Får barna mat fra Mc donalds eller Burger King?

Mener det er litt samme sak, spiser man junk hver dag og er overvektig kan man ikke slå ut hendene og lure på hvorfor, man er såpass godt opplyste i dag ang kosthold og helse at det ikke er noen unnskyldninger.

ja kanskje. Sikkert er det i alle fall at folk flest (kan man faktisk si om folk i vesten i dag) spiser for mye og koser seg alt for ofte ;-) !
 
Helt enig med d

Skulle til å skrive akkurat det samme. Man blir jo bombardert med sunnhetsopplysninger nå til dags, både på nettet og i blader.

Jepp, føler det blir litt som å drikke i svangerskapet og late som man ikke visste, alle bør vite at man kan legge på seg av usunne mat arer med mye fett, salt og sukker.
 
ja kanskje. Sikkert er det i alle fall at folk flest (kan man faktisk si om folk i vesten i dag) spiser for mye og koser seg alt for ofte ;-) !

Det er helt sikkert, men tenker nok aktivitet, eller magel på den har MYE å si, på 60-70 tallet var det vanlig med dessert hver dag, da var jo alle tynne som streker, fantes heller imgen utslitte sofaen eller nettbrett på den tiden så man kan jo lure[emoji23]
 
Det er helt sikkert, men tenker nok aktivitet, eller magel på den har MYE å si, på 60-70 tallet var det vanlig med dessert hver dag, da var jo alle tynne som streker, fantes heller imgen utslitte sofaen eller nettbrett på den tiden så man kan jo lure[emoji23]

Ja det er nok sant men jeg tror dessertene da var noe mer beskjedne enn det man ser for seg i dag. Mormor er typen som spiser dessert hver dag, å med dessert mener hun en sukkerfri vaffel, litt frukt, et par kjeks til kaffen eller lignende. Hu er og har alltid vært tynn som ei flis (som alle andre i vår familie i grunn). Men som du nevner, også veldig aktiv ;-) Tenker vi kan være enige om en kombinasjon. Leste et sted at det som i dag regnes som normalvektig , tidligere ble regnet som overvektig.
 
Ja det er nok sant men jeg tror dessertene da var noe mer beskjedne enn det man ser for seg i dag. Mormor er typen som spiser dessert hver dag, å med dessert mener hun en sukkerfri vaffel, litt frukt, et par kjeks til kaffen eller lignende. Hu er og har alltid vært tynn som ei flis (som alle andre i vår familie i grunn). Men som du nevner, også veldig aktiv ;-) Tenker vi kan være enige om en kombinasjon. Leste et sted at det som i dag regnes som normalvektig , tidligere ble regnet som overvektig.

Er nok en kombo ja[emoji5]

Ja det er skremmende, syns lista for overvelt bare øker og øker[emoji57]
 
Er ikke så sikker på om jeg tror statistikken går på de som bevisst gir f. Er liksom litt for mange som tror de lever relativt sunt og ikke forstår hvorfor de er overvektige. Jeg tror folk generelt tror de lever og spiser sunnere enn de gjør. Men det kan jeg jo ikke si med sikkerhet. Likevel velger jeg heller å tro det enn at folk bevisst gir full f i egen helse
Har samme inntrykk som deg.

Mener det er litt samme sak, spiser man junk hver dag og er overvektig kan man ikke slå ut hendene og lure på hvorfor, man er såpass godt opplyste i dag ang kosthold og helse at det ikke er noen unnskyldninger.
Det finnes TV-program som viser det motsatte. Der de har fått med folk som ikke skjønner hvorfor de er overvektige, det blir satt opp skjult kamera (noen de vet om og andre ikke + at folk spionerer uten at de vet det). Og det viser seg at folk spiser mer i mengde enn de tror og ikke vet hvor usunt det de spiser er.

Og jeg vet om mange som tror at deres usunne kosthold er et "vanlig" kosthold, fordi det er det de er vant til og er vokst opp med.

Ja det er nok sant men jeg tror dessertene da var noe mer beskjedne enn det man ser for seg i dag. Mormor er typen som spiser dessert hver dag, å med dessert mener hun en sukkerfri vaffel, litt frukt, et par kjeks til kaffen eller lignende. Hu er og har alltid vært tynn som ei flis (som alle andre i vår familie i grunn). Men som du nevner, også veldig aktiv ;-) Tenker vi kan være enige om en kombinasjon. Leste et sted at det som i dag regnes som normalvektig , tidligere ble regnet som overvektig.

Folk sa jeg var normal når jeg var 20 kg for tung. Så ja. Gjennomsnittsbmi blandt folk øker og det er normalt å være overvektig nå.

Jeg tror også folk har endret synet på hva som er "med måte" og "innimellom". Man koser seg alt for ofte og med for store mengder.
 
Har samme inntrykk som deg.


Det finnes TV-program som viser det motsatte. Der de har fått med folk som ikke skjønner hvorfor de er overvektige, det blir satt opp skjult kamera (noen de vet om og andre ikke + at folk spionerer uten at de vet det). Og det viser seg at folk spiser mer i mengde enn de tror og ikke vet hvor usunt det de spiser er.

Og jeg vet om mange som tror at deres usunne kosthold er et "vanlig" kosthold, fordi det er det de er vant til og er vokst opp med.



.

Det der er for meg helt sinnsykt å tenke på. Blir man blind på eget utseende? Man må da se i spilet av velta har økt betraktelig.
 
Han får ikke mat derfra, i hvert fall ikke ennå :p som med alt annet. Alt med måte :)
 
Første gange jentungen smakte mat fra McDonalds da var hun 3-4 år og likte det ikke. Frukten og brusen gikk ned, men ikke det andre. Var leken som var mest poppis, så hadde vel egentlig holdt med å kjøpe den og eplebiter :p
Men jeg synes det er topp jeg, er ikke akkurat det beste måltidet heller.
 
Alt med måte, ikke noe hverdagsmat tenker jeg, men en sjelden gang kan det gå.
 
Ekstremt sjelden, og det kjøpes ikke med god samvittighet :p Uansett hvor sjeldent det er. Ungene er ikke så fryktelig glad i det, da.
 
Ja, det får de :)
Vi har variasjon i kostholdet vårt, så litt mat fra junk i blant gjør ikke noe.
Ikke redd for fedme da både far og mor er undervektige [emoji57]
 
Vi har ikke sånt her vi bor, så det må være 1-2 ganger annenhvert år eller noe sånt. Minste vet jeg faktisk ikke om har smakt det en gang, han er 3. Eldste har i alle fall fått et par ganger, han er 5.
 
Har ikke det her vi bor, så det blir svært sjelden :) Men jeg spiser det selv når jeg er på reise uten familien. Og jeg er overrasket over hvor mange familier som er der i middagstid på hverdagene.
 
Ikke akkurat de kjedene, men de får "burger og pommes frites" som barnemeny der vi stopper og spiser middag på vei til og fra svigermor på ferie. To ganger i året tåler de finfint :)

Hender vi lager pommes frites fra frossendisken også og burger har vi stadig hjemme. Men ungene er ikke så glade i pommes frites, eldste har lært å spise det nå, mellomste sine spiser jeg og yngste tygger på et par...
 
Det hender, men går i nuggets da hu ikke liker hamburger.
 
Back
Topp