommer hjem, skal vi dra til Ikea og kjøpe en komode, så skal vi innom Barnas hus og kjøpe oss en babyseng og tilbehør 

Vogn og bilsete kommer om ikke så veldig lenge. Det er snart 4 uker siden min kjære bestilte dette. Så endten til helga eller neste helg får vi det i hus

Det neste blir vel kjøpe inn små stasj og div pleie produkter

Jeg har, som jeg sikkert har skrevet før, byttet jobb pga nedbemanning. Den nye jobben er i samme bedrift, og på den andre siden av gata Jeg har fremdeles kontakt med de fleste der, og er ofte på lunsj sammen med dem. I går kom ei som var min gruppeleder, da jeg jobbet der, med sin 3 mnd gamle jentebaby. Jeg må si at etter å ha holdt jenta, og luktet på henne, så lengter jeg mer og mer etter Påsan Det skal bli så godt og koselig å holde han og lukte på han

Jeg skal ta bilde av segna etter at den er fiks ferdig  Wiiii!!!

Wiii, da har jeg kommet meg til uke 35 +2 :)

Nå er det 3 uker til jeg går ut i permisjon og 6 uker til terminen :)
Jeg gleder meg kjempemasse til Påsan kommer ut altså!! :) Han er aktiv i magen, men han har heldigvis ikke begynt å sparke i ribbeinan mine.. *bank i bordet* :)

På torsdag monterte jeg kommoden og la ned klærne :) Det var stas det :)
I går gjorde jeg klar senga, og gjorde plass til den inne på soverommet vårt :) men det er jo trossalt 6 uker til Påsan kommer (+/-) så jeg må nok vaske sengtøyet før gutten kan ligge der :)

Ellers er formen min bra :) Litt vondt i bekkenet, kanksje litt værre, men ikke store forandrringene. Jeg har fått forlengeet sykemeldingen ut svangerskapet. 20 %, men jeg skulle ønske at jeg kunne ha spurt om mer. Desverre har jeg ikke samvittighet til det, da det bare er pga av at jeg er lei av å jobbe.. jobben er grei, men nå er jeg i pemisjonsmodus, og sliter med å motivere meg, men det skal nok gå :)

Sambo lytter til hjertet til Påsan hver kveld :) Det er kjempe koselig :) Han gleder seg til å bli pappa ja! :)
I går fikk han en klem fra en gutt på 4-5 år :) Gutten var på jobb sammen med mamma eller pappaen, og var på en hadet runde, og da var sambo så heldig at han også fikk en klem, selvom de ikke kjenner hverandre :) Gutten var ikke sjenert nei :) Da begynte sambo å tenke på Påsan, om hvordan han kommer til å bli :)

Søte lille gutten vår. Vi gleder oss utrulig masse til å se deg!! :) Du får kose deg så lenge inni magen til mamma, og komme ut når du er klar til det :) Men du må helst vente til etter uke 37, da blir du ikke lenger regnet som prematur :) Men trives du ikke der, er det best å komme ut, det kommer til å gå så fint her ute sammen med oss :)

Stor klem fra mamma og pappa :D Kjempe glad i deg!! :)

Da er jeg 35 + 6 uker i dag. Dagens dato er 12 mai, og 12 juni har jeg termin. Det er da EN mnd igjen til jeg har termin!!!! [:D]

Dette er litt skummelt, men jeg gleder meg mest da. Nå er det ikke mye som gjennstår av ting og tang til den lille gutten vår [:)]

Badet er ikke begynt på enda, men jeg stresser ikke med det. Påsan kommer uansett ikke til å bry seg om han blir stelt oppå vaskemaskinen eller benken som skal settes opp på badet. Så lenge ting blir gjodt så er jeg fornøyd. Så innen august er badet nok ferdig. Og da er Påsan 2 mnd, og det vil da være lettere å reise bort, for jeg trur ikke jeg klarer å være hjemme mens folk driver og bråker.. ikke trur jeg Påsan får noe særlig med ro, så da trur jeg at vi tar oss en tur til fredrikstad, Halden og/eller Trysil :) Vi får se. Påsan har jo to sett med besteforeldre her i Oslo, så da kan det hende vi bor litt der hvis Påsan ikke er i form til å reise. Jeg håper ikke at han får kolikk, men man vet aldri, og da er det ikke noe særlig å reise. Vi får se.

