Får barna dine leke med lekevåpen?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Inspirert av en annen tråd her.. Får dine barn leke med lekevåpen? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Last edited:
Tja leker jo litt kaptein sabeltann med nabo'n osv, men har noen begrensninger ja :-P

Hun får leke med lekevåpen ja, men det er regler hun må følge og hun har lært hvordan man behandler våpen. Selv har hun ekte bue som hun skyter med + lekevåpen av div slag. Og bestefaren jakter. Jeg er selv vokst opp med våpen i hus og ser ikke noe galt i våpen, så lenge man lærer å bruke de og bruker de riktig.

Har noen sånne myke sverd.. Men ingen pistoler . Vet de bruker pinner som det. Men om gutta evt hadde hatt lekepistoler, skulle de vært hjemme. Direkte frekt mot landet å ha det på 17.mai. OG DET ER LOV Å SI NEI til barna sine ! Foreldre som bestemmer.

Har noen sånne myke sverd.. Men ingen pistoler . Vet de bruker pinner som det. Men om gutta evt hadde hatt lekepistoler, skulle de vært hjemme. Direkte frekt mot landet å ha det på 17.mai. OG DET ER LOV Å SI NEI til barna sine ! Foreldre som bestemmer.
Haha .. Trodde dette var den 17 mai tråden !! :p

Dem får leke, men leke riktig . Ikke sikte på folk, ikke slå med det.

Har som sagt myke sverd, og pil og bue.. Men ingen pistoler. Men har vanngevær da :p :)

Her er det en pappa som både skyter aktivt og jakter, så 4 åringen har leke gevær. Det har han med i skogen og han leker elgjakt i hagen med det. Dette har jeg absolutt ingen betenkeligheter mot.
Allerede første dagen lærte han at det var forbudt å peke på mennesker så det har han aldri gjort.
Her som de vokser opp med våpen i huset (de er selvsagt forskrifts messig oppbevart) er det viktig at de lærer viktigheten av riktig bruk og at de lærer respekt for og konsekvenser av våpen.

Lekepistoler kommer ikke inn døren her. Syns ikke noe barn som flyr ute å sikter på deg eller dyr.

Dette syns jeg er vanskelig og glad jeg ikke må ta stilling til helt enda...

Hun får leke med lekevåpen ja, men det er regler hun må følge og hun har lært hvordan man behandler våpen. Selv har hun ekte bue som hun skyter med + lekevåpen av div slag. Og bestefaren jakter. Jeg er selv vokst opp med våpen i hus og ser ikke noe galt i våpen, så lenge man lærer å bruke de og bruker de riktig.
Enig.

Her jakter samboer/pappaen, så det kommer nok til å bli det når han blir større (11måneder). Men han kommer til å bli vist og lært hvordan man leker med det ;)

Kommer ikke til å kjøpe pistoler til dem, men får de det så kommer jeg ikke til å nekte dem. Barna flyr jo rundt i barnehagen og "skyter " med pinner og andre ting så er umulig å nekte de å leke med sånne ting.

Det kommer jeg aldri til å slippe inn i huset. Har synes lekevåpen har vært en uting siden jeg selv var barn, da vi barna heller ikke fikk det som små.
Og ang hvorfor så er det ganske opplagt at det er en uting.
Synes det er en kynisk ting å lage lekeVÅPEN myntet på barn.

Enig med deg! Lov, men regler som skal følges :)

Jeg kjøpte luftgevær til datterns bursdag tidligere. Hun blir nå 11. Jeg elsket å låne guttas luftgevær når jeg var liten. Foreløpig bare brukt på hytta. Er utrolig gøy å skyte på blink. Derimot viktig å lære de hva som er lov og ikke lov mtp slike våpen.

Når der kommer til Sabeltann sverd så er det vel greit at de kan bruke en plastdings i stedet for en pinne. Og lære de at å over og under torso er strengt forbudt sted å "sikte".
Dattern er min elsker pil og bue. Skyter mot trær og busker i hagen.

Har ikke skyteleker i hus, det kommer det neppe heller. Vi har ingen jakttradisjon, så føler ikke vi kan lære henne opp i den delen av våpenbruk. Har én gang sett henne fekte med en pinne og si bangbang, men ga lite oppmerksomhet til det utover å si at det ikke er lov til å skyte på noen. Hun har dog et lyssverd (Star Wars ;)).

Vi prøver fortsatt å unngå de tv-showene og filmene med skyting og slossing, og det fungerer greit. Om hun snubler over et sånt program og blir sittende foran det, så spør vi etter en stund om hun synes de er noe hyggelige mot hverandre, og det synes hun ikke. Da vil hun gjerne bytte til noe annet. Går mye i Nick Jr og Disney Jr fortsatt ;) Hun blir 4 i august.

Back
Topp