Får barna sitte i framsetet i bil?

Ja, og mange bruker pute på langturer fordi de ikke har noe annet :/
Jepp...
Her sitter eldste på 10 på pute da, men han er hvert øyeblikk 150 cm og er nærmere 50 kg nå, så kunne nok sittet uten pute også. Men jeg synes beltet ligger bedre på ham når han bruker pute. Men han sover heller ikke.

Yngste på 7 sitter fortsatt i beltestol, og det er ikke noe tema å sitte uten.

Men jeg vet hun har sittet på pute et par ganger på vei hjem fra skolen når hun har sittet på med venninner... Jeg liker det ikke, men jeg orker ikke bli uvenn med mødrene pga jeg er litt nazi heller...

Jeg tenker pute er bedre enn å sitte uten noe alt for tidlig å få beltet helt feil.
 
Her har fem-(snart seks-)åringen sittet framme noen ganger. Sitter da i beltestol med airbagen utkoblet.
 
Virker som om mange her dropper både bilstol og baksete så fort ungen begynner på skolen... Eller bare bruker pute.
Leste en artikkel om en ulykke i jula. Alle var så og si uskadde bortsett fra seksåringen. Måtte kjempe for livet på sykehuset og ingen skjønte hvorfor kun hun var skadet, men antok at det var fordi hun hadde sovnet og satt på pute. Med pute får ungen null støtte til hodet. Forsterker min mening om at pute er boss :p
De trodde hun hadde slått hodet i kneet under sammenstøtet fordi hun ikke hadde en annen naturlig plass å lene hodet når hun sovnet
 
Aldri hatt behov for å ha han i foran. Men bakovervendt med airbag av er det ikke noe problem. (Han er snart to).
 
11 åringen får sitte foran.
Han bruker også pute og pute er ikke søppel fordi som ikke passer i beltestol, men fortsatt trenger å komme litt opp for å få belte riktig sted. Så har man ingen sikringsutstyr som gjelder etter barnet veier 36 kilo, det synes jeg er ganske forferdelig.
Barn i barnehagen kan veie såpass. Hva gjør man da om høyde og vekt ikke stemmer helt?
Barnesikring av større barn er ikke så lett, for alle barn passer liksom ikke inn :(
 
De sitter i hovedsak bak. Men hvis vi har med noen hjem fra skolen f.eks, så må en sitte forran (har 3 barn selv). Sitter da i beltestol.
 
Her er det baksetet og beltestol som gjelder på min lange 6 åring. Han har til nød fått sitte foran med airbag av når jeg har hatt noe i bagasjerommet som jeg har trengt å legge ned baksetene også, så fort dette er ut av bilen er han i baksetet igjen.
Han er inne forstått med at det er den tryggeste plassen for han en god stund til
 
Nei, ikke bare sånn «fordi». Kun hvis vi skal ha med noen, fordi da er det ikke plass til to barneseter og en passasjer. Skjer typ en gang i året..
 
Når de kan sitte selv vel? :p :p :p
 
Har minstemann fremme når jeg kjøre langt (5 timer) med begge barna alene. Da skrur jeg selvfølgelig av airbag. Sånn ellers kommer de ikke til å sitte framme med aktiv airbag før de evt er 12 år..
 
Jeg kommer også til å være streng på det. Sitte bakoverlendt i bilstol så lenge det går. Når de begynner å bikke rundt 10 år og 140cm i høyden kan jeg heller vurdere om det er forsvarlig å la de sitte fremme.
 
10 år og over 36kg og over 140 høy, får sitte foran med airbag. Aldri før :happy:
Min har akk begynt med det, men det er jo kun hvis jeg og han kjører alene, og det er sjelden.

Er det ikke 36kg grense på de bilputene?
 
Dette har jeg faktisk aldri tenkt på. Jenta mi er straks ti, rundt 140 høy, aner ikke vekt. Helt normalvektig. Hun sitter på pute foran, på korte turer. På lengre turer sitter hun bak.

Vokste nettopp ut av beltestolen og etter det fikk hun lov til å begynne å sitte foran.

Men er ikke bra det da, altså?
 
Back
Topp