Får man noen form for støtte ??

Jo, vi får jo det. Men det er jo fortsatt høyere utgifter iht ett barn, så hadde vært fint med en engangssum for hjelp.
Får vi ikke, får vi ikke, vi kan sikkert klare oss uten.

Ja, det gjelder alle. Også de som jobber og har lavtlønnede yrker. Eller bare en inntekt i husholdningen av diverse grunner osv.

Ser det er veldig variabelt med svar på dette på nettet, ja. :p Best å ringe Nav sikkert. Uføretrygd kan jo være opp i 380.000 og det er litt galt om man da skal få engangsstønad i tillegg til trygda. Vet ikke om det er behovsprøvd, men noe klart svar finnes det jo tydeligvis ikke.

Dere kan jo kanskje også søke på forsørgertillegg.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Alderspensjon/Relatert informasjon/forsørgingstillegg#chapter-1
 
Last edited:
Ja, det gjelder alle. Også de som jobber og har lavtlønnede yrker. Eller bare en inntekt i husholdningen av diverse grunner osv.

Ser det er veldig variabelt med svar på dette på nettet, ja. :p Best å ringe Nav sikkert. Uføretrygd kan jo være opp i 380.000 og det er litt galt om man da skal få engangsstønad i tillegg til trygda. Vet ikke om det er behovsprøvd, men noe klart svar finnes det jo tydeligvis ikke.

Dere kan jo kanskje også søke på forsørgertillegg.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Alderspensjon/Relatert informasjon/forsørgingstillegg#chapter-1
Om man er ufør, så får man jo ett fast beløp i mnd, som om det er vandlig lønn... så da gjelder jo foreldre penger...
 
Om man er ufør, så får man jo ett fast beløp i mnd, som om det er vandlig lønn... så da gjelder jo foreldre penger...
Man får ikke foreldrepenger på trygd. Foreldrepenger skal dekke tapt arbeidsinntekt. Siden man ikke mister "inntekt" når man er på trygd så har man heller ikke behov for foreldrepenger
 
80000kr ?? :eek: Da kunne man jo bare kjøpt Luxus ting :p


Ikke akkurat, De pengene du får skal jo vare i 6 mnd.. så blir ikke luksus selv om at det er masse penger, må fordele det utover :)
 
Man får ikke foreldrepenger på trygd. Foreldrepenger skal dekke tapt arbeidsinntekt. Siden man ikke mister "inntekt" når man er på trygd så har man heller ikke behov for foreldrepenger
Oki, bare syns min saks behandler nevnte dette nemmelig..
Og det samme gjør dagpenger , da kan man søke om foreldrepenger..
 
Oki, bare syns min saks behandler nevnte dette nemmelig..
Og det samme gjør dagpenger , da kan man søke om foreldrepenger..
Siden dagpenger begrenses til en kort periode så får man foreldrepenger istedenfor dagpenger i det perioden man er i permisjon da man ikke kan være aktiv jobbsøker under perioden. Dette for at man skal slippe å bruke opp hele perioden med dagpegpenger på permisjon og så stå på bar bakke etter endt permisjon. For de som får trygd så gir det ikke mening å gå over til foreldrepenger da det uansett er det samme beløpet som utbetales og man mister ingen rettigheter ved å ha trygd under permisjonstiden. Det ville vært unødvendig byråkrati og bortkastet bruk at ressurser om man skulle tilby foreldrepenger isteden for trygd mens man er i permisjon
 
Siden dagpenger begrenses til en kort periode så får man foreldrepenger istedenfor dagpenger i det perioden man er i permisjon da man ikke kan være aktiv jobbsøker under perioden. Dette for at man skal slippe å bruke opp hele perioden med dagpegpenger på permisjon og så stå på bar bakke etter endt permisjon. For de som får trygd så gir det ikke mening å gå over til foreldrepenger da det uansett er det samme beløpet som utbetales og man mister ingen rettigheter ved å ha trygd under permisjonstiden. Det ville vært unødvendig byråkrati og bortkastet bruk at ressurser om man skulle tilby foreldrepenger isteden for trygd mens man er i permisjon
Skjønner , er veldig nytt for meg ;)
Men jeg har så mange uker igjen av dagpenger så kan fortsette etter permisjonen er gått ut og.. men håper jo sef og få en jobb i stedet da :p
 
Ville tatt en prat med en på nav var jeg deg. Greit å vite hva mann har rett på. Jeg skal ha nr 3 nå, og det blir min 3.engangstønad. I 2012 var den på 32000. Nå i 2019 stiger den til 83.000. Topp for oss, da vi bare har mannens inntekt. Men det er noe vi velger selv, vi har det bedre økonomisk slik, enn om jeg og skulle jobbet, da måtte han hatt en annen stilling, ellers hadde ikke ting gått rundt med barn. Men vi bruker ikke engangsstønaden annerledes enn mødre med foreldrepenger bruker sine. I 2012 brukte jeg ca 5000 i mnd, fordelte pengene ut på 6 mnd. 5000 er ikke akkurat luksus i mnd. Men så starter og de færreste i bhg ved 6 mnd. Mine to har startet som 15 og 17 mnd.

