Får barna sitte i framsetet i bil?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
og hvor gammel?

Jeg føler jeg er den eneste som er litt nazi på at ungene skal sitte baki. Sjuåringen spør iblant om hun ikke kan få sitte fremme fordi andre i klassen hennes får jo lov. Jeg svarer at det er tryggest i baksetet og jeg bryr meg ikke så mye om hva andre får lov til.

Flere som er som meg?
 
Nei, for begge våre har airbag der som vi ikke kan deaktivere og da skal de vel være 12. Min eldste er 10 og sitter i beltestol
 
Min eldste er 3,5, så definitivt ikke. Aner ikke når dette blir «trygt», men 7 hørtes tidlig ut. De får sitte på fanget til pappa mens han rygger inn i garasjen eller kjører litt foran huset, da :p
 
Kommer an på høyden. Min 8 åring er 146 cm, han får lov innimellom, da sitter han på pute. Ellers er airbagen av.
 
Snart 4 åringen har spurt meg, og svaret er enkelt i min bil. Der er det ikke lov :)
Hun har sittet foran (bakovervendt) med pappaen et par ganger, men hun sitter helst bak der og.
 
Nei det har de ikke fått lov til. De er 10 og 7 år.
Men har ikke hatt airbag det har vært mulig å skru av. Men nå har vi det.
 
Altså, nå tenker jeg på hva en sju år gammel kropp tåler i en frontkollisjon i 80km/t, som er fartsgrensen her omkring. Høyde betyr vel ingenting? Kroppen blir vel ikke automatisk bedre rustet for en kollisjon fordi ungen er høyere enn gjennomsnittet? De er vel mer utsatt i framsetet fremovervendt enn de er når de sitter bak?
 
Så absolutt ikke. Eldste er 7 og ikke stor nok.
 
Nei. Han er 5 år :)
Ser mange i Bhg hans, på samme alder som sitter fremme, egentlig veldig mange. De sitter dog i beltestol. Her har han aldri spurt, men han hadde fått nei.
 
Mi er 9 og har veldig lyst. Enkelt svar her, og det er nei. Har ikke kunnskap om når det er lov og greit, men det skal jeg sette meg inn i når hun blir enda litt større. Mange i klassen hennes sitter foran.
 
Ikke før han blir høy nok. Vet ikke grensen nå, men han er 16 mnd så det er nok noen år igjen :p
 
Eldste på 12 år, 160 cm høy får lov.
 
Det er visst endel forskning på det nå som trygg trafikk har gått igjennom og at i nyere biler (viktig) med airbag skrudd av (veldig viktig) kan barn trygt sitte foran under visse forutsetninger, da må de ha sikkerhetsutstyr tilpasset alder/vekt, men de kan sitte både bakovervendt og forovervendt. Airbag skal være av til de er minst 140 cm sier trygg trafikk

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/ Står nederst her under spørsmål og svar.

Min har sitti et par ganger i fremsetet, da i korrekt montert bakovervendt stol og med airbag av, han var bare 2,5 år da :) For endel hjelper det eksempelvis mot kvalme å sitte i fremsetet. Nå plages ikke vi av det heldigvis, men siden vi har ny bil og lett kobler ut airbag hadde jeg heller hatt ham bakovervendt i forsetet enn å snu tidlig og ha ham i baksetet, lett.
 
Nei. Han er 5 år :)
Ser mange i Bhg hans, på samme alder som sitter fremme, egentlig veldig mange. De sitter dog i beltestol. Her har han aldri spurt, men han hadde fått nei.

Virker som om mange her dropper både bilstol og baksete så fort ungen begynner på skolen... Eller bare bruker pute.
Leste en artikkel om en ulykke i jula. Alle var så og si uskadde bortsett fra seksåringen. Måtte kjempe for livet på sykehuset og ingen skjønte hvorfor kun hun var skadet, men antok at det var fordi hun hadde sovnet og satt på pute. Med pute får ungen null støtte til hodet. Forsterker min mening om at pute er boss :p
 
13 åringen får lov ja. Hu er både like høy og tung som meg så :p

Minste på 8.5 år får nøye seg bak enda.
 
Det hender de sitter foran i min bil på sommeren. Kan skru av airbagen. I min forrige bil gikk ikke det. Mannen kjører en veteran bil så den har aldri hatt airbag. Der får de sitte foran når de blir hentet alene i bhg og på vei til butikken osv. Har to barn og begge i beltestol så får de kun sitte foran når det er kun er ett barn med. Å ha barn foran er ganske nytt her siden de bilene vi har brukt mest siden eldste ble født hadde ikke den muligheten til å skru av airbag. Babyen i magen kan kanskje sitte foran hvis det er noe spesielt og han arver sykdommen til sine søsken.
 
Virker som om mange her dropper både bilstol og baksete så fort ungen begynner på skolen... Eller bare bruker pute.
Leste en artikkel om en ulykke i jula. Alle var så og si uskadde bortsett fra seksåringen. Måtte kjempe for livet på sykehuset og ingen skjønte hvorfor kun hun var skadet, men antok at det var fordi hun hadde sovnet og satt på pute. Med pute får ungen null støtte til hodet. Forsterker min mening om at pute er boss :p
Pute er greit så lenge barnet ikke sover :)
Det er når de sovner problemet kommer. Da siger de ned og evt til siden sånn at beltet blir liggende feil
 
Back
Topp