Nå er det ikke lenge igjen til jeg skal ut i mammapermisjon [:D] Jeg har fri resten av denne uka. Sykemeldt 20 %, derfor hjemme i dag. Fri torsdag og avspasering på fredag [:D] Neste uke skal jeg bare jobbe tirsdag, torsdag og fredag [:D] Deretter er det mammapermisjon!!! [:)]

Formen er fremdeles veldig bra! Kjenner litt til bekkenløsningne, men mest hvis jeg sitter for mye. Kanskje Påsan har lagt seg ned, men jeg trur ikke hodet er festet, for plutserlig kjennes det ut som om han ligger veldig høyt oppe..
Ja, jeg håper han kommer litt før terminen jeg da [:)] men vi har enda ikke fått vogna.. den kommer ikke før i slutten av juni [8|] men vi har en babybjørn, om vi skulle ha behov for å gå ut en tur.. og bilstolen får vi i slutten av neste uke, så da er det greit [:)] Og en snill venninne som skal ha baby i september har tilbudt oss å låne vogna deres frem til vi får vår kommer [:D] Snille venninne!!

Nå, det var alt for denne gangen [:D]

Jippi!! Da er jeg kommet til uke 37 og Påsan blir ikke regnet som prematur om han velger å komme [:D]
Men jeg kjenner ikke noe som skal tilsi at en fødsel skal starte, men men, jeg tar det med ro og koser meg [:)]

På onsdagen, 19 mai, var jeg og sambo på fødselsforberedende kurs fra 10-15 og førstehjelpskurs fra |8-21. Det var en tøff da, men vi fikk veldig mye ut av dagen! [:)] Fin omvisning på fødeavdelingen, og jeg trur sambo fikk mye ut av teorien som ble gjennomgått for hva som skjer med kroppen, livmora, under en fødsel. Vi fikk også se en video av fødsler, og selvfølgelig ble jeg rørt til tårer [:D]
Førstehjelpskurset var også bra! Vi lærte mye, fikk frisket opp gammel kunskap og lærte oss noe nytt. Og vi fikk prøvd ut dukker i 3 forskjellige størrelser. Voksen, barn og baby. Vi ble også vist hvor hardt man skal slå et lite barn/baby i ryggen, dersom han/hun setter noe fast i halsen. Det var ubehagelig.. syntes nesten litt synd på dukken [:)] hihi.

Da vi kom hjem, var jeg så sliten at jeg bare kaputulerte i sofaen [:)]

Torsdag var jeg på kafe sammen med ei venninne. Det var koselig, og jeg fikk slappet av, men etter litt mat, te og skravling, ble det en liten tur på shopping. Jeg skulle finne meg et par sko, og det var ikke bare bare å prøve sko [:-] Venninna mi måtte hjelpe meg litt [:)]
Da jeg endelig kom hjem, gasnke sent, fikk jeg et sjokk da jeg tok av meg sokkene.. det var nesten legg rett i skoen det!! Ankelen var borte! Jeg gleder meg virkelig til å få kroppen tilbake ja! [:)]

I dag var jeg på kontroll og alt står bra til meg mor og barn [:D]
Null protein i urinen
Blotrykk på 135/70 (noe den så og si har vært gjennom hele graviditeten)
Pulsen til Påsan var på 150.
OG!! Hodet har festet seg!! [:D]

Legen brukte lang tid på å kjenne etter om hodet hadde festet seg.. Trykte hardt og det var ganske ubehagelig, men til slutt fant han ut at Påsan hadde festet seg [:D] Juhuu!!

Kom meg på jobb, og der var det full fart... usj, liker ikke stress, men i dag gjorde det ikke noe sånn egentlig, for nå er jeg gått ut i mammapermisjon!! WIIII!!!![:D][:D] Så nå skal jeg prøve å slappe av, og bare nyte den siste tiden vi har alene. [:)]
Det er bare 3 uker igjen til terminen, men jeg har innstilt meg på å gå 2 uker over tilden, så da er det 5 uker igjen til vi blir foreldre til lille Påsan!! [:D] Dette skal bli så spennende!! [:D][:D]

Ja, da skal jeg endelig få skrevet ned fødselshistorien.