Engangstønad betyr ikke at du skal gå å kjøpe deg en dubattivogn til 20.000kr. Men mann kan selvsagt bruke pengene på akuratt det mann vil. Men det er dyrt med barn, og mer krevende enn en jobb. Jeg har tidligere jobbet i barnehage, og jeg bille faktisk heller jobbet der med 18 barn, enn å gå hjemme for lenge med egne. Det krever mer å oppdra barn, enn å jobbe med dem [emoji5]
 
Det er bra engangsstønaden går opp. 83 000kr delt på en hel permisjon er virkelig ikke mye, men selvsagt et gode vi er heldige å ha i Norge. Er veldig glad jeg fortsetter med månedslønnen min for med mangel på barnehageplasser blir jeg sikkert gående hjemme i ett helt år (må ta noe ulønnet perm).

Alle får vel også barnetrygd? Ikke at den er på så mye i måneden, men den vil jo supplere for den som f.eks er ufør...?
 
Det er bra engangsstønaden går opp. 83 000kr delt på en hel permisjon er virkelig ikke mye, men selvsagt et gode vi er heldige å ha i Norge. Er veldig glad jeg fortsetter med månedslønnen min for med mangel på barnehageplasser blir jeg sikkert gående hjemme i ett helt år (må ta noe ulønnet perm).

Alle får vel også barnetrygd? Ikke at den er på så mye i måneden, men den vil jo supplere for den som f.eks er ufør...?
Alle får 980 per barn i måneden.
 
Det er bra engangsstønaden går opp. 83 000kr delt på en hel permisjon er virkelig ikke mye, men selvsagt et gode vi er heldige å ha i Norge. Er veldig glad jeg fortsetter med månedslønnen min for med mangel på barnehageplasser blir jeg sikkert gående hjemme i ett helt år (må ta noe ulønnet perm).

Alle får vel også barnetrygd? Ikke at den er på så mye i måneden, men den vil jo supplere for den som f.eks er ufør...?
Men nå må du huske at uføretrygden vår er 66% av det vi tjente før vi ble syke også.... Det gjør at det ikke er så fryktelig mye sånn egentlig. :)
 
Alle får 980 per barn i måneden.

Ja, så da er det vel tenkt at det er det man da får i tillegg til dagpenger, uføretrygd, lønn, aap - hva enn situasjonen er.

Har ikke barn fra før, men rimelig sikker på at det koster mer i måneden [emoji13] Lurer på hva regnestykket bak beløpet er. Er vel tenkt mer som et lite bidrag.
 
Ja, så da er det vel tenkt at det er det man da får i tillegg til dagpenger, uføretrygd, lønn, aap - hva enn situasjonen er.

Har ikke barn fra før, men rimelig sikker på at det koster mer i måneden [emoji13] Lurer på hva regnestykket bak beløpet er. Er vel tenkt mer som et lite bidrag.
Har ikke blitt økt på over 20 år heller, så.. :p
 
Alle får 980 per barn i måneden.

Barnetrygden øker med ca. 83 kr i mnd pr barn fra januar i følge det nye statsbudsjettet (1000,- i året) [emoji4] Ikke så veldig mye å skryte av akkurat, men godt at de begynner å øke den litt, selvom en barnetrygd på i overkant av 1000 kr ikke akkurat dekker så fryktelig mye av det et barn trenger ila en mnd.
 
Barnetrygden øker med ca. 83 kr i mnd pr barn fra januar i følge det nye statsbudsjettet (1000,- i året) [emoji4] Ikke så veldig mye å skryte av akkurat, men godt at de begynner å øke den litt, selvom en barnetrygd på i overkant av 1000 kr ikke akkurat dekker så fryktelig mye av det et barn trenger ila en mnd.
De må jo begynne ett sted :)
 
Du får barnetillegg i uføretrygden forresten. Min pappa har vært ufør i mange år, og han ble rimelig fattig når vi alle rundet 18 år.

Hvor mye dette er på, har jeg ikke peiling på.
Barnetillegget er behovsprøvd, mannen min får ikke barnetillegg på sin uføretrygd, fordi jeg (med min lave lønn) tjener for mye.
 
Back
Topp