Får barna dine leke med lekevåpen?

Jeg har i utgangspunktet aldri hatt noe imot det om de lærer "riktig" bruk, altså at det er grenser som å ikke sikte på andre, slå andre med det osv... min 4 åring har et sånn mykt sverd fra jake og sjørøverne også har han kaptein sabeltann sverd og et sånn skytevåpen kaptein sabeltann har (vet ikke hva det heter).
men han ville så gjerne ha en sånn lekepistol som ser ganske ekte ut i lekebutikken her for en stund siden og da kjente jeg alt i meg strittet imot så det fikk han ikke foreløpig i alle fall :-)

Vanskelig spørsmål.

En kopi av en pistol er det flere grunner til at jeg ikke ville kjøpt til henne. Hvis det skal brukes som leke så ser jeg ingen grunn til å lære dem "riktig bruk" - at man for eks behandler det som et våpen. Da er jo vitsen med at det er en leke borte tenker jeg.

Med en vannpistol for eks så er jo vitsen nettopp å "skyte" andre.

Jeg tror alt kommer helt an på hva slags lekevåpen det er :-) en pistol er det tvilsomt at jeg hadde kjøpt til henne...

Jeg mener at hvis barna får lov å se barnetv med slåssing o.l (feks Sabeltann) må man og la barna få leke. Synes ikke noe om at foreldre lar barn se på sånn, for så å nekte dem å leke ut de inntrykkene de får av det.

Vår har et mykt sverd og en bue m piler.

Nei!
Fordi de lærer ingenting av å leke med våpen, jo: å krige!!!

Men barn bruker ofte lek for å bearbeide inntrykk dem har, feks fra noe de har sett på TV. Og har dem først fått de intrykkene inn i systemet, må dem få lov å lele dem ut og! Og hvor lenge er det egentlig mulig å skjerme barna for at det finnes vold i denne verden? Og jo, dem kan faktisk lære å behandle hverandre ordentlig selv om dem leker med sverd. Lek har ingen begrensninger ift til læring, men det kan noen ganger kreve tilstedeværende voksne som veileder barna i leken :)

Lekepistoler kommer ikke inn døren her. Syns ikke noe barn som flyr ute å sikter på deg eller dyr.
Dette har jeg alltid sagt også... Men hva når sommeren kommer og man skal ha vannkrig i gata og naboene har kjøpt inn vannpistoler som ligger ved bøtta? Får ikke barna dine bli med?

Vanskelig spørsmål.

En kopi av en pistol er det flere grunner til at jeg ikke ville kjøpt til henne. Hvis det skal brukes som leke så ser jeg ingen grunn til å lære dem "riktig bruk" - at man for eks behandler det som et våpen. Da er jo vitsen med at det er en leke borte tenker jeg.

Med en vannpistol for eks så er jo vitsen nettopp å "skyte" andre.

Jeg tror alt kommer helt an på hva slags lekevåpen det er :) en pistol er det tvilsomt at jeg hadde kjøpt til henne...
må moderere meg litt jeg da for å sikte litt på hverandre i lek er greit, det vil de gjøre med pinner osv. men synes ikke noe om at de skal springe rundt å sikte på alle og enhver som ikke er med i leken. og med "riktig bruk" så tenker jeg også på sverd for det kaptein sabeltann sverdet f.eks er ikke helt mykt og da er det lov å slå andre med det for det vil jo gjøre vondt.
Min 4 åring er en meget empatisk gutt og jeg vet at han vet forskjellen på lek og virkelighet :-)

Kommer nok til å la mine leke med det ja, men ser for meg klare regler ved bruken.
Å sikte på folk syns jeg ikke er greit om det er et våpen det kommer noe ut av, ihvertfall ikke i ansikt/hode. Unntak er vel da vannkrig, men kommer til å gi klar beskjed om at det er strengt forbudt å sikte mot hode/ansikt uansett!
Når det kommer til sverd, bruker vi dette noen ganger på trening, og da har jeg klare regler på at vi ikke skal slå med dem men kun være nær hverandre. Fungerer fint det med de på 6-7 år :)

Det kommer jeg aldri til å slippe inn i huset. Har synes lekevåpen har vært en uting siden jeg selv var barn, da vi barna heller ikke fikk det som små.
Og ang hvorfor så er det ganske opplagt at det er en uting.
Synes det er en kynisk ting å lage lekeVÅPEN myntet på barn.

Kva om ungen får våpen i presang, skal du bare ta det fra barnet og kaste det? Trur nok dei fleste foreldre har den innstillingen i starten, men når barna veks til så ser man nok forbi dette. Her er det både kaptein sabeltann sverd, turtles våpen, skytevåpen, og vanngevær (eg har Ikkje handla noko av dette, dei har fått alt i presang) Når barne ser på kaptein sabeltann, turtles eller andre barnetv serier, så vil jo barna gjere det samme.. og når sommeren kjem, er det veldig moro med vannkrig.
Har Ikkje barna våpen, så finner dei noko som kan erstatte disse våpena. Her ser eg i hvertfall at alle gutane rundt om leiker med våpen eller trepinner som ein finn ute i naturen :)

Med vannpistol og sabeltannsverd. Men kommer aldri til å kjøpe pistoler eller gevær til noen av de. Liker det ikke. Sjelden å høre pistol-lyder heldigvis.

Nei, de får ikke leke krig og skyting på hverandre.
Vi har nok strengere regler enn de fleste på slikt, men har våre grunner da far i huset har vært ute i krig.
Våpen i forbindelse med jakt er noe annet i mine øyne.

Har sabeltannsverd, sheriff pistol til kostyme som dei sjelden brukar.
Det hjelper imidlertid ikkje, for her brukes både steikespader, visp, pølseklyper og diverse anna som våpen;) Med to gutar som er ninjaer, kan alt brukes til våpen;)

Javisst :)
Er ikke tilhenger av å nekte dem og gjøre det mer spennende.
Vi syntes det var kjempekjekt da vi var små.

Alt med måte :)

Ser ikke noe problem med det så lenge man forklarer at det er lek og ikke virkelighet. Og de får ikke springe rundt på åpen gate og sikte på fremmede.

Her i huset går far på jakt, vi har våpen i hus (forsvarlig sikret selvfølgelig) og ungene skal lære våpenvett. Jeg kommer ikke til å presse på dem noe lekevåpen uten at de ber om det selv, men om interessen dukker opp skal vi ha regler. Det må være grenser for hvem og hva en skal sikte på, og ikke minst hvor og når lekevåpen kan brukes - jf tråden om lekevåpen på 17. mai :-) En vet heller aldri hva de en møter på gata har opplevd, så jeg tror lekevåpen skal være bare på hjemmebane her i huset :-)

Nei. Han spør ikkje efter Sånna leker enda. Så længe han ikkje spør efter de så køper eg ikke till han. Men den dagen han skall leke me det så må me nog ha noen regler.

Back
Topp