Vannet gikk lørdag 12.06.10, kl 0248. Jeg våknet kl 0247, så på kl i taket. Jeg våknet enda en gang og kl var fremdeles 0247. Dette gjorde jeg flere ganger, men det føltes som om jeg hadde sovet kjempe lenge, så jeg syntes dette var merkelig. Sovnet av igjen, men våknet ett minutt senere, 0248, og måtte på do. Da kjente jeg at fostervannet rant.

Jeg vekte sambo og tok en dusj. Mens sambo dusjet, ringte jeg føden. Vi fikk komme inn til en sjekk, slik at jeg kunne slappe av hjemme frem til riene kom. Vi var på A-hus kl 0330, det ble tatt ctg og sparketest, og de bekreftet at det var fostervannet som hadde gått. Ikke det at de trudde at det var noe annet, men det var ren rutine [:)]

Alt var fint med lillegutt og vi dro hjem ca kl 0430. Vi hadde ikke vært lenge hjemme da riene begynte å ta seg opp. Jeg ringte atter føde igjen og fikk lov til å komme, selv om vi hadde fått time kl 1100. Jeg hadde ikke lyst til å være hjemme frem til 1100.

Kl 0800 ble jeg undersøkt, men hadde bare 2 cm. Jeg lå først i en vanlig seng, så gikk jeg litt rundt med en prekestol, så lå jeg i badekaret frem til jeg hadde 4-5 cm. Sambo var kjempe flink til å trøste meg. Verdens beste ja. Etter noen timer begynte jeg å få trykketrang, men hadde bare 5 cm. Kl 1430 fikk jeg prøve lystgass, det tok det aller værste av trykketrangen, men plutselig fungerte det ikke lengre, og jeg hadde store problemer med å holde meg. Jeg ble undersøkt kl 1500, og fikk beskjed om at det bare var en liten kant igjen. fra 5 cm til bare en liten kant på 30 min, da var det ikke rart at lystgassen ikke fungerte. Jeg begynte å grine, og jordmora ble litt satt ut, og lurte på hvorfor jeg gråt. Hun trudde jeg var lei meg, men jeg var så glad, for da var det ikke lenge til at jeg kunne få lov til å trykke [:D] Det var ikke en behagelig opplevelse. Jeg og en jordmorstuden dro i et laken. Nesten tautrekking [:D] Det fungerte fint, og fikk brukt kreftene godt.

Kaspar ble stående med topplokket ute mellom en rie, og ble derfor veldig blå i panna og det svei skikkelig. Ved neste pressrie, kl 1525, kom resten av hodet og kroppen på en gang. Kaspar var 4030 g, 53 cm lang og hodet var 37 cm. Jeg gråt da kan kom ut, og enda mer da jeg hørte at han selv gråt. Det er bare helt spesielt!! Sambo klipte navlestrengen, mens Kaspar lå på brystet mitt og jeg ble sydd.

Fikk ikke rom på barselhotell før kl 2000. Jeg lå på samme seng som jeg lå i da jeg ventet på riene skulle ta seg opp. Imens jeg lå der, kom det en annen inn og skulle føde (det var ei dør mellom oss). Jeg hørte at hun hadde det vondt, og var kjempe glad for at jeg var ferdig med det.

Ja, dette var min historie [:D] Litt lang, men jeg klarete ikke å skrive kortere... [:D][:D]

Kanskje på tide å oppdatere litt her.. :) hehe.
Det har nå gått 16 mnd 1 uke og 6 dager siden fødselen :) Kaspar har blitt stor gutt. Vi skal på en forsinket 15 mnd kontroll på Torsdag, så da skal jeg oppdatere på nytt :)

Det var morsomt å lese igjennom dagboken. Rart og tenke på at jeg skal gå igjennom dette en gang til. Vi er ikke gravide enda, men håper vi blir det når vi skal forsøke om ett år :)

Da har vi vært på kontroll :) Lillegutt har blitt 83,5cm og 11260g :) Store fine gutten :)
Det gikk også bra. Han gråt skikkelig i ca 30sek, så var det greit :) Han roer seg gnske fort når han får trøst med en gang :)

Back
Topp