Etternavnet til mor eller far?

I 2017 lar altså fortsatt 99% barnet få fars etternavn.. Hm, snodig.

Vi er gift, jeg tok ikke hans navn og han tok ikke mitt. Vi er ikke enige om hvilket etternavn barnet skal ha enda, det er ihvertfall ingen selvfølge at det blir hans
 
Vi tok det etternavnet som var mest sjeldent, og da vant gubben [emoji4] Ingen selvfølge for noen av oss at vi skulle velge hans. Mitt er mellomnavn [emoji4]
 
Åh dette er så vanskelig for oss at vi ikke har orket å snakke om det etter at testen ble positiv. Jeg deler etternavn med 170 andre, mens han har ett av de mer vanlige etternavnene i Norge. Dessverre er begge -sen-navn, så det klinger så dårlig å sette dem sammen eller å ha ett som mellomnavn og det andre som etternavn. Vi er begge glade i vårt eget navn og føler et visst familieansvar for å videreføre det. Etternavn er noe fryktelig herk innimellom. :shifty:
 
Her ble det også etternavnet til pappaen, uten at det heller var en selvfølge. Vi begge har sjeldne navn med bare 39 og 44 andre som heter det samme(!). På grunn av fornavnene vi har valgt til vesla ville hun fått fæle initialer dersom vi hadde gått for bare mitt navn, og de to etternavnene våre passer ikke sammen i det hele tatt.
 
Jeg liker ikke to etternavn, så da vi giftet oss tok jeg mannens etternavn. Liker den gamle tradisjonen med at konen tar mannens navn, men jeg forstår om noen velger andre veien om konen har er sjeldnere navn. Vi heter altså samme ene etternavn, foreldre og barn. [emoji4]
 
Jeg vet ikke... blir sikkert begge, men ikke med bindestrek, da lager man faktisk et nytt et. Så det ene blir nok et mellomnavn, som det så fint heter... men hvem som vi skal ha som hva... DET er nok en diskusjonssak. Jeg har mer sjeldent enn han, men så klart barnet må han hans, mener han.... time will show... :p
 
Jeg tok farens navn som mitt etternavn da vi giftet oss fjor. I og med at mitt gamle navn var er parentonym (fars fornavn og deretter -datter), ville ikke mannen kunne ta mitt uansett.

Jeg har beholdt mitt parentonym som mellomnavn. Mannen har beskyttede navn, både som mellommann og etternavn og vi har ønsket å videreføre dem begge til lille i magen.
 
Her er pappaen islandsk så det blir xxxdottir og mitt etternavn. Og når vi gifter oss vil jeg veldig gjerne at han tar mitt etternavn slik vi har et felles etternavn. Blir rart om jeg tar hans etternavn :p
 
Mitt som mellomnavn og hans som etternavn.
 
Vi har samme etternavn etter at vi giftet oss, men jeg har beholdt mitt pikenavn som mellomnavn - og det tenker vi at barnet får også :)
 
Vi har to etternavn begge to, men mini fikk ett av hver og det vi bruker mest. Far har et sjeldent navn som må søkes om å få lov å bruke (ingen problem for barna såklart) og jeg ville ha med mitt etternavn også [emoji4]
 
Kun mitt, vi er bare 25 som har det, og mannen har et vanlig -sen navn, så da var valget forholdsvis lett[emoji4]
 
Hun har mitt som mellomnavn og pappaens sitt som etternavn. Begge relativt sjeldne navn, så det var viktig for oss at hun fikk med begge.
 
Mannen sitt etternavn som mellomnavn, og mitt som faktisk etternavn. Var faktisk mannen selv som foreslo det, han syntes det klang bedre enn om hans var sist. Jeg ble meget positivt overrasket. Jeg liker ikke hans etternavn, så jeg er veldig glad det bare blir mellomnavnet.
 
Vi begge ville ha vårt navn sist,så vi trakk lodd,og jeg vant. Det blir hans navn som mellomnavn,mitt som etternavn.
 
Vi begge ville ha vårt navn sist,så vi trakk lodd,og jeg vant. Det blir hans navn som mellomnavn,mitt som etternavn.

Det var lurt å trekke lodd. Kanskje vi skal gjøre det også. Syns ikke navnene klinger bra noen av veiene, men begge vil beholde sitt etternavn [emoji1]
 
Back
Topp