Etternavnet til mor eller far?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet Opprettet
Vi kommer mest sannsynlig til å bruke mitt mellomnavn og pappaen sin etternavn.

Det er helt uaktuelt å ikke ha med noen av mine navn. Når/hvis vi gifter oss skal jeg også ha med mellomnavnet mitt.

Våre barn får fars hovedetternavn. Vi har til sammen fire etternavn og bytter til kun hans når vi gifter oss, for enkelhetsskyld [emoji14]

Barnet får det som nå er vårt etternavn. Det var tidligere mitt. Vi tok navnediskusjonen allerede før vi giftet oss. Jeg har selv et langt navn og ønsker at barna våre skal ha et fornavn og et etternavn. Ettersom mannen sitt etternavn var ganske generisk mens mitt er beskyttet valgte vi å gå for det.

Her blir det fars etternavn og mitt som mellomnavn[emoji4]

Jeg tok hans navn da vi giftet oss, så ungene heter det samme som oss. Jeg kunne ikke tenke meg å ha et annet navn enn barna [emoji32]

Begges. Hele familien har to etternavn.

Mitt som etternavn. Han har Ett av Norges vanligste etternavn og selv har jeg ett veldig sjelden ett (ca 7 stk i norge) så ønsker å føre Det videre. Men vi har da også snakket om å kalle opp barnet etter hans bestemor hvis det blir jente.

Vi giftet oss i fjor, så vi skal kombinere dem med bindestrek som etternavn. Har ikke fått ut finger'n enda, men det er planen snart, før det blir fødsel. Så får hele familien samme etternavn.

Enten mitt Eller begge da jeg har et barn fra før som har bare mitt etternavn

Her bruker vi begges. Om vi gifter oss kommer jeg nok ikke til å ta hans men beholde mitt eget. Evt ha begges jeg og, men han har så vanlig etternavn at han har vurdert å ta mitt.

Far bytta etternavn til gårdsnavnet (hans mor var enebarn og tok ektemannens navn da de gifta seg) og samme navn fikk jentungen. Jeg skal bytte når vi gifter oss. Har uansett det navnet i bruk muntlig her i bygda uansett. Sånn er det å være innflytter i en liten bygd...

Back
Topp