Får babyen i seg nok væske og hvilken grøt bruker dere?

Bamsemor

Gravid for første gang :)
Frøkna her har spist fast føde 4 ganger om dagen en god stund nå. I starten fikk hun flaske når hun skulle sove da jeg følte at hun fortsatt måtte få litt melk. For noen dager siden begynte det å bli vanskelig å legge henne melka ga bare masse raping og gulping. Jeg valgte da å slutte med melkeflaskene og det ser ut til å fungere veldig fint for henne. Hun får vann til måltidene og en melkeflaske på kvelden. Hvor mye væske bør de ha i seg iløpet av dagen? Jeg tenker at så lenge hun har bra med tissebleier og avføring så er det greit? Jeg tenker jeg kan tilby henne vannkoppen litt flere ganger iløpet av koppen og jeg tror at hun drikker hvis hun trenger det, eller?

Jeg har skjønt at man bør gi frukt til grøtmåltidene, så jeg pleier å blande fruktmos i grøten hvis jeg gir ren havregrøt f.eks, er det nok eller bør hun f.eks. en bananbit til dessert? Bruker også en del av de grøtene fra nestle som inneholder banan, bringer, sviske osv, trenger man å gi noe mer frukt til det måltidet da?
 
Frøkna her har spist fast føde 4 ganger om dagen en god stund nå. I starten fikk hun flaske når hun skulle sove da jeg følte at hun fortsatt måtte få litt melk. For noen dager siden begynte det å bli vanskelig å legge henne melka ga bare masse raping og gulping. Jeg valgte da å slutte med melkeflaskene og det ser ut til å fungere veldig fint for henne. Hun får vann til måltidene og en melkeflaske på kvelden. Hvor mye væske bør de ha i seg iløpet av dagen? Jeg tenker at så lenge hun har bra med tissebleier og avføring så er det greit? Jeg tenker jeg kan tilby henne vannkoppen litt flere ganger iløpet av koppen og jeg tror at hun drikker hvis hun trenger det, eller?

Jeg har skjønt at man bør gi frukt til grøtmåltidene, så jeg pleier å blande fruktmos i grøten hvis jeg gir ren havregrøt f.eks, er det nok eller bør hun f.eks. en bananbit til dessert? Bruker også en del av de grøtene fra nestle som inneholder banan, bringer, sviske osv, trenger man å gi noe mer frukt til det måltidet da?

Her har også poden fått fast føde en god stund nå..
Kan skrive om hannes matrutiner ;

Han får ei flaske med mme(210ml) om morgenen når han våkner(mellom 06-0630)
Etter første dupp får han 2 brødskiver(med leverpostei,syltetøy,kaviar eller makrell i tomat)
Rett før dupp 2 får han mme(150ml)
Til middag får han rundt 1,5-2dl med hjemmelaget babymat + evt noe frukt.
Til kvelds får han 120ml mme blandet med grøt + evt en banan og 90ml mme
Får ellers vann og drikke,har koppen stående eller med oss uansett hvor vi drar så jeg husker å gi han nå og da

Jeg er heller den som følger min magefølelse,så lenge poden er fornøyd og følger vekstkurven,har bra med tissebleier og avføring så er jeg fornøyd. Det er så mye meninger der ute om forskjellige ting,så jeg følger det jeg føler er rett
Selvfølgelig... jeg følger rådene ang kosten som gjelder om hvor gamle de er
 
Hun drikker nok hvis hun er tørst :)
Jeg har gitt min vann fra 4 mnd, nå er hun 7,5. Innimellom kan hun drikke 120ml vann på rappen, og andre ganger bare biter hun på smokken og er tydelig ikke tørst.
Hun får tre måltider med fast føde, da får hun bare vann til. Har fremdeles 2-3 måltider med bare melk, og da får hun jo 150 ml.

Man vil se om de er dehydrert. Tørre bleier/lite urin, tørre lepper.. Har hørt og lest at fontanellen synker litt inn hvis de trenger væske.

Hun får helt sikkert i seg nok! Var redd for dette jeg og, men nå har jeg alltid en liten flaske med vann stående.

Vi bruker Nestle fullkorn med sviske og eple nå. Har prøvd litt forskjellig fra Nestle, og hun liker alle. De smaker egentlig ganske likt synes jeg :) Hun får også hjemmelaget sviskemos til grøten. Funker som gull på magen. Har vært plaget med hard mage siden hun begynte med fast føde.
 
Det er veldig bra hvis det er nok våte bleier :) Men jeg ville kanskje hørt med helsesøster om det er greit å gi så lite melk allerede nå? Synes det høres litt tidlig ut å bare gi melk en gang om dagen. Og her anbefaler faktisk helsesøster å gi ren fullkorngrøt, og ikke den med frukt i, så babyene ikke vender seg til å bare få søt grøt. Og hvis du skal ha frukt i, da heller frisk frukt istedenfor å kjøpe den som er ferdig med smak(altså kjøpe fullkornsgrøt og så ta frukt i selv). Men ellers høres det jo bra ut da. :)
 
Jeg spurte HS her om dagen om det samme da interessen for puppen er dalende og varierende, i tilfelle jeg skulle begynne på MME. (Kan bruke nr 2 som er mest drikke og ikke et måltid). Hun sa 400-600 ml væske til dagen nå. Hos oss er det pupp kl 06/07. Morgendupp og pupp etterpå. Et puppemåltid før maten i to-tiden, og et puppemåltid før grøt i 6 tiden. Men svært variabelt om om hun vil ha, eller om hun bare reiser seg opp eller begynner å hyle. Tenker som så at hun trolig regulerer selv. Her drikker hun også vann til måltidene. Før hun skal sove for natten nekter hun. Det er ikke aktuelt lenger. (Derfor har jeg forflytta siste amming til senere og mot leggingen).. KJenner jeg er usikker på dette med væske selv siden ammingen og dagene varierer så masse.. :-/
 
Back
Topp